1. CRITERII CURRICULARE
Public tinta vizat
Profesori de franceza; viitori candidati la examenul de titularizare
Justificare (necesitate, utilizare)
Acest stagiu de formare se doreste un sprijin pentru profesorii debutanti in mod prioritar. El este conceput ca o insusire si aplicare metodologica a fundamentelor CECRL din perspectiva comunicativ-actionala (Claire Bourguignol). Profesorii vor descoperi o alta modalitate de a preda, de a-si construi demersul didactic prin integrarea TIC, prin intelegerea mecanismelor generale ale acestui demers didactic, vor putea sa elaboreze singuri un sistem de competente-cheie pentru elevi in functie de nivelul clasei si de scopul vizat, sa-si structureze continuturile si obiectivele in jurul notiunii de actiune, sa elaboreze scenarii didactice, teste si grile de evaluare din aceasta perspectiva activ-participativa. Unitatile tematice ale programelor scolare in vigoare vor fi astfel transformate in « unitati de actiune », elevii devin “actanti responsabili” in realizarea sarcinilor de lucru precise date de profesor. Acesta devine moderator, asistent de invatare, organizator, persoană care proiectează, coordoneaza, sistematizează. Aceasta metodologie confera « o misiune », un sens invatarii luand in calcul interesele elevilor, permite un invatamant deschis cu forme diferite de lucru, parteneriat si exercitii pentru toate nivelurile de limba conform CECRL.
Durata : 24 de ore repartizate
Curriculum-ul programului |
|||||
Competente vizate |
Denumire modul/ tema |
Total ore |
Teorie
|
Aplicatii
|
Evaluare |
Du CECRL à l’approche communic’actionnelle : -cunoasterea CECRL -diferentierea diferitelor abordari metodologice -insusirea mecanismului general al acestei noi metodologii |
8 |
2 |
4 |
2 |
|
Construire une unité didactique et piloter une séquence pédagogique -determinarea obiectivelor pedagogice si a competentelor vizate -selectarea resurselor/auxiliarelor adecvate (documente autentice ca suport) -elaborarea de activitati care stimuleaza autonomia elevilor si constituirea unui corpus pertinent pentru formularea regulilor si sistematizarea cunostintelor -optimizarea comunicarii si dezvoltarea dinamicii de grup prin activitati creative. |
8 |
2 |
4 |
2 |
|
Evaluer : du contrôle à l’évaluation. -stabilirea continuturilor ce vor fi evaluate -aplicarea unei evaluari obiective si motivante -conceperea de activitati si grile de evaluare (evaluare initiala, evaluare sumativa ) |
6+2 |
2 |
3 |
3 |
Calendarul programului
Ziua I 9.00- 16.00
- Prezentarea cursului si a participantilor, stabilirea regulilor ;
- Fundamentele CECRL de la teorie la actiune, ilustrarea cu exemple concrete
- Exercitii practice : analiza unei unitati didactice dintr-un manual din perspectiva mai multor curente (grupe);
- Prezentarea metodei comunicativ-actionale ;
- Alegerea documentelor autentice adecvate unei unitati tematice.
Ziua 2 9.00- 16.00
- Construirea unei unitati de actiune pornind de la documentele alese si distribuite cursantilor :
a. stabilirea obiectivelor si a competentelor vizate ;
b. alegerea activitatilor pertinente pentru realizarea scopului/ “misiunii” si a tehnicilor de dinamizare a grupurilor ;
c. constituirea unui corpus pertinent pentru formularea regulilor si sistematizarea cunostintelor.
- Prezentarea scenariilor didactice realizate de cursanti, sinteza, discutii .
Ziua 3 9.00- 16.00
- Evaluarea competentelor in predarea-invatarea limbilor straine : aport teoretic ;
- Analiza diferitelor situatii de evaluare si elaborare de grille de analiza;
- Analiza diferitelor grile de evaluare ;
- Elaborarea unor seturi de grile de evaluare specifice de la demersul comunicativ la cel comunicativ-actional pornind de la un exemplu concret (« S’installer en France »).
Ziua 4 9.00-16.00
- Analiza grilelor realizate de cursanti, sinteza ;
- Metode de optimizare a comunicarii si dezvoltare a dinamicii de grup prin activitati creative ;
- Evaluarea cursului (harta conceptuala, metoda Răspunde – Aruncă – Interoghează) ;
- Predarea portofoliilor personale (fise de proiecte didactice, documente autentice folosite ca support, fise de lucru, teste si grile de evaluare).
