III.5. Program de formare a metodiștilor
October 9, 2017III.6.2. Abilităţi de prevenire a absenteismului şi creştere a participării şcolare
October 9, 20171. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învățământul preuniversitar, personal auxiliar
Justificarea ofertei:
Programul „A doua şansă” are ca scop sprijinirea copiilor/ tinerilor/ adulţilor în demersurile lor de reintegrare în sistemul de învăţământ, fiind deschis tuturor celor care nu au finalizat diferite nivele de studii. Metodologia de desfășurare a programului „A doua șansă” la nivel național este reglementată de următoarele prevederi legislative:
- Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a emis Ordinul 5248 2011 privind aplicarea Programului „A doua şansă”, ordin publicat în numărul 721 din 13.10.2011 al Monitorului Oficial.
- Miisterul Educației Naționale (MECTS, la vremea respectivă) a emis acest ordin în baza prevederilor art. 29 alin. (4) şi ale art. 30 alin. (2) din Legea 1/2011 a educaţiei naţionale şi în conformitate cu prevederile art. 1 din Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de învăţământ şi ale HG 536 2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
- De asemenea, prin acest ordin s-a abrogat Ordinul 2268/2007 privind aplicarea Programului „A doua şansă“.
- O1-Identificarea cauzelor absenteismului
- O2-Identificarea sistemului axiologic, atitudinal si motivational al elevilor din grupul tinta
- O3-Dezvoltarea abilitatilor de relationare din cadrul grupului tinta
- O4-Stabilirea unor proiecte personale care sa-i motiveze pe elevi.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
- Competenţe vizate
- Sprijin pentru formarea si perfectionarea personalului care lucreaza cu persoane care parasesc timpuriu scoala si populatia adultă în programe de educaţie, de tipul “a doua şansă”,
- Implementarea de strategii, planuri de acţiune şi programe în vederea prevenirii fenomenului de părăsire timpurie a şcolii, menţinerii în sistemul de educaţie a elevilor cu risc de abandon şcolar şi reintegrării în educaţie a persoanelor care au părăsit timpuriu şcoala.
- Transferul şi implementarea bunelor practici, ce vizează creşterea accesului la educaţie prin dezvoltarea şi susţinerea de reţele şi parteneriate
- Sprijinirea activităţilor care urmăresc introducerea unei abordări care integrează principiul egalităţii de şanse şi de gen în instrumentele şi mecanismele de reintegrare a celor care au părăsit timpuriu şcoala
b. Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Noi repere teoretice privind programul „A doua şansă” |
|
2 |
4 |
|
2. Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă” |
|
2 |
4 |
|
3. Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programul „A doua şansă” |
|
1 |
4 |
1 |
4. Activitati care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala |
|
1 |
3 |
|
Evaluare finala |
|
|
|
2 |
Total |
24 |
6 |
15 |
3 |
- Calendarul programului
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (6 h)
|
10 – 12 |
1.Noi repere teoretice privind programul „A doua şansă” – 2 h Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă” (programe, planificari anuale si calendaristice) – 4h |
Teorie |
13- 15 |
Aplicaţii |
||
15– 18 |
Evaluare |
||
II (6 h)
|
10 – 12 |
2. Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă” (proietarea unei activitati didactice) – 2h Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programul „A doua şansă” – 4h |
Teorie |
13 – 15 |
Aplicaţii |
||
15– 18 |
Evaluare |
||
III (6h)
|
10 – 12 |
3. Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programul „A doua şansă” – 6h |
Teorie |
13- 15 |
Aplicaţii |
||
16– 18 |
Evaluare |
||
IV ( 4 h)
|
13- 15 16 – 18 |
4. Activitati care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala.- 4h |
Evaluare |
V (2h)
|
14 – 16 |
Evaluare finală-2h La alegere o temă: Tema1 – Proiectaţi o unitate de învăţare, la un modul la alegere, la o clasa „A doua şansă” Tema2 – Identificaţi activităţi care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala Tema3 – – Realizaţi un proiect didactic la un modul, la alegere, la o clasa “A doua şansă” |
|
- Evaluarea finală constă în prezentarea unui portofoliu tematic care cuprinde la alegere o temă:
Tema1 – Proiectaţi o unitate de învăţare, la un modul la alegere, la o clasa „A doua şansă”
- – Identificaţi activităţi care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala
2. Resurse umane:
- Prof. Păuşescu Ioana Consuela, Colegiul Economic Rm. Vâlcea
- Prof. Becheru Ramona Florentina, Colegiul de Silvicultură și Protecția Mediului Rm.Vâlcea