1. Criterii curriculare:
Public ţintǎ avizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: formarea competenţelor de alegere, proiectare şi realizare a CDŞ, stimularea creativitǎţii şi inovaţiei în procesul didactic, realizarea unui demers didactic centrat pe nevoile elevilor
Durata: 24 ore
Locul de desfǎşurare a programului: C.N.I. ,,Matei Basarab” Râmnicu Vâlcea, Școla Gimnazilă ”Tudor Vladimirescu” - Drăgășani, CN ”Gib Mihăescu” - Drăgășani
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
b. Planificarea pe stagii/ modele tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Alegerea curriculumului la decizia şcolii |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
3. Feedback şi revizuire în proiectarea şi realizarea curriculumului la decizia şcolii |
8h |
2 h |
6 h |
- |
4. Bune practici în elaborarea curriculumului la decizia şcolii în conformitate cu nevoile comunitǎţii |
6 h |
2 h |
4 h |
- |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
6 h |
16 h |
2 h |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activităţii |
I (8 ore) |
8.00-09.00 |
1. Alegerea curriculumului la decizia şcolii 1.1. Tipuri de CDŞ în învǎţǎmântul românesc 1.2. Cum decidem „ce sǎ mai înveţe” elevii ? 1.3. Ce fel de CDŞ putem proiecta ? |
Curs |
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
||
11.30-12.00 |
Evaluare |
||
12.00-13.00 |
2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii 2.1. Schema generalǎ a proiectǎrii programei unei discipline opţionale 2.2.Argumentarea disciplinei opţionale. 2.3.Formularea obiectivelor / competenţelor 2.4.Selectarea conţinuturilor |
Curs |
|
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
||
15.30-16.00 |
Evaluare |
||
II (8 ore) |
8.00-10.30 |
3. Feedback şi revizuire în proiectarea şi realizarea curriculumului la decizia şcolii 3.1 Strategii utilizate în activitǎţile de predare-învǎţare-evaluare din cadrul disciplinelor opţionale 3.2 Lista de verificare a eficienţei CDŞ 3.3 Criterii de evaluare a caracterului incluziv al disciplinelor opţionale |
Curs |
10.30-15.00 |
Aplicaţii |
||
15.00-16.00 |
Evaluare |
||
III (8 ore) |
8.00-10.00 |
4. Bune practici în elaborarea curriculumului la decizia şcolii în conformitate cu nevoile comunitǎţii 4.1. Prezentarea programelor disciplinelor opţionale „Educaţie multiculturalǎ” şi „Dezvoltare comunitarǎ” 4.2. Bune practici în proiectarea si realizarea CDŞ în şcolile din care provin cursanţii |
Curs |
10.00-13.30 |
Aplicaţii |
||
13.30-14.00 |
Evaluare |
||
14.00-16.00 |
Evaluare finală |
Evaluare |
d. Modalităţi de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea şi interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe în vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă, investigaţii practice. |
Structura portofoliului de evaluare: Elaborarea şi prezentarea de cǎtre fiecare cursant a programei unei discipline opţionale. |
2. Resurse umane
- prof. Bică Andra, inspector școlar general, profesor socio-umane grad didactic I, certificat Formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea.
- prof. Samoilă Daniela Mihaela – profesor istorie, inspector școlar, grad didactic I, certificat Formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea.
- prof. Șandru Valeria, profesor metodist CCD, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
- prof. Ulmeanu Laurențiu profesor istorie, grad didactic I, certificat Formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea.
b. Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Diaconu Maria Aurelia
1. Criterii curriculare
Public țintă vizat: personal didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic din județul Vâlcea
Justificarea ofertei:
Acest curs își propune o abordare sistemică, integrată la nivel de județ care să genereze beneficii pe termen lung pentru elevii rromi care se află în situații de risc în cee ce privește excluziunea socială și discriminarea pe criterii etnice și / sau rasiale.
