I.1. Abilități de viață la adolescenți – prevenirea consumului de droguri
September 15, 2015II.1. Abilitarea corpului de metodiști din învățământul preuniversitar
September 15, 2015Scopul programului
Programa cursului intitulat Istoria Recentă a Românieiface parte din oferta de cursuri opţionale propusă elevilor şi profesorilor de istorie de către Ministerul Educaţiei Naţionale în cadrul curriculum-ului la decizia şcolii (CDŞ). Ea este parte a pachetului educaţional elaborat în cadrul Proiectului cofinanţat prin Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 Investeşte în oameni! Axa prioritară 1 „Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere”. Domeniul major de intervenţie 1.1 Acces la educaţie şi formare profesională iniţială de calitate.
Programa cursului Istoria Recentă a Românieieste un răspuns la prevederile cuprinse în Legea Educaţiei Naţionale cu privire idealul educaţional şi la finalităţile educaţiei în învăţământul preuniversitar din România: „Art. 2, al.3: Idealul educațional al școlii românești constă în dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, în formarea personalității autonome și în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetățenească activă în societate.” De asemenea, în conformitate cu art. 4: „Educația și formarea profesională a copiilor, a tinerilor și a adulților au ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblu multifuncțional și transferabil de cunoștințe, deprinderi/abilități și aptitudini, necesare pentru: (…)
a) Integrarea socială și participarea cetățenească activă în societate; (…)
b) Formarea unei concepții de viață, bazate pe valorile umaniste și științifice, pe cultura națională și universală și pe stimularea dialogului intercultural;
c) Educarea în spiritul demnității, toleranței și respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;
d) Cultivarea sensibilității față de problematica umană, față de valorile moral-civice și a respectului pentru natură și mediul înconjurător natural, social și cultural;”
În acest generos context legal, cursul Istoria Recentă a Românieiîşi propune un demers comple-mentar cursului general de istorie din ciclul superior al liceului, precum şi cursului opţional O istorie a comunismului din România. El se adresează elevilor din clasa a XI-a sau a XII-a şi este proiectat pentru a fi studiat într-un singur an şcolar.
Programa cursului Istoria Recentă a României:
· Susţine finalităţile cursului general de istorie prin setul de valori şi atitudini propus şi
prin competenţele generale şi specifice pe care le promovează;
· Propune un demers didactic realizat din perspectiva educaţiei pentru drepturile omului, a educaţiei pentru diversitate, a educaţiei pentru dimensiunea de gen, a perspectivelor multiple asupra istoriei, a problemelor sensibile şi controversate, a strategiilor de argumentare, negociere şi cooperare, a utilizării surselor multiple de informare şi documentare;
· Prezintă o imagine complexă a societăţii româneşti din a doua jumătate a secolului XX şi din primele decenii ale secolului XXI;
· Susţine o abordare flexibilă a timpului istoric prin: ponderarea studierii evenimentelor în favoarea ansamblului şi perspectivei asupra trecutului; aprofundarea şi interpretarea trecutului în locul memorării unor serii cronologice şi al istoriei de tip narativ şi enciclopedic;
Valori şi atitudini
- Gândire critică, flexibilă şi prospectivă;
- Disponibilitatea pentru integrarea eficientă în viaţa de grup şi a comunităţilor;
- Recunoașterea diversităţii etnice, sociale, religioase, culturale etc. ;
- Asumarea multiperspectivităţii în istorie;
- Promovarea dialogului şi comunicării interculturale;
- Atitudine activă în viaţa personală şi în cea socială;
- Respectul faţă de sine şi faţă de ceilalţi;
Competenţe generale
1. Folosirea eficientă şi adecvată a limbajului istoric în diferite forme şi contexte de comunicare.
2. Utilizarea principiilor, metodelor şi surselor de studiere a istoriei în contexte de civilizaţie şi culturale ale istoriei recente.
3. Dezvoltarea demersurilor şi acţiunilor civice, democratice, prin valorificarea experienţelor istorice.
4. Gestionarea resurselor necesare educaţiei pe tot parcursul vieţii.
Competenţe specifice (CS) şi conţinuturi
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
CS 1.1.Folosirea adecvată a termenilor/ concep-telor specifici(e) istoriei în comunicări orale și scrise; CS 1.2. Construirea de explicaţii şi argumente pro sau contra cu privire la fapte şi procese isto-rice specifice istoriei recente a României; CS 2.1 Compararea și evaluarea perspectivelor diferite referitoare la fapte şi procese istorice, pe baza unor surse istorice; CS 2.2. Analiza diversităţii de tipare şi modele economice, sociale, culturale şi de civilizaţie în istoria recentă pornind de la sursele istorice; CS 2.3.Identificarea şi explicarea unor cons-tante şi schimbări în perioada istoriei recen-te a României; CS 3.1. valorificarea critică a experienţelor isto-rice / a modelului oferit de acţiunea personali-tăţilor/grupurilor din istoria recentă în contexte variate; CS 3.2.Promovarea şi susţinerea cooperării în şcoală şi societate; CS 3.3. Recunoaşterea şi asumarea critică a unui sistem de valori bazat pe respectarea drep-turilor și libertăților fundamentale ale omului; CS4.1. Selectarea/utilizarea de informaţie rele-vantă şi pertinentă din sursele istorice în raport cu diferite scopuri (de învăţare, cercetare, docu-mentare şi procesare, elaborare de noi produse); CS 4.2. Integrarea cunoştinţelor obţinute în medii non-formale de învăţare în analiza feno-menelor istorice studiate |
1. Spre regimul monolit (1944 – 1947) -Proiecte de ţară: Revenirea la democraţia interbelică; Impunerea tiparului sovietic; -Ideologie şi politică internă; -Semnarea Tratatului de Pace şi consecinţele lui; 2. România – Republică Populară (1948 – 1965) – Modelul politic stalinist; – Schimbarea regimului proprietăţii; Centra-lizarea economiei; – Proletcultismul; – Rezistenţă anticomunistă şi represiune; – România în blocul comunist şi deschiderea către lumea liberă; 3. România socialistă (1965 – 1989) – Societatea socialistă multilateral dezvoltată – organizarea statului; – Ideologie şi societate (naţionalism şi comunism, mitologizarea istoriei, cultul personalităţii, nerespectarea drepturilor omului, dizidenţa, cultura); – Planurile cincinale; Industrializarea forţată – Economia socialistă şi eşecul modernizării – Politica externă; 4. România 1989 – 2007: noi orizonturi – Decembrie 1989; – Proiect de ţară: democratizare şi integrare (schimbarea modelului economic, construirea statului de drept, drepturile omului, identitate şi globalizare) – Integrarea euroatlantică; |
Acreditare – 90 de ore, 25 credite,
Evaluarea: relizarea documentatiei necesare unui optional sau cer cu teama ”Istoria recenta”
Formator:
Prof. Ochescu Maria, formator national