Integrarea tehnologiilor de inteligență artificială în procesul educațional
November 25, 2025Metode de integrare eficientă a inteligenței artificiale în procesul de educație
November 25, 2025Grup ţintă: personal didactic de predare din învățământul primar, profesori de limba și literatura română
CRITERII CURRICULARE
- Notă argumentativă
Programul propune o metodă modernă, non-formală, de învățare, introdusă recent și în procesul formal de educație, prin care profesorii pot aplica, la orele de limba și literatura română, elemente specifice jocului într-un context de non-joc, pentru a transfera sau verifica o serie de cunoștințe, dar mai ales pentru a crește motivația pentru învățare a elevilor. Utilizarea tehnicii gamificării crește interactivitatea, reconfigurează contextul de învățare prin transformarea lecției în misiuni. Prin stabilirea unor „ținte”/ obiective, existența unor reguli, gradarea nivelurilor de joc, provocări și recompense, conținuturile predate la limba și literatura română devin mai atractive pentru o generație care a crescut înconjurată de tehnologie.
2.Informații generale:
| Domeniul tematic al programului | Denumirea programului | Grup țintă | Formă de organizare | Nr total de ore | Distribuția nr ore/ forme de organizare | Coordonator program | ||
| Față-în-față | Online sincron | Online asincron | ||||||
| Competențe TIC/ digitale/ Nanotehnologii/ Autonomie pedagogică prin dezvoltarea abilităților digitale | Învățarea prin gamificare la limba și literatura română | Personal didactic de predare din învățământul primar, profesori de limba și literatură română | online | 25 | – | 14 | 11 | Profesor metodist CCD
Șandru Valeria |
- Scopul programului:
Dezvoltarea competențelor profesorilor de integrare a principiilor gamificării în activitatea didactică la orele de limba și literatura română în vederea creșterii gradului de motivație a elevilor și a sporirii eficienței lecției.
- Competențe formate/ dezvoltate
C1 Dezvoltarea și aplicarea unor strategii didactice inovatoare prin integrarea elementelor de gamificare în procesul de predare-învățare-evaluare la limba și literatura română.
C2 Utilizarea eficientă a instrumentelor digitale și a platformelor educaționale pentru proiectarea de activități gamificate, centrate pe elev.
C3 Creșterea motivației și implicării elevilor în activitățile de învățare prin crearea unui mediu educațional ludic, stimulativ și colaborativ.
C4 Exersarea gândirii critice și a reflecției pedagogice asupra impactului gamificării asupra procesului educațional și adaptarea demersului didactic în funcție de feedbackul elevilor.
- Locația de desfășurare: platforma Casei Corpului Didactic Vâlcea – Gsuite for Education
- Plan de învățământ program avizat :
| Nr.
crt. |
Denumire modul/ temă | Nr total ore/ modul/ temă | Distribuția nr ore/ forme de organizare | ||
| Față-în-față | Online sincron | Online asincron | |||
| 1 | Introducere în gamificare. Definirea conceptului de gamificare. Diferențe între joc didactic și gamificare. Beneficii ale gamificării în educație. Fundamente psihopedagogice: Impactul gamificării asupra motivației elevilor | 6 | – | 3 | 3 |
| 2 | Elemente de design gamificat (Mecanisme ludice: puncte, nivele, avataruri, badge-uri, provocări). Instrumente digitale pentru gamificare. Aplicații educaționale (utilizarea codurilor QR, jocuri online, jocuri în clasă sau în aer liber pentru învățare activă, povestiri digitale) | 6 | – | 3 | 3 |
| 3 | Gamificarea în predarea literaturii și gramaticii- Exemple de scenarii didactice gamificate. Evaluarea prin gamificare la orele de limba și literatura română | 7 | – | 4 | 3 |
| 4 | Escape classroom – o metodă modernă de evaluare la orele de limba și literatura română (scenarii, provocări, abilități formate, debriefing) | 6 | – | 4 | 2 |
| Nr total ore program avizat | 25 | – | 14 | 11 | |
- Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
| Prezența și gradul de implicare în sarcinile stabilite la întâlnirea online și finalizarea temelor offline. | Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. Realizarea unor secvențe didactice gamificate | Portofoliu individual |
Structura portofoliului de evaluare Elaborarea unui plan de lecție gamificat, resurse digitale create, reflecție personală asupra aplicării gamificării.
RESURSE UMANE:
- Formatori implicați:
– prof. Drăgușin Alina-Mihaela – profesor de limba și literatura română, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA)
– prof. Bărbulescu Mariana – profesor limba și literatura română, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA)
– prof. Udrescu Ana-Maria, profesor limba și literatura română, inspector școlar, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator CCD
– prof. Ciochina Luisa Ana, profesor TIC, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator național
- Coordonatorul programului profesor metodist CCD Șandru Valeria


