1. Criterii curriculare
Publicul țintă vizat: cadre didactice din învățământul preuniversitar primar, gimnazial și liceal
Justificarea ofertei: cadrele didactice trebuie să dezvolte abilități și competențe în domeniul educației multiculturale și să promoveze valori specifice unei societăți multiculturale, în condițiile integrării României în Uniunea Europeana.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competențe vizate
Manifestarea unei conduite psihopedagogice inovative în plan profesional/ social in contextul promovării toleranței ,
Identificarea principiilor și valorilor specifice societății multiculturale,
Proiectarea unui demers didactic, valorificând principiile specifice educației multiculturale,
Dobândirea unor mecanisme psihice pentru a realiza stăpânirea de sine și echilibrul comportamental în toate situațiile educaționale in contextul unei societăți multiculturale
Organizarea și adecvarea curriculumului în vederea promovării principiilor și valorilor multiculturale,
Deschidere față de tendințele inovatoare necesare dezvoltării profesionale specifice realităților educative europene.
b. Planificarea modulelor tematice
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicații |
Evaluare |
1.Diversitate și educație multiculturală în cadrul realității europene |
4h |
1 h |
3 h |
- |
2. Modificarea curriculumului din perspectivă multiculturală- o necesitate |
4h |
1 h |
3 h |
- |
3. Modele de educație multiculturală |
4h |
1 h |
3 h |
- |
4. Noi competențe ale profesorului din perspectivă multiculturală |
5 h |
2 h |
3 h |
- |
5. Sala de clasă – o realitate multiculturală |
5h |
2 h |
3 h |
- |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 |
Total |
24 h |
7 h |
15 h |
24 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formatori |
I (8 ore) |
8.00-9.00 |
1. Diversitate și educație multiculturală în cadrul realității europene |
Curs |
Prof. Bică Andra
Prof. Ulmeanu Laurențiu
Prof. Dana Samoilă |
9.00-11.30 |
Aplicații |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
2. Modificarea curriculumului din perspectivă multiculturală- o necesitate |
Curs |
||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
II (8 ore) |
8.00-9.00 |
3. Modele de educație multiculturală 4. Noi competențe ale profesorului din perspectivă multiculturală |
Curs |
|
09.00-11.00 |
Aplicații |
|||
11.00-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
III (6 ore) |
8.00-10.00 |
5. Sala de clasă – o realitate multiculturală |
Curs |
|
10.00-13.30 |
Aplicații |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
IV (2 ore) |
10.00-12.00 |
Evaluare finală |
Evaluare |
d.Modalități de evaluare a cursanților
Evaluare teorie |
Evaluare aplicații |
Evaluare finală |
prezența și implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanților, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezență activă, lucrul în echipă, investigații practice. |
Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale: un proiect de educație multiculturală, un eseu pornind de la citatul” cea mai periculoasă prejudecată este aceea de a crede că nu ai nici una” |
2.Resurse umane
- prof. Bică Andra, ISJ
- prof. Samoilă Daniela Mihaela, CNI Matei Basarab Rm. Vâlcea
- prof. Ulmeanu Laurențiu, ISJ Vâlcea
1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: promovarea respectului pentru drepturile omului şi pentru libertăţile fundamentale, a respectului faţă de sine şi respectul faţă de alţii; dezvoltarea unor atitudini şi comportamente care să conducă la respectarea drepturilor celorlalţi, promovarea egalităţii de gen, respectarea, înţelegerea şi valorizarea diversităţii culturale, în special în ceea ce priveşte diferenţele naţionale, etnice, religioase, lingvistice şi alte minorităţi sau comunităţi; promovarea cetăţeniei active şi a democraţiei.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
