Oferta 2013-1014

1. Criterii curriculare

Denumirea programului: „Strategii de prevenire a părăsirii timpurii a școlii pentru copiii proveniți din grupurile vulnerabile”

Publicul  ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar

Justificarea ofertei:Programul de formare „Strategii de prevenire a părăsirii timpurii a școlii pentru copiii proveniți din grupurile vulnerabile” propune orientarea activităţii de formare continuă a cadrelor didactice pe trei mari direcţii după cum urmează:

Prima direcţie vizează sporirea şanselor de acces ale tuturor elevilor/ tinerilor, fără nici un fel de discriminare, la un învăţământ de calitate, în care se utilizează strategii didactice diferenţiate în funcţie de nevoile specifice ale acestora. Metodele şi practicile pe care programul le propune încurajează trecerea de la paradigm „învăţământului pentru toţi”, la aceea a „învăţământului pentru fiecare”. În acelaşi timp, programul stabileşte o legătură directă între ideea asigurării accesului la educaţie pentru fiecare şi calitatea ofertei educaţionale, cu alte cuvinte între nevoia de echitate şi cea de calitate în educaţie.

Cea de a doua orientare majoră priveşte învăţarea, care va fi abordată ca formare de competenţe-cheie care să faciliteze inserţia socială şi învăţarea de-a lungul întregii vieţi. În acest sens, cursurile de formare propuse vor dezvolta capacitatea profesorilor de a proiecta un proces didactic orientat spre formarea de competenţe precum: culegerea independentă de informaţii, rezolvarea de probleme, gândirea critică, transferul de cunoştinţe şi de competenţe deprinse în contexte noi, emiterea şi argumentarea unor judecăţi de valoare, orientarea flexibilă spre carieră.

Cea de a treia direcţie propusă priveşte şcoala ca parte a comunităţii, cu toate consecinţele ce decurg de aici. Astfel se explică orientarea proiectului de formare propus către: promovarea unei strategii de tip participativ în definirea ofertei educaţionale, cu consultarea şi implicarea elevilor, a părinţilor şi a autorităţilor locale, dar şi în organizarea procesului didactic.

Astfel programul va crea valoare adăugată atât prin contribuţia la dezvoltarea cunoştinţelor şi a competenţelor cadrelor didactice cât şi prin sprijinirea acestora în a parcurge drumul de la abordarea teoretică la activitatea de predare efectivă la clasă.

 Durata:  60 ore   

Curriculum-ul programului:

Competenţe vizate:

  • Stăpânirea conceptelor și teoriilor moderne de comunicare: orizontală/ verticală; complexă ectosemantică; diversificată și specifică;
  • Manifestarea comportamentului empatic și a ”orientării helping”;
  • Accesarea diverselor surse de informare în scopul documentării;
  • Proiectarea, conducerea și realizarea procesului instructive – educative, ca act de comunicare;
  • Realizarea unor proiecte comune școală – familie – comunitate.
  • Utilizarea metodelor și strategiilor de predare adecvate particularităților individuale și de grup scopului și tipului lecției;
  • Utilizarea adecvată a conceptelor și teoriilor din științele educației (abordări interdisciplinare, didactica general și a aspecialității, psihologie, filosofia educației, noile educații în ”societatea cunoașterii”);
  • Organizarea și administrarea mediului de învățăre în colaborare comitetul de părinți și al clasei.

Planificarea moduleler tematice

 

Nr. ore

Curs/ Activitate teoretică

Aplicaţii practice

Evaluare

TEMA  I – PROGRAME  EDUCATIONALE

10 h

3 h

6 h

1 h

TEMA  II – CONSILIERE ȘI ORIENTARE ȘCOLARĂ

15 h

5 h

9 h

1 h

TEMA  III – EDUCAȚIE DIFERENȚIATĂ

17 h

5 h

11 h

1 h

TEMA  IV – POLITICI  EDUCAȚIONALE  PENTRU ELEVII ÎN SITUAŢIE DE RISC ŞI PENTRU CEI CU DIZABILITĂŢI

16 h

5 h

 10 h

1 h

Evaluare  (cf art. 17 (1) lit. f)

2 h

 

 

2 h

Total:

60 h

18 h

36 h

6 h

 

Calendarul programului

 

TEMA I – PROGRAME EDUCAȚIONALE

 

 

