OFERTA 2017-2018

1. Criterii curriculare

            Publicul  ţintă vizat: profesori care predau disciplina  GEOGRAFIE din învăţământul preuniversitar (învǎṭǎmânt primar, gimnazial, liceal)

            Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul preuniversitar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.

            Durata: 24 ore

            Curriculum-ul programului:

Scopul:

            Promovarea unei atitudinea pozitivă faţă de educaţie, cunoaştere, societate, cultură, civilizaţie, curiozitatea pentru explorarea mediului geografic, respectul pentru diversitatea naturală şi umană, conservarea şi ocrotirea mediului de viaţă.

            a. Competenţe vizate

  1. Utilizarea corectă a terminologiei specifice pentru explicarea mediului geografic, folosind limbaje diferite.
  2. Raportarea elementelor semnificative din societate, ştiinţă şi tehnologie la mediul înconjurător ca întreg şi sistemele sale componente.
  3. Integrarea aspectelor din natură şi societate într-o structură obiectivă (mediul înconjurător) şi o disciplină de sinteză (geografia).
  4. Relaţionarea elementelor şi fenomenelor din realitate (natură şi societate) cu reprezentările lor cartografie şi grafice, pe imagini satelitare sau modele.
  5. Dobândirea unor priceperi, deprinderi, metode şi tehnici generale de învăţare care să faciliteze o pregătire permanentă asumată.
  6. Dobândirea unor competenţe sociale, interpersonale, interculturale, civice şi antreprenoriale pe baza studierii geografiei.

 

b. Planificarea pe module tematice

MODUL TEMATIC

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

1. Curriculum școlar. Obiectivele predării – învățării geografiei

1

1

-

-

2. Moduri şi forme de organizare a procesului de învăţământ geografic 

1

1

-

-

3. Organizarea procesului de învǎṭǎmânt geografic. Tipuri fundamentale de lecṭii de geografie. 

4

2

1

1

4. Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale.  Sistemul de competenṭe specifice care pot fi asumate de geografia şcolarǎ (IV-XII)

4

2

1,5

0,5

5. Aplicarea principiilor didactice şi geografice  în predarea – învăţarea geografiei

a. Principiile didactice: Principiul participării conştiente şi active a elevilor, Principiul intuiţiei, Principiul legării teoriei cu practica, Principiul însuşirii temeinice a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor,  Principiul sistematizării, structurării şi continuităţii,  Principiul accesibilităţii sau al orientării după particularităţile de vârstă şi individuale ale elevilor

b. Principiile geografice: Principiul repartiţiei spaţiale, Principiul repartiţiei în timp, Principiul cauzalităţii, Principiul integrării geografice, Principiul actualizării cunoştinţelor,  Principiul corelării cu oştinţelor şi al predării interdisciplinare, Principiul asigurării conexiunii inverse (retroacţiunii),  Principiul structuralismului, Principiul diversităţii.  Aplicarea principiilor în geografice în activitatea didactică.

4

2

1

1

6. Metode, mijloace de învăţare şi strategii didactice utilizate în predarea – învăţarea geografiei. Definirea şi clasificarea lor. Exemple.

  1. Metodele de învăţământ
  2. Clasificarea mijloacelor de învăţământ
  3. Funcţiile mijloacelor de învăţământ
  4. Integrarea mijloacelor de învǎţǎmânt în procesul didactic
  5. Elaborarea şi utilizarea mijloacelor în funcţie de specificul şcolii şi clasei
  6. Strategii didactice. Elemente conceptuale.

Elementele componente ale strategiei didactice. Taxonomii ale strategiilor didactice. Caracteristici principale ale strategiilor didactice specifice geografiei şcolare

4

2

1

1

7. Metode şi tehnici de evaluare a achiziṭiilor şi a rezultatelor învǎṭǎrii.

  1. Evaluarea-precizǎri conceptuale-Necesitate
  2. Tipuri de evaluare. Strategii
  3. Metode, procedee şi tehnici de evaluare
  4. Funcṭiile verificǎrii şi evaluǎrii
  5. Evaluarea şi noua viziune asupra învǎṭǎrii

