III.6.17. Egalitatea de gen și stilul de viață sănătos
October 9, 2017III.6.19. Didactica specialităţii din învățământul preuniversitar tehnologic
October 9, 20171. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: profesori care predau disciplina GEOGRAFIE din învăţământul preuniversitar (învǎṭǎmânt primar, gimnazial, liceal)
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul preuniversitar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
Scopul:
Promovarea unei atitudinea pozitivă faţă de educaţie, cunoaştere, societate, cultură, civilizaţie, curiozitatea pentru explorarea mediului geografic, respectul pentru diversitatea naturală şi umană, conservarea şi ocrotirea mediului de viaţă.
a. Competenţe vizate
- Utilizarea corectă a terminologiei specifice pentru explicarea mediului geografic, folosind limbaje diferite.
- Raportarea elementelor semnificative din societate, ştiinţă şi tehnologie la mediul înconjurător ca întreg şi sistemele sale componente.
- Integrarea aspectelor din natură şi societate într-o structură obiectivă (mediul înconjurător) şi o disciplină de sinteză (geografia).
- Relaţionarea elementelor şi fenomenelor din realitate (natură şi societate) cu reprezentările lor cartografie şi grafice, pe imagini satelitare sau modele.
- Dobândirea unor priceperi, deprinderi, metode şi tehnici generale de învăţare care să faciliteze o pregătire permanentă asumată.
- Dobândirea unor competenţe sociale, interpersonale, interculturale, civice şi antreprenoriale pe baza studierii geografiei.
b. Planificarea pe module tematice
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Curriculum școlar. Obiectivele predării – învățării geografiei |
1 |
1 |
– |
– |
2. Moduri şi forme de organizare a procesului de învăţământ geografic |
1 |
1 |
– |
– |
3. Organizarea procesului de învǎṭǎmânt geografic. Tipuri fundamentale de lecṭii de geografie. |
4 |
2 |
1 |
1 |
4. Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. Sistemul de competenṭe specifice care pot fi asumate de geografia şcolarǎ (IV-XII) |
4 |
2 |
1,5 |
0,5 |
5. Aplicarea principiilor didactice şi geografice în predarea – învăţarea geografiei a. Principiile didactice: Principiul participării conştiente şi active a elevilor, Principiul intuiţiei, Principiul legării teoriei cu practica, Principiul însuşirii temeinice a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor, Principiul sistematizării, structurării şi continuităţii, Principiul accesibilităţii sau al orientării după particularităţile de vârstă şi individuale ale elevilor b. Principiile geografice: Principiul repartiţiei spaţiale, Principiul repartiţiei în timp, Principiul cauzalităţii, Principiul integrării geografice, Principiul actualizării cunoştinţelor, Principiul corelării cu oştinţelor şi al predării interdisciplinare, Principiul asigurării conexiunii inverse (retroacţiunii), Principiul structuralismului, Principiul diversităţii. Aplicarea principiilor în geografice în activitatea didactică. |
4 |
2 |
1 |
1 |
6. Metode, mijloace de învăţare şi strategii didactice utilizate în predarea – învăţarea geografiei. Definirea şi clasificarea lor. Exemple.
Elementele componente ale strategiei didactice. Taxonomii ale strategiilor didactice. Caracteristici principale ale strategiilor didactice specifice geografiei şcolare |
4 |
2 |
1 |
1 |
7. Metode şi tehnici de evaluare a achiziṭiilor şi a rezultatelor învǎṭǎrii.
|
4 |
2 |
1 |
1 |
8. Evaluare finalǎ |
2 h |
– |
– |
2 h |
Total |
24 h |
12 ore |
5,5 h |
6,5 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formatori |
I |
8:00-9:00 |
1.Curriculum școlar. Obiectivele predării – învățării geografiei |
Curs |
|
9:00-10:00 |
2.Moduri şi forme de organizare a procesului de învăţământ geografic |
Curs |
||
10:00-12:00 12:00-13:00 13:00-14:00
|
Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
||
II |
8:00 -10:00 10:00-11:00 11:00-12:00 |
4.Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. Sistemul de competenṭe specific care pot fi asumate de geografia şcolarǎ (IV-XII) |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
|
12:00 -14:00 14:00-15:00 15:00-16:00 |
5.Aplicarea principiilor didactice şi geografice în predarea – învăţarea geografiei |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
||
III |
8:00 -10:00 10:00-11:00 11:00-12:00 |
6. Metode, mijloace de învăţare şi strategii didactice utilizate în predarea – învăţarea geografiei. Definirea şi clasificarea lor. Exemple. |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
|
12:00 -14:00 14:00-15:00 15:00-16:00 |
7.Metode şi tehnici de evaluare a achiziṭiilor şi a rezultatelor învǎṭǎrii. Evaluarea şi noua viziune asupra învǎṭǎrii |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
||
IV |
10:00-12:00 |
8. Evaluare finalǎ |
Evaluare |
|
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa și implicare |
|
Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale:
|
2. Resurse umane
- Prof. dr. Pârvulescu Emil, CNI Matei Basarab Rm.Vâlcea
- Prof. Pârvulescu Mihaela, CNI Matei Basarab Rm.Vâlcea
- Prof. Onogea Ioan, ISJ Vâlcea