Ziua

Interval orar

SUBTEMA

Tip activitate

Formator

 

1(8–5.30)

8 – 9

„Politicile Educaţionale pentru elevii în situaţie de risc şi pentru cei cu dizabilităţi”

Curs

 

Șandru Valeria

 

 

9 - 10

Aplicaţii

 

-

Evaluare

 

10 – 11

Managementul de curriculum  - CDS

 

Curs

 

11 – 13

Aplicații

 

13 – 13.30

Pauză

 

13.30–14,30

Educația diferențiată – Planul de intervenție personalizat pentru  recuperare rămânerilor în urmă la învățătură

Curs

 

14,30–15.30

Aplicații

 

2 (8 – 11)

8 – 10

Programe școlare – ”Grădinița de vară”, ”Școala după școlală”, ”Școala părinților”

Aplicaţii

 

10 – 11

Evaluare

 

Notă: Evaluarea la sfârşitul temei se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic, care va fi introdus în portofoliul de evaluare finală.

 

5.8.2 TEMA II – CONSILIERE ȘI ORIENTARE ȘCOLARĂ

 

 

Ziua

Interval orar

SUBTEMA

Tip activitate

Formator

 

2(11–5.30)

11 - 12

Psihologia personalității

Curs

 

 

Apostol Doinița

 

12 - 13

Aplicaţii

 

13 – 13.30

Pauza

 

13.30– 14.30

Aplicatii

 

14.30-15.30

Consilierea  educaţională a elevilor

Curs

 

3(8–16.30)

8 - 11

Consilierea  educaţională a elevilor

Aplicaţii

 

11 – 12

Profiluri de personalitate ale elevilor

Curs

 

12 -13

Aplicații

 

13 – 13.30

 

Pauza

 

13.30–14.30

Profiluri de personalitate ale elevilor

Aplicatii

 

14.30 -16.30

Activităţi educaţionale de orientare şi consiliere a elevilor

Curs

 

4 (8 –11)

8 – 10

Activităţi educaţionale de orientare şi consiliere a elevilor

Aplicaţii

 

10 – 11

 

Evaluare

 

Notă: Evaluarea la sfârşitul temei se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic, care va fi introdus în portofoliul de evaluare finală.

 

5.8.3TEMA III – EDUCAȚIE DIFERENȚIATĂ

 

 

Ziua

Interval orar

SUBTEMA

Tip activitate

Formator

 

4(11–16.30)

11 – 13

Învățarea diferențiată – delimitări conceptuale. Diferențe individuale în învățare

Curs

Grama Aurelia

 

 

13 – 13.30

Pauza

 

13.30-16.30

Aplicatii

 

5(8–16.30)

8 – 10

Stilul de învățare. Strategii de dezvoltare a stilului de învățare

Curs

 

10 - 13

Aplicatii

 

13 – 13.30

Pauza

 

13.30-16.30

Aplicatii

 

6 (8 – 12)

8 - 9

Curriculum diferențiat pentru elevii dotați

Curs

 

9 - 11

Aplicatii

 

11 - 12

Evaluare

 

TEMA IV – POLITICI  EDUCAȚIONALE  PENTRU ELEVII ÎN SITUAŢIE DE RISC ŞI PENTRU CEI CU DIZABILITĂŢI

 

Ziua

Interval orar

SUBTEMA

Tip activitate

Formator

 

6(12-16.30)

12 – 13

 

Cadrul legislativ în domeniul educației speciale

Curs

Șandru Valeria

 

13 – 13,30

Pauza

 

13.30–14.30

Aplicatii

 

14,30–15.30

Conceptual de integrare și incluziune

Curs

 

15.30–16.30

Aplicații

 

7 (8–14.30)

8 - 10

Servicii de sprijin pentru copii cu cerințe educative special integrați în școlile obișnuite

Curs

 

10 - 13

Aplicatii

 

13 – 13.30

Pauza

 

13.30–14.30

Aplicatii

 

8 (8–14.30)

8 – 9

Curriculum pentru copiii cu deficiențe integrați în învățământul de masă

Curs

 

9 - 13

Aplicatii

 

13 – 13.30

Pauza

 

13.30–14.30

Evaluare

 

Notă: Evaluarea la sfârşitul temei se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic, care va fi introdus în portofoliul de evaluare finală.

