I.3. STATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI INFORMALĂ – PROFICS
October 2, 2012II.2. COMUNICARE INSTITUŢIONALĂ
October 2, 20121. Criterii curriculare
Denumirea programului: „Strategii de prevenire a părăsirii timpurii a școlii pentru copiii proveniți din grupurile vulnerabile”
Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei:Programul de formare „Strategii de prevenire a părăsirii timpurii a școlii pentru copiii proveniți din grupurile vulnerabile” propune orientarea activităţii de formare continuă a cadrelor didactice pe trei mari direcţii după cum urmează:
Prima direcţie vizează sporirea şanselor de acces ale tuturor elevilor/ tinerilor, fără nici un fel de discriminare, la un învăţământ de calitate, în care se utilizează strategii didactice diferenţiate în funcţie de nevoile specifice ale acestora. Metodele şi practicile pe care programul le propune încurajează trecerea de la paradigm „învăţământului pentru toţi”, la aceea a „învăţământului pentru fiecare”. În acelaşi timp, programul stabileşte o legătură directă între ideea asigurării accesului la educaţie pentru fiecare şi calitatea ofertei educaţionale, cu alte cuvinte între nevoia de echitate şi cea de calitate în educaţie.
Cea de a doua orientare majoră priveşte învăţarea, care va fi abordată ca formare de competenţe-cheie care să faciliteze inserţia socială şi învăţarea de-a lungul întregii vieţi. În acest sens, cursurile de formare propuse vor dezvolta capacitatea profesorilor de a proiecta un proces didactic orientat spre formarea de competenţe precum: culegerea independentă de informaţii, rezolvarea de probleme, gândirea critică, transferul de cunoştinţe şi de competenţe deprinse în contexte noi, emiterea şi argumentarea unor judecăţi de valoare, orientarea flexibilă spre carieră.
Cea de a treia direcţie propusă priveşte şcoala ca parte a comunităţii, cu toate consecinţele ce decurg de aici. Astfel se explică orientarea proiectului de formare propus către: promovarea unei strategii de tip participativ în definirea ofertei educaţionale, cu consultarea şi implicarea elevilor, a părinţilor şi a autorităţilor locale, dar şi în organizarea procesului didactic.
Astfel programul va crea valoare adăugată atât prin contribuţia la dezvoltarea cunoştinţelor şi a competenţelor cadrelor didactice cât şi prin sprijinirea acestora în a parcurge drumul de la abordarea teoretică la activitatea de predare efectivă la clasă.
Durata: 60 ore
Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate:
- Stăpânirea conceptelor și teoriilor moderne de comunicare: orizontală/ verticală; complexă ectosemantică; diversificată și specifică;
- Manifestarea comportamentului empatic și a ”orientării helping”;
- Accesarea diverselor surse de informare în scopul documentării;
- Proiectarea, conducerea și realizarea procesului instructive – educative, ca act de comunicare;
- Realizarea unor proiecte comune școală – familie – comunitate.
- Utilizarea metodelor și strategiilor de predare adecvate particularităților individuale și de grup scopului și tipului lecției;
- Utilizarea adecvată a conceptelor și teoriilor din științele educației (abordări interdisciplinare, didactica general și a aspecialității, psihologie, filosofia educației, noile educații în ”societatea cunoașterii”);
- Organizarea și administrarea mediului de învățăre în colaborare comitetul de părinți și al clasei.
