1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: Personal didactic şi didactic auxiliar
Justificarea ofertei: „Abandonul şcolar este o formă a eşecului şcolar” sau “ieşirea din şcoală în general, indiferent de nivel, fără obţinerea diplomei care să ateste finalizarea studiilor”. Din punct de vedere economic, abandonul şcolar reprezintă un indicator al eficienţei sistemului şcolar; cu cât indicele este mai mic, cu atât sistemul şcolar este mai eficient
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
I. Abandonul şcolar. Profilul facilitatorului |
5 h |
1 h |
4 h |
- |
II. Rolul comunității în prevenirea abandonului școlar |
5 h |
1 h |
4 h |
- |
III. Strategii de prevenire şi combatere a abandonului școlar |
7 h |
2 h |
4 h |
1 |
IV. Exemple de bună practică în diminuarea abandonului școlar |
5 h |
1 h |
4 h |
- |
Evaluare finală |
2 h |
|
|
2 |
Total |
24 |
5 h |
16 h |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8-16 |
Abandonul şcolar. Profilul facilitatorului |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Grama Aurelia
Prof. Papuzu Cornelia
Prof. Șandru Valeria
|
II |
8-16 |
Rolul comunității în prevenirea abandonului școlar |
curs aplicaţii evaluare |
|
III |
8-16 |
Strategii de prevenire şi combatere a abandonului școlar |
curs aplicaţii evaluare |
|
IV |
8-11 |
Exemple de bună practică în diminuarea abandonului școlar |
aplicaţii evaluare |
|
IV |
11-14 |
Evaluare finală |
evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa și implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea in timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformării lor in puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă, investigaţii practice. |
Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde: Studiu de caz – Prevenirea abandonului școlar, Prezentarea orală teoretică și practică a unei secvențe cuprinsă în tematica cursului |
2. Resurse umane
Prof. Grama Aurelia – Colegiul Economic Rm. Vâlcea
Prof. Papuzu Cornelia – Liceul Sanitar Rm. Vâlcea
1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadre didactice și didactice auxiliare cu studii superioare
Justificarea ofertei: Amploarea fenomenului consumului și traficului de droguri la nivelul întregii societăți, numărul crescut de solicitări din partea populației privind serviciile de recuperare din dependența de substanțe psihoactive și codependență prin consiliere, psihoterapie, asistență medicală și socială, precum și necesitatea informării populației privind consecințele acestui fenomen.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
1. Problematica dependenței;
2. Consilierea persoanelor afectate direct sau indirect de dependență;
3. Integrarea socială și educatională.
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Cunoștințe generale despre problematica dependenței |
2 |
1 |
1 |
- |
2. Substanțele și efectele lor. Legislație internă |
4 |
1 |
3 |
- |
3. Evaluarea și consilierea persoanelor afectate direct sau indirect de dependență |
6 |
2 |
3 |
1 |
4. Comunicarea cu adolescenții. |
6 |
2 |
3 |
1 |
5. Strategii de prevenire a consumului de droguri. Exemple de bune practici. |
4 |
1 |
3 |
- |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
13 |
4 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
1 |
8 - 16 |
Cunoștințe generale despre problematica dependenței Substanțele și efectele lor Legislație internă |
curs aplicatii |
Prof. Şandru Valeria Prof. Georgescu Maria Prof. Hoidrag Mihaela |
2 |
8 - 16 |
Evaluarea și consilierea persoanelor afectate direct sau indirect de dependență |
curs aplicatii evaluare |
|
3 |
8 - 16 |
Comunicarea cu adolescenții. Strategii de prevenire a consumului de droguri. Exemple de bune practici. Evaluare finală |
curs aplicaţii evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţă şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea și interesul participanților, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe în vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Portofoliu – elaborarea unui portofoliu de curs (program de consiliere) |
2. Resurse umane:
