I.3. STATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI INFORMALĂ
October 7, 2013II.1. STRATEGII DE PREVENIRE A PĂRĂSIRII TIMPURII A ȘCOLII PENTRU COPIII PROVENIȚI DIN GRUPURILE VULNERABILE
October 7, 2013I. COMPETENȚE METODOLOGICE
a) definirea și utilizarea adecvată a conceptelor din științele educației (transdisciplinaritate, interactivitate, învățare permanentă), utile în: Pregătirea formării, Efectuarea formării, Evaluarea cursanților, Revizuirea și promovarea programului de formare( etapele unui program de formare continuă).
b) Aplicarea practică a conceptelor și teoriilor privind formarea capacităților de cunoaștere cu privire la Pregătirea formării, Efectuarea formării, Evaluarea cursanților, Revizuirea și promovarea programului de formare (etapele unui program de formare).
c) Definirea obiectivelor formării, a scopului și tipului sesiunii de formare.
d) Operaționalizarea obiectivelor, scrierea și utilizarea unui suport de curs, organizarea sesiunilor de formare.
e) Proiectarea conținuturilor de învățare.
f) Organizarea adecvată a activităților de învățare și realizarea situațiilor de învățare adecvate.
g) Utilizarea optimă a factorilor spațio-temporali și a altor categorii de resurse în vederea desfășurării și eficientizării procesului de formare
h) Realizarea activităților instructive educative, utilizarea metodelor și strategiilor de lucru, adecvate particularităților individuale și de grup
i) Promovarea diferențelor de învățare la adulți
II. COMPETENȚE DE COMUNICARE ȘI RELAȚIONARE
a) Stăpânirea conceptelor și teoriilor moderne de comunicare,
b) identificarea și utilizarea tipurilor de comunicare,
c) identificarea barierelor de comunicare și aplicarea unor strategii de depășire a acestora,
d) realizarea practică a feed-back-ului pozitiv,
e) utilizarea strategiilor adecvate de comunicare în grup, echipă,
f) promovarea învățării prin dinamica de grup, identificarea și utilizarea elementelor de dinamică a grupului,
g) lucrul în echipă cu alți formatori și cu persoane-resursă,
h) accesarea diverselor surse informaționale în vederea documentării.
i) utilizarea strategiilor de lucru în echipă / grup
III. COMPETENȚE PSIHOSOCIALE
a) Construirea unor situații de învățare:
– adecvarea conținuturilor și a obiectivelor formării la nevoile cursanților,
– adaptarea rapidă la schimbare, recunoașterea( identificarea și evaluarea) și depășirea obstacolelor psihologice și/sau sociale aflate în calea formării,
b) aplicarea strategiilor adecvate de motivare a participanților,
c) exersarea comportamentului specific formatorului ( abilități, aptitudini, deprinderi, atitudini),
d) manifestarea comportamentului empatic,
e) elaborarea de strategii eficiente de abordare flexibilă a situațiilor de formare.
IV. COMPETENȚE DE EVALUARE
a) proiectarea evaluării,
b) elaborarea instrumentelor de autoevaluare / evaluare a formării , a formabililor, a suportului de curs și a strategiilor utilizate și aplicarea probelor și instrumentelor de evaluare
c) organizarea sesiunilor de evaluare
d) înregistrarea rezultatelor evaluării și elaborarea raportului de activitate
e) promovarea programului de formare
f) autoevaluarea și încurajarea reflecției personale și a autoformării
g) elaborarea portofoliului de evaluare
h) evaluarea eficienței programului de formare
i) revizuirea programului de formare, cercetarea și identificarea relațiilor cauzale/ analiza consecințelor / ameliorarea programului de formare
V. COMPETENȚE TEHNICE ȘI TEHNOLOGICE
a) Utilizarea calculatorului în procesul instructiv – educativ
b) Aplicarea strategiilor de utilizare eficientă a mijloacelor/ auxiliarelor didactice în procesul de învățământ
c) conceperea / utilizarea de materiale audio-vizuale utilizate în programul de formare
VI. COMPETENȚE DE MANAGEMENT A CARIEREI
a) recunoașterea, selectarea și utilizarea metodelor și tehnicilor de autocontrol psihocomportamental,
b) dezvoltarea competențelor transversale în vederea utilizării eficiente a celor mai diverse mijloace de informare,
c) consilierea în privința programului de formare adecvat nevoilor specifice și a dezvoltării profesionale ulterioare a beneficiarilor,
