1. Criterii curriculare:

Tipul programului: Formare de scurtă durată.

Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul primar

Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul primar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.

Durata cursului: 32 ore.

Planificarea pe stagii/ module tematice:

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare

8

3

4

1

Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învățare

4

1

2

1

Metode de dezvoltare a creativităţii specifice învăţământului primar

4

1

3

-

Rolul exemplelor în predare-învăţare

4

1

3

-

Metode şi instrumente evaluative

4

1

3

-

Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic

6

2

3

1

Evaluare finală

2

-

-

2

Total

32

9

18

5

Curriculum-ul programului:

Scopul:

  • Abilitatea profesorilor/institutorilor/învăţătorilor în scopul creării de scenarii didactice moderne, care vizează integrarea momentelor de învățare analitică în secvenţe sintetice ample;
  • utilizarea eficientă de către profesori/institutori/învăţători a metodelor de diferenţiere a instruirii;
  • conceperea, aplicarea şi evaluarea de proiecte educaţionale inovative, destinate să contribuie la îmbunătăţirea performanțelor învățării elevilor.

Obiective:

  • să utilizeze în mod adecvat cunoştinţele de didactică generală a specialităţii, de metodică şi psihopedagogie;
  • să selecteze metode optime în vederea formării gândirii critice;
  • să dezvolte competenţele necesare implementării şi adaptării adiacente reformei în cadrul educației (stabilirea curricum-ului la decizia şcolii, alegerea manualelor alternative, aplicarea noului sistem de evaluare, planificarea şi proiectarea activităţii didactice);
  • să-şi formeze capacitatea de utilizare a metodelor moderne de predare, înţelegând necesitatea folosirii acestora;
  • să selecteze metode de evaluare centrate deopotrivă asupra rezultatelor şi procesului învăţării;

Competențe vizate:

1.    Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;

2.    Utilizarea strategiilor adecvate de evaluare în funţie de scop şi particularităţile individuale/grup

3.    Aplicarea strategiilor didactice de utilizare eficientă a mijloacelor/auxiliarelor didactice în procesul de învăţământ.

4.    Manifestarea deschiderii faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării profesionale

Activităţi: Formarea de module tematice, ateliere de lucru, evaluarea curentă a modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.

Rezultate: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul primar în scopul sporirii eficienţei lecţiei.

Calendarul programului:   ianuarie 2013 – august 2013

Ziua

Intervalul orar

Tema

Tip de activitate

Formator

I

(8 h)

8 – 9

1. Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare

Curs

 

 

 

 

 

 

Prof.   Săraru Elena Calonfira

 

Prof. Pârvulescu Mihaela Marcela

9 - 12

Aplicaţii

12 – 13

Evaluare

13-16

II

(8 h)

8 – 9

2. Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învățare

3. Metode de dezvoltare a creativităţii specifice învăţământului primar

Curs

9 - 12

Aplicaţii

12 – 13

Evaluare

13-16

III

(8 h)

8 – 9

4. Rolul exemplelor în predare-învăţare

 

5. Metode şi instrumente evaluative

Curs

9 - 12

Aplicaţii

12 – 13

Curs

13 – 16

Aplicaţii

IV

(6 h)

8 – 9

Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic

Curs

9 - 12

Aplicaţii

12 – 14

V (2h)

9 - 11

Evaluare finală: Realizarea temelor propuse:

(A4, TNR, 12, 1 rând), la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi            videoproiector)

Tema1 - Proiectaţi o unitate de învăţare la limba şi literatura română din perspectiva unei competenţe cheie, la clasa pregătitoare

Tema2- Identificaţi activităţi interactive de promovare a metodelor activ participative  prezentate sub forma jocului, la clasa I

Tema3-  Elaboraţi o hartă conceptuală pentru disciplina limba şi literatura română, clasa a II-a

Tema4- Realizaţi un proiect didactic pentru limba şi literatura română, clasa a III-a, folosind  minim trei metode studiate

Tema5– Realizaţi un joc de rol/proces literar, la o lecţie de literatură, clasa a IV-a (Ex. Judecata lui Nică)

Evaluare

 
Modalităţi de evaluare a cursanţilor

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finală

10% Prezenţă şi implicare

40%, procent repartizat pentru:

-         Frecvenţă – 10% (prezenţă fizică);

-         Activitatea la seminar – 20% (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brainstormingul, interviul, înregistrări audio-video;

-         Proiecte, referate, portofolii – 10%

50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea  uneia  dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător.

2. Resurse umane

  • prof. Săraru Elena Calonfira, gr. I,  – formator judeţean, inspector şcolar de specialitate
  • prof. Pârvulescu Mihaela Marcela, gr.I, formator judeţean