Prof. Georgescu Maria, coordonator CJAP,
Prof. Şandru Valeria, profesor metodist CCD,
Prof. Hoidrag Mihaela, formator județean, Școala Diculești
Partener Hoidrag Traian, psiholog CPECA Vâlcea, formator județean
1. Criterii curriculare:
Tipul programului: formare şi dezvoltare profesională la propunerea Inspectoratului Şcolar
Publicul – ţintă public: profesori din învăţământul liceal tehnologic care predau discipline din IPT având gradul didactic I
Justificarea ofertei:
Stimularea capacităţilor pedagogice şi sociale de proiectare, realizare, dezvoltare şi finalizare a activităţilor specifice procesului de învăţământ (lecţii, cursuri, seminarii, lucrări practice, ore de dirigenţie; activităţi extraşcolare/cu: elevii, cadrele didactice, părinţii, alţi reprezentanţi ai comunităţii educative; activităţi: manageriale, metodice, de asistenţă psihopedagogică şi socială, de orientare şcolară şi profesională, de consiliere etc.), în condiţii optime, corespunzător contextului intern şi extern existent, pe termen scurt, mediu şi lung
Durata: 24 ore
Planificarea pe stagii/ module tematice:
Comunicare şi abilităţi sociale ale profesorului metodist al IŞJ – 5 ore
b) Managementul carierei didactice și al dezvoltării personale – 5 ore
c) Profesorul metodist și inspecția școlară – 5 ore
d) Utilizarea noilor tehnologii în domeniul educațional – 5 ore
e) Evaluare – 4 ore
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
2 |
Comunicare şi abilităţi sociale ale profesorului metodist al IŞJ |
Prof. Manea Luminița
Prof. Ciobanu Dumitru |
Activităţi practice |
3 |
Întocmirea raport scris definitivat (modele) |
||
II |
curs |
2 |
Managementul carierei didactice și al dezvoltării personale |
|
Activităţi practice |
3 |
Întocmirea raport scris gradul II (modele) |
||
III |
Curs |
2 |
Profesorul metodist și inspecția școlară |
|
Activităţi practice |
3 |
Întocmirea raport scris gradul I (modele) |
||
IV
|
Curs |
2 |
Utilizarea noilor tehnologii în domeniul educațional |
|
Activităţi practice |
3 |
Definitivarea rapoartelor scrise pentru definitivat, gradul I şi II |
||
V |
Evaluare |
4 |
Portofoliu de evaluare |
|
Curriculum-ul programului:
Scopul: creşterea calităţii inspecției şcolare din unităţile de învăţământ preuniversitar în vede-rea eficientizării serviciilor de educaţie şi formare a elevilor şi furnizează competenţele necesare cadrelor didactice care deţin sau vor deține rol de metodişti în vederea realizării unor inspecţii curente şi speciale cu un grad ridicat de profesionalism și pentru asigurarea standardelor de performanţă în învăţământul preuniversitar.
Obiective:
2) dezvoltarea personală şi socioprofesională a cadrului didactic
a) Actualizarea competenţelor de bază (pedagogice, de specialitate);
b) Însușirea de noi competenţe;
c) Aplicarea competenţelor de bază la nivelul didacticii specialităţii/specialităţilor;
d) Iniţierea în utilizarea unor noi strategii, metode, mijloace de predare-învăţare-evaluare;
3) ameliorarea sistemului de formare
a) Favorizarea interdisciplinarității pe fondul valorificării conceptelor de bază;
b) Stimularea cercetării pedagogice/inovației la nivel individual şi în grup/echipă;
c) Aplicarea paradigmelor educaţionale la nivelul şcolii şi al clasei/vezi teoria curriculu-mului; managementul educaţiei;
d) dezvoltarea comportamentelor psihosociale necesare managementului resurselor umane;
4) Cunoaşterea mediului pedagogic şi social
a) Favorizarea relațiilor şcolii cu diferiți agenți sociali: economici, comunitari, culturali, politici etc.;
b) Raportarea sistemului de învăţământ la problematica socio-economică;
c) Adaptarea la schimbările socio-culturale specifice societăţii postindustriale/ informatiza-te;
d) Studierea factorilor psihosociali care influențează comportamentele elevilor
Activităţi: folosirea strategiilor didactice eficiente în utilizarea mijloacelor şi auxiliarelor didactice la clasă, ateliere de lucru pentru metodele psihopedagogice
Rezultate: perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului şi maistrului instructor în scopul sporirii eficienţei lecţiei.
