III.4. Definitivatul în învățământul primar – treaptă în cariera didactică
October 26, 2016III.6. Formarea metodiștilor din învățământul preuniversitar
October 26, 20161. Criterii curriculare
Publicul -țintă :
-profesori debutanți de limba și literatura română
Justificarea ofertei:
Abordarea modernă a carierei presupune traseul parcurs prin învăţare şi muncă, fiind o componentă integrală, activă şi esenţială în viaţa unei persoane. Cariera didactică este un proces dinamic de formare permanentă, de dezvoltare, de căutare şi descoperire a resurselor care generează profesionalizarea. Profesionalizarea carierei didactice este o premisă esenţială pentru calitatea educaţiei şi pentru succesul în carieră.Definitivarea în învăţământ reprezintă un prim pas în dezvoltarea carierei didactice, un pas de confirmare a trecerii de la planul cunoaşterii şi înţelegerii la planul aplicabilităţii, la planul dezvoltării de competenţe specifice profesiei didactice. Pentru tinerii debutanţi, promovarea examenului de definitivat este punctul de plecare în construirea viitoarei cariere profesionale, de aceea este necesară informarea corectă, consilierea şi sprijinirea lor în vederea obţinerii unor rezultate foarte bune la acest examen.
Durata: 24 ore
Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică
2. Didactica lecturii .Didactica limbii romane
3. Evaluarea
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale
5.Managementul clasei
6..Evaluare
Competențe vizate:
-utilizarea competentă a documentelor școlare reglatoare;
-aplicarea corectă și personalizata a cunoștințelor de didactică și de metodică a disciplinei;
-valorificarea corectă a continuturilor științifice ale disciplinei ;
-aplicarea modelului comunicativ-funcțional în toate domeniile disciplinei
Activităţi: Module tematice, ateliere de lucru, evaluări curente ale modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.
Rezultate: Perfecţionarea pregătirii profesorilor debutanți în vederea participării la concursul pentru ocuparea posturilor în învățământul preuniversitar.
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal
Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
4 |
1 |
3 |
– |
2.Didactica lecturii .Didactica limbii romane |
4 |
1 |
3 |
– |
3.Evaluarea |
4 |
1 |
3 |
– |
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale |
4 |
1 |
3 |
– |
5.Managementul clasei |
6 |
2 |
4 |
– |
6. Evaluare |
2 |
– |
– |
2 |
Total |
24 |
6 |
16 |
2 |
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
1 |
Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
Prof. Isabella Ioniţă
Prof.Diaconescu Cristina |
curs |
1 |
Didactica lecturii .Didactica limbii române |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea scenariului didactic |
||
II |
curs |
1 |
Evaluarea |
|
curs |
1 |
Comunicarea didactică-mijloc al interacţiunii educaţionale |
||
Activităţi practice |
4 |
Modalități de construire a probelor de evaluare Soluții de prevenire și depășire a blocajelor în comunicare |
||
III |
Curs |
2 |
Managementul clasei |
|
Activităţi practice |
4 |
Rolurile profesorului |
||
Evaluare |
2 |
Portofoliu de evaluare |
2. Resurse umane
Prof.Ioniță Isabella, inspector şcolar de specialitate, formator național
Prof. Diaconescu Cristina, profesor metodist CCD