II.30. Practici de predare specifice limbilor străine
November 26, 2024II.32. Predarea cu atenție la traume – principii și activități practice
November 26, 2024Grup țintă: personal didactic din învățământul primar, profesori de limba și litereatura română (gimnaziu și liceu)
Criterii curriculare:
- Nota argumentativă/ justificativă, de fundamentare a programului avizat (descriere succintă) privind utilitatea/ necesitatea programului propus pentru avizare, rezultată din analiza de nevoi.
Adaptarea la noile cerințe ale curriculumului: Programa de limba română necesită o abordare modernă, centrată pe competențe și pe metode inovative, astfel încât să devină mai accesibilă și relevantă pentru elevi. Acest curs va oferi profesorilor instrumente pedagogice actualizate, în conformitate cu noile tendințe educaționale și curriculumul național.
Integrarea tehnologiei în procesul de predare: Într-o eră digitală, profesorii trebuie să fie pregătiți să folosească resurse digitale și platforme educaționale pentru a stimula interesul elevilor și a eficientiza procesul de învățare. Programul va pune accent pe utilizarea tehnologiei în predarea limbii române, facilitând crearea unor medii de învățare interactive.
Promovarea metodelor de învățare activă: În predarea limbii române, metodele tradiționale nu sunt întotdeauna eficiente în captarea atenției și interesului elevilor. Programul va introduce cadrele didactice în metode inovative, cum ar fi învățarea prin proiecte, colaborarea, jocurile educaționale și tehnici creative de evaluare.
Dezvoltarea abilităților profesionale ale cadrelor didactice: Formarea continuă este esențială pentru profesorii de limba română, întrucât aceștia trebuie să fie mereu în pas cu noile tendințe și să își îmbunătățească constant practica pedagogică. Cursul oferă posibilitatea dezvoltării abilităților de predare și evaluare, creșterii motivației profesionale și îmbunătățirii comunicării cu elevii.
Necesitatea combaterii analfabetismului funcțional: Statisticile privind nivelul de alfabetizare funcțională în România subliniază necesitatea implementării unor practici educaționale inovative care să îmbunătățească performanțele elevilor în înțelegerea și utilizarea limbii române. Programul își propune să ofere soluții pentru această problemă, punând accent pe învățarea aplicativă și dezvoltarea competențelor lingvistice funcționale.
Îmbunătățirea performanțelor elevilor la examenele naționale: Un alt motiv pentru care programul este necesar este nevoia de a sprijini profesorii în pregătirea elevilor pentru examenele naționale. Metodele inovative prezentate în curs vor contribui la o predare mai eficientă, adaptată cerințelor evaluării naționale.
- Informații generale
Domeniul tematic al programului | Denumirea programului | Grup țintă | Formă de organizare | Nr. total de ore | Distribuția nr. de ore/ forme de organizare | Coordonator program | ||
Față – în –față | Online sincron | Online asincron | ||||||
Abilitare curriculară în domeniul de specialitate | Practici inovative în predarea limbii române | personal didactic din învățământul primar, profesori de limba și litereatura română (gimnaziu și liceu) | Blended learning
|
24 | 10 | 8 | 6 | prof. metodist CCD Șandru Valeria |
- Scopul programului: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română și a profesorului de învățământ primar, precum și a profesorului debutant în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
- Competențe formate/ dezvoltate:
– Proiectarea conţinuturilor instructiv – educative în conformitate cu competenţele europene şi metodele moderne prezentate;
– Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
– Utilizarea unor mijloace moderne (laptop, video-proiector, flipchart) şi a platformelor educaţionale în derularea procesului instructiv-educativ.
- Locație de desfășurare:
– pentru componenta online: Casa Corpuilui Didactic Vâlcea – Gsuite for Education;
– pentru componenta față – în – față: CCD Vâlcea și filiale
- Plan de învățământ program avizat
Nr.
crt. |
Denumire modul/ temă | Nr. total ore/ modul/ temă | Distribuție nr. de ore/ pe formă de organizare | ||
Față – în – față | Online sincron | Online asincron | |||
1 | Aspecte organizatorice; Metode și strategii specifice predării limbii române în primar, gimnaziu, liceu | 6 | 2 | 4 | 0 |
2 | Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu.
Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. |
6 | 4 | 0 | 2 |
3 | Metode alternative de evaluare
Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs. |
4 | 4 | 0 | 0 |
4 | Aplicații practice e-learning (elaborarea temelor de portofoliu) | 8 | 0 | 4 | 4 |
Nr. total ore/ program avizat | 24 | 10 | 8 | 6 |
- Modalități de evaluare a cursanților
Evaluare pe parcurs teorie | Evaluare pe parcurs aplicaţii | Evaluare finală |
Prezenţa şi gradul de implicare în sarcinile stabilite la întâlnirile față în față. și finalizarea temelor offline. | Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. | Prezentarea unei teme din portofoliul individual al cursantului. |
Structura portofoliului:
Proiect didactic.
Resurse umane
- Formatori implicați
– prof. Bălăceanu Elena Gabriela – profesor limba şi literatura română, grad didactic I, formator naţional.
– prof. Diaconescu Cristina – profesor limba şi literatura română, grad didactic I, formator naţional.
– prof. Dogaru Nicuța Aura – profesor învățământ primar, grad didactic I, formator naţional.
- Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Vâlcea Șandru Valeria