Modalitati de evaluare
Hartă conceptuală tip “pânză de păianjen”
Proiecte didactice
2. RESURSE UMANE
- Dumitrescu Valeria, Liceul Constantin Brâncoveanu Horezu
- Împăratu Lăcrămioara, ISJ Vâlcea
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: profesori de religie
Justificarea ofertei:
Optimizarea activităţii educative sub toate aspectele sale, de la cele particulare ale instruirii, ale conceperii curriculum-ului, ale organizării sistemului de învăţămant, ale managementului educaţional şi evaluării, pȃnă la sporirea valenţelor sale formative;
Cunoaşterea propriilor valori culturale şi spirituale după extinderea lor în spaţiul comunitar;
Valorificarea potenţialului educativ al conţinuturilor informaţionale;
Necesitatea motivării elevilor prinr-o gamă cât mai diversă de metode didactice pentru învăţarea religiei şi pentru formarea personalităţii duhovniceşti;
Dezvoltarea creativităţii în procesul didactic;
Durata: 24 de ore
Curriculum-ul programului:
Utilizarea adecvată a cunoştinţelor de didactică generală, de didactică a specialităţii, de psihologie;
Proiectare şi evaluarea conţinuturilor instructiv-educative;
Organizarea adecvată a activităţilor didactice în funcţie de tipul de lecţie dominant;
Utilizarea optimă a factorilor spatio-temporali, în vederea eficientizării procesului instructiv – educativ;
Adoptarea de strategii didactice care să permită utilizarea eficientă a mijloacelor şi a auxiliarelor didactice în procesul instructiv- educativ.
Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
Selectarea metodelor optime în vederea formării gândirii critice şi deprinderilor practice,înţelegerea mecanismului de formare a trăsăturilor psihomorale şi adoptarea metodelor şi tehnicilor de cunoaştere şi activizare a elevilor;
Proiectarea şi organizarea activităţilor instructiv - educative în colaborare cu comunitatea;
Responsabilizarea pentru rolul social asumat.
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Specificul, scopul si obiectivele religiei in scoala |
4 |
1 |
3 |
|
Valori si finalitati in educatia religioasa |
4 |
1 |
2 |
1 |
Mijloace didactice intre clasic si modern |
4 |
1 |
2 |
1 |
Metode active utilizate in studiul Religiei |
5 |
2 |
2 |
1 |
CDS-ul in educatia religioasa |
3 |
1 |
2 |
|
Evaluare finală |
4 |
4 |
||
Total |
24 |
6 |
11 |
7 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formator |
1 |
8,00- 14,00 |
Specificul, scopul si obiectivele religiei in scoala |
curs aplicaţii |
Prof.Ionescu Daniela
Prof. Popescu Romeo |
2 |
8,00- 14,00 |
Valori si finalitati in educatia religioasa |
curs aplicaţii evaluare |
|
3 |
8,00- 14,00 |
Mijloace didactice intre clasic si modern |
curs aplicaţii evaluare |
|
4 |
8,00- 15,00 |
Metode active utilizate in studiul Religiei |
curs aplicaţii evaluare |
|
5 |
8,00- 13,00 |
CDS-ul in educatia religioasa |
curs aplicaţii evaluare |
|
6 |
8,00- 12,00 |
Evaluare |
evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
frecvenţă activitatea la seminar (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video); |
proiecte, elaborare CDŞ-uri, referate, portofolii |
2.Resurse umane
Prof. Popescu Romeo, ISJ
Prof. Ionescu Daniela, CN Mircea cel Bătrân
1. Criterii curriculare
Publicul -țintă : profesori debutanți care predau disciplinele din aria curriculară ”Educație fizică și sport”
Justificarea ofertei:
Perfecţionarea pregătirii profesorilor debutanți în vederea participării la concursul pentru ocuparea posturilor în învățământul preuniversitar.
Durata: 24 ore
Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale
5. Managementul clasei de elevi
6. Managementul carierei didactice
a. Competențe vizate:
- utilizarea competentă a documentelor școlare reglatoare;
- aplicarea corectă și personalizata a cunoștințelor de didactică și de metodică a disciplinei;
- valorificarea corectă a continuturilor științifice ale disciplinei ;
- aplicarea modelului comunicativ-funcțional în toate domeniile disciplinei
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
4 |
1 |
3 |
- |
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei |
4 |
1 |
3 |
- |
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic |
4 |
1 |
3 |
- |
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale |
4 |
1 |
3 |
- |
5. Managementul clasei de elevi |
4 |
1 |
3 |
- |
6. Managementul carierei didactice |
2 |
1 |
1 |
- |
Evaluare finală |
2 |
|
|
|
Total |
24 |
6 |
16 |
2 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
1 |
Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
Inspector de specialitate
Profesori metodiști
Diaconescu Cristina |
curs |
1 |
Elemente de metodică și didactica disciplinei |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea scenariului didactic |
||
II |
curs |
1 |
Evaluarea |
|
curs |
1 |
Comunicarea didactică-mijloc al interacţiunii educaţionale |
||
Activităţi practice |
4 |
Modalități de construire a probelor de evaluare Soluții de prevenire și depășire a blocajelor în comunicare |
||
III |
Curs |
2 |
Managementul clasei |
|
Activităţi practice |
4 |
Rolurile profesorului |
||
Evaluare |
2 |
Portofoliu de evaluare |
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal
2. Resurse umane
- inspector şcolar de specialitate
- profesori metodiști
- prof. Diaconescu Cristina, CCD Vâlcea
I. Criterii curriculare:
Public - ţintă vizat: Cadrele didactice din învăţământul preuniversitar gimnazial şi liceal.