 

Ziua

Interval orar

Activitate

Tip activitate

Modalitate de prezentare

 

9 (9 - 11)

9 - 11

Evaluarea portofoliilor

EVALUARE FINALĂ

Suport electronic, cu prezentarea unei teme din portofoliu

 

EVALUAREA CURSULUI  - Se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic (pe suport electronic) care să cuprindă toate cele 4 teme. Fiecare cadru didactic va prezenta, la alegere, una din temele din portofoliu.

 

Modalităţi de evaluare a cursanţilor:

Evaluare teorie

Evaluare aplicaţii

Evaluare finala

prezenţa si implicare

-       activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video;

-       proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, conspecte,  investigaţii practice.

proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului

 

     2.Resurse umane

  • prof. Apostol Doinița, prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Grama Aurelia, prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Șandru Valeria, prof. gr. I, formator judetean, profesor metodist CCD Vâlcea

I. COMPETENȚE METODOLOGICE

a) definirea și utilizarea adecvată a conceptelor din științele educației (transdisciplinaritate, interactivitate, învățare permanentă), utile în: Pregătirea formării, Efectuarea formării, Evaluarea cursanților, Revizuirea și promovarea programului de formare( etapele unui program de formare continuă).

b)  Aplicarea practică a conceptelor și teoriilor privind formarea capacităților de cunoaștere cu privire la Pregătirea formării, Efectuarea formării, Evaluarea cursanților, Revizuirea și promovarea programului de formare (etapele unui program de formare).

c) Definirea obiectivelor formării, a scopului și tipului sesiunii de formare.

d) Operaționalizarea obiectivelor, scrierea și utilizarea unui suport de curs, organizarea sesiunilor de formare.

e) Proiectarea conținuturilor de învățare.

f)  Organizarea adecvată a activităților de învățare și realizarea situațiilor de învățare adecvate.

g) Utilizarea optimă a factorilor spațio-temporali și a altor categorii de resurse în vederea desfășurării și eficientizării procesului de formare

h) Realizarea activităților instructive educative, utilizarea metodelor și strategiilor de lucru, adecvate particularităților individuale și de grup

 i)  Promovarea diferențelor de învățare la adulți

II. COMPETENȚE DE COMUNICARE ȘI RELAȚIONARE

a) Stăpânirea conceptelor și teoriilor moderne de comunicare,

b) identificarea și utilizarea tipurilor de comunicare,

c) identificarea barierelor de comunicare și aplicarea unor strategii de depășire a acestora,

d) realizarea practică a feed-back-ului pozitiv,

e) utilizarea strategiilor adecvate de comunicare în  grup, echipă,

f) promovarea învățării prin dinamica de grup, identificarea și utilizarea elementelor de dinamică a grupului,

g) lucrul în echipă cu alți formatori și cu persoane-resursă,

h) accesarea diverselor surse informaționale în vederea documentării.

i)  utilizarea strategiilor de lucru în echipă / grup

III. COMPETENȚE PSIHOSOCIALE

a) Construirea unor situații de învățare:

- adecvarea conținuturilor și a obiectivelor formării la nevoile cursanților,

- adaptarea rapidă la schimbare, recunoașterea( identificarea și evaluarea) și depășirea obstacolelor psihologice și/sau sociale aflate  în calea formării,

b) aplicarea  strategiilor adecvate de motivare a participanților,

c) exersarea comportamentului specific formatorului ( abilități, aptitudini, deprinderi, atitudini),

d) manifestarea comportamentului empatic,

e) elaborarea de strategii eficiente de abordare flexibilă a situațiilor de formare.

IV. COMPETENȚE DE EVALUARE

a) proiectarea evaluării,

b) elaborarea instrumentelor de autoevaluare / evaluare a formării , a formabililor, a suportului de curs și a strategiilor utilizate și aplicarea probelor și instrumentelor de evaluare

c) organizarea sesiunilor de evaluare

d) înregistrarea rezultatelor evaluării și elaborarea raportului de activitate

e) promovarea programului de formare

f) autoevaluarea și încurajarea reflecției personale și a autoformării

g) elaborarea portofoliului de evaluare

h) evaluarea eficienței programului de formare

i)  revizuirea programului de formare, cercetarea și identificarea relațiilor cauzale/ analiza consecințelor / ameliorarea programului de formare

