Educaţie incluzivă în învăţământul preuniversitar
November 25, 2025Evaluarea în contextul educației incluzive si al instruirii diferențiate
November 25, 2025Grup țintă: personal didactic de predare, personal didactic cu funcții de conducere, personal didactic cu funcții de îndrumare şi control
Criterii curriculare:
- Nota argumentativă
Educația incluzivă reprezintă una dintre prioritățile fundamentale ale sistemului de învățământ, având ca obiectiv asigurarea accesului egal la educație și formarea unor competențe adaptate nevoilor fiecărui elev. În ultimii ani, numărul elevilor integrați în școlile de masă care prezintă cerințe educaționale speciale (CES) este în continuă creștere, fapt ce determină utilizarea unor metode de predare diferențiată, elaborarea de planuri de intervenție personalizate, adaptarea curriculumului și dezvoltarea unor competențe de comunicare și colaborare eficientă cu familia și specialiștii din domeniu.
Prin intermediul acestui program cadrele didactice vor beneficia de: cunoștințe teoretice actualizate privind legislația din domeniu și particularitățile copiilor cu CES; exemple de bune practici și instrumente de lucru aplicabile la clasă; resurse pentru elaborarea planurilor de servicii individualizate şi a planurilor de intervenţie personalizate; dezvoltarea abilităților de comunicare și colaborare interdisciplinară.
- Informații generale
| Domeniul tematic al programului | Denumirea programului | Grup țintă | Formă de organizare | Nr. total de ore | Distribuția nr. de ore/ forme de organizare | Coordonator program | ||
| Față – în – față | Online sincron | Online asincron | ||||||
| Educație incluzivă și combaterea discriminării în școală | Intervenții educaționale pentru elevii cu cerințe educaționale speciale | personal didactic de predare, personal didactic cu funcții de conducere, personal didactic cu funcții de îndrumare şi control | Blended learning | 25 | 13 | 6 | 6 | Profesor metodist CCD Tudosoiu Gheorghe Daniel |
- Scopul programului Perfecționarea cadrelor didactice și obținerea de competențe.
- Competențe vizite
C1 Identificarea particularităților individuale, recunoașterea tipologiilor de dificultăți de învățare și comportament și adaptarea intervenției educaționale. |
C2 Elaborarea și aplicarea planurilor de intervenție personalizate (PIP) prin diferențierea conținuturilor și metodelor de predare.
C3 Aplicarea unor strategii interactive și incluzive, adaptarea evaluării, utilizarea tehnologiilor și materialelor specifice şi gestionarea comportamentelor problematice.
C4 Asumarea rolului de facilitator al incluziunii, valorizarea diversității și promovarea unui climat incluziv și cooperant.
- Locație de desfășurare: platforma Casei Corpului Didactic Vâlcea – Gsuite for Education, unități de învățământ
- Plan de învățământ program avizat
| Nr.
crt. |
Denumire modul/ temă | Nr. total ore/ modul/ temă | Distribuție nr. de ore/ pe formă de organizare | ||
| Față – în – față | Online sincron | Online asincron | |||
| 1. | Cadrul conceptual și legislativ din perspectiva educației incluzive | 4 | 2 | 2 | |
| 2. | Abordarea psihopedagogică a copiilor cu CES | 4 | 2 | – | 2 |
| 3. | Managementul clasei în context incluziv | 6 | 4 | 2 | – |
| 4. | Strategii didactice în contextul educației incluzive | 5 | 3 | 2 | – |
| 5. | Aplicații practice e-learning (elaborarea temelor de portofoliu) | 6 | 2 | – | 4 |
| Nr. total ore/ program avizat | 25 | 13 | 6 | 6 | |
- Modalități de evaluare a cursanților
| Evaluare pe parcurs teorie | Evaluare pe parcurs aplicaţii | Evaluare finală |
| Prezenţa şi gradul de implicare în sarcinile stabilite în webinariile față în față. și finalizarea temelor offline. | Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. | Portofoliul individual |
Structura portofoliului de evaluare:
- Un proiect didactic la disciplina predată, care să aibă în vedere instruirea diferenţiată, utilizând strategii moderne de predare-învăţare-evaluare.
- Un Plan de intervenţie personalizat pentru disciplina predată.
Resurse umane:
- Formatori implicați:
– Prof. Nițu Larisa, psihologie, gradul didactic I, inspector școlar ISJ Vâlcea certificat formator acreditat ANC (CNFPA)
– prof. Georgescu Maria, psihologie/ consilier școlar, coordonator CJAP, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator CCD
– prof. Gîrban Simona Elena, psihologie/ consilier școlar, inspector școlar, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator CCD
– Prof. Mărgărita Antoanela Elena – prof. metodist al Casei Corpului Didactic Vâlcea, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator CCD
- Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Tudosoiu Gheorghe Daniel