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului: Abilitatea cadrelor didactice care predau limba şi literatura română în scopul creării de scenarii didactice moderne, care vizează integrarea momentelor de învățare analitică în secvenţe sintetice ample; utilizarea eficientă de către profesori a metodelor de diferenţiere a instruirii; conceperea, aplicarea şi evaluarea de proiecte educaţionale inovative, destinate să contribuie la îmbunătăţirea performanțelor învățării elevilor.
a. Competențe vizate
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al limbii |
4 |
2 |
1 |
0 |
Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învățarea limbii române |
4 |
2 |
1 |
0 |
Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al literaturii |
4 |
2 |
1 |
0 |
Metode de dezvoltare a creativităţii specifice literaturii române |
4 |
2 |
1 |
0 |
Rolul exemplelor în predare-învăţare |
4 |
2 |
1 |
0 |
Metode şi instrumente evaluative |
4 |
2 |
1 |
0 |
Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului |
6 |
2 |
1 |
0 |
Evaluarea cursului |
2 |
0 |
0 |
3 |
Total |
24 |
14 |
7 |
3 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formator |
I ( h) |
8.00 - 13.00 |
Primirea participanților Anunțarea programului, scopul și obiectivele cursului și ale zilei, formele de organizare și evaluare. Metode didactice – repere teoretice. Metode și strategii specifice limbii române în gimnaziu. Metode și strategii specifice predării limbii române în gimnaziu. Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus Completarea fișei de evaluare |
Curs |
prof. dr. Cocău-Jitianu Carmen
prof. Stanca Mariana Lelia
prof. Preda Elena Gabriela
|
|
Aplicații |
|||
Curs |
||||
Aplicații |
||||
Evaluare |
||||
|
||||
II ( h) |
8.00 - 13.00 |
Reamintirea principalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiectivelor zilei. Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu. Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu. Metode și strategii specifice predării limbii române în liceu. Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs. Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus. Completarea fișei de evaluare. |
Curs |
|
|
Aplicații |
|||
Aplicații |
||||
Evaluare |
||||
|
||||
III ( h) |
8.30-9.00 |
Reamintirea principalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiectivelor zilei. Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. Metode și strategii specifice predării literaturii române în liceu. Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs. Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus. Completarea fișei de evaluare. |
Curs |
|
|
Aplicații |
|||
Aplicații |
||||
Evaluare |
||||
|
||||
IV ( h) |
8.00 - 15.00 |
Reactualizarea noțiunilor prezentate în ziua precedentă. Anunţarea obiectivelor zilei. Elemente de deontologie a evaluării în contextul creşterii calităţii actului educaţional. Preambul teoretic. Funcțiile și rolul evaluării. Strategii evaluative. Metode alternative de evaluare Metode alternative de evaluare Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus Completarea fișei de evaluare Evaluarea cursului. |
Curs |
|
|
Aplicații |
|||
Aplicații |
||||
Evaluare |
||||
|
Modalități de evaluare a cursanților - ziua V(h)
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa si implicare 8.00 - 13.00 |
|
proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului |
2. Resurse umane:
1. Criterii curriculare
Publicul -țintă : profesori debutanți care predau disciplinele din aria curriculară ”Arte”
Justificarea ofertei:
Perfecţionarea pregătirii profesorilor debutanți în vederea participării la concursul pentru ocuparea posturilor în învățământul preuniversitar.
Durata: 24 ore
Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale
5. Managementul clasei de elevi
6. Managementul carierei didactice
a. Competențe vizate:
- utilizarea competentă a documentelor școlare reglatoare;
- aplicarea corectă și personalizata a cunoștințelor de didactică și de metodică a disciplinei;
- valorificarea corectă a continuturilor științifice ale disciplinei ;
- aplicarea modelului comunicativ-funcțional în toate domeniile disciplinei
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
4 |
1 |
3 |
- |
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei |
4 |
1 |
3 |
- |
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic |
4 |
1 |
3 |
- |
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale |
4 |
1 |
3 |
- |
5. Managementul clasei de elevi |
4 |
1 |
3 |
- |
6. Managementul carierei didactice |
2 |
1 |
1 |
- |
Evaluare finală |
2 |
|
|
|
Total |
24 |
6 |
16 |
2 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
1 |
Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
Inspector de specialitate
Profesori metodiști
Diaconescu Cristina |
curs |
1 |
Elemente de metodică și didactica disciplinei |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea scenariului didactic |
||
II |
curs |
1 |
Evaluarea |
|
curs |
1 |
Comunicarea didactică-mijloc al interacţiunii educaţionale |
||
Activităţi practice |
4 |
Modalități de construire a probelor de evaluare Soluții de prevenire și depășire a blocajelor în comunicare |
||
III |
Curs |
2 |
Managementul clasei |
|
Activităţi practice |
4 |
Rolurile profesorului |
||
Evaluare |
2 |
Portofoliu de evaluare |
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal
2. Resurse umane
- inspector şcolar de specialitate
- profesori metodiști
- prof. Diaconescu Cristina, CCD Vâlcea