II.1.11. Practici de predare specifice limbilor moderne
November 24, 2025II.1.13. Program de formare a cadrelor didactice în vederea susținerii examenului național de definitivare
November 24, 2025Grup țintă: personal didactic de predare, personal didactic cu funcții de conducere, personal didactic cu funcții de îndrumare şi control
Criterii curriculare:
- Nota argumentativă
Adaptarea la noile cerințe ale curriculumului: Programa de limba română necesită o abordare modernă, centrată pe competențe și pe metode inovative, astfel încât să devină mai accesibilă și relevantă pentru elevi. Acest curs va oferi profesorilor instrumente pedagogice actualizate, în conformitate cu noile tendințe educaționale și curriculumul național.
Integrarea tehnologiei în procesul de predare: Într-o eră digitală, profesorii trebuie să fie pregătiți să folosească resurse digitale și platforme educaționale pentru a stimula interesul elevilor și a eficientiza procesul de învățare. Programul va pune accent pe utilizarea tehnologiei în predarea limbii române, facilitând crearea unor medii de învățare interactive.
Promovarea metodelor de învățare activă: În predarea limbii române, metodele tradiționale nu sunt întotdeauna eficiente în captarea atenției și interesului elevilor. Programul va introduce cadrele didactice în metode inovative, cum ar fi învățarea prin proiecte, colaborarea, jocurile educaționale și tehnici creative de evaluare.
Dezvoltarea abilităților profesionale ale cadrelor didactice: Formarea continuă este esențială pentru profesorii de limba română, întrucât aceștia trebuie să fie mereu în pas cu noile tendințe și să își îmbunătățească constant practica pedagogică. Cursul oferă posibilitatea dezvoltării abilităților de predare și evaluare, creșterii motivației profesionale și îmbunătățirii comunicării cu elevii.
Necesitatea combaterii analfabetismului funcțional: Statisticile privind nivelul de alfabetizare funcțională în România subliniază necesitatea implementării unor practici educaționale inovative care să îmbunătățească performanțele elevilor în înțelegerea și utilizarea limbii române. Programul își propune să ofere soluții pentru această problemă, punând accent pe învățarea aplicativă și dezvoltarea competențelor lingvistice funcționale.
Îmbunătățirea performanțelor elevilor la examenele naționale: Un alt motiv pentru care programul este necesar este nevoia de a sprijini profesorii în pregătirea elevilor pentru examenele naționale. Metodele inovative prezentate în curs vor contribui la o predare mai eficientă, adaptată cerințelor evaluării naționale.
- Informații generale
| Domeniul tematic al programului | Denumirea programului | Grup țintă | Formă de organizare | Nr. total de ore | Distribuția nr. de ore/ forme de organizare | Coordonator program | ||
| Față – în –față | Online sincron | Online asincron | ||||||
| Abilitare curriculară | Practici inovative în predarea limbii române | personal didactic de predare, personal didactic cu funcții de conducere, personal didactic cu funcții de îndrumare şi control | online | 25 | – | 14 | 11 | prof. metodist CCD Șandru Valeria |
- Scopul programului
Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română și a profesorului de învățământ primar, precum și a profesorului debutant în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
- Competențe formate/ dezvoltate:
C1 Proiectarea conținuturilor instructiv – educative în conformitate cu competențele europene şi metodele moderne prezentate;
C2 Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
C3 Utilizarea unor mijloace moderne (laptop, video-proiector, flipchart) şi a platformelor educaţionale în derularea procesului instructiv-educativ;
- Locație de desfășurare: platforma Casei Corpului Didactic Vâlcea – Gsuite for Education
- Plan de învățământ program avizat
| Nr.
crt. |
Denumire modul/ temă | Nr. total ore/ modul/ temă | Distribuție nr. de ore/ pe formă de organizare | ||
| Față – în – față | Online sincron | Online asincron | |||
| 1 | Aspecte organizatorice; Metode și strategii specifice predării limbii române în primar, gimnaziu, liceu | 6 | – | 3 | 3 |
| 2 | Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu.
Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. |
6 | – | 3 | 3 |
| 3 | Metode alternative de evaluare
Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs. |
6 | – | 3 | 3 |
| 4 | Aplicații practice e-learning (elaborarea temelor de portofoliu) | 7 | – | 5 | 2 |
| Nr. total ore/ program avizat | 25 | – | 14 | 11 | |
- Modalități de evaluare a cursanților
| Evaluare pe parcurs teorie | Evaluare pe parcurs aplicaţii | Evaluare finală |
| Prezenţa şi gradul de implicare în sarcinile stabilite la întâlnirile față în față. și finalizarea temelor offline. | Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. | Portofoliul individual
|
Structura portofoliului: Elaborarea unui proiect didactic.
Resurse umane
- Formatori implicați
– prof. Bălăceanu Elena Gabriela – profesor limba şi literatura română, grad didactic I, formator naţional.
– prof. Dogaru Nicuța Aura – profesor învățământ primar, grad didactic I, formator naţional.
– prof. Drăguț Maria – profesor limba şi literatura română, grad didactic I, formator naţional.
- Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Vâlcea Șandru Valeria


