V.28. MENTORAT ÎN EDUCAȚIE
October 3, 2012V.30. METODE ALTERNATIVE DE EDUCAŢIE
October 3, 20121. Criterii curriculare:
Denumirea programului: Metode active de învăţare; învăţarea prin cooperare
- Tipul programului: formare şi dezvoltare profesională
- Public – ţintă vizat:Personal didactic din învăţământul preuniversitar
- Justificarea ofertei:
Programul propus are în vedere schimbările determinate de reforma din învăţământul românesc care necesită formarea unor cadre didactice capabile sa transmită cunoştinţe şi să formeze deprinderi, atitudini şi abilităţi necesare educării şi formării tinerilor. Învăţarea centrată pe elev şi formarea acestoră pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii impune perfecţionarea pregătirii metodice a profesorilor în scopul sporirii eficienţei lecţiei, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere ştiinţific.
- Durata cursului: 24 ore
- Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate:
- Deschidere faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării profesionale;
- Adoptarea metodelor şi tehnicilor de cunoaştere şi activizare a elevilor;
- Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
- Organizarea adecvată a activităţilor didactice în funcţie de tipul de lecţie dominant.
Planificarea pe stagii/ modele tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Tehnici de organizare a discuţiilor şi dezbaterilor. |
4 h |
1 h |
2,5h |
0,5h |
2.Strategii de abordare a textelor ştiinţifice şi literare. Citirea activă. |
4 h |
1 h |
2,5 h |
0,5 h |
3.Învăţarea prin cooperare. Planificarea şi evaluarea învăţării active şi a învăţării prin cooperare. |
8h |
2,5h |
4,5 h |
1 h |
4.Predarea ca răspuns la nevoile individuale ale fiecărui elev. Activitatea diferenţiată şi de recuperare pentru elevii cu dificultăţi de învăţare |
6 h |
2 h |
3,5 h |
0,5 h |
Evaluare finală |
2 h |
– |
– |
2 h |
Total |
24 h |
6,5 h |
13 h |
4,5 h |
Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activităţii |
Formator |
1. (8 ore) |
8.00-9.00 |
1.Tehnici de organizare a discutiilor si dezbaterilor |
Curs |
Prof. Apostol Doiniţa |
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
2.Strategii de abordare a textelor ştiinţifice şi literare. Citirea activă. |
Curs |
||
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
|||
15.30-16.00 |
Evaluare |
|||
2. (8 ore) |
8.00-10.30 |
3.Învăţarea prin cooperare. Planificarea şi evaluarea învăţării active şi a învăţării prin cooperare. |
Curs |
Prof. Barbu Liliana |
10.30-15.00 |
Aplicaţii |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
3. (8 ore) |
8.00-10.00 |
4.Predarea ca răspuns la nevoile individuale ale fiecărui elev. Activitatea diferenţiată şi de recuperare pentru elevii cu dificultăţi de învăţare. |
Curs |
Prof. Apostol Doiniţa Prof. Barbu Liliana |
10.00-13.30 |
Aplicaţii |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
14.00-16.00 |
Evaluare finală |
|
Modalităţi de evaluare:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe în vederea transformarii lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale: –o planificare anuală/semestrială; – proiectul unei unităţi de învăţare; – proiectul unei lecţii cuprinsă în unitatea de învăţare aleasă în care să fie evidenţiate metodele activ-participative adecvate tipului de lecţie şi particularităţilor colectivului de elevi. |
2. Resurse umane
Formatori implicaţi:
- prof. Apostol Doinița, prof. gr. I, formator judeţean
- prof. Barbu Liliana, prof. gr. I, formator judeţean