III.6.4. Comunicarea eficientă în mediul educațional
October 9, 2017III.6.6. Consiliere şi orientare
October 9, 20171. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul preşcolar şi primar
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul preşcolar şi primar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata cursului: 24 ore.
Curriculum-ul programului:
Scopul: Îmbunǎtǎṭirea competenṭelor de comunicare ale profesorilor din învǎṭǎmântul primar şi preşcolar, în vederea facilitǎrii utilizǎrii metodelor interactive şi creşterea calitǎṭii procesului educativ.
Obiective:
- Dezvoltarea abilitǎṭilor de comunicare a cadrelor didactice din învǎṭǎmântul primar şi preşcolar;
- Maximizarea efectelor de învǎṭare pentru elev.
a. Competențe vizate:
– Cunoaşterea şi înṭelegerea conceptelor cheie în procesul de comunicare;
– Explicarera şi interpretarea diferitelor mesaje de comunicare generate în spaṭiul de interacṭiune al clasei de elevi, între principalii actori – elev-cadru didactic;
– Aplicarea cunoatinṭelor dobândite în rezolvarea unor situaṭii – problemǎ, precum şi în analizarea posibilitǎṭilor personale de dezvoltare.
b. Planificarea pe stagii / module tematice:
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Managementul și negocierea în clasa de elevi 1.1. Conflictul – perspectivele educaṭionale 1.2. Cum comunicǎm în clasa de elevi. Avantaje / limite în clasa de elevi 1.2.1. Perspectivele managementului clasei. Utilizǎm stimulente în clasa de elevi? 1.3. Relația profesor ‐ elev 1.3.1. Pașii parcurşi în negociere. Elementele forte în negociere |
8 1 1
2 1 1 2 |
5,5 1 1
1 1 0,5 1 |
1,5 – –
0,5 – 0,5 0,5 |
1 – –
0,5 – – 0,5 |
2.Comunicarea și conflictul în metodologia didactică și evaluare 2.1. Avantajele şi limitele metodelor expozitive şi metodelor interactive. 2.2. Strategii interactive. Construcţia şi dezvoltarea grupurilor educaţionale. 2.3.Repere practice de inovare a metodologiei interactive de predare ‐ învăţare – evaluare. Exemplificări de metode. 2.3.1. Comunicarea în cadrul metodelor tradiţionale şi complementare de evaluare. 2.3.2. Managementul autaoevaluării elevului. 2.3.3. Factori perturbatori/Erori de evaluare |
14
2
3
3
3
1 2 |
5,5
1
1
1
1
0,5 1 |
6,5
1
1
2
1
0,5 1 |
2
–
1
–
1
– – |
3.Evaluare |
2 |
– |
– |
2 |
Total |
24 |
11 |
8 |
5 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formator |
I (8 h) |
8:00 – 13:30 |
1.Managementul și negocierea în clasa de elevi 1.1. Conflictul – perspectivele educaṭionale 1.2. Cum comunicǎm în clasa de elevi. Avantaje / limite în clasa de elevi 1.2.1.Perspectivele managementului clasei. Utilizǎm stimulente în clasa de elevi? 1.3. Relația profesor ‐ elev 1.3.1.Pașii parcurşi în negociere. Elementele forte în negociere |
Teorie |
Prof. Onogea Ioan
Prof. Pârvulescu Mihaela Marcela
|
14:00 – 15:30 |
Aplicaţii |
|||
16:00-17:00 |
Evaluare |
|||
II (8 h) |
8 – 11 |
2.Comunicarea și conflictul în metodologia didactică și evaluare 2.1.Avantajele şi limitele metodelor expozitive şi metodelor interactive. 2.2.Strategii interactive. Construcţia şi dezvoltarea grupurilor educaţionale. 2.3.Repere practice de inovare a metodologiei interactive de predare ‐ învăţare – evaluare. Exemplificări de metode. |
Curs |
|
11:30 – 15:30 |
Aplicaţii |
|||
16:00– 17:00 |
Evaluare |
|||
III (6h) |
8:00-10:30 |
2.3.1.Comunicarea în cadrul metodelor tradiţionale şi complementare de evaluare. 2.3.2.Managementul autaoevaluării elevului. 2.3.3.Factori perturbatori/Erori de evaluare |
Curs |
|
11:00 – 13:30 |
Aplicaţii |
|||
14:00– 15:00 |
Evaluare |
|||
IV (2h) |
9-11 |
Evaluare finală: Realizarea temelor propuse: Tema1 Analizaţi o situaţiede negociere (unde aţi fost participant sau observator) prin prisma greşelilor frecvente în negociere; dacă ar fi acum să reluaţi respective situaţie de comunicare ce aţi face diferit? Tema2 Dacă un cadru didactic încearcă săfacă pe un elev să nu mai întârzie la şcoală şi pentru asta îi propune drept stimulent ideea de a nu mai realize tema pentru acasă este o opţiune corectă? Argumentaţi răspunsul! |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% – elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător. |
2. Resurse umane
- Prof. Onogea Ioan, ISJ Vâlcea
- Prof. Pârvulescu Mihaela Marcela, CNI Matei Basarab Rm.Vâlcea