IV.14. Didactica pentru învăţământul primar
September 16, 2015IV.16. Didactica (Ştiinţele Naturii)
September 16, 20151. Criterii curriculare
Publicul – ţintă public:profesori si maiștri instructori din învăţământul liceal tehnologic care predau discipline din învățământul preuniversitar tehnologic
Justificarea ofertei
• Continuarea şi aprofundarea pregătirii profesionale a profesorilor si maiștrilor instructori prin formarea unei viziuni unitare asupra disciplinelor ca tehnologie şi obiect de învăţământ prin înţele-gerea principiilor care stau la baza procesului de formare a noțiunilor; această pregătire are ca impli-cație directă abordarea competentă a conţinutului programelor şcolare pentru învăţământul preuni-versitar;
• Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului şi maistrului instructor în scopul sporirii eficienţei lecției, încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi, corectă din punct de vedere ştiin-ţific şi metodic.
Durata: 32 ore
Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică – 4 ore
2. Strategii didactice inovatoare – 4 ore
3. Metodele de predare – învăţare între tradițional şi modern – 4 ore
4. Mijloacele de învăţământ şi rolul lor – 4 ore
5. Modalităţi de sporire a motivației pentru învăţare– 4 ore
6. Activitatea suplimentară pentru elevii dotați în vederea concursurilor interdisciplinare tehnice şi concursurilor pe meserii – 4 ore
7. Activitatea diferențiată şi de recuperare pentru elevii cu dificultăți de învăţare – 2 ore
8. Noutate şi actualitate în IPT Modalităţi de integrare a lor în activitatea la clasă – 2 ore
9. Evaluare – 4 ore
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
2 |
Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
Prof. Manea Luminița
Prof. Ciobanu Dumitru |
curs |
2 |
Strategii didactice inovatoare |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea didactică prin exemple |
||
II |
curs |
2 |
Metodele de predare – învăţare între tradițional şi modern |
|
curs |
2 |
Mijloacele de învăţământ şi rolul lor |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea didactică prin exemple (continuare) |
||
III |
Curs |
2 |
Modalităţi de sporire a motivației pentru învăţare |
|
Curs |
2 |
Activitatea suplimentară pentru elevii dotați în vederea concursurilor interdisciplinare tehnice şi concursurilor pe meserii |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea didactică prin exemple (continuare) |
||
IV
|
Curs |
2 |
Activitatea diferențiată şi de recuperare pentru elevii cu dificultăți de învăţare |
|
Curs |
2 |
Noutate şi actualitate în IPT Modalităţi de integrare a lor în activitatea la clasă |
||
Evaluare |
4 |
Portofoliu de evaluare |
Curriculumul programului:
Scopul:abilitarea cadrelor didactice care predau discipline din IPT în proiectarea, organizarea şi evaluarea activităţilor didactice; conceperea, aplicarea si evaluarea de proiecte educaţionale ino-vative, destinate să contribuie la ameliorarea performanţelor învăţării elevilor.
Obiective:
- Să utilizeze în mod adecvat cunoştinţele de didactică generală, de metodică a specialităţii şi psihopedagogie;
- Să adopte strategii didactice care să permită utilizarea eficientă a mijloacelor şi auxiliarelor didactice în procesul instructiv-educativ.
- Să selecteze metodele optime în vederea formării gândirii critice şi a deprinderilor practice.
- Să-şi dezvolte competenţele necesare implementării şi adaptării măsurilor adiacente reformei din educaţie (stabilirea curriculum-ului la decizia şcolii, alegerea manualelor alternative, aplicarea noului sistem de evaluare, planificarea şi proiectarea activităţii didactice etc.)
- Sa-şi reactualizeze cunoştinţele psiho-pedagogice şi să-şi dezvolte capacităţile de utilizare a metodelor moderne de educaţie.
- Să aprofundeze şi să dezbată probleme prioritare din IPT
Activităţi:
– folosirea strategiilor didactice eficiente în utilizarea mijloacelor şi auxiliarelor didactice la clasă, ateliere de lucru pentru metodele psihopedagogice
– Rezultate: perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului şi maistrului instructor în scopul sporirii eficienţei lecţiei
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal
1. Resurse umane
Prof. Manea Luminița, inspector şcolar de specialitate, formator județean
Prof. Ciobanu Dumitru, profesor metodist CCD, formator județean