V. COMPETENȚE TEHNICE ȘI TEHNOLOGICE

a)  Utilizarea calculatorului în procesul instructiv – educativ

b) Aplicarea strategiilor de utilizare eficientă a mijloacelor/ auxiliarelor didactice în procesul de învățământ

c) conceperea / utilizarea de materiale audio-vizuale utilizate în programul de formare

VI. COMPETENȚE DE MANAGEMENT A CARIEREI

a) recunoașterea, selectarea și utilizarea metodelor și tehnicilor de autocontrol psihocomportamental,

b)  dezvoltarea competențelor transversale în vederea utilizării eficiente a celor mai diverse mijloace de informare,

c) consilierea în privința programului de formare adecvat nevoilor specifice și a dezvoltării profesionale ulterioare a beneficiarilor,

d) asimilarea cunoștințelor de tip organizațional

 

CALENDARUL / ORARUL PROGRAMULUI DE FORMARE

ZIUA

Interval orar

Tema/ Subtema

Tip activitate

Ziua 1

(8-17)

 

8-9

 

9-11

 

11-13

13-14

14-17

 1. PREGĂTIREA FORMĂRII

1.1.Ce este formatorul. Delimitări conceptuale

1.1.1. Responsabilităţile formatorului

1.1.2. Specificul formatorului care se adresează  adulţilor

1.1.Ce este formatorul. Delimitări conceptuale

1.2.Particularitățile învățării la adulți

1.2.Particularitățile învățării la adulți

Curs

 

Aplicații

 

Curs

 

Pauza de masă

Aplicatii

Ziua 2

8-17

8-9

9-11

11-13

13-14

14-16

16-17

1.2.Particularitățile învățării la adulți

1.3.Stiluri de învățare

1.3.Stiluri de învățare

1.3.Stiluri de învățare

Evaluare intermediară

(Pregătirea formării)

Aplicații

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Aplicații

Evaluare

Ziua 3

8-17

8-10

10-13

13-14

14-15

15-17

2.PREGĂTIREA FORMĂRII

2.1. Analiza de nevoi

2.1. Analiza de nevoi

2.2.Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării

2.2. Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării

Curs

Aplicații

Pauza de masa

curs

Aplicații

Ziua 4

8-17

8-9

9-11

11-13

13-14

14-15

15-16

16-17

2.2. Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării

2.3.Planificarea instruirii

2.3. Planificarea instruirii

2.3. Planificarea instruirii

Evaluare intermediară

(Evaluarea formării)

3.ETAPELE FORMĂRII

3.1. Elaborarea suportului de curs

Aplicații

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Aplicații

Evaluare

Curs

Ziua 5

8-17

8-10

10-12

12-13

13-14

14-17

3.1. Elaborarea suportului de curs

3.2. Organizarea formării

3.2. Organizarea formării

3.2. Organizarea formării

Aplicații

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Aplicații

Ziua 6

8-17

8-9

9-11

11-13

13-14

14-17

3.3. Desfășurarea formării

3.3. Desfășurarea formării

3.4. Evaluarea formării

3.4. Evaluarea formării

 

Curs

Aplicații

Curs

Pauza de masă

Aplicații

Ziua 7

8-17

8-9

9-10

10-12

12-13

13-14

14 – 15

15-17

3.4. Evaluarea formării

3.5. Revizuirea și promovarea programului de formare

3.5. Revizuirea și promovarea programului de formare

Evaluarea intermediară (3. Etapele formării)

4.COMUNICARE

4.1. Teorii și tipuri ale comunicării

4.1. Teorii și tipuri ale comunicării

Aplicații

Curs

Aplicații

Evaluare

Pauza de masă

Curs

Aplicații

Ziua 8

8-17

8-9

9-11

11-12

12-14

14-15

15-16

16-17

4.2. Barierele comunicării

4.2. Barierele comunicării

 4.3. Ascultarea activă

4.3. Ascultarea activă

4.4. Feed-back – ul

4.4. Feed-back - ul

Curs

Aplicații 

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Curs

Aplicații

Ziua 9

8-17

8-9

9-10

10-12

12-13

13-14

14-15

15-16

16-17

4.4. Feed-back - ul

4.5. Tehnica de punere a întrebărilor

4.5. Tehnica de punere a întrebărilor

4.6. Comunicarea de grup

4.6. Comunicarea de grup

4.6. Comunicarea de grup

Evaluarea intermediară

(4.COMUNICARE)