1. Consolidarea cunoştinţelor privind Drepturile Omului şi Educaţia pentru Drepturile Omului;
2. Stimularea abilităţilor de facilitare;
3. Identificarea paşilor necesari pentru dezvoltarea unui program de Drepturile Omului;
4. Exersarea abilităţilor de planificare a programelor de Drepturile Omului;
5. Creşterea competenţelor în evaluarea programelor de Drepturile Omului;
b. Planificarea modulelor tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Introducere în Educatia pentru Drepturile Omului |
2 |
1 |
1 |
- |
2. Drepturile copilului |
4 |
1 |
3 |
- |
3. Metode pentru programele de educaţie pentru drepturile omului |
6 |
2 |
3 |
1 |
4. Programe pentru dezvoltarea EDO |
6 |
2 |
3 |
1 |
5. Promovarea drepturilor omului |
4 |
1 |
3 |
- |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
13 |
4 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
1 |
8,00-14,00 |
1. Introducere în Educatia pentru Drepturile Omului 2. Drepturile copilului |
curs aplicatii |
Prof. Bică Andra prof. Șandru Valeria Prof. Luca Adrian
|
2 |
8,00-16,00 |
3. Metode pentru programele de educaţie pentru drepturile omului |
curs aplicatii evaluare |
|
3 |
8,00-16,00 |
4. Programe pentru dezvoltarea EDO 5. Promovarea drepturilor omului |
curs aplicaţii evaluare |
|
4 |
10.00-14,00 |
Evaluare finală |
evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ incadrarea in timp, implicarea si interesul participantilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor in puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă,investigaţii practice. |
Portofoliu – elaborarea unui portofoliu de curs (fişe, chestionare, opţional) şi a unui proiect didactic |
2. Resurse umane:
prof. Bică Andra, ISJ Vâlcea
prof. Luca Adrian, CCD Vâlcea
prof. Șandru Valeria, profesor metodist CCD
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice și didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: Înţelegerea şi aplicarea conceptului de educaţie antreprenorială este important atât pentru cadrele didactice dar mai ales pentru elevi. Spiritul antreprenorial și abilitățile manageriale sunt importante în actualul context socio – economic.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Specificul educaţiei financiare |
6 |
2 |
4 |
- |
2. Metode didactice tradiţionale şi moderne utilizate in educația antreprenorială |
8 |
2 |
5 |
1 |
3. Firme de exercițiu |
8 |
2 |
5 |
1 |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
6 |
14 |
4 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
1 |
8,00-14,00 |
1. Specificul educaţiei financiare |
curs aplicatii |
Prof. Şandru Valeria Prof. Din Maria Andreea Prof. Samoilă Daniela Mihaela |
2 |
8,00-16,00 |
2. Metode didactice tradiţionale şi moderne utilizate in educația antreprenorială |
curs aplicatii |
|
3 |
8,00-16,00 |
3. Firma de exercițiu |
curs aplicaţii |
|
4 |
10.00-14,00 |
Evaluare finală |
evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
activitatea la seminar (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video). |
Portofoliu (o temă la alegere) – Realizarea unei firme de exercițiu |
2. Resurse umane
Prof. Şandru Valeria, profesor metodist CCD
Prof. Samoilă Daniela Mihaela, CNI Matei Basarab Rm. Vâlcea
Prof. Din Maria Andreea, Școala Gimnazială Anton Pann Rm.Vâlcea
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice și personal didactic auxiliar
Justificarea ofertei: Programul susține dezvoltarea unor competenţe profesionale în relaţiile cu publicul, dezvoltarea capacităţii de comunicare şi anticipative, profesionalizarea carierei didactice auxiliare .
Scop: Dezvoltarea competenţelor transversale ale cadrelor didactice din perspectiva educației incluzive, în vederea îmbunătățirii practicilor didactice utilizate la clasă pentru prevenirea discriminării și exluziunii educaționale / sociale a copiilor / tinerilor aflați în situație de risc.
