IV.4. Abilităţi de prevenire a absenteismului si crestere a participarii scolare
September 16, 2015IV.6. Comunitatea online – mediu activ de învăţare
September 16, 20151. Criterii curriculare:
Tipul programului: Formare de scurtă durată.
Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul preuniversitar gimnazial şi liceal;
Durata cursului: 32 ore.
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Planificarea pe stagii/ modele tematice:
1. Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al limbii române – 4 ore;
2. Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învățarea limbii române – 4 ore;
3. Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al literaturii române – 4 ore;
4. Metode de dezvoltare a creativităţii specifice literaturii române – 4 ore;
5. Rolul exemplelor în predare-învăţare – 4 ore;
6. Metode şi instrumente evaluative – 4 ore;
7. Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic – 6 ore;
8. Evaluarea cursului – 2 ore.
Curriculum-ul programului:
Scopul: Abilitatea cadrelor didactice care predau limba şi literatura română în scopul creării de scenarii didactice moderne, care vizează integrarea momentelor de învățare analitică în secvenţe sintetice ample; utilizarea eficientă de către profesori a metodelor de diferenţiere a instruirii; conceperea, aplicarea şi evaluarea de proiecte educaţionale inovative, destinate să contribuie la îmbunătăţirea performanțelor învățării elevilor.
Obiective:
– Să utilizeze în mod adecvat cunoştinţele de didactică generală a specialităţii, de metodică şi psihopedagogie;
– Să selecteze metode optime în vederea formării gândirii critice;
– Să dezvolte competenţele necesare implementării şi adaptării adiacente reformei în cadrul educației (stabilirea curricum-ului la decizia şcolii, alegerea manualelor alternative, aplicarea noului sistem de evaluare, planificarea şi proiectarea activităţii didactice etc);
– Să-şi formeze capacitatea de utilizare a metodelor moderne de predare a limbii şi literaturii române înţelegând necesitatea folosirii acestora;
– Să selecteze metode de evaluare centrate deopotrivă asupra rezultatelor şi procesului învăţării.
Competențe formate:
– Proiectarea conţinuturilor instructiv – educative în conformitate cu obiectivele precizate şi metodele moderne prezentate;
– Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
– Dezvoltarea deprinderii de a muncii în echipă;
– Dezvoltarea capacității de a relaţiona cu elevii;
– Organizarea activităţilor instructiv-educative, în funcţie de stilurile de învăţare;
– Valorizarea învăţării prin cooperare versus învăţarea tradiţională;
– Utilizarea unor mijloace moderne (laptop, video-proiector, flipchart etc) în derularea procesului instructiv-educativ;
– Elaborarea în format electronic a metodelor moderne aplicabile pe suportul de text.
Activităţi: Formarea de module tematice, ateliere de lucru, evaluarea curentă a modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.
Rezultate: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română în scopul sporirii eficienţei lecţiei de specialitate.
Calendarul programului:
ZIUA a 1-a
Ora |
Rezumatul temei |
Strategii utilizate |
Materiale utilizate |
Descrierea activităţii |
8.30-9.00
|
Primirea participanților Anunțarea programului, scopul și obiectivele cursului și ale zilei, formele de organizare și evaluare. |
Strategii – de cooperare – conversația
|
Laptop Videoproiector |
Formatorul prezintă mate-rialul ppt conținând Abor-darea virtuală a meto-delor moderne activ-participative în predarea limbii și literaturii române. |
9.00-10.30
|
Metode didactice – repere teoretice.
|
Strategii frontale/individuale/pe grupe Metode: Brainstorming Fișe de lucru Analiza SWOT. |
Laptop Videoproiector Fișe de lucru Material ppt |
Activități teoretice:60 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunțată. Activități practice: 20 de minute-realizarea analizei SWOT . Completarea fișei de lucru: 10 minute. |
10.30-10.45 |
Pauză |
|||
10.45-12.45 |
Metode și strategii specifice limbii române în gimnaziu. |
Strategii frontale – explicația – conversația – problematizarea |
Laptop Material ppt Coli flipchart |
Activități teoretice: formatorul prezintă materialul ppt cu zece metode. Teme de reflecție. |
12.45-13.15 |
Pauză
|
|||
13.15-15.15 |
Metode și strategii specifice predării limbii române în gimnaziu.
