III.6.8. Curriculum la decizia şcolii
October 9, 2017III.6.10. Dirigintele – promotor al dezvoltării în carieră
October 9, 20171. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: Cadre didactice din judeţul Vâlcea care lucrează cu elevi cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în şcolile de masă
Tipul programului: formare şi dezvoltare profesională
Justificarea ofertei: : Scopul cursului este să ofere formabililor abilități de depistare a copiilor cu tulburari de limbaj și orientarea acestora către cabinetele logopedice. Pentru recuperarea-compensarea limbajului oral, citit și scris, un rol important îl deține familia pentru continuarea activităților în afara școlii. Familia are nevoie de consiliere și de o atentă monitorizare. De asemenea, se cere o abordare diferențiată a copiilor cu tulburări de vorbire în cadrul activităților didactice de la clasă. Politicile incluzive actuale oferă copiilor cu cerinţe educaţionale speciale șanse crescute de a învăța în şcoala de masă. De cele mai multe ori copiii cu cerințe educaționale prezintă și tulburări de limbaj. Ei reprezintă întotdeauna o prioritate pentru cabinetele logopedice și au nevoie de documente personalizate ce pot fi construite doar în echipă cu profesorul clasei și cu familia.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
– Aplicarea strategiilor de comunicare didactică, pedagogică şi educaţională în învăţământul special şi special integrat
– Proiectarea, conducerea şi realizarea actului logopedic, ca act de comunicare
– Aplicarea tehnicilor de cunoaştere a problematicilor socio-educaţionale în învăţământul special, în consilierea părinţilor şi cadrelor didactice, orientarea / integrarea socio-psiho-pedagogică a elevilor
– Deschidere faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării profesionale
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Logopedia în școli și grădinițe. – Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme. |
2 |
1 |
1 |
– |
2. Legislație aplicabilă în cazul copilului cu tulburări de limbaj |
1 |
1 |
– |
– |
3. Tulburările de limbaj și influența acestora asupra comportamentului și personalității copilului.
|
6 |
3 |
3 |
– |
4. Depistarea copiilor cu tulburări de limbaj. Arondarea școlilor la cabinetele logopedice. Programarea și începerea activităților. |
3 |
1 |
2 |
– |
5. Rolul logopedului în școală. Obiectivele intervenției. Desfășurarea activităților la cabinet. Rezultatele așteptate. |
3 |
1 |
2 |
– |
6. Intervenția logopedică – corelarea cu activitățile din clasă și de acasă. Monitorizarea implicării părinților în recuperarea-compensarea copilului cu tulburări de limbaj. |
3 |
1 |
2 |
1/2h |
7. Abordarea logopedică a copilului cu cerințe educaționale speciale integrat în școala de masă |
4 |
1 |
2 |
1/2h |
Evaluare finală |
2 |
|
|
2 |
Total |
24 |
9 |
12 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8 – 13 |
1. Logopedia în școli și grădinițe. – Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme. |
Teorie + aplicații |
Lazăr Mariana
Ohîi Maria |
II |
8 – 13 |
2. Legislație aplicabilă în cazul copilului cu tulburări de limbaj |
Teorie + aplicații |
|
III |
8 – 13 |
3. Tulburările de limbaj și influența acestora asupra comportamentului și personalității copilului.
Alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor şi care nu sunt consecutive dizabilităţii mentale: autism / Sindrom Asperger, educaţie timpurie şi tratament în diferite cazuri de dizabilități |
Teorie + aplicații + evaluare intermediara |
|
IV |
8 – 15 |
4. Depistarea copiilor cu tulburări de limbaj. Arondarea școlilor la cabinetele logopedice. Programarea și înc 5. Rolul logopedului în școală. Obiectivele intervenției. Desfășurarea activităților la cabinet. Rezultatele așteptate eperea activităților. 6. Intervenția logopedică – corelarea cu activitățile din clasă și de acasă. Monitorizarea implicării părinților în recuperarea- compensarea copilului cu tulburări de limbaj. 7. Abordarea logopedică a copilului cu cerințe educaționale speciale integrat în școala de masă |
Teorie + aplicații |
|
V |
9 – 11 |
Evaluare finala |
evaluare |
d. Modalități de evaluare a cursanților (portofliul de evaluare)
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
|
Sustinere proiecte, portofolii: 1.Planificarea unei lecţii, pentru o clasa care are integrat copil cu CES și tulburări de limbaj. 2.Prezentarea schiței unei activități de consiliere a părinților în vederea continuării activităților logopedice și acasă. |
2. Resurse umane
- Lazăr Mariana – Centrul Judetean de Resurse și Asistență Educațională Vâlcea
- Ohîi Maria – Centrul Judetean de Resurse și Asistență Educațională Vâlcea