Criterii curriculare
Public țintă vizat: personal didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic din județul Vâlcea
Justificare:
Acest curs își propune o abordare sistemică, integrată la nivel de județ care să genereze beneficii pe termen lung pentru elevii rromi care se află în situații de risc în cee ce privește excluziunea socială și discriminarea pe criterii etnice și / sau rasiale.
Acest program de formare vine să răspundă unor exigențe din ”Strategia Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității rome pentru perioada 2014-2020”. În concordanță cu aceste cerințe, acest program își propune ca formabilii să intre în posesia unor cunoștințe care țin de istoria rromilor, de modul în care aceștia au interacționat și interacționează cu populația majoritară, maniera în care au fost percepuți în cultura românească, dar și modul în care s-au implicat în principalele evenimente ale istoriei românilor.
Premisa fundamentală de la care se pornește în acest program de formare este aceea că o educație de calitate presupune existența unui mediu școlar unde diferențele culturale sunt asumate de toți actorii implicați în procesul educational. Pornind de la aceasta, cultura organizațională a școlii este, sau ar trebui să fie fundamentată pe niște valori și atitudini precum: toleranță, acceparea alterității, cultivarea unui climat sociopsihologic adecvat învățării, responsabilitate între partenerii implicaţi în activitățile care se desfășoară la nivelul unei unități școlare, interacțiune deschisă între indivizii aparținând unor culturi diferite.
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: Școala Gimnazială “I. Gh. Duca” Rm. Vâlcea
Curriculum-ul programului
Competențe vizate:
- Cunoașterea unor apecte ale istoriei comunității rrome din spațiul românesc;
- Valorificarea acestor cunoștințe în cadrul interacțiunii cu persoanele care aparțin minorității rrome;
- Construirea unei ”imagini” cât mai adecvate, cu cât mai puține prejudecăți, asupra comunității rrome;
- Crearea unei conduite flexibile, tolerante în raport cu persoanele care aparțin comunității rrome;
Planificarea pe module tematice:
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
MODUL 1. INTRODUCERE ÎN ISTORIA ȘI CULTURA RROMILOR. TEMA1. Origini, migrație, statut juridic, etc Rromii- o origine disputată. Statutul juridic al rromilor din provinciile istorice. Robia. TEMA 2. Emanciparea rromilor. Rromii în provinciile istorice. Limitele legilor de emancipare a rromilor. Rromii la începutul secolului XX. |
15 ore |
2. |
MODUL 2. HOLOCAUSTUL. RROMII ȘI EXPERIENȚA COMUNISTĂ ȘI POSTCOMUNISTĂ. ”Problema țigănescă”. Deportarea în Transnistria. Rromii și experiența comunistă. Rromii din România de astăzi. Eforturi pentru construirea unei identități rrome moderne. |
7 ore |
Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
1 |
9-16 |
MODUL 1. INTRODUCERE ÎN ISTORIA ȘI CULTURA RROMILOR.
TEMA1. Origini, migrație, statut juridic, etc
|
curs aplicaţii evaluare pe parcurs |
2
|
9-17
|
MODUL 1. INTRODUCERE ÎN ISTORIA ȘI CULTURA RROMILOR.
TEMA 2. Emanciparea rromilor.
|
curs aplicaţii
|
curs aplicaţii evaluare pe parcurs |
|||
3 |
9-13 |
MODUL 2. HOLOCAUSTUL. RROMII ȘI EXPERIENȚA COMUNISTĂ ȘI POSTCOMUNISTĂ.