 

Aplicații

Curs

Aplicații

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Aplicații

Evaluare

Ziua 10

 

 

 

8-10

10-12

12-13

13-15

15-17

5.METODE-TEHNICI-INSTRUMENTE DE FORMARE

5.1. Selectarea tehnicilor de formare

5.1. Selectarea tehnicilor de formare

5.1. Selectarea tehnicilor de formare

5.2. Metode și tehnici de instruire

Curs

Aplicații

Pauza de masă

Aplicații

Curs

 

Ziua 11

 

 

 

8-12

 

12-13

5.2. Metode și tehnici de instruire

Metode și tehnici de instruire

Evaluarea  intermediară (METODE-TEHNICI-INSTRUMENTE DE FORMARE)

Aplicații

 

 

Evaluare

Ziua 12

 

8-12

EVALUAREA FINALĂ

EVALUARE

 

Planificarea pe module tematice

TEMA

Nr. ore

Curs

Aplicaţii

Evaluare

I  - PREGĂTIREA FORMĂRII

16 h

5 h

10 h

1 h

II – PROIECTAREA FORMĂRII

15 h

5 h

9 h

1 h

III – ETAPELE FORMĂRII

22 h

7 h

14 h

1 h

IV – COMUNICAREA

19 h

6 h

12 h

1 h

V – METODE, TEHNICI, INSTRUMENTE DE FORMARE

13 h

4 h

8 h

1 h

Evaluare  (cf art. 20 lit.f)

4 h

-

-

4 h (finală)

TOTAL

89 h

27 h

53 h

9 h

 

     2.Resurse umane

  • prof. Apostol Doinița,prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Banu Denise, prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Popa Monica,prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Predișor Daniela, prof. gr. I, formator județean

I. COMPETENȚE METODOLOGICE

1.a. Aplicarea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea capacitatilor de cunoastere

1.b.Utilizarea optima a factorilor spatio – temporali, in vederea eficientizarii procesului instructiv – educativ

II. COMPETENȚE DE COMUNICARE ȘI RELAȚIONARE

2.a. Proiectarea, conducerea si realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare

2.b.Stapanirea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea ,,schemelor de acţiune”şi a capacităţilor de cunoaştere

2.c. Proiectarea si organizarea activitatilor instructiv – educative in colaborare cu comunitatea

III. COMPETENȚE PSIHOSOCIALE

3.a. Responsabilizarea pentru rolul social asumat

3.b. Elaborarea de strategii eficiente ale parteneriatului scoala – familie

3.c. Manifestarea capacitatii de a diagnostica asteptarile si interesele familiei

3.d. Manifestarea unei conduite psihopedagogice  inovative în plan profesional/social.

3.e. Adoptarea metodelor  şi tehnicilor eficiente de cunoaşterea a copiilor şi  integrare socială;

IV. COMPETENȚE DE EVALUARE

4.a. Selectarea  metodelor specifice gandirii critice si a deprinderilor practice

V. COMPETENȚE TEHNICE ȘI TEHNOLOGICE:

5.a. Adoptarea de strategii didactice care sa permita utilizarea eficienta a mijlocelor si auxiliarelor didactice in procesul instructiv – educativ

5.b. Documentarea şi informarea permanentă din diferite surse clasice şi moderne

5.c. Utilizarea de tehnici IT în predare-învățare-evaluare

VI. COMPETENȚE DE MANAGEMENT A CARIEREI

6.a. Adoptarea de conduite eficiente pentru depasirea „situatiilor de criza”

6.b.Utilizarea metodelor şi tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;

6.c. Deschidere  faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării  profesionale

 

Program

nr.ore

Față în față

On line

Evaluare

STRATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI INFORMALĂ

82 ore

46

28

8 ore, din care

2 ore evaluare parțială,

6 ore evaluare finală

 

CURS OBLIGATORIU: C 4- STRATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI NONFORMALĂ

 

Program

nr.ore

Față în față

On line

Evaluare

STRATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI INFORMALĂ

56

36

20

1oră evaluare on line

 

DESFĂȘURAREA PROGRAMULUI  PE TEME – ORE

Nr. crt.