4

2

1

1

8. Evaluare finalǎ

2 h

-

-

2 h

Total

24 h

12 ore

5,5 h

6,5 h

 

 

c. Calendarul programului:

 

Ziua

Interval orar

Tema

Tipul activității

Formatori

I

8:00-9:00

1.Curriculum școlar. Obiectivele predării – învățării geografiei

Curs

  • Prof. Pârvulescu Emil
  • Prof. Pârvulescu Mihaela
  • Prof. Onogea Ioan

9:00-10:00

2.Moduri şi forme de organizare a procesului de învăţământ geografic

Curs

 

10:00-12:00

12:00-13:00

13:00-14:00

 

  1. Organizarea procesului de învǎṭǎmânt geografic. Tipuri fundamentale de lecṭii de geografie. 

Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale.

Curs

Aplicaṭii

Evaluare

II

  8:00 -10:00

10:00-11:00

11:00-12:00

4.Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale.  Sistemul de competenṭe specific care pot fi asumate de geografia şcolarǎ (IV-XII)

Curs

Aplicaṭii

Evaluare

  • Prof. Pârvulescu Emil
  • Prof. Pârvulescu Mihaela
  •  Prof. Onogea Ioan

12:00 -14:00

14:00-15:00

15:00-16:00

5.Aplicarea principiilor didactice şi geografice  în predarea – învăţarea geografiei

Curs

Aplicaṭii

Evaluare

 

III

  8:00 -10:00

10:00-11:00

11:00-12:00

6. Metode, mijloace de învăţare şi strategii didactice utilizate în predarea – învăţarea geografiei. Definirea şi clasificarea lor. Exemple.

Curs

Aplicaṭii

Evaluare

 

 

  • Prof. Pârvulescu Emil
  • Prof. Pârvulescu Mihaela
  •  Prof. Onogea Ioan

12:00 -14:00

14:00-15:00

15:00-16:00

7.Metode şi tehnici de evaluare a achiziṭiilor şi a rezultatelor învǎṭǎrii. Evaluarea şi noua viziune asupra învǎṭǎrii

Curs

Aplicaṭii

Evaluare

IV

10:00-12:00

8. Evaluare finalǎ

Evaluare

  • Prof. Pârvulescu Emil
  • Prof. Pârvulescu Mihaela
  •  Prof. Onogea Ioan

 

d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:

Evaluare teorie

Evaluare  aplicaţii

Evaluare finală

Prezenţa și implicare

  • Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor în puncte tari, chestionar de evaluare.
  • Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice.

Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale:

  • Proiectarea unei unități de învățare
  •  Proiectarea unui test sumativ ce cuprinde  diferite tipuri de itemi

 

2. Resurse umane

  • Prof. dr. Pârvulescu Emil, CNI Matei Basarab Rm.Vâlcea
  • Prof. Pârvulescu Mihaela, CNI Matei Basarab Rm.Vâlcea
  • Prof. Onogea Ioan, ISJ Vâlcea

1.  Criterii curriculare

Publicul ţintă vizat: cadre didactice și personal didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar

Justificarea ofertei:  Trăim într-o lume caracterizată prin rapiditate, complexitate, într-o continuă schimbare, în care omul este plasat în contextul unei revoluţii tehnologice foarte rapidă. În acest sens, şcoala are sarcina de a-i pregăti pe copiii de azi pentru a face faţă dinamismului accelerat al societăţii contemporane, dezvoltându-le competenţe, valori şi atitudini necesare reuşitei personale şi sociale. Egalitatea între femei şi bărbaţi este un drept fundamental, o valoare comună a UE, şi o condiţie necesară pentru realizarea obiectivelor UE de creştere economică, ocuparea forţei de muncă şi a coeziunii sociale.