|
curs aplicaţii |
3 |
13-16 |
curs aplicaţii evaluare pe parcurs |
|
4 |
9-11 |
Evaluarea finală |
Evaluare finală |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţa şi gradul de implicare în activități |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător. STRUCTURA PORTOFOLIULUI DE EVALUARE: - Un eseu cu tema ”Rromii în istoria țărilor române”. Maxim 2 pagini. - Analiza unui eveniment istoric ce a marcat puternic viața comunității rrome. |
2. Resurse umane:
2.1. Formatori implicați:
- prof. Popescu Mihaela, Inspector pentru Minorități, Inspectoratul Școlar Județean Valcea, gr. I, certificat ANPC formator
- prof. Diaconu Maria Aurelia – profesor metodist, Casa Corpului Didactic Vâlcea; doctorat, certificat ANPC formator
2.2. Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Șandru Valeria
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: profesorii care predau disciplina GEOGRAFIE din învăţământul preuniversitar (învǎṭǎmânt primar, gimnazial, liceal)
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul preuniversitar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Locul de desfǎşurare a programului: Liceul ,,George Ţǎrnea” Bǎbeni, Şc. ,,Nicolae Bǎlcescu” Drǎgǎşani, C.N.I. ,,Matei Basarab” Râmnicu Vâlcea
Curriculum-ul programului:
a) Competenţe vizate:
b) Planificarea pe module tematice
Nr. Crt. |
MODUL TEMATIC |
Total ore |
1. |
Moduri şi forme de organizare a procesului de învăţământ geografic
|
8 |
2. |
Aplicarea principiilor didactice şi geografice în predarea – învăţarea geografiei a. Principiile didactice:
b. Principiile geografice:
|
6 |
3. |
Metode, mijloace de învăţare şi strategii didactice utilizate în predarea – învăţarea geografiei. Definirea şi clasificarea lor.
|
6 |
4. |
Metode şi tehnici de evaluare a achiziṭiilor şi a rezultatelor învǎṭǎrii.
|
5 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
I(6h)
|
8:00-9:00 |
1.Curriculum școlar. Obiectivele predării – învățării geografiei |
Curs |
9:00-10:00 |
2.Moduri şi forme de organizare a procesului de învăţământ geografic |
Curs |
|
10:00-12:00 12:00-13:00 13:00-14:00
|
Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
|
II (8h) |
8:00 -10:00 10:00-11:00 11:00-12:00 |
4.Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. Sistemul de competenṭe specific care pot fi asumate de geografia şcolarǎ (IV-XII) |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
12:00 -14:00 14:00-15:00 15:00-16:00 |
5.Aplicarea principiilor didactice şi geografice în predarea – învăţarea geografiei |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
|
III (8h) |
8:00 -10:00 10:00-11:00 11:00-12:00 |
6. Metode, mijloace de învăţare şi strategii didactice utilizate în predarea – învăţarea geografiei. Definirea şi clasificarea lor. Exemple. |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
12:00 -14:00 14:00-15:00 15:00-16:00 |
7.Metode şi tehnici de evaluare a achiziṭiilor şi a rezultatelor învǎṭǎrii. Evaluarea şi noua viziune asupra învǎṭǎrii |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
|
IV |
10:00-12:00 |
8. Evaluare finalǎ |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa și implicare |
|
Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele material. STRUCTURA PORTOFOLIULUI DE EVALUARE Proiectarea unei unități de învățare. Proiectarea unui test sumativ ce cuprindediferite tipuri de itemi |
2. Resurse umane
a. Formatori implicaṭi:
- Prof. dr. Pârvulescu Emil, doctor în geografie, certificat ANPC formator
- prof. Onogea Ioan, profesor învățământ primar, inspector școlar ISJ Vâlcea, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
- Prof. Pârvulescu Mihaela Marcela, profesor învǎṭǎmânt primar, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
b. Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Șandru Valeria
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice care lucrează cu elevi cu cerinţe educative speciale (CES) în școlile speciale precum si în şcolile de masă, din județul Vâlcea
Justificarea ofertei: Scopul cursului este să sprijine activitatea cadrelor didactice care lucreaza cu elevii cu CES, în sensul cunoașterii legislației actuale ce sprijină incluziunea școalară a copiilor/ elevilor cu CES pentru a-i susține prin propunerea de servicii educaționale de suport în școală și în comunitate, dar și prin adaptarea conținutului învățării la clasă și utilizarea de metode, strategii de lucru individuale și în echipă pentru cresterea gradului de incluziune scolara a copiilor/elevilor cu CES, concomitent cu cresterea calitatii acesteia. S-a constatat un interes deosebit al cadrelor didactice pentru formarea în vederea integrarii copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în şcoala de masă, dar şi pentru problematica învăţământului special, mai ales, în contextul actual în care legislația s-a schimbat.
