II.1.8. Formarea cadrelor didactice care nu au absolvit programul de pregătire psihopedagogică
November 24, 2025II.1.10. Mijloace moderne de evaluare
November 24, 2025Grup țintă: personal didactic de predare, personal didactic cu funcții de conducere, personal didactic cu funcții de îndrumare şi control, personal didactic auxiliar
Criterii curriculare:
- Nota argumentativă.
Programul de formare îşi propune să valorifice din punct de vedere teoretic și praxiologic competența metacognitivă în contextul asumării dezideratului Life Long Learning. Metacogniția sau „gândirea despre gândire” are în vedere acțiuni de planificare, monitorizare, control, autoreglare și revizuire permanentă, manifestate cu preponderență în procesul de învățare. Această competență este legiferată prin documentele de plotici publice în domeniul educației din România (Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5765 din 15.10.2020. Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului Național. Cadrul de referință al Curriculumului Național. Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 bis/15.II.2021. 68 p. ISSN 1453-4495) și este văzută ca un catalizator pentru asigurarea performanței școlare, profesionale și personale.
- Informații generale
| Domeniul tematic al programului | Denumirea programului | Grup țintă | Formă de organizare | Nr. total de ore | Distribuția nr. de ore/ forme de organizare | Coordonator program | ||
| Față – în – față | Online sincron | Online asincron | ||||||
| Abilitare curriculară | Formarea competenței metacognitive în contextul Lifelong Learning | personal didactic de predare, personal didactic cu funcții de conducere, personal didactic cu funcții de îndrumare şi control, personal didactic auxiliar | Online | 25 | – | 14 | 11 | profesor metodist CCD Tudosoiu Gheorghe Daniel |
- Scopul programului
Familiarizarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar cu instrumente / strategii specifice de formarea a competenței metacognitive în contextul învățării pe tot parcursul vieții
- Competențe formate/ dezvoltate
C1. Identificarea dimensiunilor teoretice și metodologice ale conceptului de metacogniție.
C2. Abilitarea cadrelor didactice cu metode și tehnici de dezvoltare a metacogniției în context educațional.
C3. Stimularea inovației în învățământul de masă prin intermediul aplicării unor resurse care converg în direcția autonomiei în învățare.
- Locație de desfășurare: platforma Casei Corpului Didactic Vâlcea – Gsuite for Education
- Plan de învățământ program avizat
| Nr.
crt. |
Denumire modul/ temă | Nr. total ore/ modul/ temă | Distribuție nr. de ore/ pe formă de organizare | ||
| Față – în – față | Online sincron | Online asincron | |||
| 1. | Metacogniția –aspecte teoretice. Studiu asupra politicilor educaționale românești din perspectiva formării competenței metacognitive.
Aplicare de chestionar |
4 | – | 2 | 2 |
| 2. | Predarea metacognitivă.
Structuri mentale ale cadrului didactic metacognitiv |
4 | – | 2 | 2 |
| 3. | Strategii și tehnici metacognitive – exemple de bune practici ăn activitatea didactică | 4 | – | 2 | 2 |
| 4. | Proiectarea activităților didactice. Modele de instruire metacognitivă | 4 | – | 2 | 2 |
| 5 | Instrumente de construire a învățării pentru înțelegere prin apel la metacogniție. Elaborarea de Resurse Educaționale Deschise | 4 | 2 | 2 | |
| 6. | Aplicații practice e-learning (elaborarea temelor de portofoliu) | 5 | – | 4 | 1 |
| Nr. total ore/ program avizat | 25 | – | 14 | 11 | |
- Modalități de evaluare a cursanților
| Evaluare pe parcurs teorie | Evaluare pe parcurs aplicaţii | Evaluare finală |
| Prezenţa şi gradul de implicare în sarcinile stabilite în webinariile față în față. și finalizarea temelor offline. | Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. | Portofoliu individual. |
Structura portofoliului de evaluare:
- Proiectarea unei secvențe de activitate care valorifică/ dezvoltă competența metacognitivă la elevi.
- Eseu – „Importanța metacogniției în învățarea pe tot parcursul vieții”
Resurse umane
- Formatori :
– prof. Gheorghe Elena Cristina – profesor învățământ primar, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator CCD
– prof. Mărgărita Elena Antoanela – profesor metodist al Casei Corpului Didactic Vâlcea, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator național
– prof. Şandru Valeria – profesor metodist al Casei Corpului Didactic Vâlcea, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator național
- Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Tudosoiu Gheorghe Daniel