Acest program de formare vine să răspundă unor exigențe din ”Strategia Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității rome pentru perioada 2014-2020”. În concordanță cu aceste cerințe, acest program își propune ca formabilii să intre în posesia unor cunoștințe care țin de valorile și tradițiile populației rrome, să înțeleagă problememele care sunt specifice acestei comunități, eforturile pe care aceștia le fac pentru a-și construi o identate culturală, socială, etc
Premisa fundamentală de la care se pornește în acest program de formare este aceea că o educație de calitate presupune existența unui mediu școlar unde diferențele culturale sunt asumate de toți actorii implicați în procesul educational. Pornind de la aceasta, cultura organizațională a școlii este, sau ar trebui să fie fundamentată pe niște valori și atitudini precum: toleranță, acceparea alterității, cultivarea unui climat sociopsihologic adecvat învățării, responsabilitate între partenerii implicaţi în activitățile care se desfășoară la nivelul unei unități școlare,
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: Școala Gimnazială “I. Gh. Duca” Rm. Vâlcea
Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate:
- Înțelegerea semnificației unor concepte precum: valori, principii, tradiții, cutume, stereotipuri, discriminare;
- Valorificarea acestor cunoștințe în cadrul interacțiunii cu persoanele care aparțin minorității rrome;
- Construirea unor unor strategii de prevenire a conflictelor, gestionarea corectă a eventualelor conflicte care își au originea în diferențele culturale dintre majoritate-minoritate;
Planificarea modulelor tematice
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
MODUL 1. NOȚIUNI INTRODUCTIVE PRIVIND TRADIȚIILE ȘI OBICEIURILE RROMILOR . TEMA1. Majoritate – minoritate. Comunitatea umană: cultură, civilizație, valori, principii. Probleme sociale: anomia, sărăcia, delincvența, infracționalitatea, excluziunea socială, etc. Controlul social și integrarea socială. TEMA 2. Specificul cultural al comunității rrome. Diversitatea culturală a comunității rrome. Specificul diferitelor ”neamuri” care trăiesc în județul Vâlcea. Tradițiile și obiceiurile diferitelor ”neamuri” care trăiesc în județul Vâlcea. |
15 ore |
2. |
MODUL 2. REPREZENTAREA RROMULUI DE CĂTRE MAJORITATE. ”Rrom” sau țigan ? Istoria unei reprezentări moderne a rromului cultura românească. Eforturi pentru construirea unei identități rrome moderne. Organizarea rromilor și construirea unei politici identitare. Formal, nonformal și informal în educație.Valorificarea diferențelor culturale în cadrul procesului educațional. |
7 ore |
3. |
EVALUARE FINALĂ |
2 ore |
Calendarul programului
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (7 h) |
9 – 11 |
MODUL 1. NOȚIUNI INTRODUCTIVE PRIVIND TRADIȚIILE ȘI OBICEIURILE RROMILOR .
TEMA1. Majoritate – minoritate.
|
Curs |
11 - 13 |
Aplicaţii |
||
13 – 14 |
Curs |
||
14 - 16 |
Aplicaţii |
||
II (8 h) |
9 – 11 |
MODUL 1. NOȚIUNI INTRODUCTIVE PRIVIND TRADIȚIILE ȘI OBICEIURILE RROMILOR
TEMA 2. Specificul cultural al comunității rrome.
|
Curs |
11 – 13 |
Aplicaţii |
||
13 - 15 |
Curs |
||
15 - 17 |
Evaluare pe parcurs |
||
III (7h) |
9 – 11 |
MODUL 2. REPREZENTAREA RROMULUI DE CĂTRE MAJORITATE.
|
Curs |
11 – 13 |
Aplicaţii |
||
13 – 16 |
Evaluare pe parcurs |
||
IV (2h) |
9 - 11 |
Evaluarea finală |
Evaluare finală |
Modalități de evaluare:
Evaluare pe parcurs teorie |
Evaluare pe parcurs aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa şi gradul de implicare în activități |
Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, calitatea produselor activităţii |
Elaborarea unui proiect educational adaptat specificului elevilor care provin din comunitatea de rromi. |
2. Resurse umane
2.1. Formatori implicați:
- prof. Popescu Mihaela, Inspector pentru Minorități, Inspectoratul Școlar Județean Valcea, gr. I, certificat ANPC formator
- prof. Ulmeanu Laurențiu, profesor istorie Școala Gimnazială “Tudor Vladimirescu” Drăgășani, gr. I, certificat ANPC formator
- prof. Diaconu Maria Aurelia – profesor metodist, Casa Corpului Didactic Vâlcea; doctorat, certificat ANPC formator
2.2. Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Șandru Valeria
1. Criterii curriculare:
Public-ţintă vizat: cadre didactice debutante din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, care doresc să devină diriginţi.
Justificarea ofertei: existenţa ariei curriculare Consiliere şi orientare în planul de învăţământ; importanţa desfăşurării unei activităţi optime în cadrul orelor de dirigenţie pentru îndeplinirea rolului formativ al educaţiei de tip şcolar.