Planificarea moduleler tematice
|
Nr. ore |
Curs/ Activitate teoretică |
Aplicaţii practice |
Evaluare |
TEMA I – PROGRAME EDUCATIONALE |
10 h |
3 h |
6 h |
1 h |
TEMA II – CONSILIERE ȘI ORIENTARE ȘCOLARĂ |
15 h |
5 h |
9 h |
1 h |
TEMA III – EDUCAȚIE DIFERENȚIATĂ |
17 h |
5 h |
11 h |
1 h |
TEMA IV – POLITICI EDUCAȚIONALE PENTRU ELEVII ÎN SITUAŢIE DE RISC ŞI PENTRU CEI CU DIZABILITĂŢI |
16 h |
5 h |
10 h |
1 h |
Evaluare (cf art. 17 (1) lit. f) |
2 h |
|
|
2 h |
Total: |
60 h |
18 h |
36 h |
6 h |
Calendarul programului
TEMA I – PROGRAME EDUCAȚIONALE
|
|||||||||||||
Ziua |
Interval orar[1] |
SUBTEMA |
Tip activitate |
Formator |
|||||||||
1(8–5.30) |
8 – 9 |
„Politicile Educaţionale pentru elevii în situaţie de risc şi pentru cei cu dizabilităţi” |
Curs |
Șandru Valeria
|
|||||||||
9 – 10 |
Aplicaţii |
||||||||||||
– |
Evaluare |
||||||||||||
10 – 11 |
Managementul de curriculum – CDS
|
Curs |
|||||||||||
11 – 13 |
Aplicații |
||||||||||||
13 – 13.30 |
Pauză |
||||||||||||
13.30–14,30 |
Educația diferențiată – Planul de intervenție personalizat pentru recuperare rămânerilor în urmă la învățătură |
Curs |
|||||||||||
14,30–15.30 |
Aplicații |
||||||||||||
2 (8 – 11) |
8 – 10 |
Programe școlare – ”Grădinița de vară”, ”Școala după școlală”, ”Școala părinților” |
Aplicaţii |
||||||||||
10 – 11 |
Evaluare |
||||||||||||
Notă: Evaluarea la sfârşitul temei se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic, care va fi introdus în portofoliul de evaluare finală. |
|||||||||||||
5.8.2 TEMA II – CONSILIERE ȘI ORIENTARE ȘCOLARĂ
|
|||||||||||||
Ziua |
SUBTEMA |
Tip activitate |
Formator |
||||||||||
2(11–5.30) |
11 – 12 |
Psihologia personalității |
Curs |
Apostol Doinița |
|||||||||
12 – 13 |
Aplicaţii |
||||||||||||
13 – 13.30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30– 14.30 |
Aplicatii |
||||||||||||
14.30-15.30 |
Consilierea educaţională a elevilor |
Curs |
|||||||||||
3(8–16.30) |
8 – 11 |
Consilierea educaţională a elevilor |
Aplicaţii |
||||||||||
11 – 12 |
Profiluri de personalitate ale elevilor |
Curs |
|||||||||||
12 -13 |
Aplicații |
||||||||||||
13 – 13.30 |
|
Pauza |
|||||||||||
13.30–14.30 |
Profiluri de personalitate ale elevilor |
Aplicatii |
|||||||||||
14.30 -16.30 |
Activităţi educaţionale de orientare şi consiliere a elevilor |
Curs |
|||||||||||
4 (8 –11) |
8 – 10 |
Activităţi educaţionale de orientare şi consiliere a elevilor |
Aplicaţii |
||||||||||
10 – 11 |
|||||||||||||
Evaluare |
|||||||||||||
Notă: Evaluarea la sfârşitul temei se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic, care va fi introdus în portofoliul de evaluare finală. |
|||||||||||||
5.8.3TEMA III – EDUCAȚIE DIFERENȚIATĂ
|
|||||||||||||
Ziua |
SUBTEMA |
Tip activitate |
Formator |
||||||||||
4(11–16.30) |
11 – 13 |
Învățarea diferențiată – delimitări conceptuale. Diferențe individuale în învățare |
Curs |
Grama Aurelia
|
|||||||||
13 – 13.30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30-16.30 |
Aplicatii |
||||||||||||
5(8–16.30) |
8 – 10 |
Stilul de învățare. Strategii de dezvoltare a stilului de învățare |
Curs |
||||||||||
10 – 13 |
Aplicatii |
||||||||||||
13 – 13.30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30-16.30 |
Aplicatii |
||||||||||||
6 (8 – 12) |
8 – 9 |
Curriculum diferențiat pentru elevii dotați |
Curs |
||||||||||
9 – 11 |
Aplicatii |
||||||||||||
11 – 12 |
Evaluare |
||||||||||||
TEMA IV – POLITICI EDUCAȚIONALE PENTRU ELEVII ÎN SITUAŢIE DE RISC ŞI PENTRU CEI CU DIZABILITĂŢI
|
|||||||||||||