Durata: 24 ore
Locul de desfasurare al programului: Centrul Școar pentru Educație Incluzivă Băbeni, Liceul Tehnologic Căpitan Nicolae Pleșoianu Rm.Vâlcea
Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate
Planificarea modulelor tematice
Nr. Crt. |
Module |
Nr. ore |
1. |
Educaţia incluzivă - Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme de grup |
3 |
2. |
Învățământ de masă/ vs învățământ special, Integrare vs incluziune (dezbatere, prezentare cazuri, analiza SWOT) |
2 |
3. |
Copilul cu CES - delimitari conceptuale conform legislatiei actuale - OMEN 1985/2016 |
4 |
4. |
Dificultatile de învățare - tipologie, intervenție |
3 |
5. |
Copilul cu ADHD - caracteristici, interventie specializata, Copilul cu autism - caracteristici, interventie specalizata (rolul facilitatorului), comportamente dezirabile intr-o scoala incluziva |
5 |
6. |
Planul de servicii personalizat, modele, elaborare, aplicatii. Rolul responsabilului de caz |
5 |
7. |
Evaluare finala |
2 |
Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
I |
8 - 9 |
1. Educaţia incluzivă - Introducere , stuctura curs, modalitate evaluare, program |
Teorie
|
9 - 10 |
Asteptari, Norme de grup |
Aplicatii |
|
10 - 12 |
2. Învățământ de masă/ vs învățământ special, Integrare vs incluziune (dezbatere, prezentare cazuri, analiza SWOT) |
Teorie + aplicatii + evaluare |
|
12 - 16 |
3. Copilul cu CES - delimitari conceptuale conform legislatiei actuale - OMEN 1985/2016 |
Teorie |
|
II |
8 - 11 |
4. Dificultatile de învățare - tipologie, intervenție |
Teorie + aplicații |
11 - 16 |
5. Copilul cu ADHD - caracteristici, interventie specializata, Copilul cu autism - caracteristici, interventie specalizata (rolul facilitatorului), comportamente dezirabile intr-o scoala incluziva |
Teorie + aplicatii |
|
III |
8 - 13 |
6. Planul de servicii personalizat, modele, elaborare, aplicatii. Rolul responsabilului de caz |
Teorie + aplicații |
IV |
10 - 13 |
Evaluare finala |
evaluare |
Modalitati de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţă şi implicare |
|
STRUCTURA PORTOFOLIULUI DE EVALUARE:
|
2. Resurse umane
Formatori implicati
Coordonatorul programului: profesor Pleșea Adina Cristina
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: Personalul didactic din învăţământul preuniversitar vâlcean
Justificarea ofertei:
Proiectul îşi propune să dezvolte modele şi scenarii posibile de dezvoltare profesională pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar, prin activităţi colaborative şi de cercetare în mediul virtual.
Acesta va oferi cadrelor didactice: modele pentru optimizarea procesului de predare prin efi cientizarea strategiilor didactice pe baza utilizării tehnologiei informatiei şi a comunicaţiilor, soluţii de integrare a calculatorului în activitatea de învăţare şi de comunicare a învăţării, familiarizarea cu noi strategii de evaluare pentru lecţiile centrate pe elev şi noi instrumente de evaluare continuă.
Utilizarea eficientă a tehnologiilor moderne se poate realiza numai în condiţiile proiectării demersului didactic, în mod corect şi coerent, racordat la cerinţele unei instruiri centrate pe elev.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Curriculum, instruire şi proiectare |
5 |
1 |
4 |
- |
2. Tehnologia informaţiei în procesul de învăţare |
5 |
1 |
4 |
- |
3. Evaluarea învăţării folosind noile tehnologii |
5 |
1 |
3 |
1 |
4. Instrumente de lucru google aps |
7 |
3 |
4 |
- |
Evaluare finala |
2 |
|
|
2 |
Total |
24 |
6 |
15 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
I |
8 - 13 |
1. Curriculum, instruire şi proiectare |
Teorie + aplicații |
II |
8 - 13 |
2. Tehnologia informaţiei în procesul de învăţare |
Teorie + aplicații |
III |
8 - 13 |
3. Evaluarea învăţării folosind noile tehnologii |
Teorie + aplicații + evaluare |
IV |
8 - 15 |
4. Instrumente de lucru google aps |
Teorie + aplicații |
V |
9 - 11 |
Evaluare finala |
evaluare |
d. Modalități de evaluare
Activităţile din cadrul programului de formare continua se vor desfăşura atât in mod individual cat si frontal, iar procesul instructiv/educativ se va desfăşura sub forma de curs si de seminarii.
