Managementul cazurilor de bullying și cyberbullying în mediul școlar
November 25, 2025Stop bullying! Educație pentru empatie și respect
November 25, 2025Grup țintă: personal didactic de predare
Criterii curriculare:
- Nota argumentativă
„Mi-a dat bullying” este una dintre expresiile din ce în ce mai des folosite de elevi pentru a exprima orice formă de conflict în care sunt implicați. Această exprimare ciudată rezultă din dificultatea elevilor de a găsi un echivalent românesc pentru a reda aspectele conflictuale cu care se confruntă. În plus, mulți dintre ei nu cunosc toate caracteristicile bullying-ului, așa că îl confundă de cele mai multe ori cu acte de impolitețe sau răutate, iar, pe de altă parte, alții nici nu conștientizează că sunt victime ale hărțuirii.
În contextul amplificării acestui fenomen, care potrivit studiilor atinge cel mai înalt nivel la învățământul gimnazial (66,04%) şi liceal (24,62%), școala, prin cadrele sale didactice, este un pilon important în prevenirea și gestionarea agresivității. În timpul orelor, dar și în pauze, se poate observa comportamentul elevilor și se poate interveni pentru stoparea tachinării și intimidării, înainte de a se ajunge la acte de violență.
Este necesar ca fiecare cadru didactic să dispună de toate instrumentele necesare pentru a împiedica evoluția nearmonioasă a unor potențiali agresori sau pentru a preveni ca victimele rămase cu traume să se transforme la rândul lor în agresori. Acest lucru se poate exersa în cadrul unor activități specifice cu elevii, când pot fi învățați să-și verbalizeze furia sau tristețea, când pot fi încurajați să comunice pozitiv și să-și întărească încrederea în ei.
- Informații generale:
| Domeniul tematic al programului | Denumirea programului | Grup țintă | Formă de organizare | Nr total de ore | Distribuția nr ore/ forme de organizare | Coordonator program | ||
| Față-în-față | Online sincron | Online asincron | ||||||
| Prevenirea și combaterea violenței școlare, bullying-ului, a consumului de droguri și a altor forme de adicție | O școală fără bullying | personal didactic de predare | Blended learning | 25 | 14 | – | 11 | Profesor metodist CCD Mărgărita Elena Antoanela |
Scopul programului: Perfecționarea cadrelor didactice și obținerea de competențe.
Competențe formate/ dezvoltate
C1 Manifestarea unor atitudini corespunzătoare în funcție de tipurile de conflicte;
C2 Conștientizarea amplorii și a repercusiunilor fenomenului de bullying în școală;
C3 Formarea deprinderilor de prevenire și de gestionare a bullying-ului;
C4 Respectarea principiilor și regulilor de prelucrare a datele personale conform legislației în vigoare.
- Locația de desfășurare: platforma Casei Corpului Didactic Vâlcea – Gsuite for Education, unități de învățământ
Plan de învățământ program avizat :
| Nr.
crt. |
Denumire modul/ temă | Nr total ore/ modul/ temă | Distribuția nr ore/ forme de organizare | ||
| Față-în-față | Online sincron | Online asincron | |||
| 1 | De la conflict la bullying e un singur pas | 6 | 4 | – | 2 |
| 2 | Bullying-ul: de la teorie la practică | 6 | 4 | – | 2 |
| 3 | Strategii de prevenire și gestionare a bullying-ului în școală | 8 | 6 | – | 2 |
| 4 | Elaborarea temelor de portofoliu | 5 | – | – | 5 |
| Nr total ore program avizat | 25 | 14 | – | 11 | |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
| Evaluare pe parcurs teorie | Evaluare pe parcurs aplicaţii | Evaluare finală |
| – Prezenţa şi gradul de implicare în sarcinile stabilite la întâlnirile față în față;
– „Vânătoare de comori” – aspecte teoretice evaluate sub formă de joc. |
Finalizarea temelor offline, calitatea rezultatelor activităţii și profunzimea competențelor formate participanților la curs. | Prtofoliul individual |
Structura portofoliului de evaluare:
- Scenariu didactic la dirigenție/ educație civică/ dezvoltare personală cu tema „Cum să nu devin victima bullying-ului?” pentru o lecție derulată față în față cu elevii.
- Filmuleț cu aplicarea la clasă a unui joc învățat la curs referitor la prevenirea/gestionarea bullying-ului./ Pagină de jurnal intim pe care ar putea-o scrie o persoană supusă violenței fizice repetate, cu accent pe trăirile și reacțiile sale.
RESURSE UMANE:
- Formatori implicați:
– prof. înv. primar Giurgiu Elena Lavinia – gradul didactic I, certificat Formator acreditat ANC, formator CCD
– prof. înv. primar Ciobanu Nina Diana – gradul didactic I, certificat Formator acreditat ANC, formator CCD
- Coordonatorul programului profesor metodist CCD Vâlcea Mărgărita Elena Antoanela