Durata: 24 ore

a. Curriculum-ul programului:

Competenţe vizate:

  • Formarea unor profesori care să susțină activități de promovare a unui stil de viață sănătos pentru femei și bărbați, fete și băieți;                
  • Adoptarea de conduite eficiente în ceea ce privește consumul de alimente, practicarea unui sport sau a unor exerciții fizice care contribuie la dezvoltarea armonioasă a elevilor;
  • Utilizarea unor metode active care pot contribui la dezvoltarea capacității de formare a unui stil de viață sănătos al elevilor în contextul unui mediu poluat și dinamic;
  • Crearea unor materiale care să ajute la integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos;

Module tematice

- Egalitatea de gen

Stilul de viață sănătos

- Planul de acţiune și strategii pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos

b. Planificarea moduleler tematice

MODUL TEMATIC

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

Egalitatea de gen

7h

2h

4h

1h

Stil de viață sănătos

8h

2h

4h

2h

Planul de acţiune și strategii pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos

7h

2h

4h

1h

Evaluarea finală

2 h

-

-

2h

Total

24 h

6 ore

12 h

  1. h

 

c. Calendarul programului

Ziua

Interval orar

Tema

Tipul activității

Formator

I

(7 ore)

8.00-9.00

1. Egalitatea de gen.

 

 

 

 

 

Curs

 

Prof.Petrescu Angela

 

 

 

 

 

 

 

 

Prof.Șandru Valeria

9.00-11.30

Aplicații

11.30-12.00

Evaluare

12.00-13.00

Curs

13.00-15.00

Aplicații

   

15.00-16.00

Evaluare

II

(8 ore)

 

8.00-9.00

2. Stilul de viață sănătos

 

 

 

 

Curs

09.00-11.00

Aplicații

11.00-12.00

Evaluare

12.00-13.00

Curs

13.00-15.00

Aplicații

15.00-16.00

Evaluare

III

(7 ore)

8.00-10.00

3. Planul de acţiune și strategii pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos

Curs

10.00-13.30

Aplicații

13.30-14.00

Evaluare

IV

 (2 ore)

10.00-12.00

Evaluare finală

Evaluare

Modalităţide evaluare a cursanţilor:

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finală

Prezenţă și implicare

Evaluare continuă vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor în puncte tari, chestionar de evaluare.

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice.

 

Proiectarea unui plan de acțiune pentru integrarea  aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui     stil de viață sănătos; referat sau eseu despre egalitatea de gen și stilul de viață sănătos și egalitatea de gen.

 

2. Resurse umane

 - Prof. Petrescu Angela, Liceul Tehnologic Henri Coandă

 - Prof. Șandru Valeria, profesor metodist CCD

1. Criterii curriculare

Publicul  ţintă vizat: învăţători debutanți, suplinitori sau titulari

Justificarea ofertei: învăţătorii trebuie să demonstreze o serie de abilități și competențe în plan profesional, didactic și social, prin creativitatea, rigurozitatea și competența cu care acestea își construiesc demersul didactic.

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate

  • Manifestarea unei conduite psihopedagogice  inovative în plan profesional/ social,
  • Utilizarea optimă a factorilor spatio-temporali, în vederea eficientizării procesului instructiv – educativ,
  • Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv-educativ, ca act de comunicare,
  • Proiectarea şi evaluarea conţinuturilor instructiv-educative,
  • Organizarea adecvată a activităţilor didactice  în funcţie de tipul de lecţie dominant,
  • Deschidere  faţă de tendinţele inovatoare necesare dezvoltării profesionale.

b. Planificarea moduleler tematice

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

1. Curriculum școlar

4h

1 h

3 h

-

2. Obiectivele predării – învățării

4h

1 h

3 h

-

3. Cadrul metodologic al învățării

4h

1 h

3 h

-

4. Proiectarea instruirii

4 h

1 h

3 h

-

5. Evaluarea si reglarea activității didactice

6h

1 h

4 h

1

Evaluare finală

2 h

-

-

2

Total

24 h

5 ore

16 h

3 h

c. Calendarul programului

Ziua

Interval orar

Tema

Tipul activității

Formator

I

(8 ore)

8.00-9.00

1. Curriculum școlar

Curs

 

 

Prof. Şandru Valeria

 

Insp. Onogea Ioan

 

 

Prof. Predișor Corina

 

 

 

 

9.00-11.30

Aplicații

11.30-12.00

Evaluare

12.00-13.00

2. Obiectivele predării – învățării

 

Curs

13.00-15.00

Aplicații

15.00-16.00

Evaluare

II

(8 ore)