|
Strategii frontale – explicația – conversația – problematizarea |
Laptop Material ppt Coli flipchart Fișe de lucru. |
Activitate practică: 120 minute : teme de reflec-tare și comentare a meto-delor propuse spre analiză de formatori, având în vedere aplicabilitatea lor pe nivel de studiu (a V-a, a VI-a, a VII-a, a VIII-a ) |
15.15-15.30 |
Pauză |
|||
15.30-17.00 |
Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs
|
Strategii frontale/pe grupe/individuale Problematizarea Conversația
|
Laptop Coli flipchart |
Activitate teoretică: 60 minute Formatorul prezintă modul de realizare a unei fișe de lucru atât în format Word cât și PowerPoint. Pe baza celor două prezentări formabilii vor realiza o analiză comparativă a modelelor prezentate: 30 minute. |
17.00-17.30 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus Completarea fișei de evaluare |
Strategii de grup Conversația Munca în echipă |
Fișe de lucru Coli flipchart |
Activitate practică10 minute: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri și minusuri evaluând ziua/vor completa fișa de evaluare a zilei. |
ZIUA a 2-a
ORA |
Rezumatul temei |
Strategii utilizate |
Materiale utilizate |
Descrierea activităţii |
8.30-9.00 |
Reamintirea prin-cipalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiectivelor zilei. |
Strategii individuale – de cooperare – conversația
|
Laptop Videoproiector |
Formatorul prezintă materialul ppt conținând principalele idei ale zilei precedente. |
9.00-10.30
|
Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu.
|
Strategii individuale: – de descoperire – conversația – explicația |
Laptop Videoproiector Fișe de lucru |
Activități teoretice:45 de minute. Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunțată. Activități practice: 45 de minute-realizarea metodelor explozia solară și pălăriile gânditoare. |
10.30-10.45 |
Pauză
|
|||
10.45-12.45 |
Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu. |
Strategii individuale – conversația Strategii frontale – explicația Problematizarea |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Analiza SWOT Fișa de lucru Teme de reflecție |
12.45-13.15 |
Pauză
|
|||
13.15-15.15 |
Metode și strategii specifice predării limbii române în liceu.
|
Strategii frontale/individuale/pe grupe Metode: Brainstorming, problematizarea, KWL,fise de lucru |
Laptop Material ppt |
Prezentarea metodelor diagrama Venn și Frisco Activitate practică: formabilii se vor grupa pe ateliere și vor realiza pe foi de flipchart alte două metode prezentate de către formator identificând modalitățile de dezvoltare a creativității elevilor. Formabilii realizează pe grupe exemple din propria activitate. |
15.15-15.30 |
Pauză |
|||
15.30-17.00 |
Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs.
|
Strategii frontale/pe grupe/individuale Problematizarea Conversația
|
Laptop Coli flipchart |
Activitate teoretică: 60 minute Formatorul prezintă modul de realizare a unei fișe de lucru atât în format Word cât și PowerPoint. Pe baza celor două prezentări formabilii vor realiza o analiză comparativă a modelelor prezentate: 30 minute. |
17.00-17.30 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus. Completarea fișei de evaluare. |
Strategii de grup Conversația Munca în echipă |
Fișe de lucru
Coli flipchart |
Activitate practică:10 minute: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri și minusuri evaluând ziua/vor completa fișa de evaluare a zilei. |
ZIUA a 3-a
ORA |
REZUMATUL TEMEI |
STRATEGII UTILIZATE |
MATERIALE UTILIZATE |
DESCRIEREA ACTIVITĂŢII |
8.30-9.00
|
Reamintirea principalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiectivelor zilei. |
Strategii individuale: – de cooperare – conversația |
Laptop Videoproiector
|
Formatorul prezintă materialul ppt conținând principalele idei ale zilei precedente |
9.00-10.30
|
Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. |
Strategii individuale: – de descoperire – conversația – explicația |
Laptop Videoproiector Fișe de lucru |
Activități teoretice:45 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunțată. Activități practice: 45 de minute-realizarea metodelor Sinelg și Scaunul autorului. |
10.30-10.45 |
Pauză |
|||
10.45-12.45
|
Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. |
Strategii individuale – conversația Strategii frontale – explicația – problematizare |
Laptop videoproiector Coli flipchart |
Analiza SWOT Fișa de lucru Teme de reflecție |
12.45-13.15 |
Pauză
|
|||
13.15-15.15 |
Metode și strategii specifice predării literaturii române în liceu.
