III.53. Tehnologii de informare și comunicare în managenetul educațional
November 4, 2019IV.1. FORMATOR – COD COR 242401, program de perfecționare
November 4, 20191. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: personal de predare din învățământul preuniversitar.
Justificarea ofertei:
Scopul cursului este să ofere formabililor abilități de abordare diferențiată a copiilor cu tulburări de limbaj din clasa / grupa pe care o conduc.
Obiectiv 1: Cursanții vor dobândi abilități de depistare a copiilor cu tulburari de limbaj și orientarea acestora către cabinetele logopedice.
Obiectiv 2: Cursanții vor putea să ofere consiliere și îndrumare părinților copiilor cu tulburări de limbaj.
Pentru recuperarea-compensarea limbajului oral, citit și scris, un rol important îl deține familia pentru continuarea activităților în afara școlii. Familia are nevoie de consiliere și de o atentă monitorizare. De asemenea, se cere o abordare diferențiată a copiilor cu tulburări de vorbire în cadrul activităților didactice de la clasă.
Politicile incluzive actuale oferă copiilor cu cerinţe educaţionale speciale șanse crescute de a învăța în şcoala de masă. De cele mai multe ori copiii cu cerințe educaționale prezintă și tulburări de limbaj. Ei reprezintă întotdeauna o prioritate pentru cabinetele logopedice și au nevoie de documente personalizate ce pot fi construite doar în echipă cu profesorul clasei și cu familia.
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: CJRAE Vâlcea, CCD Valcea
Curriculum-ul programului:
- Competenţe vizate
Competențe de cunoaştere a problematicilor socio-educaţionale în învăţământul incluziv, în consilierea părinţilor şi cadrelor didactice, orientarea / integrarea socio-psiho-pedagogică a elevilor.
Competențe de aplicare a strategiilor de comunicare didactică, pedagogică şi educaţională în învăţământul incluziv.
Competențe de evaluare.
- Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
|
|
|
1. Logopedia în școli și grădinițe. – Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme. |
|
|
|
|
2. Legislație aplicabilă în cazul copilului cu tulburări de limbaj |
|
|
|
|
3. Tulburările de limbaj și influența acestora asupra comportamentului și personalității copilului. Prezentare generală. Alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor şi care nu sunt consecutive dizabilităţii mentale. |
|
|
|
|
4. Depistarea copiilor cu tulburări de limbaj. Arondarea școlilor la cabinetele logopedice. Programarea și începerea activităților. |
|
|
|
|
5. Rolul logopedului în școală. Obiectivele intervenției. Desfășurarea activităților la cabinet. Rezultatele așteptate. |
|
|
|
|
6. Intervenția logopedică – corelarea cu activitățile din clasă și de acasă. Monitorizarea implicării părinților în recuperarea-compensarea copilului cu tulburări de limbaj. |
|
|
|
|
7. Abordarea logopedică a copilului cu cerințe educaționale speciale integrat în școala de masă |
|
|
|
|
Evaluare finală |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Calendarul programului de formare:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I
|
8 – 10
10-11
11-13
|
Logopedia în școli și grădinițe. – Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme.
Legislație aplicabilă în cazul copilului cu tulburări de limbaj
Tulburările de limbaj și influența acestora asupra comportamentului și personalității copilului. (Dislalii, Balbism) |
Curs (3h) Aplicaţii (2h)
|
II
|
8-12
12-14 |
Tulburările de limbaj și influența acestora asupra comportamentului și personalității copilului. (Dislexia, Tulburări ale limbajului neconsecutive dizabilității mentale)
Depistarea copiilor cu tulburări de limbaj. Arondarea școlilor la cabinetele logopedice. Programarea și începerea activităților.
|
Curs (2h) Aplicații (4h)
|
III
|
8-11
11-13
|
Rolul logopedului în școală. Obiectivele intervenției. Desfășurarea activităților la cabinet. Rezultatele așteptate.
Intervenția logopedică – corelarea cu activitățile din clasă și de acasă.
|
Curs (2h) Aplicații (2h) Evaluare (1h) |
IV
|
8-10
10-14
|
Monitorizarea implicării părinților în recuperarea-compensarea copilului cu tulburări de limbaj.
Abordarea logopedică a copilului cu cerințe educaționale speciale integrat în școala de masă
|
Curs (2h) Aplicații (4h)
|
V
|
10-12 |
Prezentari portofolii |
Evaluare (2h) |
d. Modalități de evaluare a cursanților (portofliul de evaluare)
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare activă |
|
Sustinere portofolii:
|
2. Resurse umane
Formatori:
– Băiașu Mihaela Anca, profesor, gradul didactic II, formator județean, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Vâlcea-Liceul Gheorghe Surdu Brezoi.
– Nicula Cristina, profesor, grad didactic I, formator județean, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Vâlcea.
– Lazăr Mariana, profesor, gradul didactic I, formator județean, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Vâlcea – Colegiul Național de Informatică Matei Basarab Rm. Vâlcea.
Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Șandru Valeria