V.36. PERFECŢIONAREA ACTIVITĂŢII CADRELOR DIDACTICE PRIN E-LEARNING
October 3, 2012V.38. PROFESIONALIZAREA CARIEREI DIDACTICE PRIN MENTORAT
October 3, 20121. Criterii curriculare
Denumirea programului: Paşi spre educaţie incluzivă în grădiniţă
Publicul ţintă vizat: 25 -30 educatoare
Justificarea ofertei: Sistemul naţional românesc este încă un sistem tradiţional care, în ciuda tuturor disfuncţiilor, are un nivel calitativ bun. Elevii români obţin rezultate destul de bune la concursuri, olimpiade naţionale şi internaţionale la diferite discipline, însă rezultatele la testele internaţionale de tip PISA sau TIMSS nu sunt la fel de bune. Acest lucru ne conduce la concluzia că, pe de o parte, calitatea predării nu este aceeaşi pentru toţi copiii şi, pe de altă parte, sistemul acordă încă mult prea multă importanţă copiilor foarte buni şi mai puţină importanţă celor cu rezultate slabe.
În plus, o altă caracteristică este tendinţa de a cere aceleaşi performanţe de la toţi copiii, fără a înţelege diferenţele naturale, fireşti care există între ei. Unele cadre didactice sunt dispuse/dornice să se schimbe şi să se îndrepte către o educaţie centrată pe copil, individualizată. Metodologia de evaluare, atât pentru copii/elevi, cât şi pentru cadrele didactice s-a schimbat tocmai pentru a da greutate criteriilor privind accesul la educaţie pentru toţi copiii, a celor privind măsurarea progresului şcolar şi nu a rezultatelor, a celor privind crearea unui mediu deschis şi prietenos în unitatea de învăţământ, gata să primească şi să pună în vedere pe fiecare.
În acest context, suntem conştienţi de faptul că accesul la educaţie este interconectat cu incluziunea, anti-discriminarea şi desegregarea şi că suntem răspunzători pentru a acţiona în consecinţă, fiecare la locul nostru de activitate.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate:
- Familiarizarea cu principiile de bază ale educaţiei incluzive.
- Utilizarea de strategii de predare-învăţare care promovează practicile incluzive în grădiniţe
- Proiectarea activităţilor în cadrul grupelor cu copii cu cerinţe educative speciale
Planificarea modulelor tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Educaţia timpurie în cadrul educaţiei pentru toţi şi a educaţiei incluzive. |
8 |
5 |
3 |
– |
Dinamica integrării şcolare şi dezvoltarea spre educaţia incluzivă |
8 |
4 |
4 |
– |
Cerinţe educative speciale în grădiniţă |
6 |
3 |
3 |
– |
Evaluare finală |
2 |
– |
– |
2 |
Total |
24 |
12 |
10 |
2 |
Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formator |
1 |
9.00-10.45
10.45-11.00 11.00-12.45
12.45-13.45 13.45-15.45
15.45-16.00 16.00-17.30
17.30-18.30
|
Legislaţie şi practică educaţională privind incluziunea în grădiniţele din România Pauza de cafea Aspecte din experienţa naţională privind incluziunea în educaţie. Conceptele de CES şi educaţie incluzivă Pauză Parteneriatul în educaţia incluzivă din grădiniţe. Pauză Aplicaţii la temele zilei (lucru pe ateliere). Raportul în plen al grupurilor Consiliere şi dezvoltare personală (vizionare filme, discuţii individuale, prezentări ale propriilor experienţe legat de incluziune) |
curs
curs
curs
aplicaţii
|
Mihaela Cîţu Mihaela Ioana Sălişte |
2 |
9.00-10.45
10.45-11.00 11.00-12.45 12.45-13.45 13.45-15.30
15.30-15.45 15.45-16.45 16.45-18.00 18.00-18.30 |
Dezvoltarea copilului în perioada 0-6/7 ani Dificultăţile de învăţare la copiii din grădiniţă Pauză Aplicaţii la temă Pauză Copilul preşcolar cu dizabilităţi. Instituţii şi responsabilităţi; trasee şi mijloace de sprijin Pauză Aplicaţii la temă. Raportări în plen Mediul de învăţare incluziv Consiliere şi dezvoltare personală (prezentare studiu) |
curs
aplicaţii
curs
aplicaţii curs aplicaţii |
Mihaela Cîţu Mihaela Ioana Sălişte |
3 |
9.00-10.45
10.45-11.00 11.00-12.45
12.45-13.45 13.45-15.00 15.30-15.45 15.45-16.45
|
Adaptarea curriculară şi diferenţierea curriculară. Planul educaţional individualizat pentru CES Aplicaţie la temă Pauză Bune practici de predare într-o grădiniţă incluzivă Pauză Aplicaţii la temă. Studiu de caz Pauză Planificarea activităţii într-o grădiniţă incluzivă. Concluzii şi încheierea sesiunii de formare |
curs
aplicaţie
curs
aplicaţii
curs |
Mihaela Cîţu Mihaela Ioana Sălişte
|
4 |
13.00-15.15 |
Evaluare |
evaluare |
Mihaela Cîţu Mihaela Ioana Sălişte |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
10% prezenţa si implicare |
40%, procent repartizat pentru: – frecvenţă – 10% (prezenţă fizică); – activitatea la seminar – 20% (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video); proiecte, referate, portofolii – 10% |
50% (repartizare: scris 30%, oral 20%) |
2. Resurse umane
- Mihaela Cîţu, formator judeţean, prof. gr.I
- Mihaela Ioana Sălişte, formator judeţean, prof. gr.I