Evaluarea se va realiza intermediar şi final, teorie şi practică.
2. Resurse umane
Formatori implicaţi:
- prof. Ciochină Ana Luisa, profesor informatică și TIC, inspector școlar, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
- prof. Farcaşanu Antoanela profesor informatică și TIC, director adjunct, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
- Prof. Şandru Valeria – prof. metodist, Google APS trainer, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
Coordonatorul programului profesor metodist CCD Diaconu Aurelia
Criterii curriculare
Public țintă vizat: cadre didactice și personal didactic auxiliar din județul Vâlcea
Justificare: Cunoașterea problematicii Holocaustului contribuie la o înțelegere profundă a lumii în care trăim. Generațiile actuale evoluează sub semnul unei crize de valori, în care compasiunea, toleranța și chiar susținerea ideii de regim democratic își găsesc tot mai greu locul în universul preocupărilor lor cotidiene.
Istoria recentă a demonstrat că pericolul statului totalitar nu a dispărut și ar fi o greșeală să credem că el a rămas doar în manualele de istorie. Naționalismul exacerbat și fundamentalismul religios sunt pericole reale pentru societatea românească și anunță o renaștere a gândirii de tip totalitar.
Elevii și profesorii au nevoie de instrumente care să le stimuleze gândirea critică, discernământul științific, etic și moral, iar istoria Holocaustului oferă din plin astfel de ocazii.
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: Școala Gimnazială ”I. Gh. Duca” Rm. Vâlcea
Curriculum-ul programului
Competențe vizate:
Planificarea pe module tematice
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
Discursul antisemit în epoca contemporană |
6 |
2. |
Memoria Holocaustului: discriminare, deportare, exterminare |
6 |
3. |
Educația despre Holocaust. Pedagogie și legislație |
10 |
4. |
Evaluare finală |
2 |
Calendarul programului
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (8 h) |
8 – 10 |
Modulul I - Discursul antisemit în epoca contemporană Modulul II – Memoria Holocaustului: discriminare, deportare, exterminare Tema 1 – Holocaustul în Europa |
Curs |
10 - 12 |
Aplicaţii |
||
12 – 14 |
Curs |
||
14 - 16 |
Aplicaţii |
||
II (8 h) |
8 – 10 |
Modulul II – Memoria Holocaustului: discriminare, deportare, extermina Tema 2 – Holocaustul în România Modulul III- Educația despre Holocaust. Pedagogie și legislație Tema 1 – Cum să predăm despre Holocaust în școală? |
Curs |
10 – 12 |
Aplicaţii |
||
12 - 14 |
Curs |
||
14 - 16 |
Aplicaţii |
||
III (6h) |
8 – 10 |
Modulul III- Educația despre Holocaust. Pedagogie și legislație Tema 2- Activități educative cu privire la Holocaust Tema 3 – Sugestii privind călătoriile de studiu |
Curs |
10 – 12 |
Aplicaţii |
||
12 – 14 |
Aplicaṭii |
||
IV (2h) |
9 - 11 |
Evaluare finală |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru: Frecvenţă – 10% (prezenţă fizică); Activitatea la seminar – 20% (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brainstormingul, interviul, înregistrări audio-video); Proiecte, referate, portofolii |
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător: STRUCTURA PORTOFOLIULUI DE EVALUARE (realizarea unui proiect educational pe tema Holocaustul, combaterea, rasismului și xenofobiei în secolul XXI). |
2. Resurse umane
a. Formatori implicați:
Prof, Samoilă Daniela Mihaela, inspector istorie ISJ Vâlcea, grad didactic I, Certificat CNFPA
Prof. Șandru Valeria, profesor metodist CCD, grad didactic I, certificat CNFPA
Prof. Diaconu Maria Aurelia, profesor metodist CCD, doctorat, certificat CNFPA
b. Coordonatorul programului profesor metodist CCD Pleșea Adina Cristina