Evaluarea în contextul educației incluzive si al instruirii diferențiate
November 25, 2025Managementul cazurilor de bullying și cyberbullying în mediul școlar
November 25, 2025Grup ţintă: personal didactic de predare, personal didactic cu funcții de conducere, personal didactic cu funcții de îndrumare şi control
Criterii curriculare
- Notă argumentativă
Fiecare copil ESTE UNIC!
Conceptul de educație incluzivă a apărut ca urmare a recunoașterii faptului că integrarea nu este suficientă pentru a împiedica marginalizarea copiilor cu nevoi speciale, a copiilor cu deficiențe sau a acelora care sunt diferiți, în orice alt mod. Conținuturile prezentate în cadrul cursului respectă prevederile Legii Educației 198/ 2023, dar și legislația în vigoare ( Convenția O.N.U. cu privire la Drepturile Copilului; Declarația UNESCO de la Slamanca -1994; Regulile Standard ale O.N.U. privind egalitatea de șanse a persoanelor cu dizabilități -1993; Legea 272/2004 privind drepturile și protecția copilului).
Educația incluzivă pune accent pe necesitatea ca sistemul educațional și școlile să se schimbe și să se adapteze pentru a răspunde nevoilor elevilor, incluziunea reprezentând adaptarea organizării și proceselor școlare, astfel încât să răspundă nevoilor elevilor, precum și luarea în considerare a nevoilor întregii comunități școlare, fiind un proces continuu și o responsabilitate a tuturor.
Recunoscând necesitatea educației incluzive, ne aflăm în punctul în care se acceptă că principiul de bază al unui sistem educațional public este acela că, școala trebuie să fie pentru toți copiii, că aceștia pot și trebuie să fie educați împreună, dacă urmează să trăiască împreună și că școala trebuie să fie pregătită să se schimbe pentru a răspunde nevoilor copiilor pe care îi educă.
- Informații generale:
| Domeniul tematic al programului | Denumirea programului | Grup țintă | Formă de organizare | Nr total de ore | Distribuția nr ore/ forme de organizare | Coordonator program | ||
| Față-în-față | Online sincron | Online asincron | ||||||
| Educație incluzivă şi combaterea discriminării în școală | Incluziunea începe în clasă! | personal didactic de predare, personal didactic cu funcții de conducere, personal didactic cu funcții de îndrumare şi control | online | 25 | – | 14 | 11 | Profesor metodist Ciochină Luisa Ana |
- Scopul programului:
Pregătirea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar care desfășoară activități în școli care ar trebui să fie incluzive, școli în care copiii se simt bineveniți și valorizați.
- Competențe vizate
C1 Aplicarea modelului comunicativ-funcțional în toate domeniile disciplinei
C2 Dezvoltarea promovării activităților de grup pentru colaborare, nu competiție
C3 Utilizarea metodelor interactive în abordare transdisciplinară a activităţilor
C4 Dezvoltarea parteneriatului activ cu familia și comunitatea
- Locația de desfășurare: platforma Casei Corpului Didactic Vâlcea – Gsuite for Education
- Plan de învățământ program avizat:
| Nr.
crt. |
Denumire modul/ temă | Nr total ore/ modul/ temă | Distribuția nr ore/ forme de organizare | ||
| Față-în-față | Online sincron | Online asincron | |||
| 1 | Educația incluzivă și școala publică | 4 | – | 2 | 2 |
| 2 | Educația incluzivă și crearea unui mediu incluziv | 4 | – | 2 | 2 |
| 3 | Promovarea independenței prin procesul de predare-învățare. Exemple de bună practică | 4 | – | 2 | 1 |
| 4 | Integrarea copiilor cu cerințe educative speciale. Excluderea și discriminarea. Aplicații | 6 | – | 4 | 2 |
| 5. | Educația pentru excelență- excelența intelectuală – alt tip de CES – Aplicații | 2 | – | 1 | 1 |
| 6. | Diferența dintre integrare și incluziune. Exemple de activități incluzive – Studii de caz | 5 | – | 3 | 2 |
| Nr total ore program avizat | 25 | – | 14 | 11 | |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
| Evaluare teorie | Evaluare aplicaţii | Evaluare finală |
| Prezenţa şi gradul de implicare în sarcinile stabilite în webinariile sincron față în față și finalizarea temelor offline. | – Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. | Portofoliu individual
|
Structura portofoliului de evaluare:
- Proiectarea unei activități extrașcolare incluzive
- Analiza SWOT la nivelul unității școlare privind incluziunea școlară a elevilor cu CES
Resurse umane
- Formatori
– Prof. Popescu Maria Magdalena, profesor educaţie timpurie, grad didactic I, certificat formator ANC (CNFPA)
– prof. Şandru Valeria – profesor metodist al Casei Corpului Didactic Vâlcea, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator național
– prof. Mărgărita Elena Antoanela– profesor metodist al Casei Corpului Didactic Vâlcea, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator național
- Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Ciochină Luisa Ana


