I. COMPETENȚE METODOLOGICE

a) definirea și utilizarea adecvată a conceptelor din științele educației (transdisciplinaritate, interactivitate, învățare permanentă), utile în: Pregătirea formării, Efectuarea formării, Evaluarea cursanților, Revizuirea și promovarea programului de formare( etapele unui program de formare continuă).

b)  Aplicarea practică a conceptelor și teoriilor privind formarea capacităților de cunoaștere cu privire la Pregătirea formării, Efectuarea formării, Evaluarea cursanților, Revizuirea și promovarea programului de formare (etapele unui program de formare).

c) Definirea obiectivelor formării, a scopului și tipului sesiunii de formare.

d) Operaționalizarea obiectivelor, scrierea și utilizarea unui suport de curs, organizarea sesiunilor de formare.

e) Proiectarea conținuturilor de învățare.

f)  Organizarea adecvată a activităților de învățare și realizarea situațiilor de învățare adecvate.

g) Utilizarea optimă a factorilor spațio-temporali și a altor categorii de resurse în vederea desfășurării și eficientizării procesului de formare

h) Realizarea activităților instructive educative, utilizarea metodelor și strategiilor de lucru, adecvate particularităților individuale și de grup

 i)  Promovarea diferențelor de învățare la adulți

II. COMPETENȚE DE COMUNICARE ȘI RELAȚIONARE

a) Stăpânirea conceptelor și teoriilor moderne de comunicare,

b) identificarea și utilizarea tipurilor de comunicare,

c) identificarea barierelor de comunicare și aplicarea unor strategii de depășire a acestora,

d) realizarea practică a feed-back-ului pozitiv,

e) utilizarea strategiilor adecvate de comunicare în  grup, echipă,

f) promovarea învățării prin dinamica de grup, identificarea și utilizarea elementelor de dinamică a grupului,

g) lucrul în echipă cu alți formatori și cu persoane-resursă,

h) accesarea diverselor surse informaționale în vederea documentării.

i)  utilizarea strategiilor de lucru în echipă / grup

III. COMPETENȚE PSIHOSOCIALE

a) Construirea unor situații de învățare:

- adecvarea conținuturilor și a obiectivelor formării la nevoile cursanților,

- adaptarea rapidă la schimbare, recunoașterea( identificarea și evaluarea) și depășirea obstacolelor psihologice și/sau sociale aflate  în calea formării,

b) aplicarea  strategiilor adecvate de motivare a participanților,

c) exersarea comportamentului specific formatorului ( abilități, aptitudini, deprinderi, atitudini),

d) manifestarea comportamentului empatic,

e) elaborarea de strategii eficiente de abordare flexibilă a situațiilor de formare.

IV. COMPETENȚE DE EVALUARE

a) proiectarea evaluării,

b) elaborarea instrumentelor de autoevaluare / evaluare a formării , a formabililor, a suportului de curs și a strategiilor utilizate și aplicarea probelor și instrumentelor de evaluare

c) organizarea sesiunilor de evaluare

d) înregistrarea rezultatelor evaluării și elaborarea raportului de activitate

e) promovarea programului de formare

f) autoevaluarea și încurajarea reflecției personale și a autoformării

g) elaborarea portofoliului de evaluare

h) evaluarea eficienței programului de formare

i)  revizuirea programului de formare, cercetarea și identificarea relațiilor cauzale/ analiza consecințelor / ameliorarea programului de formare

V. COMPETENȚE TEHNICE ȘI TEHNOLOGICE

a)  Utilizarea calculatorului în procesul instructiv – educativ

b) Aplicarea strategiilor de utilizare eficientă a mijloacelor/ auxiliarelor didactice în procesul de învățământ

c) conceperea / utilizarea de materiale audio-vizuale utilizate în programul de formare

VI. COMPETENȚE DE MANAGEMENT A CARIEREI

a) recunoașterea, selectarea și utilizarea metodelor și tehnicilor de autocontrol psihocomportamental,

b)  dezvoltarea competențelor transversale în vederea utilizării eficiente a celor mai diverse mijloace de informare,

c) consilierea în privința programului de formare adecvat nevoilor specifice și a dezvoltării profesionale ulterioare a beneficiarilor,

d) asimilarea cunoștințelor de tip organizațional

 

CALENDARUL / ORARUL PROGRAMULUI DE FORMARE

ZIUA

Interval orar

Tema/ Subtema

Tip activitate

Ziua 1

(8-17)

 

8-9

 

9-11

 

11-13

13-14

14-17

 1. PREGĂTIREA FORMĂRII

1.1.Ce este formatorul. Delimitări conceptuale

1.1.1. Responsabilităţile formatorului

1.1.2. Specificul formatorului care se adresează  adulţilor

1.1.Ce este formatorul. Delimitări conceptuale

1.2.Particularitățile învățării la adulți

1.2.Particularitățile învățării la adulți

Curs

 

