CURS DE INIŢIERE ŞI UTILIZARE A LIMBII ENGLEZE / în cadrul Programului POSDRU/19/1.3/G/26145 – «Profesori în societatea cunoaşterii »
November 15, 2011„ACT4RIVERS” – DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR CADRELOR DIDACTICE PENTRU PROTEJAREA ECOSISTEMELOR APELOR
November 15, 2011- Criterii curriculare:
Tipul programului: Formare de scurtă durată
Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul preuniversitar primar, gimnazial şi liceal;
Durata cursului: 32 ore.
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competenţe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere ştiinţific;
Planificarea pe stagii/ modele tematice:
- Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al limbii române – 4 ore;
- Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învăţarea limbii române – 4 ore;
- Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al literaturii române – 4 ore;
- Metode de dezvoltare a creativităţii specifice literaturii române – 4 ore;
- Rolul exemplelor în predare-învăţare – 4 ore;
- Metode şi instrumente evaluative – 4 ore;
- Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic – 6 ore;
- Evaluarea cursului – 2 ore.
Curriculum-ul programului:
Scopul: Abilitatea cadrelor didactice care predau limba şi literatura română în scopul creării de scenarii didactice moderne, care vizează integrarea momentelor de învăţare analitică în secvenţe sintetice ample; utilizarea eficientă de către profesori a metodelor de diferenţiere a instruirii; conceperea, aplicarea şi evaluarea de proiecte educaţionale inovative, destinate să contribuie la îmbunătăţirea performanţelor învăţării elevilor.
Obiective:
- să utilizeze în mod adecvat cunoştinţele de didactică generală a specialităţii, de metodică şi psihopedagogie;
- să selecteze metode optime în vederea formării gândirii critice;
- să dezvolte competenţele necesare implementării şi adaptării adiacente reformei în cadrul educaţiei (stabilirea curricum-ului la decizia şcolii, alegerea manualelor alternative, aplicarea noului sistem de evaluare, planificarea şi proiectarea activităţii didactice etc);
- să-şi formeze capacitatea de utilizare a metodelor moderne de predare a limbii şi literaturii române înţelegând necesitatea folosirii acestora;
- să selecteze metode de evaluare centrate deopotrivă asupra rezultatelor şi procesului învăţării;
Competenţe formate:
- proiectarea conţinuturilor instructiv – educative în conformitate cu obiectivele precizate şi metodele moderne prezentate;
- proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
- dezvoltarea deprinderii de a munci în echipă;
- dezvoltarea capacităţii de a relaţiona cu elevii;
- organizarea activităţilor instructiv-educative, în funcţie de stilurile de învăţare;
- valorizarea învăţării prin cooperare versus învăţarea tradiţională;
- utilizarea unor mijloace moderne (laptop, video-proiector, flipchart etc) în derularea procesului instructiv-educativ;
- elaborarea în format electronic a metodelor moderne aplicabile pe suportul de text.
Activităţi: Formarea de module tematice, ateliere de lucru, evaluarea curentă a modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.
Rezultate: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română în scopul sporirii eficienţei lecţiei de specialitate.
Calendarul programului: trimestrul II 2012.
Modalităţi de evaluare: Colocviu, ateliere de lucru, chestionare, prezentare Power Point.
