III.22. Evoluție în cariera didactică prin mentorat
November 4, 2019III.24. Formare utilizatori de aplicație CONCRET – Banca națională de date a formării continue a personalului didactic din învățământul preuniversitar
November 4, 20191. Criterii curriculare
Public țintă vizat: Personalului didactic din învățământul preuniversitar (personal didactic de predare nivel: primar și gimnazial, bibliotecari școlari, documentariști, informaticieni).
Justificare: Studiile naționale și cele internaționale referitoare la protecția copiilor în mediul on-line relevă faptul că mulți dintre elevii noștri sau părinții acestora nu știu să interacționeze în mod util, creativ și sigur cu mediul on line. Utilizarea dispozitivelor mobile, a rețelelor sociale, a unor aplicațiile virtuale pot aduce provocări permanente atât copiilor cât și părinților acestora. De cele mai multe ori aceștia se expun unor pericole cum sunt hărțuirea în mediul on-line, furtul de date personale și a imaginii, ademenire, criminalitate informatică ori dependență de internet.
În acest context, la nivel național de către Organizația Salvați copiii din România, în baza Protocolului de colaborare Nr. 9780 din 03.08.2017 cu Ministerul Educației Naționale a implementat Programului Național Ora de net, un program european unic care a promovat utilizarea Internetului de către copii și adolescenți într-un mod creativ, util şi sigur.
Programul de formare propus, se adresează personalului didactic din învățământul preuniversitar în vederea înțelegerii modului în care interacționează copiii, tinerii în mediul on-line, respectiv pentru a le pune la dispoziție informații, metode, tehnici și resurse educaționale necesare pentru a implementa activități educaționale pentru elevi și părinții acestora.
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: Școala Gimazială Nr. 5, Școala Gimnazială I.Gh.Duca
Curriculum-ul programului
Competențe vizate:
- Competenţe de identificare a potenţialelor riscuri online
- Competențe de comunicare şi colaborare online
- Competențe de informare şi gestionare a conţinutului online
- Competențe privind metodologia instruirii digitale în educație
Planificarea pe module tematice:
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
Cetățenia digitală |
4 |
2. |
Potenţiale riscuri asociate cu folosirea Internetului |
4 |
3. |
Folosirea utilă, creativă, sigură a Internetului în mediul școlar |
5 |
4. |
Parteneriatul școală – familie – comunitate |
5 |
5. |
Responsabilizare instituțională cu privire la siguranţa online |
4 |
6. |
Evaluare finală |
2 |
Calendarul programului
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (8h) |
8-10
10-13
13-14 14-16 |
Cetățenia digitală Protecția datelor personale Informare online (fake news and hate speech) Potenţiale riscuri asociate cu folosirea Internetului Cyberbullying (hărțuirea cibernetică) Relaţionare/socializare online Infracţiuni cibernetice (fraude) |
Curs
Aplicatii
Curs Aplicații |
II (7h) |
8-10
10-13
13-14 14-15 |
Folosirea utilă, creativă, sigură a Internetului în mediul școlar Folosirea metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ în procesul de predare-învăţare-evaluare Comunicarea şi colaborarea cu grupurile ţintă prin intermediul noilor tehnologii Crearea de conţinut digital şi reputaţia online Parteneriatul școală – familie – comunitate Relaționarea în familie pe tema rolului noilor tehnologii |
Curs
Aplicații
Curs Aplicații |
III (7h) |
8-9 9-11
11-13 13-15 |
Parteneriatul școală – familie – comunitate Parteneriatul şcoală-familie în vederea prevenirii folosirii Internetului într-un mod excesiv sau dăunător. Implementarea de proiecte multimedia comunitare Responsabilizare instituțională cu privire la siguranţa online Principiile de folosire sigură a Internetului Chestionar de analiză a siguranţei online a instituţiei de învăţământ Plan de acţiune pentru creşterea nivelului de siguranţă online |
Curs Aplicații
Curs Aplicații |
IV (2h) |
9-11 |
Evaluare finală |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% – elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător:
|
2. Resurse umane
Formatori implicați:
– prof. Șandru Valeria – profesor metodist CCD, profesor socio-umane, grad didactic I, certificat Formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
– prof. Georgescu Maria, psihologie/ consilier școlar, coordonator CJAP, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
Coordonatorul programului profesor metodist Diaconu Maria Aurelia