Aplicații

 

Curs

 

Pauza de masă

Aplicatii

Ziua 2

8-17

8-9

9-11

11-13

13-14

14-16

16-17

1.2.Particularitățile învățării la adulți

1.3.Stiluri de învățare

1.3.Stiluri de învățare

1.3.Stiluri de învățare

Evaluare intermediară

(Pregătirea formării)

Aplicații

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Aplicații

Evaluare

Ziua 3

8-17

8-10

10-13

13-14

14-15

15-17

2.PREGĂTIREA FORMĂRII

2.1. Analiza de nevoi

2.1. Analiza de nevoi

2.2.Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării

2.2. Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării

Curs

Aplicații

Pauza de masa

curs

Aplicații

Ziua 4

8-17

8-9

9-11

11-13

13-14

14-15

15-16

16-17

2.2. Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării

2.3.Planificarea instruirii

2.3. Planificarea instruirii

2.3. Planificarea instruirii

Evaluare intermediară

(Evaluarea formării)

3.ETAPELE FORMĂRII

3.1. Elaborarea suportului de curs

Aplicații

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Aplicații

Evaluare

Curs

Ziua 5

8-17

8-10

10-12

12-13

13-14

14-17

3.1. Elaborarea suportului de curs

3.2. Organizarea formării

3.2. Organizarea formării

3.2. Organizarea formării

Aplicații

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Aplicații

Ziua 6

8-17

8-9

9-11

11-13

13-14

14-17

3.3. Desfășurarea formării

3.3. Desfășurarea formării

3.4. Evaluarea formării

3.4. Evaluarea formării

 

Curs

Aplicații

Curs

Pauza de masă

Aplicații

Ziua 7

8-17

8-9

9-10

10-12

12-13

13-14

14 – 15

15-17

3.4. Evaluarea formării

3.5. Revizuirea și promovarea programului de formare

3.5. Revizuirea și promovarea programului de formare

Evaluarea intermediară (3. Etapele formării)

4.COMUNICARE

4.1. Teorii și tipuri ale comunicării

4.1. Teorii și tipuri ale comunicării

Aplicații

Curs

Aplicații

Evaluare

Pauza de masă

Curs

Aplicații

Ziua 8

8-17

8-9

9-11

11-12

12-14

14-15

15-16

16-17

4.2. Barierele comunicării

4.2. Barierele comunicării

 4.3. Ascultarea activă

4.3. Ascultarea activă

4.4. Feed-back – ul

4.4. Feed-back - ul

Curs

Aplicații 

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Curs

Aplicații

Ziua 9

8-17

8-9

9-10

10-12

12-13

13-14

14-15

15-16

16-17

4.4. Feed-back - ul

4.5. Tehnica de punere a întrebărilor

4.5. Tehnica de punere a întrebărilor

4.6. Comunicarea de grup

4.6. Comunicarea de grup

4.6. Comunicarea de grup

Evaluarea intermediară

(4.COMUNICARE)

 

Aplicații

Curs

Aplicații

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Aplicații

Evaluare

Ziua 10

 

 

 

8-10

10-12

12-13

13-15

15-17

5.METODE-TEHNICI-INSTRUMENTE DE FORMARE

5.1. Selectarea tehnicilor de formare

5.1. Selectarea tehnicilor de formare

5.1. Selectarea tehnicilor de formare

5.2. Metode și tehnici de instruire

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Aplicații

Curs

 

Ziua 11

 

 

 

8-12

 

12-13

5.2. Metode și tehnici de instruire

Metode și tehnici de instruire

Evaluarea  intermediară (METODE-TEHNICI-INSTRUMENTE DE FORMARE)

Aplicații

 

 

Evaluare

Ziua 12

 

8-12

EVALUAREA FINALĂ

EVALUARE

 

Planificarea pe module tematice

TEMA

Nr. ore

Curs

Aplicaţii

Evaluare

I  - PREGĂTIREA FORMĂRII

16 h

5 h

10 h

1 h

II – PROIECTAREA FORMĂRII

15 h

5 h

9 h

1 h

III – ETAPELE FORMĂRII

22 h

7 h

14 h

1 h

IV – COMUNICAREA

19 h

6 h

12 h

1 h

V – METODE, TEHNICI, INSTRUMENTE DE FORMARE

13 h

4 h

8 h

1 h

Evaluare  (cf art. 20 lit.f)

4 h

-

-

4 h (finală)

TOTAL

89 h

27 h

53 h

9 h

 

     2.Resurse umane

  • prof. Apostol Doinița,prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Banu Denise, prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Popa Monica,prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Predișor Daniela, prof. gr. I, formator județean