SCENARIUL SESIUNII DE FORMARE
ZIUA I
ORA |
REZUMATUL TEMEI |
STRATEGII UTILIZATE |
MATERIALE UTILIZATE |
DESCRIEREA ACTIVITĂŢII |
8.30- |
Primirea participanţilor Anunţarea programului, scopul şi obiectivele cursului şi ale zilei, formele de organizare şi evaluare. |
Strategii – de cooperare – conversaţia |
Laptop Videoproiector |
Formatorul prezintă materialul ppt conţinând Abordarea virtuală a metodelor moderne activ-participative în predarea limbii şi literaturii române. |
9.00-10.30 |
Metode didactice – repere teoretice. |
Strategii frontale/individuale/pe grupe Metode: |
Laptop Videoproiector Fişe de lucru Material ppt |
Activităţi teoretice:60 de minute |
10.30-10.45 |
PAUZA |
|||
10.45-12.45 |
Metode şi strategii specifice limbii române în gimnaziu. |
Strategii frontale – explicaţia – conversaţia – problematizarea |
Laptop |
Activităţi teoretice: formatorul prezintă materialul ppt cu zece metode. Teme de reflecţie. |
12.45-13.15 |
PAUZA |
|||
13,15 |
Metode şi strategii specifice predării limbii române în gimnaziu. |
Strategii frontale – explicaţia – conversaţia – problematizarea |
Laptop |
Activitate practică: 120 minute: teme de reflectare şi comentare a metodelor propuse spre analiză de formatori, având în vedere aplicabilitatea lor pe nivel de studiu (clasele a V-a, a Vl-a, a VII-a, a VlII-a ) |
15.15- 15.30 |
||||
15.30-17.00 |
Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicaţie curs |
Strategii frontale/pe grupe/ |
Laptop |
Activitate teoretică: 60 minute Formatorul prezintă modul de realizare a unei fişe de lucru atât în format Word cât şi PowerPoint. Pe baza celor două prezentări formabilii vor realiza o analiză compa-rativă a modelelor prezentate: 30 minute. |
ZIUA II
ORA |
REZUMATUL TEMEI |
STRATEGII UTILIZATE |
MATERIALE UTILIZATE |
DESCRIEREA ACTIVITĂŢII |
8.30-9.00 |
Reamintirea prin-cipalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiec-tivelor zilei. |
Strategii individuale – de cooperare — conversaţia’ |
Laptop Videoproiector |
Formatorul prezintă mate-rialul ppt conţinând princi-palele idei ale zilei precedente. |
9.00-10.30 |
Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu. |
Strategii individuale: – de descoperire – conversaţia – explicaţia |
Laptop Videoproiector Fişe de lucru |
Activităţi teoretice:45 de minute. Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunţată. Activităţi practice: 45 de minute-realizarea metodelor explozia solară şi pălăriile gânditoare. |
10.30-10.45 |
PAUZA |
|||
10.45-12.45 |
Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu. |
Strategii individuale – conversaţia Strategii frontale – explicaţia Problematizarea |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Analiza SWOT Fişa de lucru Teme de reflecţie |
12.45-13.15 |
PAUZA |
|||
13.15-15.15 |
Metode şi strategii specifice predării limbii române în liceu. |
Strategii frontale |
Laptop Material ppt |
Prezentarea metodelor diagrama Venn şi Frisco Activitate practică: formabilii se vor grupa pe ateliere şi vor realiza pe foi de flipchart alte două metode prezentate de către formator identificând mo-dalităţile de dezvoltare a creativităţii elevilor. Formabilii realizează pe grupe exemple din propria activitate. |
ZIUA A III-A
ORA |
REZUMATUL TEMEI |
STRATEGII UTILIZATE |
MATERIALE UTILIZATE |
DESCRIEREA ACTIVITĂŢII |
8.30-9.00 |
Reamintirea principalelor idei ale zilei preceden-te. Anunţarea o-biectivelor zilei. |
Strategii individuale: – de cooperare – conversaţia |
Laptop Videoproiector |
Formatorul prezintă materialul ppt conţinând principalele idei ale zilei precedente |
9.00-10.30 |
Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. |
Strategii individuale: – de descoperire – conversaţia – explicaţia |
Laptop Videoproiector Fişe de lucru |
Activităţi teoretice:45 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunţată. Activităţi practice: 45 de minute-realizarea metodelor Sinelg şi Scaunul autorului. |
10.30-10.45 |
PAUZA |
|||
10.45-12.45 |
Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. |
Strategii individuale – conversaţia Strategii frontale – explicaţia – problematizarea |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Analiza SWOT Fişa de lucru Teme de reflecţie |
12.45-13.15 |
PAUZA |
|||
13.15-15.15 |
Metode şi strategii specifice predării literaturii române în liceu. |
Strategii frontale/individuale/pe grupe Metode: Brainstorming, problematizarea, KWL, Fise de lucru. |
Laptop Material ppt Fişe de lucru |
Prezentarea metodelor Cvintetul şi Discuţia de tip piramidă |
15.15-15.30 |
PAUZA |
|||
15.30-17.00 |
Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicaţie curs. |
Strategii frontale/pe grupe/individuale Problematizarea Conversaţia |
Laptop Coli flipchart |
