V.13. DIDACTICA SPECIALITĂŢII – ELECTROTEHNICĂ/ ELECTROMECANICĂ/ ENERGETICĂ
October 3, 2012V.15. EDUCAŢIA MORAL – RELIGIOASĂ ÎN GRĂDINIŢĂ
October 3, 20121. Criterii curriculare
Denumirea programului: Educarea caracterului– Standardele morale şi cultivarea caracterului
Publicul ţintă vizat: directori/ directori adjuncţi, cordonatori pentru programe şi proiecte educative, profesori diriginţi, învăţători, educatoare
Justificarea ofertei:
Şcoala românească se confruntă zi de zi cu numeroase probleme. Una din problemele de actualitate a şcolii şi în special a dăscălilor, indiferent de nivelul la care predau, este caracterul elevilor.
Având în vedere că misiunea fiecărei şcoli este în primul rând instruirea noilor generaţii, învăţământul are misiunea de a instrui atât la nivel teoretic cât şi comportamental. Astfel Ministerul Educaţiei, Educaţiei, Tineretului şi Sportului în parteneriat cu Institutul pentru Instruirea Caracterului din Oklahoma City a introdus programul pilot Mai întâi caracterul.
Programul a fost experimentat în mai multe unităţi de învăţământ din ţară. În derularea acestui proiect se porneşte de la premisa, că multe din problemele cu care se confruntă învăţământul în acest moment au la bază lipsa de caracter. Astfel, aproape tot ceea ce se numeşte comportament deviant- abaterea de la normele şcolare, sociale sau educaţionale, aici se au în vedere întârzierea la cursuri, absenteismul, încăierările, inadaptarea la programul şcolar, lipsa politeţii faţă de cadrele didactice, copiatul, vandalismul, consumul de alcool şi substanţe stupefiante – duc la ştirbirea şi umbrirea prestigiului şcolilor; împiedică dezvoltarea normală a elevilor. Unele metode au avut succes altele nu, dar instruirea elevilor prin educarea caracterului are rezultate pozitive.
Durata: 42 ore
Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate
- La sfârşitul activităţii, cursantul isi va îmbogăţi repertoriul conceptual cu noi concepte, noţiuni cheie, idei ancoră care să completeze fondul general de activităţi în domeniul educaţional;
- îmbogăţirea abilităţilor de gândire critică şi reflexivă de analiză şi sinteză a componentelor unor noi realităţi/domenii cognitive;
- noi modalităţi de abordare a practicii educative curente printr-o înţelegere superioară a unor probleme educative curente;
- noi oportunităţi de explorare a unor zone ameliorative de educaţie în baza unor experienţe cognitive şi ideatice sporite;
- vedere de ansamblu, holistică, dar flexibilă asupra oportunităţilor de ameliorare, optimizare şi eficientizare a activităţilor personale, în echipă şi la nivel de organizaţie educaţională.
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
|
I |
curs |
1 |
Sesiunea 1 – Justificarea programului (Educarea caracterului) |
Prof. Ciobanu Dumitru Prof. Banu Denise |
|
curs |
7 3 |
Sesiunea 2 – Noţiuni generale de psihologie – Caracterul |
|||
II |
Prof. Ciobanu Dumitru Prof. Banu Denise |
||||
2 |
Sesiunea 3 – 49 de trăsături de caracter pentru relaţionare socială pozitivă cele 5 serii de trăsături de caracter |
|
|||
activităţi practice |
1 |
Exerciţii de indentificare a provocărilor/ problemelor din colectivitatea de provenienţă; propuneri de diminuare/ ameliorăre a acestoră Caracterizarea unei persoane din punctul de vedere al caracterului Lista trăsăturilor de caracter – gruparea acestoră pe categorii |
|
||
curs |
2 |
Sesiunea 4 – Schimbarea culturii |
|
||
III |
2 |
Sesiunea 5 – Metode de predare despre caracter |
Prof. Ciobanu Dumitru Prof. Banu Denise |
|
|
activităţi practice |
2 |
Exerciţiu de identificare a metodelor de promovare a caracterului în diverse medii Studiul ghidurilor profesorului Exerciţii de planificare |
|
||
curs
|
2 |
Sesiunea 6 – Construirea caracterului prin laudă |
|
||
2 |
Sesiunea 7 – Corectarea bazată pe caracter |
|
|||
IV |
activităţi practice |
2 |
Chestionar de apreciere Diplome de caracter Scenarii – joc de roluri |
Prof. Ciobanu Dumitru Prof. Banu Denise |
|
curs |
2 |
Sesiunea 8 – Paşi pentru implementare |
|||
activităţi practice |
1 |
Planul de implementare |
|||
curs |
2 |
Sesiunea 9 – Construirea unei familii de caracter |
|
||
activităţi practice |
2 |
Exerciţii și joc de roluri Plan de implementare în familie |
|
||
V |
curs |
2 |
Sesiunea 10 – Tehnici de memorare |
Prof. Ciobanu Dumitru Prof. Banu Denise |
|
2 |
Sesiunea 11 – Tehnici de a povesti |
|
|||
activităţi practice |
2 |
Exerciţii de memorare Exerciţii de povestie |
|
||
evaluare |
1 |
Chestionar de evaluare |
|
||
evaluare finală |
2 |
Portofoliu de evaluare |
|
||
|
total ore |
42 |
|
|
|
Modalităţi de evaluare a cursanţilor: se realizează atât pe parcursul formării, cât şi la finalul acesteia
Forme de evaluare:
1. portofoliul personal de implementare a programului, conţinând:
- proiect privind modul de organizare adoptat pentru colectivul şcolar din care face parte cursantul (o descriere sumară a metodologiei aplicării programului Educarea caracterului în şcoală/clasă)
- două aplicaţii ale temelor dezvoltate la curs, altele decât cele prezentate în suportul de curs, pentru specialitatea cursantului
- aplicaţie pentru activităţi extracurriculare/extraşcolare, cu copiii,
- aplicaţie pentru activităţi de implicare a părinţilor / reprezentanţilor comunităţii locale)
2. chestionare aplicative de evaluare
2. Resurse umane
- Ciobanu Dumitru, Prof. gr.I – formator judeţean
- Banu Denise, Prof. gr. I – formator judeţean