III.2. Abilitarea curriculară a cadrelor didactice din învățământul gimnazial
October 26, 2016III.4. Definitivatul în învățământul primar – treaptă în cariera didactică
October 26, 20161. Criterii curriculare:
Tipul programului: abilitare curriculară
Public – ţintă vizat: cadre didactice debutante din învăţământul preuniversitar.
Justificarea ofertei: Țintă strategică a programelor de formare continuă pentru anul școlar 2016/ 2017 a Direcției Generale de Învățământ Preuniversitar, Direcția Formare continuă.
Durata: 16 ore
Curriculum-ul programului:
- Competenţe vizate:
analizarea standardelor şi a criteriilor de acordare a notelor, în relaţie cu elementele componente ale programei şcolare,
analizarea scopului evaluării în stabilirea tipologiei instrumentelor de evaluare şi a testelor scrise.
Elaborarea instrumentelor de evaluare în funcție de scop și de particularitățile individuale și de grup.
Asumarea integrală a diferitelor roluri cu implicații docimologice (examinator/ examinat/ concurent/ supraveghetor).
- Planificarea pe stagii/ module tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Componentele Curriculumului Naţional |
2 h |
1 h |
1 h |
– |
2. Relaţia dintre programa şcolară şi programa pentru evaluări |
2 h |
1 h |
1 h |
– |
3. Metode de evaluare a rezultatelor şcolare: metode „tradiţionale” şi metode „complementare” |
3 h |
1 h |
2 h |
– |
4. Proiectarea testului docimologic. Tipologia itemilor |
4 h |
1 h |
2 h |
1h |
5. Elemente de deontologie în procesul de evaluare |
3 h |
1 h |
2 h |
– |
Evaluare finală |
2 h |
– |
– |
2 h |
Total |
16 h |
5 h |
8 h |
3 h |
- Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (8 h) |
8 – 9 |
1. Componentele Curriculum-ului Naţional 2. Relaţia dintre programa şcolară şi programa pentru evaluări |
Curs |
9 – 12 |
Aplicaţii |
||
12 – 13 13 – 16 |
Curs Aplicaţii |
||
II (8 h) |
8 – 9 |
3. Metode de evaluare a rezultatelor şcolare: metode „tradiţionale” şi metode „complementare” 4. Proiectarea testului docimologic. Tipologia itemilor |
Curs |
9 – 14
14 -15 15 – 16 |
Aplicaţii Curs
Aplicații |
||
III (8 h) |
8 – 9 |
4. Proiectarea testului docimologic. Tipologia itemilor 5. Elemente de deontologie în procesul de evaluare |
Aplicaţii |
9 – 10 |
Evaluare |
||
10 – 12 |
Curs |
||
12 – 15 15 – 16 |
Aplicaţii Evaluare |
||
V (2h) |
9 – 11 |
Evaluare finală: elaborarea unui proiect didactic prin care să fie pusă în evidenţă relaţia dintre curriculum şi evaluare, elaborarea unei probe de evaluare, utilizând o metodă tradiţională/ complementară de evaluare. |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
• analiza diferitelor tipuri de standarde şi a utilizării acestora în practică; • realizarea unor exerciţii practice de optimizare a evaluării curente, prin utilizarea criteriilor de notare raportate la obiective/ competenţe. • Se va realiza o activitate pe grupe, pentru elaborarea unei probe de evaluare, utilizând o metodă tradiţională de evaluare. • Se va desfăşura o activitate individuală, pentru analiza corelaţiei dintre o variantă de subiect şi barem; activitatea se încheie printr-o discuţie, în cadrul căreia ideea centrală va fi unitatea existentă între sarcina de lucru şi răspunsul aşteptat, prin terminologia utilizată. • Se va realiza un joc de rol cu tema Comunicarea dintre profesorul evaluator şi elev, pentru analiza şi interpretarea rezultatelor evaluării, prin interpretarea rezultatului obţinut de elev la un moment dat, corelând nota cu criteriile care au stat la baza notării, şi, după caz, menţionarea unor căi de optimizare a rezultatelor. |
elaborarea unui pro-iect didactic prin care să fie pusă în evidenţă rela-ţia dintre curriculum şi evaluare, elaborarea unei probe de evaluare, utilizând o metodă tradiţională/ complementară de evalu-are. |
2. Resurse umane:
inspectori şcolar ide specialitate (formatoi judeţeni)
profesori metodiști CCD (formatori judeţeni)