Denumire  tema

Ore față în față

Ore on line

Total ore/

temă

Observații

1

PERSPECTIVA PEDAGOGIEI INTERACTIVE ȘI SOCIOGENEZA EDUCAȚIEI

 

 

 

6

 

 

 

4

 

 

 

10

 

2

INTERACTIVITATE ȘI CREATIVITATE

6

4

10

 

3

EDUCAȚIA FORMALĂ, NONFORMALĂ ȘI INFORMALĂ

6

4

10

 

4

STIL ȘI METODE

10

4

14

 

5

INTERACTIVITATEA VIRTUALĂ

8

4

12

 

 

 

 

 

 

1 oră evaluare intermediară on line

 

MODUL COMPLEMENTAR OBLIGATORIU: PROMOVAREA EGALITĂȚII DE ȘANSE ÎN EDUCAȚIE

Program

Nr.

ore

Față în față

On line

Evaluare

PROMOVAREA EGALITĂȚII DE ȘANSE ÎN EDUCAȚIE

10

6

4

½  oră evaluare intermediară-

Test on line

 

OPȚIONALE: O 1-INTERACTIVITATEA ȘI JOCUL DE-A JOACA ( pentru ciclul preșcolar)

                           O 2- INTERACTIVITATEA DIDACTICĂ SAU PRINCIPIUL ACȚIUNII ȘI REACȚIUNII (pentru ciclul primar)

                         O 3- INTERACTIVITATEA DIDACTICĂ LA ADOLESCENȚI SAU PRINCIPIUL ACȚIUNILOR RECIPROCE ( pentru gimnaziu și liceu)

 

Nr.

crt.

Denumire tema

Ore față în față

Ore on line

Total ore/

temă

Observații

1

O1/O2/O3

4

4

8

½ oră evaluare intermediară, test on line

 

     2.Resurse umane

  • prof. Daneș Mariana,prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Dobrete Adina Florentina, prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Pascaru Mariana,prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Popescu Mirela, prof. gr. I, formator județean
  • prof. Predișor Daniela, prof. gr. I, formator județean
  • prof. Savu Nicolița, prof. gr. I, formator județean

 

Prin prezentul program de formare se oferă cadrelor didactice 7 module/teme de formaredintre care fiecare cursant trebuie sa parcurgă, obligatoriu, 5 module (cele 3 module/ teme obligatorii și 2 module/ teme opționale, la alegere dintre cele 4 opționale oferite).

 

COMPETENȚE GENERALE ȘI SPECIFICE

 

COMPETENŢE  GENERALE

 

COMPETENŢE SPECIFICE

Cunoaşterea şi aplicarea funcţiilor manageriale: proiectarea, organizarea, coordonarea, controlul, monitorizarea, conducerea operaţională şi evaluarea activităţilor din unitatea şcolară, proiectarea dezvoltării instituţionale.

Realizarea documentelor de planificare/ proiectare managerială, pe baza unei analiza concrete a unităţii şcolare, în vederea elaborării unei oferte educaţionale centrate pe nevoile de dezvoltare ale elevilor şi ale comunităţii locale, conforme cu standardele de calitate.

Utilizarea funcţiilor manageriale în vederea unei activităţi eficiente a unităţii şcolare.

Utilizarea managementului strategic pentru dezvoltare instituţională – asigurarea calităţii în educaţie.

Elaborarea de strategii eficiente în vederea asigurării calităţii în educaţia furnizată elevilor.

Proiectarea şi organizarea activităţilor educative extracurriculare.

Realizarea de activități educative extracurriculare interesante, atractive, de calitate.

Cunoaşterea şi utilizarea conceptelor specifice în vederea asigurării calităţii în educaţie.

Utilizarea strategiilor care permit oferirea unei educații de calitate elevilor.

Cunoaşterea şi utilizarea strategiilor adecvate de comunicare şi relaţionare managerială.

Selectarea căilor şi mijloacelor eficiente de comunicare individuală şi instituţională pentru eficientizarea demersului managerial.

Soluţionarea situaţiilor conflictuale, medierea, negocierea conflictelor, asigurarea unui climat de transparenţă, încredere şi responsabilitate în şcoală.

Cunoaşterea şi utilizarea strategiilor de comunicare şi relaţionare.

Selectarea căilor şi mijloacelor eficiente de comunicare pentru eficientizarea demersului didactic.

Soluţionarea situaţiilor conflictuale, medierea, negocierea conflictelor, asigurarea unui climat de transparenţă, încredere şi responsabilitate în  clasa / grupa de elevi.