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal.
2. Resurse umane:
• prof. Manea Luminița, inspector de specialitate,
• prof. Ciobanu Dumitru, profesor metodist CCD
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: responsabili comisii proiecte europene și profesori membri în comisia de proiecte europene din unitățile de învățământ,responsabili ONG-uri sau asociatii participante la proiecte euroene
Justificarea ofertei: responsabilii comisiilor pentru proiecte europene,cat si reprezentantii asociatilor sau ONG-urilor implicate in proiectarea si derularea proiectelor europene trebuie să demonstreze o serie de abilități și competențe în plan profesional, didactic și social, prin creativitatea, rigurozitatea și competența de a scrie si aplica proiecte.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
1.Proiectarea și managementul proiectelor europene;
2.Propuneri de succes prin prezentarea concreta, nu teoretica, a cerintelor punctuale de realizarea a unei propuneri plecand de la modul in care propunerile de proiect sunt evaluate de expertii evaluatori;
3.Conducerea activitatilor ce se desfașoara in cadrul unui proiect european.
4.Imbunatatirea capacitatii de implementare a proiectelor ERASMUS+
b. Planificarea modulelor tematice
MODULE TEMATICE |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Erasmus – o nouă etapă în realizarea programelor europene |
5h |
2h |
2h |
1h |
2. Implementarea proiectelor ERASMUS+ |
18h |
12h |
4h |
2h |
Evaluare |
1 h |
- |
- |
1h |
Total
|
|
14h |
6 h |
4h |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formator |
I (8 ore) |
8.00-9.00 |
1. Erasmus – o nouă etapă în realizarea programelor europene Prezentare proiecte europene si parteneriate strategice |
Curs |
Prof. Matei Marilena Prof.Croitoru Roxana Elena |
9.00-11.30 |
Aplicații |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
2.Imbunatatirea capacitatii de implementare a proiectelor ERASMUS+ |
Curs |
||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
II (8 ore) |
8.00-9.00 |
Curs |
||
09.00-11.00 |
Aplicații |
|||
11.00-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
III (6 ore) |
8.00-10.00 |
3. Imbunatatirea capacitatii de implementare a proiectelor ERASMUS+ Evaluare finală – 2 ore |
Curs |
|
10.00-13.30 |
Aplicații |
|||
13.30-14.00 14.30-15.30 |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa și implicare |
Evaluare continuă vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Realizarea analizei unui proiect european.Metode de implementare si diseminare. Prezentarea orală, teoretică și practică a unei etape de scriere cuprinsă în tematica cursului |
2.Resurse umane
prof. Matei Marilena, Colegiul Energetic Rm. Valcea
prof.Croitoru Roxana Elena, inspector proiecte europene ISJ Valcea
1. CRITERII CURRICULARE
Public tinta vizat
Profesori de franceza; viitori candidati la examenul de titularizare
Justificare (necesitate, utilizare)
Acest stagiu de formare se doreste un sprijin pentru profesorii debutanti in mod prioritar. El este conceput ca o insusire si aplicare metodologica a fundamentelor CECRL din perspectiva comunicativ-actionala (Claire Bourguignol). Profesorii vor descoperi o alta modalitate de a preda, de a-si construi demersul didactic prin integrarea TIC, prin intelegerea mecanismelor generale ale acestui demers didactic, vor putea sa elaboreze singuri un sistem de competente-cheie pentru elevi in functie de nivelul clasei si de scopul vizat, sa-si structureze continuturile si obiectivele in jurul notiunii de actiune, sa elaboreze scenarii didactice, teste si grile de evaluare din aceasta perspectiva activ-participativa. Unitatile tematice ale programelor scolare in vigoare vor fi astfel transformate in « unitati de actiune », elevii devin “actanti responsabili” in realizarea sarcinilor de lucru precise date de profesor. Acesta devine moderator, asistent de invatare, organizator, persoană care proiectează, coordoneaza, sistematizează. Aceasta metodologie confera « o misiune », un sens invatarii luand in calcul interesele elevilor, permite un invatamant deschis cu forme diferite de lucru, parteneriat si exercitii pentru toate nivelurile de limba conform CECRL.