8.00-9.00

3. Cadrul metodologic al învățării

 

4.Proiectarea instruirii

 

Curs

09.00-11.00

Aplicații

11.00-12.00

Evaluare

12.00-13.00

Curs

13.00-15.00

Aplicații

15.00-16.00

Evaluare

III

(6 ore)

8.00-10.00

5. Evaluarea si reglarea activității

 didactice

Curs

10.00-13.30

Aplicații

13.30-14.00

Evaluare

IV (2 ore)

10.00-12.00

Evaluare finală

Evaluare

 

d.Modalităţi de evaluare a cursanţilor

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finală

Prezenţa   și implicare

      Evaluare continuă care vizează acope-rirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, ne-voile de formare ca urmare a sesiunii, ana-liza punctelor slabe in vederea transfor-marii lor în puncte tari, chestionar de evaluare.

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice.

       Alcătuirea și prezentarea unui por-tofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale:

Proiectul unui curs opțional, proiectarea unei unități de învățare și un test sumativ cu diferite tipuri de itemi

Prezentarea orală teoretică și practică a unei secvențe cuprinsă în tematica cursului

   

2. Resurse umane

-  Prof. Şandru Valeria, profesor metodist CCD,

-  Prof. Onogea Ioan, ISJ Vâlcea

- Prof. Predișor Corina, Școala Gimnazială Achim Popescu Păușești Măglași

1.Criterii curriculare

Publicul  ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preşcolar

Justificarea ofertei: Curriculumul pentru învăţământul preprimar  presupune o abordare nouă a copilului, prin reconsiderarea activităţilor de învăţare, adaptate la specificul dezvoltării şi particularităţilor individuale ale copiilor, dar si o foarte bună cunoaştere a metodicii predării în specialitate.

Durata: 24 ore   

Curriculum-ul programului:

Scop: Dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice din învăţământul preşcolar privind

planficarea, proiectarea, desfăşurarea și evaluarea activităţilor instructiv-educative din grădiniță.

a. Competenţe vizate:

1. Cunoaşterea  caracteristicilor dezvoltării şi domeniile de dezvoltare ale  copilului de la 3 la 6-7ani;

2. Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea activităţilor integrate şi a activităţilor pe domenii   experienţiale ;

3. Individualizarea  conţinuturilor  de învăţare în funcţie de particularităţile de dezvoltare ale copilului;

4. Asimilarea de tehnici de observare şi evaluare ale copilului. 

b. Planificarea moduleler tematice

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

1. Noțiuni științifice privind didactica specialității.

2 h

1 h

1 h

-

2. Integrarea curriculară.

4 h

1 h

2 h

-

3. Elaborarea planificării anuale/săptămânale /zilnice.

3 h

1 h

3 h

-

4.  Realizarea de proiecte tematice și proiecte didactice.

5 h

1 h

4 h

1 h

5.  Modalităţi de observare şi evaluare a copiilor preşcolari

4 h

1 h

2 h

1 h

6. Modalităţi de inregistrare a datelor.  Fişe de observații psihopedagogice, de  înregistrare  a rezultatelor copiilor preşcolari, listele de comportamente. 

4 h

1 h

2 h

 

Evaluare finală

2 h

-

-

2 h

Total

24 h

6 h

14 h

4 h

 

c. Calendarul programului

Ziua

Interval

orar

Tema

Tip de

activitate

Formatori

1.

(6 h)

8-9

9-12

12-13

13-14

1.Noțiuni științifice privind didactica specialității.

 

2. Integrarea curriculară.

 

curs

aplicaţii

evaluare

 

Ancuţa Giorgiana

 

Bondoc Luminiţa

2.

(8 h)

8-9

9-12

12-13

13-16

3. Elaborarea planificării anuale /săptămânale/ zilnice.

4. Realizarea de proiecte tematice și proiecte didactice

curs

aplicaţii

 

evaluare

3.

(8 h)

8-9

9-12

12-13

13-16

5. Modalităţi de observare şi evaluare a copiilor preşcolari

6. Modalităţi de inregistrare a datelor.  Fişe de observatii psihopedagogice, de înregistrare  a rezultatelor copiilor preşcolari, listele de comportamente.

curs

aplicaţii

evaluare

4.

