III.5. Consiliere şi orientare
November 4, 2019III.9. Curriculum la decizia şcolii
November 4, 20191. Criterii curriculare
Public țintă vizat: personal didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic din județul Vâlcea
Justificarea ofertei:
Acest curs își propune o abordare sistemică, integrată la nivel de județ care să genereze beneficii pe termen lung pentru elevii rromi care se află în situații de risc în cee ce privește excluziunea socială și discriminarea pe criterii etnice și / sau rasiale.
Acest program de formare vine să răspundă unor exigențe din ”Strategia Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității rome pentru perioada 2014-2020”. În concordanță cu aceste cerințe, acest program își propune ca formabilii să intre în posesia unor cunoștințe care țin de valorile și tradițiile populației rrome, să înțeleagă problememele care sunt specifice acestei comunități, eforturile pe care aceștia le fac pentru a-și construi o identate culturală, socială, etc
Premisa fundamentală de la care se pornește în acest program de formare este aceea că o educație de calitate presupune existența unui mediu școlar unde diferențele culturale sunt asumate de toți actorii implicați în procesul educational. Pornind de la aceasta, cultura organizațională a școlii este, sau ar trebui să fie fundamentată pe niște valori și atitudini precum: toleranță, acceparea alterității, cultivarea unui climat sociopsihologic adecvat învățării, responsabilitate între partenerii implicaţi în activitățile care se desfășoară la nivelul unei unități școlare,
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: Școala Gimnazială “I. Gh. Duca” Rm. Vâlcea
Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate:
– Înțelegerea semnificației unor concepte precum: valori, principii, tradiții, cutume, stereotipuri, discriminare;
– Valorificarea acestor cunoștințe în cadrul interacțiunii cu persoanele care aparțin minorității rrome;
– Construirea unor unor strategii de prevenire a conflictelor, gestionarea corectă a eventualelor conflicte care își au originea în diferențele culturale dintre majoritate-minoritate;
Planificarea modulelor tematice
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
MODUL 1. NOȚIUNI INTRODUCTIVE PRIVIND TRADIȚIILE ȘI OBICEIURILE RROMILOR . TEMA1. Majoritate – minoritate. Comunitatea umană: cultură, civilizație, valori, principii. Probleme sociale: anomia, sărăcia, delincvența, infracționalitatea, excluziunea socială, etc. Controlul social și integrarea socială. TEMA 2. Specificul cultural al comunității rrome. Diversitatea culturală a comunității rrome. Specificul diferitelor ”neamuri” care trăiesc în județul Vâlcea. Tradițiile și obiceiurile diferitelor ”neamuri” care trăiesc în județul Vâlcea. |
15 ore |
2. |
MODUL 2. REPREZENTAREA RROMULUI DE CĂTRE MAJORITATE. ”Rrom” sau țigan ? Istoria unei reprezentări moderne a rromului cultura românească. Eforturi pentru construirea unei identități rrome moderne. Organizarea rromilor și construirea unei politici identitare. Formal, nonformal și informal în educație.Valorificarea diferențelor culturale în cadrul procesului educațional. |
7 ore |
3. |
EVALUARE FINALĂ |
2 ore |
Calendarul programului
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (7 h) |
9 – 11 |
MODUL 1. NOȚIUNI INTRODUCTIVE PRIVIND TRADIȚIILE ȘI OBICEIURILE RROMILOR .
TEMA1. Majoritate – minoritate.
|
Curs |
11 – 13 |
Aplicaţii |
||
13 – 14 |
Curs |
||
14 – 16 |
Aplicaţii |
||
II (8 h) |
9 – 11 |
MODUL 1. NOȚIUNI INTRODUCTIVE PRIVIND TRADIȚIILE ȘI OBICEIURILE RROMILOR
TEMA 2. Specificul cultural al comunității rrome.
|
Curs |
11 – 13 |
Aplicaţii |
||
13 – 15 |
Curs |
||
15 – 17 |
Evaluare pe parcurs |
||
III (7h) |
9 – 11 |
MODUL 2. REPREZENTAREA RROMULUI DE CĂTRE MAJORITATE.
|
Curs |
11 – 13 |
Aplicaţii |
||
13 – 16 |
Evaluare pe parcurs |
||
IV (2h) |
9 – 11 |
Evaluarea finală |
Evaluare finală |
Modalități de evaluare:
Evaluare pe parcurs teorie |
Evaluare pe parcurs aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa şi gradul de implicare în activități |
Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, calitatea produselor activităţii |
Elaborarea unui proiect educational adaptat specificului elevilor care provin din comunitatea de rromi. |
2. Resurse umane
2.1. Formatori implicați:
– prof. Popescu Mihaela, Inspector pentru Minorități, Inspectoratul Școlar Județean Valcea, gr. I, certificat ANPC formator
– prof. Ulmeanu Laurențiu, profesor istorie Școala Gimnazială “Tudor Vladimirescu” Drăgășani, gr. I, certificat ANPC formator
– prof. Diaconu Maria Aurelia – profesor metodist, Casa Corpului Didactic Vâlcea; doctorat, certificat ANPC formator
2.2. Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Șandru Valeria