III.2. Program de formare pentru pregătirea cadrelor didactice încadrate cu statut de suplinitor în vederea participării la concursul național de ocupare a posturilor vacante din învățământul preuniversitar
October 9, 2017III.4. Program de formare a evaluatorilor pentru probele practice/ orale și a inspecțiilor speciale la clasă
October 9, 20171. Criterii curriculare
Public țintă vizat: cadre didactice din învățământul preuniversitar
Justificare (necesitate, utilitate): abilitarea cadrelor didactice în vederea dezvoltării competențelor de evaluare a lucrărilor scrise din cadrul examenului național de definitivare/ ocupare a posturilor vacante
Durata (nr. total de ore de formare): 24 ore
Curriculum-ul programului
a. Competențe vizate:
- Proiectarea evaluării (faze, forme, tipuri).
- Utilizarea strategiilor adecvate de evaluare individuală și de grup.
- Elaborarea instrumentelor de evaluare în funcție de scop și de particularitățile individuale și de grup.
- Utilizarea metodelor specifice gândirii critice.
- Asumarea integrală a diferitelor roluri cu implicații docimologice (examinator/ examinat/ concurent/ supraveghetor).
b. Planificarea pe stagii/ module tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Componentele Curriculumului Naţional |
4 h |
1 h |
3 h |
– |
2. Relaţia dintre programa şcolară şi programa pentru evaluări |
4 h |
1 h |
3 h |
– |
3. Metode de evaluare a rezultatelor şcolare: metode „tradiţionale” şi metode „complementare” |
6 h |
1 h |
5 h |
– |
4. Proiectarea testului docimologic. Tipologia itemilor |
6 h |
1 h |
4 h |
1h |
5. Elemente de deontologie în procesul de evaluare |
2 h |
1 h |
1 h |
– |
Evaluare finală |
2 h |
– |
– |
2 h |
Total |
24 h |
5 h |
16 h |
3 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
I (8 h) |
8 – 9 |
1. Componentele Curriculum-ului Naţional 2. Relaţia dintre programa şcolară şi programa pentru evaluări |
Curs |
Inspectori școlari Profesori metodiști CCD
|
9 – 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 13 13 – 16 |
Curs Aplicaţii |
|||
II (8 h) |
8 – 9 |
3. Metode de evaluare a rezultatelor şcolare: metode „tradiţionale” şi metode „complementare” 4. Proiectarea testului docimologic. Tipologia itemilor |
Curs |
|
9 – 14
14 -15 15 – 16 |
Aplicaţii Curs
Aplicații |
|||
III (8 h) |
8 – 9 |
4. Proiectarea testului docimologic. Tipologia itemilor 5. Elemente de deontologie în procesul de evaluare |
Aplicaţii |
Inspectori școlari Profesori metodiști CCD |
9 – 10 |
Evaluare |
|||
10 – 12 |
Curs |
|||
12 – 15 15 – 16 |
Aplicaţii Evaluare |
|||
V (2h) |
9 – 11 |
Evaluare finală:
|
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
• analiza diferitelor tipuri de standarde şi a utilizării acestora în practică; • realizarea unor exerciţii practice de optimizare a evaluării curente, prin utilizarea criteriilor de notare raportate la obiective/ competenţe. • Se va realiza o activitate pe grupe, pentru elaborarea unei probe de evaluare, utilizând o metodă tradiţională de evaluare. • Se va desfăşura o activitate individuală, pentru analiza corelaţiei dintre o variantă de subiect şi barem; activitatea se încheie printr-o discuţie, în cadrul căreia ideea centrală va fi unitatea existentă între sarcina de lucru şi răspunsul aşteptat, prin terminologia utilizată. • Se va realiza un joc de rol cu tema Comunicarea dintre profesorul evaluator şi elev, pentru analiza şi interpretarea rezultatelor evaluării, prin interpretarea rezultatului obţinut de elev la un moment dat, corelând nota cu criteriile care au stat la baza notării, şi, după caz, menţionarea unor căi de optimizare a rezultatelor. |
|
2. Resurse umane
– inspectori şcolari de specialitate
– profesori metodiști CCD