1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: În contextul necesităţii optimizării instruirii, strategiile didactice interactive reprezintă „instrumentele” ce pot fi valorificate de către profesorii din învăţământul preuniversitar pentru a asigura eficienţa procesului educaţional.
Durata cursului: 24 ore.
Locul de desfășurare a programului: Liceul Gheorghe Surdu Brezoi, CN Gib Mihăescu Drăgășani, CN Mircea cel Bătrân
Curriculum-ul programului
Competențe vizate:
- Asimilarea unor metode moderne de predare-învățare-evaluare
- Aplicareametodelor moderne în practica şcolară pe baza cunoaşterii obiectivelor propuse;
- Capacitatea de a elabora metode, tehnici şi instrumente moderne de evaluare
Planificarea pe module tematice – timp alocat
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
Strategii didactice specifice de integrare |
4 |
2. |
Strategii didactice interactive bazate pe învăţarea prin colaborare |
3 |
3. |
Metode şi tehnici bazate pe rezolvarea de probleme |
3 |
4. |
Metode şi tehnici de dezvoltare a gândirii critice |
3 |
5. |
Metode şi tehnici de învăţare interactiv-creative |
3 |
6. |
Mijloace de învățământ adaptate cerințelor comunității |
3 |
7. |
Metode, tehnici şi instrumente moderne de evaluare |
3 |
8 |
Evaluare |
2 |
Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (6h) |
8 – 10 |
Strategii didactice moderne
|
Curs Aplicaţii |
10.15- 12.15 |
Strategii didactice moderne
|
Aplicaţii |
|
12.30 – 14.00 |
Strategii didactice interactive bazate pe învăţarea prin colaborare |
Curs Aplicaţii |
|
II (6 h)
|
8 – 10 |
Strategii didactice interactive bazate pe învăţarea prin colaborare Metode şi tehnici bazate pe rezolvarea de probleme |
Curs Aplicaţii |
10.15- 12.15
|
Metode şi tehnici bazate pe rezolvarea de probleme. |
Aplicaţii |
|
12.30-14.00 |
Metode şi tehnici de dezvoltare a gândirii critice |
Curs |
|
Aplicații |
|||
III (6h) |
8-10 |
Metode şi tehnici de dezvoltare a gândirii critic Metode şi tehnici de învăţare interactiv-creative
|
Curs Aplicații |
10.15- 12.15 |
Metode şi tehnici de învăţare interactiv-creative
|
||
12.30-14.00 |
Mijloace de învățământ |
||
IV (4 h) |
8-10 |
Mijloace de învățământ Metode, tehnici şi instrumente moderne de evaluare |
Curs
Aplicații |
10.15- 12.00 |
Metode, tehnici şi instrumente moderne de evaluare |
||
V(2 h) |
10- 12 |
EVALUARE |
Evaluare |
c. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţă şi implicare |
Activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brainstormingul, interviul, înregistrări audio-video. |
Proiectarea unei unități de învăţare, la alegere, din perspectiva unei competenţe cheie. |
2. Resurse umane
2.1. Formatori implicați:
-Prof. Samoilă Daniela Mihaela, istorie, inspector, gr. I, certifict ANPC formator
- prof. Șandru Valeria – profesor metodist CCD, profesor socio-umane, grad didactic I, certificat Formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
-Prof. Purice Corina, istorie, gr. I, certificat ANPC formator
2.2. Coordonatorul programului profesor metodist CCD Ciobanu Dumitru
1.Criterii curriculare:
Denumirea programului:
Public – ţintă vizat: cadre didactice și didactice auxiliare cu studii superioare
Justificarea ofertei: Amploarea fenomenului consumului și traficului de droguri la nivelul întregii societăți, numărul crescut de solicitări din partea populației privind serviciile de recuperare din dependența de substanțe psihoactive și codependență prin consiliere, psihoterapie, asistență medicală și socială, precum și necesitatea informării populației privind consecințele acestui fenomen.
