Incluziune și digitalizare în procesul instructiv-educativ
November 25, 2025Intervenții educaționale pentru elevii cu cerințe educaționale speciale
November 25, 2025Grup ţintă: personal didactic de predare, personal didactic cu funcții de conducere, personal didactic cu funcții de îndrumare şi control
Criterii curriculare:
- Nota argumentativă
Programul de formare se adresează în primul rând cadrelor didactice din şcolile cuprinse în strategia judeţeană privind accesul la educaţie al grupurilor dezavantajate, pentru a dezvolta profesional personalul didactic, astfel încât să adopte un comportament incluziv şi o atitudine reflexivă, să creeze un mediu educaţional prietenos şi să promoveze echitatea în educaţie, dar și cadrelor didactice interesate de adaptarea procesului de predare-învățare-evaluare în sistem integrat.
Învăţământul incluziv presupune ca tinerii şi copiii cu dizabilităţi şi ceilalţi, fără probleme, să înveţe în instituţiile de învăţământ având sprijinul corespunzător. Indiferent de deficienţa sau dificultatea de învăţare, copiii au un rol de jucat în societate după terminarea şcolii. Copiii cu dizabilităţi au drepturi egale cu ceilalţi, o educaţie separată ar duce la marginalizare şi discriminare împiedicând formarea, împlinirea de sine şi afirmarea personalităţii. În fiecare unitate de învățământ există copii cu certificate care atestă CES-ul, integrați în clase, însă nu în mod funcțional, pentru că majoritatea cadrelor didactice nu au studii de psihopedagogie specială și nici cunoștințe suficiente pentru a oferi suport în vederea evoluției psiho-motrico-intelectuale.
- Informații generale
| Domeniul tematic al programului | Denumirea programului | Grup țintă | Formă de organizare | Nr. total de ore | Distribuția nr. de ore/ forme de organizare | Coordonator program | ||
| Față – în – față | Online sincron | Online asincron | ||||||
| Educație incluzivă şi combaterea discriminării în școală
|
Educaţie incluzivă în învăţământul preuniversitar
|
personal didactic de predare, personal didactic cu funcții de conducere, personal didactic cu funcții de îndrumare şi control | online | 25 | – | 14 | 11 | Profesor metodist Ciochină Luisa Ana |
- Scopul programului
Creşterea numărului de copii/ elevi cu ADHD şi autism orientaţi către învăţământul de masă şi/ sau special care crează situaţii problematice şi provocări profesionale pentru cadrele didactice din învăţământul preprimar, primar şi gimnazial. Diversitatea formelor de manifestare în cadrul aceluiaşi diagnostic medical. Lipsa unei formări iniţiale care să ofere cadrelor didactice repere necesare în intervenţia educaţională care să faciliteze integrarea şcolară a acestor copii.
- Competențe formate/ dezvoltate
C1 Însuşirea unor tehnici şi strategii predare şi adaptare curriculară eficientă pentru optimizarea procesului de învăţământ;
C2 Înţelegerea utilizării instrumentelor de adaptare curriculară (PIP) în scopul asigurări accesului la educaţie pentru toţi elevii.
C3 Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului de proiectare diferenţiată, ca act de comunicare;
C4 Utilizarea unei game variate de surse de informare şi documentare necesare iniţierii şi susţinerii actului de predare-învăţare-evaluare ca act de comunicare pe platforma cursului de formare;
- Locație de desfășurare: platforma Casei Corpului Didactic Vâlcea – Gsuite for Education
- Plan de învățământ program avizat
| Nr.
crt. |
Denumire modul/ temă | Nr. total ore/ modul/ temă | Distribuție nr. de ore/ pe formă de organizare | ||
| Față – în – față | Online sincron | Online asincron | |||
| 1. | Educaţia incluzivă în context internaţional: definiţie, fapte, statistici, consideraţii pe marginea argumentării conceptului | 7 | – | 4 | 3 |
| 2. | Principiile unei şcoli incluzive de succes: o viziune a egalităţii şi incluziunii puternic afirmată, sisteme de cooperare, roluri şi responsabilităţi flexibile, parteneriat c părinţii | 8 | – | 4 | 4 |
| 3. | Ghidul de incluziune; elaborarea unei schiţe de proiect de dezvoltare şcolară, realizarea Planurilor de Intervenţie personalizată | 8 | – | 5 | 4 |
| Nr. total ore/ program avizat | 25 | – | 14 | 11 | |
- Modalități de evaluare a cursanților
| Evaluare pe parcurs teorie | Evaluare pe parcurs aplicaţii | Evaluare finală |
| Prezenţa şi gradul de implicare în sarcinile stabilite în webinariile față în față. și finalizarea temelor offline. | Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. | Portofoliul individual. |
Structura portofoliului de evaluare:
Elaborarea unui studiu de caz pentru un elev cu CES.
Resurse umane
- Formatori
– Prof. dr. Dicu Sevastia, profesor itinerant de sprijin CȘEI Băbeni, doctorat, certificat formator ANC (CNFPA), formator CCD
– prof. Şandru Valeria – profesor metodist al Casei Corpului Didactic Vâlcea, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator național
– prof. Mărgărita Elena Antoanela– profesor metodist al Casei Corpului Didactic Vâlcea, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator național
- Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Ciochină Luisa Ana


