III.12. Folosirea platformelor educaționale online în activitatea didactică
November 15, 2023III.14. Formarea cadrelor didactice cu statut de suplinitor necalificat sau în curs de calificare
November 15, 20231.Criterii curriculare
Public – țintă vizat: cadre didactice din învățământul preuniversitar
Justificarea ofertei:
Programul de formare îşi propune să valorifice din punct de vedere teoretic și praxiologic competența metacognitivă în contextul asumării dezideratului Life Long Learning. Metacogniția sau „gândirea despre gândire” are în vedere acțiuni de planificare, monitorizare, control, autoreglare și revizuire permanentă, manifestate cu preponderență în procesul de învățare. Această competență este legiferată prin documentele de plotici publice în domeniul educației din România (Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5765 din 15.10.2020. Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului Național. Cadrul de referință al Curriculumului Național. Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 bis/15.II.2021. 68 p. ISSN 1453-4495) și este văzută ca un catalizator pentru asigurarea performanței școlare, profesionale și personale.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competențe vizate:
– Identificarea dimensiunilor teoretice și metodologice ale conceptului de metacogniție.
– Abilitarea cadrelor didactice cu metode și tehnici de dezvoltare a metacogniției în context educațional.
– Stimularea inovației în învățământul de masă prin intermediul aplicării unor resurse care converg în direcția autonomiei în învățare.
b. Forma de organizare a programului: webinarii față în față și teme offline
c. Platforma educațională utilizată: Casa Corpului Didactic Vâlcea – Gsuite for Education
Padlet.com, Book Creator, Wordwall
d. Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Tema 1: Metacogniția – aspecte teoretice Aplicare chestionar |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Tema 2: Tehnici și metode de transfer a competenței metacognitive de la cadru didactic la elev |
2 (webinar față în față) |
1 (webinar față în față) |
1(webinar față în față) |
– |
Tema 3: Învățarea autoreglată și metacocogniția Modelul Zimmerman / Modelul Pintrich al învățării autoreglate |
4 (webinar față în față) |
1 (webinar față în față) |
3(webinar față în față) |
– |
Tema 4: Elaborarea de Resurse Educaționale Deschise |
6 (webinar față în față) |
2 (webinar față în față) |
4(webinar față în față) |
– |
Eelaborarea temelor de portofoliu |
2 (webinar față în față) |
1 (webinar față în față) |
1(webinar față în față) |
– |
Evaluare finala |
6 (teme offline) 2 (webinar față în față) |
2 (webinar față în față) |
5 (teme offline) |
1 (offline) |
Total |
24 |
7 |
14 |
3 |
e. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
I (4h) |
08.00 – 10.00 10.15 – 12.15 |
Metacogniția –aspecte teoretice. Studiu asupra politicilor educaționale românești din perspectiva formării competenței metacognitive. Aplicare de chestionar |
Teorie + aplicații (webinar față în față) |
II (4h) |
08.00- 10.00 10.15- 12.15 |
Tehnici și metode de transfer a competenței metacognitive de la cadru didactic la elev |
Teorie + aplicații (webinar față în față) |
III (4h) |
08.00-10.00 10.15– 12.15 |
Integrarea contextelor de învățare metacognitivă în activitățile formale și nonformale |
Teorie + aplicații + evaluare (webinar față în față) |
IV (4h) |
08.00– 10.00 10.15– 12.15 |
Elaborarea de Resurse Educaționale Deschise |
Teorie + aplicații (webinar față în față) |
V (2h) |
08.00– 10.00
|
Modele de învățare autoreglată. Teorii ale învățării. |
aplicații (webinar față în față) |
VI (4h) |
08.00-12.00 |
Aplicații practice e-learning (elaborarea temelor de portofoliu) |
Aplicații (teme offline) |
VII (2h) |
09.00– 11.00 |
Evaluare finala |
Evaluare (webinar față în față) |
f. Modalități de evaluare
Evaluare pe parcurs teorie |
Evaluare pe parcurs aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa şi gradul de implicare în sarcinile stabilite în webinariile față în față. și finalizarea temelor offline. |
Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. |
Portofoliu individual |
Structura portofoliului de evaluare:
1. Proiectarea unui demers didactic / a unei secvențe de activitate care valorifică sau dezvoltă competența metacognitivă la elevi.
2. Eseu – „Importanța metacogniției în învățarea pe tot parcursul vieții”
2. Resurse umane
a. Formatori implicați:
– prof. Şandru Valeria – profesor metodist al Casei Corpului Didactic Vâlcea, formator CRED, formator PROF, Google APS trainer, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea, formator național
– Prof. Gheorghe Elena Cristina, profesor învățământ primar, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea.
– Prof. Croitoru Elena Roxana, profesor, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA).
b. Coordonatorul programului: profesor metodist CCD