(2 h)

9 – 11

Evaluare

evaluare

 

d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:

Evaluare teorie

Evaluare aplicaţii

Evaluare finala

 Prezenţa si implicare

activitatea la seminar – 20% proiecte, referate, portofolii – 10%

Elaborarea unei fișe de observații psihopedagogice pentru un copil din grupă și a două modele de fișe de evaluare cognitivă.

 

2.Resurse umane

  • Ancuţa Giorgiana, ISJ Vâlcea
  • Bondoc Luminiţa, GPP Nr.1 Călimănești

1. Criterii curriculare

Publicul ţintă vizat: profesori debutanţi(care deţin gradul didactic definitiv, respectiv gradul didactic II) ce predau urmatoarele discipine: istorie, geografie, religie, stiinte socio-umane

Justificarea ofertei : rezultatele obţinute de tinerele cadre didactice la examenele de titularizare, respectiv pentru obţinerea gradelor didactice fac necesară o pregătire psihopedagogică suplimentară, formarea iniţială pe acest aspect al carierei didactice prezentând deficienţe majore; necesitatea ca, în special tinerele cadre didactice să obţină informaţii şi să-şi formeze competenţe adecvate pentru a fi capabile să-şi planifice cariera, de a identifica oportunităţile pe care le poate oferi cariera didactică;

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate

1. Elabora documente de planificare şi proiectare didactică şi a altor documente curriculare, utilizând corect conceptele specifice analizei structurale şi generativ-funcţională a curriculumului;

2. Utiliza strategii didactice capabile să satisfacă exigenţele unui învăţământ modern bazat pe competenţe, pe integrarea elementelor de evaluare, a elementelor TIC şi a principiilor educaţiei incluzive;

3.Utiliza resurse şi instrumente adecvate în vederea unui management eficient al carierei didactice prin parcurgerea etapelor cadrului legal

 

b. Planificarea moduleler tematice

MODUL TEMATIC

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

1.CURRICULUM ŞI CADRUL DE REFERINŢĂ AL CURRICULUMULUI NAŢIONAL

7h

2h

4h

1h

PLANUL-CADRU DE ÎNVĂŢĂMÂNT

8h

2h

4h

2h

3. APLICAREA PROGRAMEI ŞCOLARE ŞI PROIECTAREA DEMERSULUI DIDACTIC 

7h

2h

4h

1h

Evaluare finala

2 h

-

-

2h

Total

24 h

6 ore

12 h

h

 

c. Calendarul programului

Ziua

Interval orar

Tema

Tipul activității

Formator

I

(8 ore)

8.00-9.00

1. .CURRICULUM ŞI CADRUL DE REFERINŢĂ AL CURRICULUMULUI NAŢIONAL

Curs

 

 

 

 

Prof. Luca Adrian  Prof. Ulmeanu Laurențiu

 

 

9.00-11.30

Aplicații

11.30-12.00

Evaluare

12.00-13.00

 

Curs

13.00-15.00

Aplicații

15.00-16.00

Evaluare

II

(8 ore)

8.00-9.00

2.  PLANUL-CADRU DE ÎNVĂŢĂMÂNT

Curs

09.00-11.00

Aplicații

11.00-12.00

Evaluare

12.00-13.00

Curs

13.00-15.00

Aplicații

15.00-16.00

Evaluare

III

(6 ore)

8.00-10.00

3. APLICAREA PROGRAMEI ŞCOLARE ŞI PROIECTAREA DEMERSULUI DIDACTIC 

Curs

10.00-13.30

Aplicații

13.30-14.00

Evaluare

IV

 (2 ore)

10.00-12.00

Evaluare finală

Evaluare

 

d. Modalităţide evaluare a cursanţilor:

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finală

prezenţa și implicare

Evaluare continuă vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor în puncte tari, chestionar de evaluare.

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice.

Realizarea unui portofoliu didactic

 

2. Resurse umane

Formatori:

prof. Luca Adrian, director CCD, formator județean

prof. Ulmeanu Dan Laurențiu, inspector școlar, formator județean