Cunoaşterea şi aplicarea funcţiilor manageriale: proiectarea, organizarea, coordonarea, controlul, monitorizarea, conducerea operaţională şi evaluarea activităţilor cu clasa/grupa de elevi.

Utilizarea funcţiilor manageriale în vederea unei activităţi eficiente a unităţii şcolare.

Utilizarea instrumentelor şi tehnicilor de evaluare specifice procesului managerial de calitate.

Utilizarea de tehnici de stimulare a creativităţii, motivaţiei resurselor umane, formarea grupurilor/dezvoltarea echipelor din şcoală, managementul conflictelor.

Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor umane din şcoală.

Valorificarea particularităţilor individuale şi de grup pentru eficientizarea demersului managerial, formarea grupurilor şi a echipelor de lucru din şcoală.

Cunoaşterea şi aplicarea modalităţilor de elaborare şi implementare a proiectelor

Realizarea și implementarea de proiecte eficiente.

Realizarea unor proiecte comune şcoală-familie-comunitate.

Utilizarea de tehnici de stimulare a creativităţii motivaţiei elevilor, formarea grupurilor/dezvoltarea echipelor din  clasa / grupa de elevi, managementul conflictelor.

Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor umane ale clasei / grupei de elevi.

Valorificarea particularităţilor individuale şi de grup pentru eficientizarea demersului  didactic, formarea grupurilor şi a echipelor din clasa / grupa de elevi.

Cunoaşterea modalităţilor de gestionare a resurselor materiale şi financiare.

Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor   materiale şi financiare  ale unităţii şcolare.

Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor materiale şi financiare  ale clasei/grupei de elevi.

Cunoaşterea şi utilizarea strategiilor adecvate de self – management

Adoptarea strategiilor specifice pentru dezvoltarea personală.

Adoptarea de conduite eficiente pentru depăşirea „situaţiilor de criză”.

 

Prin prezentul program de formare se oferă cadrelor didactice 7 module/ teme de formare dintre care fiecare cursant trebuie sa parcurgă, obligatoriu, 5 module (cele 3 module/ teme obligatorii și 2 module/ teme opționale, la alegere dintre cele 4 opționale oferite).

 

Program de formare

Nr. total de ore

Nr. ore de formare faţă în faţă

Nr. ore de

formare on line

Nr. ore de

evaluare

Management organizaţional şi de grup

82

46

28

8 ore (6 ore evaluare finala + 2 evaluare parţială)

 

Nr. crt.

Modulul/tema

Nr. total de ore

Nr. ore de formare faţă în faţă

Nr. ore de

formare on line

Nr. ore de

evaluare

MODULE OBLIGATORII:

 

1

T1: Managementul clasei/grupei – gestionarea situaţiilor de criză

15

11

4

1 oră de evaluare intermediară/

2

T2: Managementul comunicării

14

10

4

 

3

T3: Management strategic

25

17

8

 

MODULE OPŢIONALE:

 

4

O1: Managementul asigurării calităţii

10

4

6

1/2 oră de evaluare intermediară

5

O2: Managementul activităţilor extracurriculare

10

4

6

1/2 oră de evaluare intermediară

6

O3: Proiectul de dezvoltare instituţională

10

4

6

1/2 oră de evaluare intermediară

7

O4: Management de proiect

10

4

6

1/2 oră de evaluare intermediară

 

Total ore

74 ore

46 ore

28 ore

2 ore

evaluare intermediară

Module obligatorii:

T1: Managementul clasei/grupei – gestionarea situaţiilor de criză

T2: Managementul comunicării

T3: Management strategic

Module opționale (câte două ân funcție de alegerea formabililor):

O1: Managementul asigurării calităţii

O2: Managementul activităţilor extracurriculare

O3: Proiectul de dezvoltare instituţională

O4: Management de proiect

     2.Resurse umane

  • prof. Banu Denise,prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Cumpănășoiu Sorin Teodor, prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Diaconescu Carmen,prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Georgescu Mariana Adriana, prof. gr. I, formator județean
  • prof. Olaru Domnica, prof. gr. I, formator județean
  • prof. Șandru Valeria, prof. gr. I, formator județean

Teme /module

T1:  Despre competenţe în general (10 ore)

T2:  Competenţele cheie şi utilizarea în practica didactică la diferite niveluri: disciplina, arie curriculară, (13 ore)

T3:  CDS ca exemplu de proiectare pe competenţe (10 ore)

T4:  Module opţionale:

- preprimar/primar/gimnazial&liceal  (33 ore pe platforma)

- modul transversal interarii sau ca proiect al şcolii: Educaţia în spiritul dezvoltării durabile (11 ore)

Temele îşi propun să răspundă următoarelor direcţii majore de intervenţie:

Ce înseamnă curriculumul centrat pe competenţe ?