Durata programului: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: Școala Gimnazială Nr. 5 Rm. Vâlcea
Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate:
1. Problematica dependenței;
2. Consilierea persoanelor afectate direct sau indirect de dependență;
3. Integrarea socială și educațională;
4. Cunoașterea metodelor de prevenire a consumului de droguri.
Planificarea modulelor tematice:
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
Cunoștințe generale despre problematica dependenței |
2 |
2. |
Substanțele și efectele lor. Legislație internă |
4 |
3. |
Evaluarea și consilierea persoanelor afectate direct sau indirect de dependență |
6 |
4. |
Comunicarea cu adolescenții. |
6 |
5. |
Strategii de prevenire a consumului de droguri. Exemple de bune practici. |
4 |
6. |
Evaluare finală |
2 |
Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
I (8h) |
8 - 16 |
Cunoștințe generale despre problematica dependenței Substanțele și efectele lor Legislație internă |
curs aplicatii |
II (6h) |
8 - 14 |
Evaluarea și consilierea persoanelor afectate direct sau indirect de dependență |
curs aplicatii evaluare |
III (8h) |
8 - 16 |
Comunicarea cu adolescenții. Strategii de prevenire a consumului de droguri. Exemple de bune practici. |
curs aplicaţii evaluare |
IV (2) |
|
Evaluare finală |
evaluare |
Modalităţi de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10 % Prezenţa şi implicare |
40 % Frecvență 20% Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă, investigaţii practice 20% Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ incadrarea in timp, implicarea si interesul participantilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor in puncte tari, chestionar de evaluare. Proiecte, referate |
50 % Portofoliu – elaborarea unui portofoliu de curs (fişe, chestionare, opţional) şi a unui proiect didactic |
2. Resurse umane:
2.1 Formatori implicați:
- prof. Șandru Valeria – profesor metodist CCD, profesor socio-umane, grad didactic I, certificat Formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
- prof. Georgescu Maria, psihologie/ consilier școlar, coordonator CJAP, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
- Prof. Hoidrag Mihaela, limba și literatura română, gradul didactic II, profesor Școala Gimnazială Diculești
- Hoidrag Traian, psihologie, psiholog CPECA Vâlcea
2.2 Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Ciobanu Dumitru
1. Criterii curriculare
Public țintă vizat: cadre didactice învățământ preuniversitar din județul Vâlcea
Justificare:
Un factor determinant în educația elevilor, alături de instrucția academică, este și cel care privește dezvoltarea emoțională. În timp ce programele școlare urmăresc formarea de competențe academice, respectiv acumularea de informații, dezvoltarea unor atitudini și promovarea unor valori, rămâne lăsată deoparte dezvoltarea emoțională a copiilor.
Există numeroase studii care confirmă că inteligența emoțională este cea care asigură de fapt o traiectorie pozitivă dezvoltării școlare și a carierei.
De aceea, propunem cadrelor didactice un curs în care vor aprofunda cunoștințe despre dezvoltarea emoțională, despre inteligența emoțională și inteligența socială în concordanță cu etapele de vârstă ale elevilor.
Instrumentele metodice, strategiile de formare și dezvoltare a competențelor în domeniu vor fi însușite prin exerciții și aplicații practice numeroase.
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: Colegiul de Silvicultură și Protecția Mediului / Școala gimnazială ,, Take Ionescu” Rm. Vâlcea, Liceul Gheorghe Surdu Brezoi
Curriculum-ul programului
Competențe vizate:
Cunoașterea etapelor de dezvoltare a elevilor
Organizarea unui mediu de învățare interactiv în mediul școlar
Proiectarea de strategii didactice orientate spre dezvoltarea socială și emoțională a elevilor
Dezvoltarea capacității de construire a unei relații pozitive între cadrul didactic și elev
Planificarea pe module tematice– timp alocat
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
Teoria inteligențelor multiple |
8 ore |
2. |
Dezvoltarea psihosocială la vârsta 6-10 ani |
8 ore |
3. |
Dezvoltarea psihosocială la vârsta 10-15 ani |
6 ore |
4. |
Evaluare |
2 ore |
Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Ziua 1 (8h) |
14 – 14.45 14.45 - 16.30 |
