II.15. Formarea cadrelor didactice cu statut de suplinitor necalificat sau în curs de calificare
November 26, 2024II.17. Formarea competențelor digitale prin utilizarea platformelor educaționale în activitatea didactică
November 26, 2024Grup țintă: personal didactic de predare, personal cu funcții de conducere, de îndrumare și control
Criterii curriculare:
- Nota argumentativă.
Programul de formare îşi propune să valorifice din punct de vedere teoretic și praxiologic competența metacognitivă în contextul asumării dezideratului Life Long Learning. Metacogniția sau „gândirea despre gândire” are în vedere acțiuni de planificare, monitorizare, control, autoreglare și revizuire permanentă, manifestate cu preponderență în procesul de învățare. Această competență este legiferată prin documentele de plotici publice în domeniul educației din România (Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5765 din 15.10.2020. Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului Național. Cadrul de referință al Curriculumului Național. Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 bis/15.II.2021. 68 p. ISSN 1453-4495) și este văzută ca un catalizator pentru asigurarea performanței școlare, profesionale și personale.
- Informații generale
Domeniul tematic al programului | Denumirea programului | Grup țintă | Formă de organizare | Nr. total de ore | Distribuția nr. de ore/ forme de organizare | Coordonator program | ||
Față – în – față | Online sincron | Online asincron | ||||||
Abilitare curriculară în domeniul de specialitate | Formarea competenței metacognitive în contextul Lifelong Learning | Personal
didactic de predare, personal cu funcții de conducere, de îndrumare și control |
Online | 24 | – | 12 | 12 | profesor metodist CCD Tudosoiu Gheorghe Daniel |
- Scopul programului
Familiarizarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar cu instrumente / strategii specifice de formarea a competenței metacognitive în contextul învățării pe tot parcursul vieții
- Competențe formate/ dezvoltate
1.Identificarea dimensiunilor teoretice și metodologice ale conceptului de metacogniție.
- 2. Abilitarea cadrelor didactice cu metode și tehnici de dezvoltare a metacogniției în context educațional.
- Stimularea inovației în învățământul de masă prin intermediul aplicării unor resurse care converg în direcția autonomiei în învățare.
- Locație de desfășurare:
Platforma educațională utilizată: Casa Corpului Didactic Vâlcea – Gsuite for Education
- Plan de învățământ program avizat
Nr.
crt. |
Denumire modul/ temă | Nr. total ore/ modul/ temă | Distribuție nr. de ore/ pe formă de organizare | ||
Față – în – față | Online sincron | Online asincron | |||
1. | Metacogniția –aspecte teoretice. Studiu asupra politicilor educaționale românești din perspectiva formării competenței metacognitive.
Aplicare de chestionar |
4 h | – | 2h | 2h |
2. | Predarea metacognitivă.
Structuri mentale ale cadrului didactic metacognitiv |
4h | – | 2h | 2h |
3. | Strategii și tehnici metacognitive – exemple de bune practici ăn activitatea didactică | 4h | – | 2h | 2h |
4. | Proiectarea activităților didactice. Modele de instruire metacognitivă | 4h | – | 2h | 2h |
5 | Instrumente de construire a învățării pentru înțelegere prin apel la metacogniție. Elaborarea de Resurse Educaționale Deschise | 2 h | 2h | – | |
6. | Aplicații practice e-learning (elaborarea temelor de portofoliu) | 4 h | – | – | 4 h |
7. | Evaluare finală | 2 h | – | 2 h | – |
Nr. total ore/ program avizat | 24 de ore | – | 12 ore | 12 ore |
- Modalități de evaluare a cursanților
Evaluare pe parcurs teorie | Evaluare pe parcurs aplicaţii | Evaluare finală |
Prezenţa şi gradul de implicare în sarcinile stabilite în webinariile față în față. și finalizarea temelor offline. | Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. | Portofoliu individual. |
Structura portofoliului de evaluare:
- Proiectarea unei secvențe de activitate care valorifică/ dezvoltă competența metacognitivă la elevi.
- Eseu – „Importanța metacogniției în învățarea pe tot parcursul vieții”
Resurse umane
- Formatori :
– prof. Gheorghe Elena Cristina – profesor învățământ primar, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator CCD
– prof. Şandru Valeria – profesor metodist al Casei Corpului Didactic Vâlcea, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator național
– prof. Mărgărita Elena Antoanela – profesor metodist al Casei Corpului Didactic Vâlcea, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), formator național
- Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Tudosoiu Gheorghe Daniel