Durata : 24 de ore repartizate
Curriculum-ul programului |
|||||
Competente vizate |
Denumire modul/ tema |
Total ore |
Teorie
|
Aplicatii
|
Evaluare |
Du CECRL à l’approche communic’actionnelle : -cunoasterea CECRL -diferentierea diferitelor abordari metodologice -insusirea mecanismului general al acestei noi metodologii |
8 |
2 |
4 |
2 |
|
Construire une unité didactique et piloter une séquence pédagogique -determinarea obiectivelor pedagogice si a competentelor vizate -selectarea resurselor/auxiliarelor adecvate (documente autentice ca suport) -elaborarea de activitati care stimuleaza autonomia elevilor si constituirea unui corpus pertinent pentru formularea regulilor si sistematizarea cunostintelor -optimizarea comunicarii si dezvoltarea dinamicii de grup prin activitati creative. |
8 |
2 |
4 |
2 |
|
Evaluer : du contrôle à l’évaluation. -stabilirea continuturilor ce vor fi evaluate -aplicarea unei evaluari obiective si motivante -conceperea de activitati si grile de evaluare (evaluare initiala, evaluare sumativa ) |
6+2 |
2 |
3 |
3 |
Calendarul programului
Ziua I 9.00- 16.00
- Prezentarea cursului si a participantilor, stabilirea regulilor ;
- Fundamentele CECRL de la teorie la actiune, ilustrarea cu exemple concrete
- Exercitii practice : analiza unei unitati didactice dintr-un manual din perspectiva mai multor curente (grupe);
- Prezentarea metodei comunicativ-actionale ;
- Alegerea documentelor autentice adecvate unei unitati tematice.
Ziua 2 9.00- 16.00
- Construirea unei unitati de actiune pornind de la documentele alese si distribuite cursantilor :
a. stabilirea obiectivelor si a competentelor vizate ;
b. alegerea activitatilor pertinente pentru realizarea scopului/ “misiunii” si a tehnicilor de dinamizare a grupurilor ;
c. constituirea unui corpus pertinent pentru formularea regulilor si sistematizarea cunostintelor.
- Prezentarea scenariilor didactice realizate de cursanti, sinteza, discutii .
Ziua 3 9.00- 16.00
- Evaluarea competentelor in predarea-invatarea limbilor straine : aport teoretic ;
- Analiza diferitelor situatii de evaluare si elaborare de grille de analiza;
- Analiza diferitelor grile de evaluare ;
- Elaborarea unor seturi de grile de evaluare specifice de la demersul comunicativ la cel comunicativ-actional pornind de la un exemplu concret (« S’installer en France »).
Ziua 4 9.00-16.00
- Analiza grilelor realizate de cursanti, sinteza ;
- Metode de optimizare a comunicarii si dezvoltare a dinamicii de grup prin activitati creative ;
- Evaluarea cursului (harta conceptuala, metoda Răspunde – Aruncă – Interoghează) ;
- Predarea portofoliilor personale (fise de proiecte didactice, documente autentice folosite ca support, fise de lucru, teste si grile de evaluare).
Modalitati de evaluare
Hartă conceptuală tip “pânză de păianjen”
Proiecte didactice
2. RESURSE UMANE
- Dumitrescu Valeria, Liceul Constantin Brâncoveanu Horezu
- Împăratu Lăcrămioara, ISJ Vâlcea