Teoria inteligențelor multiple
|
Teorie Aplicații |
16.30-17.15 17.15-18.30 |
Teoria atașamentului
|
Teorie Aplicații |
|
18.30-19 |
Evaluare modul |
||
Ziua 2 (8h) |
10– 14.00 14.00 – 16.00 |
Managementul emoțiilor
|
Teorie Aplicații |
16.00-17.00 17.00- 18.00 |
Strategii de coping emotional Dezvoltarea psihosocială la vârsta 6-10 ani |
Teorie Aplicații |
|
Ziua 3 (6h) |
14.00-16.00 |
Dezvoltarea psihosocială la vârsta 6-10 ani Dezvoltarea psihosocială la vârsta 10-15 ani
|
Teorie |
16.00-18.00 |
Aplicații |
||
18.00-20.00 |
Evaluare modul |
||
Ziua 4 (2h) |
9.00-11.00 |
Evaluare |
|
Modalităţi de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
Interconectivitate, încadrarea în timp, interes și participare activă, completare fișe de activitate |
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător: STRUCTURA PORTOFOLIULUI DE EVALUARE : Realizarea unui studiu de caz privind dezvoltarea emoțională și socială a unui elev/ unei clase. |
2. Resurse umane
2.1. Formatori implicați:
- prof. Predișor Daniela, Consiliere psihologică și educațională, certificat ANPC formator,
- prof. Mosor Ana Maria, Psihologie, certificat ANPC formator,
- prof. Tomescu Elena, certificat ANPC formator,
2.2. Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Șandru Valeria
1. Criterii curriculare
Public țintă vizat: cadre didactice din învățământul preuniversitar din județul Vâlcea
Justificare: Cursul are ca scop dezvoltarea abilităților si competentelor de lucru a cadrelor didactice care predau sau vor preda la clase ,unde se lucrează cu adulţii( elevi care au părăsit de timpuriu şcoala şi au depăşit vârsta standard de şcolarizare). El încurajează cadrele didactice din învăţământul preuniversitar să participe la programe de lucru cu adulţii, de tip „A doua şansă“, să-l promoveze în şcoli şi în comunităţi, contribuind astfel la reducerea analfabetismului şi reintegrarea socială a persoanelor participante în program .Acesta se adresează tuturor cadrelor, nu numai celor din comunităţile cu persoane aparţinând grupurilor dezavantajate. El este atractiv,punând accentul pe activităţile practice, interactive, pe comunicare, relaţionare, creativitate, diferenţiindu-se prin: accesibilitate şi eficienţă, interactivitate sporită, metode inovatoare de predare, implicare şi dăruire din partea formatorilor, atmosferă propice învăţării.
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului Şcoala Gimnazială Colonie Rm. Vâlcea, Liceul Tehnologic Căpitan Nicolae Rm.Vâlcea
Curriculum-ul programului
Competențe vizate:
1. Elaborarea şi implementarea de strategii, planuri de acţiune şi programe în vederea prevenirii fenomenului de părăsire timpurie a şcolii, menţinerii în sistemul de educaţie a elevilor cu risc de abandon şcolar şi reintegrării în educaţie a persoanelor care au părăsit timpuriu şcoala.
2. Transferul şi implementarea bunelor practici ce vizează creşterea accesului la educaţie prin dezvoltarea şi susţinerea de reţele şi parteneriate.
3. sprijin pentru formarea si perfectionarea personalului care lucreaza cu persoane care parasesc timpuriu scoala si populatia adulta in programe de educatie de tipul “a doua sansa”, inclusiv programe de consiliere, asistenta psiho-pedagogica si sanitara
4. dezvoltarea actiunilor specifice pentru imbunatatirea si promovarea abilitatilor speciale in scopul facilitarii integrarii sociale a populatiei adulte in educatia de tip “a doua sansa”
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
Noi repere teoretice privind programul „A doua şansă" |
4 |
2. |
Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă" |
6 |
3. |
Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programe de lucru cu adulţii |
6 |
4. |
Activitati care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala. |
6 |
|
Evaluare finală |
2 |
Calendarul programului (minim 4 zile de curs, cel puțin o săptămână pentru pregătirea portofoliului de evaluare finală ):
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (8 h) |
8 – 10 |
1.Noi repere teoretice privind programul „A doua şansă"-6 h 2.Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă" (programe, planificari anuale si calendaristice)-2h |
Curs |
10 - 12 |
Aplicaţii |
||
12 – 14 |
Curs |
||
14 - 16 |
Aplicaţii |
||
II (8 h) |
8 – 10 |
1. Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă" (proietarea unei activitati didactice)-4h 2. Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programul „A doua şansă"-4h
|
Curs |
10 – 12 |
Aplicaţii |
||
12 - 14 |
Curs |
||
14 - 16 |
Aplicaţii |
||
III (6h) |
8 – 10 |
1. Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programe de lucru cu adulţii -2h 2. Activitati care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala.-4h |
Curs |
10 – 12 |
Aplicaţii |
||
12 – 14 |
Aplicaṭii |
||
IV (2h) |
9 - 11 |
Evaluare finală-2h La alegere o temă: Tema1 - Proiectaţi o unitate de învăţare, la un modul la alegere, din perspectiva unei competenţe cheie, la o clasa „A doua sansa” Tema2 - Identificaţi activităţi care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala Tema3 - - Realizaţi un proiect didactic la un modul, la alegere, la o clasa “A doua sansa” |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare Aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător: STRUCTURA PORTOFOLIULUI DE EVALUARE - chestionare pentru cadrele didactice implicate; - portofolii individuale ale cadrelor - o activitate practică de promovare a egalitatii de sanse; |
2. Resurse umane
2.1. Formatori implicați:
- Păușescu Ioana Consuela, Comerț-Marketing, Gr. I, certificat ANPC formator
- Becheru Ramona Florentina, Limba română, Gr. I, certificat ANPC formator
2.2. Coordonatorul programului profesor metodist CCD prof. Şandru Valeria
1.Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice și didactice auxiliare
Justificarea ofertei: Orice schimbare și orice reformă în educație nu se poate realiza fără o analiză a aspectelor culturale și fără a le lua în considerare ca parte integrantă a mediului educațional. Actualul program de formare vă propune identificarea aspectelor de management administrativ care să aducă un plus de valoare unităţii de învăţământ în care activaţi.
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: Liceul Tehnologic Nicolae Pleșoianu Râmnicu Vâlcea, CCD Vâlcea
Curriculum-ul programului:
a. Competențe vizate:
- abilitatea de a folosi tehnici de managent a calității specifice instituțiilor de învățământ
- elaborarea de strategii eficiente pentru proiectele educaţionale.
- cunoaşterea modalităţilor de gestionare a resurselor umane, materiale şi financiare.
- aplicarea deontologiei profesionale pentru organizaţia şcolară.
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Dezvoltare instituțională |
2 h |
1 h |
1 h |
- |
2. Structuri organizatorice specifice |
3 h |
1 h |
2 h |
- |
3. Metode si tehnici de management |
4 h |
1 h |
2 h |
1 h |
4. Managementul prin obiective |
4 h |
2 h |
2 h |
- |
5. Managementul prin buget şi proiecte |
4 h |
2 h |
2 h |
- |
6. Managementul organizației școlare |
5 h |
2 h |
2 h |
1 h |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
9 h |
11 h |
4 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (6 h) |
8 – 9 |
1. Dezvoltare instituțională
2. Structuri organizatorice specifice |
Curs |
9 - 11 |
Aplicații |
||
11 – 12 |
Curs |
||
12 – 14 |
Aplicații |
||
14 – 16 |
Evaluare |
||
II(8 h) |
8 – 10 |
3. Metode si tehnici de management
4. Managementul prin obiective |
Curs |
10 - 12 |
Aplicații |
||
12 – 14 |
Aplicații |
||
14 – 16 |
Evaluare |
||
IV(8 h) |
8 – 10 |
5. Managementul prin buget şi proiecte
6. Managementul organizației școlare |
Curs |
10 - 12 |
Aplicații |
||
12 – 14 |
Aplicații |
||
14 – 16 |
Evaluare |
||
V (2h) |
9 - 11 |
Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific (A4, TNR, 12, 1 rând), la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi video proiector) |
Evaluare |
Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice. |
proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului planul operațional |
2. Resurse umane:
- Prof. Bică Andra, inspector școlar general, grad didactic I, certificat formator acreditat ANPC, adeverință formator CCD Vâlcea
- Prof. Dobrete Adina Florentina, profesor discipline economice, inspector școlar, gr. I., certificat ANPC formator
- Prof. Luca Adrian, director CCD, grad didactic I, certificat formator acreditat ANPC, adeverință formator CCD Vâlcea
- Prof. Şandru Valeria, profesor metodist CCD, grad didactic I, certificat formator acreditat ANPC, adeverință formator CCD Vâlcea
2.2. Coordonatorul programului profesor metodist CCD Ciobanu Dumitru