Durata: 24 ore
Locul de desfǎşurare a programului: Colegiul Energetic Rm.Vâlcea, Școala Gimnazială ”I.Gh. Duca” Rm.Vâlcea
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
b. Planificarea pe stagii/ module tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Autocunoaştere şi dezvoltare personală |
5 h |
1 h |
3 h |
1h |
2. Comunicare şi abilităţi sociale |
5 h |
1 h |
3 h |
1 h |
3. Managementul informaţiilor şi învăţării |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
4. Planificarea carierei |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
5. Calitatea stilului de viaţă |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24h |
5 h |
15 h |
4 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (5 h) |
8 – 9 |
1. Autocunoaştere şi dezvoltare personală |
Curs |
9 - 12 |
Aplicaţii |
||
12 – 13 |
Evaluare |
||
II (5 h) |
8 – 9 |
2. Comunicare şi abilităţi sociale |
Curs |
9 - 12 |
Aplicaţii |
||
12 – 13 |
Evaluare |
||
III (8 h) |
8 – 9 |
3. Managementul informaţiilor şi învăţării 4. Planificarea carierei |
Curs |
9 - 12 |
Aplicaţii |
||
12 – 13 |
Curs |
||
13 – 16 |
Aplicaţii |
||
IV (4 h) |
8 – 9 |
5. Calitatea stilului de viaţă |
Curs |
9 - 12 |
Aplicaţii |
||
V (2h) |
9 - 11 |
Evaluare finală: proiect didactic/ fișa film tematic ”Clasa divizată” |
Evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice. |
elaborarea unui proiect/ plan personalizat de orientare a carierei pentru o clasă sau pentru un elev.
|
2. Resurse umane:
- prof. Șandru Valeria, profesor metodist CCD, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
- Prof. Banu Denise, consilier școlar, psihologie, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
-Prof. Udrea Mihaela, prof. lb. română, grad didactic I, certificat CNFPA, adeverință formator CCD Vâlcea
b. Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Diaconu Aurelia
1.Criterii curriculare
Public ṭintǎ vizat: Personal didactic şi didactic auxiliar din județul Vâlcea
Justificare
Şcoala nu este doar locul unde elevii primesc informaţii, ci, de asemenea, cel mai important spaţiu pentru socializarea tinerilor. Este locul unde se fac şi se desfac prietenii, locul unde indivizii învaţă să comunice eficient, să se întreacă cu alţii, colaborând în echipă sau aflându-se într-o permanentă competiţie cu ceilalţi. Tot şcoala este locul unde elevii vor avea de-a face cel mai probabil cu conflicte care le pot afecta maturizarea. Conflictul este o stare de tensiune creată într-o formă de interrelaţii sau în confruntarea de opinii diferite individuale. În cadrul grupului şcolar, conflictele pot să apară deoarece există lipsa de interes în timpul unei conversaţii, neclarificarea valorilor, certuri ce apar ca urmare a unei implicări excesive, nediscutarea problemei, dispreţ, invidie, lupta pentru locul de lider al grupului, centrarea pe câştigul personal, neînţelegerile privind metodele, scopurile, valorile, responsabilităţile, faptele, acţiunile şi urmările lor. Elementul comun tuturor acestor situaţii este o anumită ambiguitate care face dificilă orice relaţie normală, obişnuită între elevi. Abilitatea de a comunica presupune şi a rezolva conflictele de comunicare.
Durata : 24 ore
Locul de desfășurare a programului COLEGIUL ECONOMIC RM. VÂLCEA
Curriculum-ul programului
Competențe vizate:
Planificarea pe module tematice
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
Comunicarea. Bariere în comunicare |
8 |
2. |
Conflictul. definiţie, cauze, consecinţe. Factori de escaladare şi de diminuare a conflictului |
8 |
3. |
Medierea conflictelor |
6 |
4. |
Evaluare finală |
2 |
Calendarul programului
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (8 h) |
8 – 10 |
Comunicarea. Bariere în comunicare |
Curs |
10 - 12 |
Aplicaţii |
||
12 – 14 |
Curs |
||
14 - 16 |
Aplicaţii |
||
II (8 h) |
8 – 10 |
Conflictul. definiţie, cauze, consecinţe. Factori de escaladare şi de diminuare a conflictului |
Curs |
10 – 12 |
Aplicaţii |
||
12 - 14 |
Curs |
||
14 - 16 |
Aplicaţii |
||
III (6h) |
8 – 10 |
Medierea conflictelor |
Curs |
10 – 12 |
Aplicaţii |
||
12 – 14 |
Aplicaṭii |
||
IV (2h) |
9 - 11 |
Evaluare finală |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător: STRUCTURA PORTOFOLIULUI DE EVALUARE – referat „Rolul comunicării prevenirea conflictelor” |
2. Resurse umane
Formatori implicați:
- Grama Aurelia, profesor fizică,formator certificat ANPC
- Ioana Lidia- Paula, profesor chimie, director adjunct, formator certificat ANPC
Coordonatorul programului (profesor metodist CCD ): Pleșea Adina Cristina
1.Criterii curriculare
Public ṭintǎ vizat: cadre didactice din învǎṭǎmântul primar şi preşcolar
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul preşcolar şi primar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata cursului: 24 ore.
