III.31. RESPONSABIL FORMARE CONTINUĂ ŞI PERFECŢIONARE ÎN UNITĂŢILE ŞCOLARE
October 2, 2014III.33. ŞCOALA – PARTENER AL PĂRINŢILOR ÎN EDUCAREA COPIILOR
October 2, 20141. Criterii curriculare:
Tipul programului: Formare de scurtă durată.
Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul primar
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul primar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata cursului: 24 ore.
Planificarea pe stagii/ module tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Strategii didactice în abordarea integrată, repere teoretice |
4 |
2 |
1 |
1 |
Învăţarea centrată pe elev |
4 |
2 |
1 |
1 |
Metode utilizate în predarea-învăţarea integrată |
4 |
2 |
1 |
1 |
Abordarea temelor în manieră integrată – exemple |
4 |
1 |
2 |
1 |
Învăţarea raportată la rezultate. Stabilirea rezultatelor aşteptate ale activităţilor prin raportare la competenţele cheie / generale/specifice. Cum alegem stategia? |
4 |
1 |
2 |
1 |
Competenţe versus obiective. Ce competenţe cheie formăm prin abordarea integrată |
2 |
1 |
1 |
0 |
Evaluare |
2 |
– |
– |
2 |
Total |
24 |
9 |
8 |
7 |
Curriculum-ul programului:
Scopul:
Abilitatea profesorilor/institutorilor/învăţătorilor în scopul creării de scenarii didactice moderne, care vizează integrarea momentelor de învățare analitică în secvenţe sintetice ample;
utilizarea eficientă de către profesori/institutori/învăţători a metodelor de diferenţiere a instruirii;
conceperea, aplicarea şi evaluarea de proiecte educaţionale inovative, destinate să contribuie la îmbunătăţirea performanțelor învățării elevilor.
Obiective:
- să utilizeze în mod adecvat cunoştinţele de didactică generală a specialităţii, de metodică şi psihopedagogie;
- să selecteze metode optime în vederea formării tratării integrate;
- să dezvolte competenţele necesare implementării şi adaptării adiacente reformei în cadrul educației (stabilirea curricum-ului la decizia şcolii, alegerea manualelor alternative, aplicarea noului sistem de evaluare, planificarea şi proiectarea activităţii didactice);
- să-şi formeze capacitatea de utilizare a metodelor moderne de predare-învăţare-evaluare, înţelegând necesitatea folosirii acestora;
- să selecteze metode de evaluare centrate deopotrivă asupra rezultatelor şi procesului învăţării;
Competențe vizate:
- Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
- Utilizarea strategiilor adecvate de evaluare în funţie de scop şi particularităţile individuale/grup
- Aplicarea strategiilor didactice de utilizare eficientă a mijloacelor/auxiliarelor didactice în procesul de învăţământ.
- Manifestarea deschiderii faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării profesionale
Activităţi: Formarea de module tematice, ateliere de lucru, evaluarea curentă a modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.
Rezultate: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul primar în scopul sporirii eficienţei lecţiei.
Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
I (8 h) |
8 – 12 |
Strategii didactice în abordarea integrată – repere teoretice. Învăţarea centrată pe elev. |
Curs |
Prof. Onogea Ioan –
Prof. Pârvulescu Mihaela Marcela
Prof. Stancă Alina Carmen |
13- 15 |
Aplicaţii |
|||
15– 17 |
Evaluare |
|||
II (8 h) |
8 – 12 |
Metode utilizate în predarea-învăţarea integrată. Abordarea temelor în manieră integrată – exemple Învăţarea raportată la rezultate. Stabilirea rezultatelor aşteptate ale activităţilor prin rapor-tare la competenţele cheie / generale / specifice. |
Curs |
|
13- 15 |
Aplicaţii |
|||
15– 17 |
Evaluare |
|||
III (6h) |
8 – 12 |
Cum alegem stategia? Competenţe versus obiective. Ce competenţe cheie formăm prin abordarea integrată |
Curs |
|
13- 14 |
Aplicaţii |
|||
14– 15 |
Evaluare |
|||
IV (2h) |
9-11 |
Evaluare finală, la alegere o temă: Tema1 – Proiectaţi o unitate de învăţare, la un obiect la alegere, din perspectiva unei competenţe cheie, la clasa pregătitoare Tema2– Identificaţi activităţi abordate din perspectiva integrată, la clasa I Tema3 – Elaboraţi o hartă conceptuală pentru o disciplină la alegere, clasa a II-a Tema4– Realizaţi un proiect didactic la o temă tratată integratpentru o disciplină la alegere, clasa a III-a, folosind minim trei metode studiate Tema5– Realizaţi un joc de rol/ proces literar, la o disciplină la alegere, clasa a IV-a. |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru: Frecvenţă – 10% (prezenţă fizică); Activitatea la seminar – 20% (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brainstormingul, interviul, înregistrări audio-video); Proiecte, referate, portofolii – 10% |
50% – elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător. |
2. Resurse umane
- Prof. Onogea Ioan – formator judeţean, inspector de specialitate
- Prof. Pârvulescu Mihaela Marcela – formator judeţean, profesor metodist/mentor
- Prof. Stancă Alina Carmen – formator judeţean