V.41. FORMAREA PROFILULUI DE COMPETENȚE AL CADRULUI DIDACTIC PENTRU ÎNVĂȚĂMÂNT PRIMAR(CLASA PREGĂTITOARE)
October 3, 2012NOU! Inregistrare on-line
October 5, 20121. Criterii curriculare:
Tipul programului: Formare de scurtă durată.
Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul primar
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul primar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata cursului: 32 ore.
Planificarea pe stagii/ module tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare |
8 |
3 |
4 |
1 |
Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învățare |
4 |
1 |
2 |
1 |
Metode de dezvoltare a creativităţii specifice învăţământului primar |
4 |
1 |
3 |
– |
Rolul exemplelor în predare-învăţare |
4 |
1 |
3 |
– |
Metode şi instrumente evaluative |
4 |
1 |
3 |
– |
Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic |
6 |
2 |
3 |
1 |
Evaluare finală |
2 |
– |
– |
2 |
Total |
32 |
9 |
18 |
5 |
Curriculum-ul programului:
Scopul:
- Abilitatea profesorilor/institutorilor/învăţătorilor în scopul creării de scenarii didactice moderne, care vizează integrarea momentelor de învățare analitică în secvenţe sintetice ample;
- utilizarea eficientă de către profesori/institutori/învăţători a metodelor de diferenţiere a instruirii;
- conceperea, aplicarea şi evaluarea de proiecte educaţionale inovative, destinate să contribuie la îmbunătăţirea performanțelor învățării elevilor.
Obiective:
- să utilizeze în mod adecvat cunoştinţele de didactică generală a specialităţii, de metodică şi psihopedagogie;
- să selecteze metode optime în vederea formării gândirii critice;
- să dezvolte competenţele necesare implementării şi adaptării adiacente reformei în cadrul educației (stabilirea curricum-ului la decizia şcolii, alegerea manualelor alternative, aplicarea noului sistem de evaluare, planificarea şi proiectarea activităţii didactice);
- să-şi formeze capacitatea de utilizare a metodelor moderne de predare, înţelegând necesitatea folosirii acestora;
- să selecteze metode de evaluare centrate deopotrivă asupra rezultatelor şi procesului învăţării;
Competențe vizate:
1. Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
2. Utilizarea strategiilor adecvate de evaluare în funţie de scop şi particularităţile individuale/grup
3. Aplicarea strategiilor didactice de utilizare eficientă a mijloacelor/auxiliarelor didactice în procesul de învăţământ.
4. Manifestarea deschiderii faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării profesionale
Activităţi: Formarea de module tematice, ateliere de lucru, evaluarea curentă a modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.
Rezultate: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul primar în scopul sporirii eficienţei lecţiei.
Calendarul programului: ianuarie 2013 – august 2013
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formator |
I (8 h) |
8 – 9 |
1. Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare |
Curs |
Prof. Săraru Elena Calonfira
Prof. Pârvulescu Mihaela Marcela |
9 – 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 13 |
Evaluare |
|||
13-16 |
||||
II (8 h) |
8 – 9 |
2. Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învățare 3. Metode de dezvoltare a creativităţii specifice învăţământului primar |
Curs |
|
9 – 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 13 |
Evaluare |
|||
13-16 |
||||
III (8 h) |
8 – 9 |
4. Rolul exemplelor în predare-învăţare
5. Metode şi instrumente evaluative |
Curs |
|
9 – 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 13 |
Curs |
|||
13 – 16 |
Aplicaţii |
|||
IV (6 h) |
8 – 9 |
Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic |
Curs |
|
9 – 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 14 |
||||
V (2h) |
9 – 11 |
Evaluare finală: Realizarea temelor propuse: (A4, TNR, 12, 1 rând), la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi videoproiector) Tema1 – Proiectaţi o unitate de învăţare la limba şi literatura română din perspectiva unei competenţe cheie, la clasa pregătitoare Tema2– Identificaţi activităţi interactive de promovare a metodelor activ participative prezentate sub forma jocului, la clasa I Tema3– Elaboraţi o hartă conceptuală pentru disciplina limba şi literatura română, clasa a II-a Tema4– Realizaţi un proiect didactic pentru limba şi literatura română, clasa a III-a, folosind minim trei metode studiate Tema5– Realizaţi un joc de rol/proces literar, la o lecţie de literatură, clasa a IV-a (Ex. Judecata lui Nică) |
Evaluare |
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru: – Frecvenţă – 10% (prezenţă fizică); – Activitatea la seminar – 20% (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brainstormingul, interviul, înregistrări audio-video; – Proiecte, referate, portofolii – 10% |
50% – elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător. |
2. Resurse umane
- prof. Săraru Elena Calonfira, gr. I, – formator judeţean, inspector şcolar de specialitate
- prof. Pârvulescu Mihaela Marcela, gr.I, formator judeţean