Activitate teoretică: 60 minute Formatorul prezintă modul de realizare a unei fişe de lucru atât în format Word cât şi Power Point. Pe baza celor două prezentări formabilii vor realiza o analiză compara-tivă a modelelor prezentate: 30 minute. |
17.00-17.30 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneţi un plus, dacă nu, un minus. Completarea fişei de evaluare. |
Strategii de grup Conversaţia Munca în echipă |
Fişe de lucru Coli flipchart |
Activitate practică l0 minute: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri şi minusuri evaluând ziua/vor completa fişa de evaluare a zilei. |
ZIUA A IV-A
ORA |
REZUMATUL TEMEI |
STRATEGII UTILIZATE |
MATERIALE UTILIZATE |
DESCRIEREA ACTIVITĂŢII |
|
8.30-9.00 |
Reactualizarea noţiunilor prezentate în ziua precedentă. Anunţarea obiectivelor zilei. |
– frontală – individuală – de cooperare – conversaţia |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Formatorul sintetizează informaţiile furnizate în materialul ppt prezentat în ziua anterioară. Formabilii scriu pe post-it denumirea celei mai efici-ente metode alternative de predare a literaturii române în liceu şi îşi argumentează, oral, alegerea. |
|
9.00-10.30 |
Elemente de deontologie a eva-luării în contextul creşterii calităţii actului educaţion-al. |
– frontală – individuală – de grup – de descoperire – conversaţia – problematizarea |
Laptop Videoproiector Post-it |
Activităţi teoretice: 45 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunţată. Activităţi practice: 45 de minute For-mabilii scriu pe post-it trei tipuri de evaluare apli-cate la clasă. Apoi, pe foi de flipchart realizează o ana-liză SWOT a procedeelor moderne de evaluare. |
|
10.30-10.45 |
PAUZA |
||||
10.45-12.45 |
Metode alternative de evaluare |
– frontală – de grup – de colaborare – expunerea – explicaţia – problematizarea |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Activităţi teoretice:45 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu metodele alternative de evaluare. Activităţi practice: 75 de minute. Formabilii aleg do-uă dintre metodele de eva-luare prezentate şi le inte-grează în secvenţe diferite dintr-un proiect de tehno-logie didactică, pe care le schiţează pe foi de flipchart |
|
12.45-13.15 |
PAUZA |
||||
13.15-13.45 |
Metode alternative de evaluare |
individuală conversaţia |
Temă de reflecţie – Metode moderne de eva-luare: gimnaziu versus liceu Identificarea celor mai efi-ciente metode de evalu-are pentru fiecare ciclu de învă-ţământ. |
||
13.45-15.15 |
Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicaţie curs |
– frontale/pe grupe/individuale – problematizarea – conversaţia |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Activitate teoretică: o oră Formatorul prezintă modul de realizare a unei fişe de lucru/metode atât în format Word cât şi PowerPoint. Pe baza celor două prezentări, formabilii vor realiza o analiză comparativă a modelelor prezentate: 1 oră. |
|
15.15-15 45 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneţi un plus, dacă nu, un minus Completarea fişei de evaluare |
– strategii de grup – conversaţia – munca în echipă |
Fişe de lucru Coli flipchart |
Activitate practică: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri şi minusuri evaluând ziua/vor completa fişa de evaluare a zilei. |
|
15.45-16.00 |
PAUZA |
||||
16.00 17.30 |
Evaluarea cursului |
frontală individuală de grup explicaţia |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Analiza SWOT a activităţilor desfăşurate pe parcursul celor patru zile de formare. Completarea unui chestionar de evaluare. |
|
15.15- 15.30 |
PAUZA |
||||
15.30-17.00 |
Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicaţie curs. |
Strategii frontale/pe grupe/individuale Problematizarea Conversaţia |
Laptop |
Activitate teoretică: 60 minute. Formatorul prezintă modul de realizare a unei fişe de lucru atât în format Word cât şi PowerPoint. Pe baza celor două prezentări formabilii vor realiza o analiză comparativă a modelelor prezentate: 30 minute. |
|
17.00-17.30 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneţi un plus, dacă nu, un minus. Completarea fişei de evaluare. |
Strategii de grup Conversaţia Munca în echipă |
Fişe de lucru Coli flipchart |
Activitate practică: 10 minute: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri şi minusuri evaluând ziua/vor completa fişa de evaluare a zilei. |
- Resurse umane
- prof. Floroiu Ana-Maria – Gr. I, formator judeţean – inspector şcolar de specialitate.
- prof. Preda Elena Gabriela – gr. I, formator judeţean, profesor metodist.
- prof. Mihăilescu Alina – gr. I, formator judeţean, profesor metodist.
- prof. dr. Cocău – Jitianu Carmen – formator judeţean
- prof/ Stanca Mariana Lelia – gr. I, formator județean
Certificare: Adeverinţă C.C.D.