Educaţia incluzivă are ca scop adaptarea continuă a şcolii la cerinţele speciale de învăţare ale elevilor şi se realizează prin eliminarea barierelor în învăţare şi asigurarea participării tuturor celor vulnerabili la excludere şi marginalizare printr-o abordare strategică menită să faciliteze necesarul învăţării pentru toţi copiii.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
- Caracterizarea şi definirea tipologiei cerințelor educative speciale
- Elaborarea unui plan de intervenție persnalizat implementabil în context incluziv de învățare
- Utilizarea tehnicilor şi tehnologiilor informaţionale computerizate pentru eficientizarea demersului didactic și creșterea motivației elevilor pentru învățare
- Utilizarea metodelor specifice educației incluzive pentru diversificarea strategiilor de dezvoltare a competenţelor transversale ale elevilor în procesul de învăţare – evaluare – autoevaluare
- Valorificarea influențelor educației incluzive în planul dezvoltării personale, al orientării şcolare şi profesionale, precum și al integrării socioprofesionale a elevilor
b. Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. CADRUL CONCEPTUAL ȘI NORMATIV AL EDUCAȚIEI INCLUZIVE |
6 ore |
2 |
4 |
|
2. ȘCOALA INCLUZIVĂ |
7 ore |
2 |
5 |
|
3. CLASA INCLUZIVĂ |
8 ore |
2 |
6 |
|
Evaluare finala |
2 ore- 1 ora |
|
|
3 |
Total |
24 |
6 |
15 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8 - 13 |
1.EVOLUTIA CONCEPTIILOR IN ASCENSIUNEA EDUCATIEI INCLUSIVE
|
Teorie + aplicații
|
prof. Şandru Valeria prof. Dicu Sevastia Lizuca
|
II |
8 - 13 |
2. INTEGRAREA ELEVILOR CU CES IN INVATAMANTUL DE MASA 1: Tulburări ale limbajului citit-scris 2: Dificultățile de învățare 3: ADHD 4: Autismul
|
Teorie + aplicații |
|
III |
8 - 13 |
3.INCLUZIUNEA SCOLARA A COPIILOR CU NEOI SPECIALE- PROVOCARE PENTRU SISTEMUL SCOLAR TRADITIONAL
2. Evaluarea psihologica complexa a copilului cu CES |
Teorie + aplicații + evaluare
|
|
IV |
8 - 15 |
4.INTERVENŢIA ELEVILOR CU C.E.S. ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL DE MASĂ 1. Mecanismele de colaborare intersectorială 2. Sensibilizarea opiniei publice cu privire la educația incluzivă |
Teorie + aplicații |
|
V |
9 - 11 |
Evaluare finala |
evaluare |
d. Modalități de evaluare a cursanților (portofliul de evaluare)
Fişa de evaluare a stagiilor Portofoliul final individual
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
|
proiecte, referate, portofolii (plan de intervenţie personalizat, planificarea unei lecţii) |
2. Resurse umane
Formatori
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: profesori din învăţămantul preuniversitar
Justificarea ofertei: Cursul de faţă îşi propune să analizeze impactul pe care îl are mass-media (în special televiziunea si internetul ) asupra tinerilor.De asemenea , cadrele didactice sunt pregătite să intervină corect in relatia elev-orice fel de media, sau intre mass media-scoala-familie. Aportul pe care îl aduce mass media în ceea ce priveşte dezvoltarea tinerilor este unul semnificativ, dacî nu cumva unul determinant uneori.La finalul cursului cadrul didactic trebuie să ,,manuiască,, instrumentele media în folosul educaţiei eficiente şi să pregateasca tanărul să răspundă nevoilor societăţii.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
1.descrierea și explicarea corectã a termenilor si a funcţiilor mass media, exemplificarea conceptelor de New media si folosirea acestora în contexte adecvate;
2. utilizarea strategiilor adecvate de evaluare/autoevaluare individualã și de grup, precum a strategiilor de interevaluare, care sã valorifice influențele educative pozitive;
3. planificarea conținuturilor psihopedagogice, prin valorificarea strategiilor optime în vederea formãrii deprindelor folosind instrumente mass media;
4. interpretarea provocãrilor specifice școlii contemporane și reformei învãțãmântului românesc in contextual folosirii noilor media în activitatea didactică.
b. Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Mass - media în societate |
5 |
1 |
4 |
|
2. Mass media, factor educativ |
5 |
1 |
4 |
|
3. Rolul reţelelor informatice şi a noilor media în educaţia contemporană |
5 |
2 |
3 |
|
4. Efectul televizorului şi al internetului asupra tinerilor |
6 |
2 |
4 |
|
5.Evaluare finala |
3 |
|
|
3 |
Total |
24 |
6 |
15 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8 - 13 |
1. Mass - media în societate |
Teorie + aplicații |
Prof. Diaconescu Cristina
Prof. Vlăsceanu Erika |
II |
8 - 13 |
2. Mass media, factor educativ |
Teorie + aplicații |
|
III |
8 - 13 |
3. Rolul reţelelor informatice şi a noilor media în educaţia contemporană |
Teorie + aplicații + evaluare |
|
IV |
8 - 14 |
4. Efectul televizorului şi al internetului asupra tinerilor |
Teorie + aplicații |
|
V |
9 - 12 |
Evaluare finala |
evaluare |
d. Modalități de evaluare a cursanților (portofliul de evaluare)
Evaluarea se va realiza intermediar şi final, teorie şi practică.
Realizarea unui proiect extraşcolar corespunzător nivelului la care predă cursantul.
Cerinte: care sunt canalele optime de mediatizare şi motivarea alegerilor făcute
2. Resurse umane
- Diaconescu Cristina, CCD Vlcea
- Vlăsceanu Lorena Erika, GPP Ostroveni 2 Rm. Vâlcea