|
Strategii frontale/ individuale/pe grupe Metode: Brainstorming, problematizarea, KWL, Fise de lucru. |
Laptop Material ppt Fișe de lucru |
Prezentarea metodelor Cvintetul și Discuția de tip piramidă Activitate practică: formabilii se vor grupa pe ateliere și vor realiza pe foi de flipchart alte două metode prezentate de către formator identificând modalitățile de dezvoltare a creativității elevilor. Formabilii realizează pe grupe exemple din propria activitate. |
15.15 15.30 |
Pauză |
|||
15.30-17.00 |
Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs.
|
Strategii frontale/pe grupe/ individuale Problematizare Conversația
|
Laptop Coli flipchart |
Activitate teoretică: 60 minute Formatorul prezintă modul de realizare a unei fișe de lucru atât în format Word cât și PowerPoint. Pe baza celor două prezentări formabilii vor realiza o analiză comparativă a modelelor prezentate: 30 minute. |
17.00-17.30 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus. Completarea fișei de evaluare. |
Strategii de grup Conversația Munca în echipă |
Fișe de lucru Coli flipchart |
Activitate practică10 minute: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri și minusuri evaluând ziua/vor completa fișa de evaluare a zilei. |
ZIUA a 4-a
ORA |
Rezumatul temei |
Strategii utilizate |
Materiale utilizate |
Descrierea activităţii |
8.30-9.00
|
Reactualizarea noțiunilor prezentate în ziua precedentă. Anunţarea obiectivelor zilei. |
– frontală – individuală – de cooperare – conversația |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Formatorul sintetizează informațiile furnizate în materialul ppt prezentat în ziua anterioară. Formabilii scriu pe post-it denumirea celei mai eficiente metode alternative de predare a literaturii române în liceu și își argumentează, oral, alegerea. |
9.00-10.30
|
Elemente de deontologie a evaluării în contextul creşterii calităţii actului educaţional. Preambul teoretic. Funcțiile și rolul evaluării. Strategii evaluative.
|
– frontală – individuală – de grup – de descoperire – conversația – problematizarea |
Laptop Videoproiector Post-it |
Activități teoretice:45 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunțată. Activități practice: 45 de minute Formabilii scriu pe post-it trei tipuri de evaluare aplicate la clasă. Apoi, pe foi de flipchart realizează o analiză SWOT a procedeelor moderne de evaluare. |
10.30-10.45 |
Pauză |
|||
10.45-12.45
|
Metode alternative de evaluare
|
– frontală – de grup – de colaborare – expunerea – explicația – problematizarea |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Activități teoretice:45 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu metodele alternative de evaluare. Activități practice: 75 de minute Formabilii aleg două dintre metodele de evaluare prezentate și le integrează în secvențe diferite dintr-un proiect de tehnologie didactică, pe care le schițează pe foi de flipchart |
12.45-13.15 |
Pauză
|
|||
13.15- 13.45 |
Metode alternative de evaluare
|
individuală conversația |
|
Temă de reflecție – Metode moderne de evaluare: gimnaziu versus liceu Identificarea celor mai eficiente metode de evaluare pentru fiecare ciclu de învățământ. |
13.45-15.15 |
Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs
|
– frontale/pe grupe/individuale – problematizarea – conversația
|
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Activitate teoretică: o oră Formatorul prezintă modul de realizare a unei fișe de lucru/metode atât în format Word cât și PowerPoint. Pe baza celor două prezentări, formabilii vor realiza o analiză comparativă a modelelor prezentate: ½ oră. |
15.15-15 45 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus Completarea fișei de evaluare |
– strategii de grup – conversația – munca în echipă |
Fișe de lucru Coli flipchart |
Activitate practică: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri și minusuri evaluând ziua/vor completa fișa de evaluare a zilei. |
15.45- 16.00 |
Pauză |
|||
16.00 17.30 |
Evaluarea cursului |
frontală individuală de grup explicația |
Laptop Videoproiector Coli flipchart
|
Analiza SWOT a activităților desfășurate pe parcursul celor patru zile de formare. Completarea unui chestionar de evaluare. |
Modalităţi de evaluare: Colocviu, ateliere de lucru, chestionare, prezentare power point.
Resurse umane
prof.Ioniță Isabella Elena, inspector de specialitate, formator național
prof. Preda Elena Gabriela, formator judeţean,
prof. Mihăilescu Alina, formator judeţean,
prof. dr. Cocău-Jitianu Carmen, formator judeţean,
prof. Stanca Mariana Lelia, formator judetean.