I. Criterii curriculare:
Public - ţintă vizat: Cadrele didactice din învăţământul preuniversitar gimnazial şi liceal.
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului: Abilitatea cadrelor didactice care predau limba şi literatura română în scopul creării de scenarii didactice moderne, care vizează integrarea momentelor de învățare analitică în secvenţe sintetice ample; utilizarea eficientă de către profesori a metodelor de diferenţiere a instruirii; conceperea, aplicarea şi evaluarea de proiecte educaţionale inovative, destinate să contribuie la îmbunătăţirea performanțelor învățării elevilor.
a. Competențe vizate
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al limbii |
4 |
2 |
1 |
0 |
Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învățarea limbii române |
4 |
2 |
1 |
0 |
Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al literaturii |
4 |
2 |
1 |
0 |
Metode de dezvoltare a creativităţii specifice literaturii române |
4 |
2 |
1 |
0 |
Rolul exemplelor în predare-învăţare |
4 |
2 |
1 |
0 |
Metode şi instrumente evaluative |
4 |
2 |
1 |
0 |
Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului |
6 |
2 |
1 |
0 |
Evaluarea cursului |
2 |
0 |
0 |
3 |
Total |
24 |
14 |
7 |
3 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formator |
I ( h) |
8.00 - 13.00 |
Primirea participanților Anunțarea programului, scopul și obiectivele cursului și ale zilei, formele de organizare și evaluare. Metode didactice – repere teoretice. Metode și strategii specifice limbii române în gimnaziu. Metode și strategii specifice predării limbii române în gimnaziu. Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus Completarea fișei de evaluare |
Curs |
prof. dr. Cocău-Jitianu Carmen
prof. Stanca Mariana Lelia
prof. Preda Elena Gabriela
|
|
Aplicații |
|||
Curs |
||||
Aplicații |
||||
Evaluare |
||||
|
||||
II ( h) |
8.00 - 13.00 |
Reamintirea principalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiectivelor zilei. Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu. Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu. Metode și strategii specifice predării limbii române în liceu. Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs. Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus. Completarea fișei de evaluare. |
Curs |
|
|
Aplicații |
|||
Aplicații |
||||
Evaluare |
||||
|
||||
III ( h) |
8.30-9.00 |
Reamintirea principalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiectivelor zilei. Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. Metode și strategii specifice predării literaturii române în liceu. Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs. Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus. Completarea fișei de evaluare. |
Curs |
|
|
Aplicații |
|||
Aplicații |
||||
Evaluare |
||||
|
||||
IV ( h) |
8.00 - 15.00 |
Reactualizarea noțiunilor prezentate în ziua precedentă. Anunţarea obiectivelor zilei. Elemente de deontologie a evaluării în contextul creşterii calităţii actului educaţional. Preambul teoretic. Funcțiile și rolul evaluării. Strategii evaluative. Metode alternative de evaluare Metode alternative de evaluare Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus Completarea fișei de evaluare Evaluarea cursului. |
Curs |
|
|
Aplicații |
|||
Aplicații |
||||
Evaluare |
||||
|
Modalități de evaluare a cursanților - ziua V(h)
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa si implicare 8.00 - 13.00 |
|
proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului |
2. Resurse umane:
1. Criterii curriculare
Publicul -țintă : profesori debutanți care predau disciplinele din aria curriculară ”Arte”
Justificarea ofertei:
Perfecţionarea pregătirii profesorilor debutanți în vederea participării la concursul pentru ocuparea posturilor în învățământul preuniversitar.
Durata: 24 ore
Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale
5. Managementul clasei de elevi
6. Managementul carierei didactice
a. Competențe vizate:
- utilizarea competentă a documentelor școlare reglatoare;
- aplicarea corectă și personalizata a cunoștințelor de didactică și de metodică a disciplinei;
- valorificarea corectă a continuturilor științifice ale disciplinei ;
- aplicarea modelului comunicativ-funcțional în toate domeniile disciplinei
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
4 |
1 |
3 |
- |
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei |
4 |
1 |
3 |
- |
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic |
4 |
1 |
3 |
- |
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale |
4 |
1 |
3 |
- |
5. Managementul clasei de elevi |
4 |
1 |
3 |
- |
6. Managementul carierei didactice |
2 |
1 |
1 |
- |
Evaluare finală |
2 |
|
|
|
Total |
24 |
6 |
16 |
2 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
1 |
Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
Inspector de specialitate
Profesori metodiști
Diaconescu Cristina |
curs |
1 |
Elemente de metodică și didactica disciplinei |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea scenariului didactic |
||
II |
curs |
1 |
Evaluarea |
|
curs |
1 |
Comunicarea didactică-mijloc al interacţiunii educaţionale |
||
Activităţi practice |
4 |
Modalități de construire a probelor de evaluare Soluții de prevenire și depășire a blocajelor în comunicare |
||
III |
Curs |
2 |
Managementul clasei |
|
Activităţi practice |
4 |
Rolurile profesorului |
||
Evaluare |
2 |
Portofoliu de evaluare |
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal
2. Resurse umane
- inspector şcolar de specialitate
- profesori metodiști
- prof. Diaconescu Cristina, CCD Vâlcea