Ce presupune proiectarea de curriculum centrat pe competenţe ?

Cum poate fi aplicat curriculumul centrat pe competenţe (la nivelul disciplinei, al ariei curriculare, al şcolii)?

Organizarea cursului:

(89 ore: 48/faţa în faţă + 32/pe platformă +9/evaluare)

 

    

Denumire modul

Ore face to face

Ore on line

Total ore/

modul

Observaţii

 

Module obligatorii

36 ore

12 ore

48 ore

 

1

Despre competenţe în general

11 ore

4 ore

 15 ore

 1 oră evaluare recapitulativa  on-line/

test

 

2

Competenţele cheie şi utilizarea în practica didactică la diferite niveluri: disciplina, arie curriculară

12 ore

4 ore

 

16 ore

3

CDS ca exemplu de proiectare pe competenţe

13 ore

4 ore

17 ore

 

Cursuri opţionale

12 ore

20 ore

 

32 ore

Cursanţii vor alege 1 modul

1

O1 Elemente de specificitate  in proiectarea/implemetarea curriculum-ului la nivel preprimar

4 ore

10 ore

15 ore

+ 1/2 oră evaluare parţială on-line/

test

2

O2 Elemente de specificitate  in proiectarea/implemetarea curriculum-ului la nivel primar

4 ore

10 ore

 

15 ore

+ 1/2 oră evaluare parţială on-line/

test

3

O3 Elemente de specificitate  in proiectarea/implemetarea curriculum-ului la nivel gimnazial&liceal 

4 ore

10 ore

15 ore

+ 1/2 oră evaluare parţială on-line/

test

4

Educaţia în spiritul dezvoltării durabile (modul transversal interarii sau ca proiect al şcolii)

8 ore

10 ore

 

17 ore

Modul complementar obligatoriu

+ 1/2 oră evaluare parţială on-line/

test

 

Evaluare

6 orefinala+3 evaluare partială

COMPETENŢE GENERALE

I. Investigarea curriculum-ului din perspectiva acţiunii didactice centrate pe elev

II. Aplicarea algoritmilor optimi în proiectarea, organizarea şi evaluarea activităţilor didactice din perspectiva curriculum-ului centrat pe competenţe

III. Reglarea componentei „conţinuturi” în modelul de proiectare curriculară centrat pe competenţe

COMPETENŢE  SPECIFICE

I. 1. Lectura curriculum-ului centrat pe competenţe independent de conţinuturile disciplinelor şcolare.

I. 2.  Abordarea adecvată a relaţiei dintre unitatea de învăţare asociată unui model de învăţare a competenţelor

II. 1. Adecvarea strategiilor de proiectare, organizare şi evaluare a acţiunii didactice la modelul educaţiei individualizate centrate asupra elevului.

II. 2. Utilizarea spectrului competenţelor ca profil pedagogic al activităţii didactice.

II. 3. Utilizarea evaluării ca o componentă a procesului de predare-învăţare în care interiorizarea competenţelor este anticipată şi adecvată pe parcursul învăţării.

III. 1. Selectarea conţinuturilor relevante în formarea competenţelor ca pachet transferabil şi multifuncţional de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini.

III. 2. Operarea cu conţinuturile disciplinare din perspectiva curriculum-ului integrat, a transdisciplinarităţii şi a modularităţii.

III. 3. Abordarea conţinuturilor din perspectiva unei cunoaşteri construite specifice societţii cunoaşterii.

 

     2.Resurse umane

  • prof. Apostol Doinița,prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Coroiu Camelia, prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Ene Ana Gabriela,prof. gr. I, formator judetean
  • prof. Sandu Elena Daniela, prof. gr. I, formator județean
  • prof. Stroescu Laura, prof. gr. I, formator județean
  • prof. Vlășceanu Diana Cecilia, prof. gr. I, formator județean