Ziua |
SUBTEMA |
Tip activitate |
Formator |
||||||||||
6(12-16.30) |
12 – 13
|
Cadrul legislativ în domeniul educației speciale |
Curs |
Șandru Valeria |
|||||||||
13 – 13,30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30–14.30 |
Aplicatii |
||||||||||||
14,30–15.30 |
Conceptual de integrare și incluziune |
Curs |
|||||||||||
15.30–16.30 |
Aplicații |
||||||||||||
7 (8–14.30) |
8 – 10 |
Servicii de sprijin pentru copii cu cerințe educative special integrați în școlile obișnuite |
Curs |
||||||||||
10 – 13 |
Aplicatii |
||||||||||||
13 – 13.30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30–14.30 |
Aplicatii |
||||||||||||
8 (8–14.30) |
8 – 9 |
Curriculum pentru copiii cu deficiențe integrați în învățământul de masă |
Curs |
||||||||||
9 – 13 |
Aplicatii |
||||||||||||
13 – 13.30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30–14.30 |
Evaluare |
||||||||||||
Notă: Evaluarea la sfârşitul temei se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic, care va fi introdus în portofoliul de evaluare finală. |
|||||||||||||
Ziua |
Activitate |
Tip activitate |
Modalitate de prezentare |
||||||||||
9 (9 – 11) |
9 – 11 |
Evaluarea portofoliilor |
EVALUARE FINALĂ |
Suport electronic, cu prezentarea unei teme din portofoliu |
|||||||||
EVALUAREA CURSULUI – Se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic (pe suport electronic) care să cuprindă toate cele 4 teme. Fiecare cadru didactic va prezenta, la alegere, una din temele din portofoliu. |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
– activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; – proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, conspecte, investigaţii practice. |
proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului |
2. Resurse umane
- prof. Apostol Doinița,prof. gr. I, formator judetean
- prof. Grama Aurelia, prof. gr. I, formator judetean
- prof. Șandru Valeria,prof. gr. I, formator judetean, profesor metodist CCD Vâlcea
[1] Intervalul orar este orientativ el putând suporta mici modificări, în funcţie de necesităţile formatorilor si cursanţilor; el fiind definitiv în cadrul orarului programului, ce va fi elaborat înainte de începerea cursului şi comunicat către CNFP în perioada prevăzută de Ordinul MECTS nr. 5564/ 2011.
[2] Intervalul orar este orientativ el putând suporta mici modificări, în funcţie de necesităţile formatorilor si cursanţilor; el fiind definitiv în cadrul orarului programului, ce va fi elaborat înainte de începerea cursului şi comunicat către CNFP în perioada prevăzută de Ordinul MECTS nr. 5564/ 2011.
[3] Intervalul orar este orientativ el putând suporta mici modificări, în funcţie de necesităţile formatorilor si cursanţilor; el fiind definitiv în cadrul orarului programului, ce va fi elaborat înainte de începerea cursului şi comunicat către CNFP în perioada prevăzută de Ordinul MECTS nr. 5564/ 2011.
[4] Intervalul orar este orientativ el putând suporta mici modificări, în funcţie de necesităţile formatorilor si cursanţilor; el fiind definitiv în cadrul orarului programului, ce va fi elaborat înainte de începerea cursului şi comunicat către CNFP în perioada prevăzută de Ordinul MECTS nr. 5564/ 2011
[5] Intervalul orar este orientativ el putând suporta mici modificări, în funcţie de necesităţile formatorilor si cursanţilor; el fiind definitiv în cadrul orarului programului, ce va fi elaborat înainte de începerea cursului şi comunicat către CNFP în perioada prevăzută de Ordinul MECTS nr. 5564/ 2011