d) asimilarea cunoștințelor de tip organizațional
CALENDARUL / ORARUL PROGRAMULUI DE FORMARE
ZIUA |
Interval orar |
Tema/ Subtema |
Tip activitate |
Ziua 1 (8-17) |
8-9
9-11
11-13 13-14 14-17 |
1. PREGĂTIREA FORMĂRII 1.1.Ce este formatorul. Delimitări conceptuale 1.1.1. Responsabilităţile formatorului 1.1.2. Specificul formatorului care se adresează adulţilor 1.1.Ce este formatorul. Delimitări conceptuale 1.2.Particularitățile învățării la adulți 1.2.Particularitățile învățării la adulți |
Curs
Aplicații
Curs
Pauza de masă Aplicatii |
Ziua 2 8-17 |
8-9 9-11 11-13 13-14 14-16 16-17 |
1.2.Particularitățile învățării la adulți 1.3.Stiluri de învățare 1.3.Stiluri de învățare 1.3.Stiluri de învățare Evaluare intermediară (Pregătirea formării) |
Aplicații Curs Aplicații Pauza de masă Aplicații Evaluare |
Ziua 3 8-17 |
8-10 10-13 13-14 14-15 15-17 |
2.PREGĂTIREA FORMĂRII 2.1. Analiza de nevoi 2.1. Analiza de nevoi 2.2.Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării 2.2. Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării |
Curs Aplicații Pauza de masa curs Aplicații |
Ziua 4 8-17 |
8-9 9-11 11-13 13-14 14-15 15-16 16-17 |
2.2. Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării 2.3.Planificarea instruirii 2.3. Planificarea instruirii 2.3. Planificarea instruirii Evaluare intermediară (Evaluarea formării) 3.ETAPELE FORMĂRII 3.1. Elaborarea suportului de curs |
Aplicații Curs Aplicații Pauza de masă Aplicații Evaluare Curs |
Ziua 5 8-17 |
8-10 10-12 12-13 13-14 14-17 |
3.1. Elaborarea suportului de curs 3.2. Organizarea formării 3.2. Organizarea formării 3.2. Organizarea formării |
Aplicații Curs Aplicații Pauza de masă Aplicații |
Ziua 6 8-17 |
8-9 9-11 11-13 13-14 14-17 |
3.3. Desfășurarea formării 3.3. Desfășurarea formării 3.4. Evaluarea formării 3.4. Evaluarea formării
|
Curs Aplicații Curs Pauza de masă Aplicații |
Ziua 7 8-17 |
8-9 9-10 10-12 12-13 13-14 14 – 15 15-17 |
3.4. Evaluarea formării 3.5. Revizuirea și promovarea programului de formare 3.5. Revizuirea și promovarea programului de formare Evaluarea intermediară (3. Etapele formării) 4.COMUNICARE 4.1. Teorii și tipuri ale comunicării 4.1. Teorii și tipuri ale comunicării |
Aplicații Curs Aplicații Evaluare Pauza de masă Curs Aplicații |
Ziua 8 8-17 |
8-9 9-11 11-12 12-14 14-15 15-16 16-17 |
4.2. Barierele comunicării 4.2. Barierele comunicării 4.3. Ascultarea activă 4.3. Ascultarea activă 4.4. Feed-back – ul 4.4. Feed-back – ul |
Curs Aplicații Curs Aplicații Pauza de masă Curs Aplicații |
Ziua 9 8-17 |
8-9 9-10 10-12 12-13 13-14 14-15 15-16 16-17 |
4.4. Feed-back – ul 4.5. Tehnica de punere a întrebărilor 4.5. Tehnica de punere a întrebărilor 4.6. Comunicarea de grup 4.6. Comunicarea de grup 4.6. Comunicarea de grup Evaluarea intermediară (4.COMUNICARE)
|
Aplicații Curs Aplicații Curs Aplicații Pauza de masă Aplicații Evaluare |
Ziua 10
|
8-10 10-12 12-13 13-15 15-17 |
5.METODE-TEHNICI-INSTRUMENTE DE FORMARE 5.1. Selectarea tehnicilor de formare 5.1. Selectarea tehnicilor de formare 5.1. Selectarea tehnicilor de formare 5.2. Metode și tehnici de instruire |
Curs Aplicații Pauza de masă Aplicații Curs
|
Ziua 11
|
8-12
12-13 |
5.2. Metode și tehnici de instruire Metode și tehnici de instruire Evaluarea intermediară (METODE-TEHNICI-INSTRUMENTE DE FORMARE) |
Aplicații
Evaluare |
Ziua 12
|
8-12 |
EVALUAREA FINALĂ |
EVALUARE |
Planificarea pe module tematice
TEMA |
Nr. ore |
Curs |
Aplicaţii |
Evaluare |
I – PREGĂTIREA FORMĂRII |
16 h |
5 h |
10 h |
1 h |
II – PROIECTAREA FORMĂRII |
15 h |
5 h |
9 h |
1 h |
III – ETAPELE FORMĂRII |
22 h |
7 h |
14 h |
1 h |
IV – COMUNICAREA |
19 h |
6 h |
12 h |
1 h |
V – METODE, TEHNICI, INSTRUMENTE DE FORMARE |
13 h |
4 h |
8 h |
1 h |
Evaluare (cf art. 20 lit.f) |
4 h |
– |
– |
4 h (finală) |
TOTAL |
89 h |
27 h |
53 h |
9 h |
2.Resurse umane
- prof. Apostol Doinița,prof. gr. I, formator judetean
- prof. Banu Denise, prof. gr. I, formator judetean
- prof. Popa Monica,prof. gr. I, formator judetean
- prof. Predișor Daniela, prof. gr. I, formator județean