Învățarea prin gamificare la orele de limba și literatura română
November 25, 2025Pedagogie modernă și strategii pentru educația online
November 25, 2025Grup țintă: personal didactic de predare
CRITERII CURRICULARE
- Notă argumentativă
Integrarea inteligenței artificiale în procesul educațional reprezintă o necesitate imperioasă în contextul transformării digitale a societății. Profesorii de astăzi se confruntă cu provocarea de a înțelege și utiliza eficient instrumentele AI pentru îmbunătățirea practicii pedagogice și pregătirea elevilor pentru competențele secolului 21. Programul răspunde nevoii urgente de formare în utilizarea responsabilă a AI în educație.
- Informații generale:
| Domeniul tematic al programului
|
Denumirea programului
|
Grup țintă | Formă de organizare | Nr total de ore | Distribuția nr ore/ forme de organizare | Coordonator program | ||
| Față-în-față | Online sincron | Online asincron | ||||||
| Competențe TIC/ digitale/ Nanotehnologii/ Autonomie pedagogică prin dezvoltarea abilităților digitale | Metode de integrare eficientă a inteligenței artificiale în procesul de educație | personal didactic de predare | online | 25 | – | 14 | 11 | Profesor metodist CCD Tudosoiu Gheorghe Daniel |
- Scopul programului:
Dezvoltarea competențelor profesorilor pentru integrarea responsabilă și eficientă a instrumentelor de inteligență artificială în activitatea didactică, evaluare și comunicare educațională, în vederea îmbunătățirii calității procesului de învățământ și pregătirii elevilor pentru colaborarea om-AI în societatea digitală.
- Competențe formate/dezvoltate:
C1 Utilizarea eficientă a principalelor instrumente AI educaționale (ChatGPT, Claude, Microsoft Copilot) pentru planificarea și desfășurarea activităților didactice
C2 Aplicarea tehnicilor de prompt engineering pentru generarea de materiale didactice personalizate și evaluări diferențiate
C3 Integrarea AI în procesul didactic prin crearea de lecții interactive, materiale multimedia și activități adaptate diferitelor stiluri de învățare
C4 Dezvoltarea strategiilor de evaluare adaptate erei AI, inclusiv detectarea utilizării neadecvate și promovarea colaborării responsabile om-AI
C5 Implementarea principiilor etice în utilizarea AI educațional, respectând confidențialitatea datelor și combătând bias-ul algoritmic
- Locația de desfășurare: platforma Casei Corpului Didactic Vâlcea – Gsuite for Education
- Plan de învățământ program avizat
| Nr.
crt. |
Denumire modul/ temă | Nr total ore/ modul/ temă | Distribuția nr ore/ forme de organizare | ||
| Față-în-față | Online sincron | Online asincron | |||
| 1. | MODULUL 1:
– Fundamentele AI în Educație – Introducere în AI (concepte de bază, tipuri, aplicații) – Ecosistemul instrumentelor AI educaționale – Demonstrații practice și primele experimente |
6 | – | 3 | 3 |
| MODULUL 2:
– Prompt Engineering pentru Profesori – Fundamentele prompt engineering – Aplicații educaționale – Workshop intensiv de creare prompt-uri |
7 | – | 4 | 3 | |
| 3. | MODULUL 3:
– Integrarea AI în Procesul Didactic – Planificarea curriculară cu AI – Crearea materialelor didactice – Workshop – materiale didactice complete |
6 | – | 3 | 3 |
| 4. | MODULUL 4:
– Evaluarea în Era AI – Strategii de evaluare adaptate – Generarea întrebări și rubrici cu AI – Workshop – sisteme de evaluare |
6 | – | 4 | 2 |
| Nr total ore program avizat | 25 | – | 14 | 11 | |
- Modalități de evaluare a cursanților
| Evaluare pe parcurs teorie | Evaluare pe parcurs aplicaţii | Evaluare finală |
| Prezenţa şi gradul de implicare în sarcinile stabilite în webinariile față în față și finalizarea temelor offline. | Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. | Portofoliul individual. |
Structura portofoliului de evaluare: Plan de integrare AI pentru propriile clase (o unitate didactică completă)
Resurse umane
- Formatori
– Prof. Bălăceanu Elena Gabriela – profesor limba şi literatura română, grad didactic I, formator naţional.
– Prof. Bărbulescu Mariana, profesor limba şi literatura română, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA);
– Prof. Drăgușin Alina, profesor limba şi literatura română, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA)
– prof. Udrescu Ana-Maria, profesor limba și literatura română, inspector școlar, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator CCD
– prof. Ciochină Luisa Ana, profesor metodist CCD, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator CCD Vâlcea, formator național
– prof. Șandru Valeria, profesor metodist CCD, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator CCD Vâlcea, formator național
- Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Tudosoiu Gheorghe Daniel