Publicul ţintă vizat: Personalul didactic din învăţământul preuniversitar vâlcean
Justificarea ofertei:
Proiectul îşi propune să desfăşoare activităţi interactive ce vizează cunoaşterea şi utilizarea instrumentelor TIC în activitățile didactice, contribuind astfel în mod direct la creșterea calității educației în instituțiile școlare vâlcene.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea modulelor tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Integrarea eficientă a TIC în activitatea didactică |
5 |
2 |
3 |
|
Resurse multimedia pentru educaţie |
6 |
1 |
5 |
|
Evaluarea cu ajutorul TIC |
6 |
1 |
5 |
|
Instrumente online pentru educație |
5 |
1 |
3 |
1 |
Evaluare finală |
2 |
|||
Total |
24 |
5 |
16 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formator |
1 |
8-13 |
Integrarea eficientă a TIC în activitatea didactică |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Ochia Florin
Prof. Ochia Mădălina
Prof. Mărgărita Antoanela |
2 |
8-14 |
Resurse multimedia pentru educaţie |
curs aplicaţii evaluare |
|
3 |
8-14 |
Evaluarea cu ajutorul TIC |
curs aplicaţii evaluare |
|
4 |
8-13 |
Instrumente online pentru educație |
curs aplicaţii evaluare |
|
5 |
9 -11 |
Evaluare finală |
evaluare |
Modalități de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% prezenţa și implicare |
40%, procent repartizat pentru: frecvenţă - 10% (prezenţă fizică); activitatea la seminar - 20% (prezenţă activă, dezbateri, studiul de caz, brain - stormingul, aplicaţii); proiecte, referate, portofolii - 10% |
50% (repartizare: scris 30%, oral 20%) |
2. Resurse umane
- prof. Ochia Mădălina, Liceul Tehnologic Ferdinand I Rm. Vâlcea
- prof. Ochia Florin, Liceul Tehnologic Ferdinand I Rm. Vâlcea
- prof. Mărgărita Antoanela, ISJ
1. Criterii curriculare
Publicul -țintă : profesori debutanți care predau disciplinele din aria curriculară ”Om și societate”
Justificarea ofertei:
Perfecţionarea pregătirii profesorilor debutanți în vederea participării la concursul pentru ocuparea posturilor în învățământul preuniversitar.
Durata: 24 ore
Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale
5. Managementul clasei de elevi
6. Managementul carierei didactice
a. Competențe vizate:
- utilizarea competentă a documentelor școlare reglatoare;
- aplicarea corectă și personalizata a cunoștințelor de didactică și de metodică a disciplinei;
- valorificarea corectă a continuturilor științifice ale disciplinei ;
- aplicarea modelului comunicativ-funcțional în toate domeniile disciplinei
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
4 |
1 |
3 |
- |
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei |
4 |
1 |
3 |
- |
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic |
4 |
1 |
3 |
- |
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale |
4 |
1 |
3 |
- |
5. Managementul clasei de elevi |
4 |
1 |
3 |
- |
6. Managementul carierei didactice |
2 |
1 |
1 |
- |
Evaluare finală |
2 |
|
|
|
Total |
24 |
6 |
16 |
2 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
1 |
Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
Inspector de specialitate
Profesori metodiști
Diaconescu Cristina |
curs |
1 |
Elemente de metodică și didactica disciplinei |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea scenariului didactic |
||
II |
curs |
1 |
Evaluarea |
|
curs |
1 |
Comunicarea didactică-mijloc al interacţiunii educaţionale |
||
Activităţi practice |
4 |
Modalități de construire a probelor de evaluare Soluții de prevenire și depășire a blocajelor în comunicare |
||
III |
Curs |
2 |
Managementul clasei |
|
Activităţi practice |
4 |
Rolurile profesorului |
||
Evaluare |
2 |
Portofoliu de evaluare |
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal
2. Resurse umane
- inspector şcolar de specialitate
- profesori metodiști
- prof. Diaconescu Cristina, CCD Vâlcea
1. Criterii curriculare:
Publicul ţintă vizat: cadre didactice de conducere din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: necesitatea abilitării managerilor unităţilor de învăţământ în domeniul încadrării personalului didactic şi a altor competenţe specifice, ce le revin în urma descentralizării învăţământului preuniversitar.
Durata : 24 ore
a. Competenţe vizate:
- realizarea schemei orare în concordanţă cu planurile cadru,
- elaborarea fişelor de încadrare,
- elaborarea deciziilor în conformitate cu legislaţia în vigoare,
- folosirea normelor metodologice pentru completarea machetelor.
b. Planificarea modulelor:
1. Întocmirea schemei orare în concordanţă cu planurile cadru - 4 ore;
2. Încadrarea cu personal didactic - 4 ore;
3. Elaborarea deciziilor - 4 ore;
4. Mapa directorului - 5 ore;
5. Norme metodologice pentru completarea machetelor - 5 ore;
6. Evaluare - 2 ore.
c. Calendarul programului:
Ziua |
Orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
I (8 h) |
8 – 9 |
1. Întocmirea schemei orare în concordanţă cu planurile cadru 2. Încadrarea cu personal didactic |
Curs |
Prof. Jipescu Ana
Prof. Dumbrăvescu Dumitru
Prof. Statie Silviu |
9 - 11 |
Aplicații |
|||
11 – 12 |
Curs |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
II(8 h) |
8 – 10 |
3. Elaborarea deciziilor 4. Mapa directorului |
Curs |
|
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
III(8 h) |
8 – 10 |
5. Norme metodologice pentru completarea machetelor |
Curs |
|
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
V (4h) |
9 - 11 |
Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi video proiector) |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice. |
proiect specific |
2. Resurse umane:
- Prof. Jipescu Ana, ISJ
- Prof. Dumbrăvescu Dumitru, ISJ
- Prof. Statie Silviu, ISJ