Locul de desfǎşurare a programului: Liceul ,,George Ţǎrnea” Bǎbeni, Şc. ,,Nicolae Bǎlcescu” Drǎgǎşani, C.N.I. ,,Matei Basarab” Râmnicu Vâlcea
Curriculum-ul programului:
Competențe vizate:
Planificarea pe module tematice:
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. MANAGEMENTUL ȘI NEGOCIEREA ÎN CLASA DE ELEVI 1.1. Conflictul - perspectivele educaṭionale 1.2. Cum comunicǎm în clasa de elevi. Avantaje / limite în clasa de elevi 1.2.1. Perspectivele managementului clasei. Utilizǎm stimulente în clasa de elevi? 1.3. Relația profesor ‐ elev 1.3.1. Pașii parcurşi în negociere. Elementele forte în negociere |
8
|
2 |
5 |
1
|
2.COMUNICAREA ȘI CONFLICTUL ÎN METODOLOGIA DIDACTICĂ ȘI EVALUARE 2.1. Avantajele şi limitele metodelor expozitive şi metodelor interactive. 2.2. Strategii interactive. Construcţia şi dezvoltarea grupurilor educaţionale. 2.3.Repere practice de inovare a metodologiei interactive de predare ‐ învăţare - evaluare. Exemplificări de metode. 2.3.1. Comunicarea în cadrul metodelor tradiţionale şi complementare de evaluare. 2.3.2. Managementul autaoevaluării elevului. Factori perturbatori / Erori de evaluare |
8
|
2 |
5 |
1 |
3. ARTĂ DRAMATICĂ 3.1. Teoria artei actorului în sprijinul educaţiei generale. Dimensiunea partenerială a relaţiei profesor‐elev şi încurajarea experimentării personale 3.2. Manifestarea în cadrul grupului de lucru. Procesul de studiu în favoarea rezultatului. Asimilarea cunoştinţelor în favoarea memorizării |
4
|
1 |
2 |
1 |
4. TIC pentru ciclul primar şi pentru preşcolari(CDŞ) 4.1.Utilizarea TIC în şcoală |
2 |
1 |
1 |
|
Evaluare |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
12 |
6 |
6 |
Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (8 h) |
8:00 – 13:30 |
1.Managementul și negocierea în clasa de elevi 1.1. Conflictul - perspectivele educaṭionale 1.2. Cum comunicǎm în clasa de elevi. Avantaje / limite în clasa de elevi 1.2.1.Perspectivele managementului clasei. Utilizǎm stimulente în clasa de elevi? 1.3. Relația profesor ‐ elev 1.3.1.Pașii parcurşi în negociere. Elementele forte în negociere |
Teorie |
14:00 – 15:30 |
Aplicaţii |
||
16:00-17:00 |
Evaluare |
||
II (8 h) |
8 – 11 |
2.Comunicarea și conflictul în metodologia didactică și evaluare 2.1.Avantajele şi limitele metodelor expozitive şi metodelor interactive. 2.2.Strategii interactive. Construcţia şi dezvoltarea grupurilor educaţionale. 2.3.Repere practice de inovare a metodologiei interactive de predare ‐ învăţare - evaluare. Exemplificări de metode. |
Curs |
11:30 – 15:30 |
Aplicaţii |
||
16:00– 17:00 |
Evaluare |
||
III (6h) |
8:00-10:30 |
2.3.1.Comunicarea în cadrul metodelor tradiţionale şi complementare de evaluare. 2.3.2.Managementul autaoevaluării elevului. 2.3.3.Factori perturbatori/Erori de evaluare |
Curs |
11:00 – 13:30 |
Aplicaţii |
||
14:00– 15:00 |
Evaluare |
||
IV (2h) |
9-11 |
Evaluare finală: Realizarea temelor propuse: (A4, TNR, 12, 1 rând), la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi videoproiector)
Reactualizaţi datele ultimului conflict pe carel - aţi avut cu elevii.
Apreciaţi în ce măsură notarea strategică, notarea sancţiune sau notarea speculativă sunt practici mai des sau mai rar întâlnite în sistemul şcolar şi ce efecte au acestea asupra procesului de învăţare desfăşurat de elev. |
|
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător. Structura portofoliului de evaluare: Tema 1 - STUDIU DE CAZ Reactualizaţi datele ultimului conflict pe carel - aţi avut cu elevii.
Tema 2 - ESEU Apreciaţi în ce măsură notarea strategică, notarea sancţiune sau notarea speculativă sunt practici mai des sau mai rar întâlnite în sistemul şcolar şi ce efecte au acestea asupra procesului de învăţare desfăşurat de elev. |