1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadre didactice și didactice auxiliare
Justificarea ofertei: activitățile de orientare urmăresc dezvoltarea personală și înzestrarea tânărului cu cunoștințe și abilități necesare pentru realizarea unui management eficient al propriei cariere. Educarea tinerilor pentru independență și flexibilitate le permit acestora exercitarea unui control asupra propriei dezvoltări și asigură flexibilitate în managementul carierei.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
1. Cunoștințe despre sine;
2.Informații ocupaționale;
3.Luarea deciziei;
4.Planificare;
5. Rezolvare de probleme.
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Cunoștințe despre sine |
2 |
1 |
1 |
- |
2. Informații ocupaționale |
4 |
1 |
3 |
- |
3. Luarea deciziei |
6 |
2 |
3 |
1 |
4. Planificare |
6 |
2 |
3 |
1 |
5. Rezolvare de probleme |
4 |
1 |
3 |
- |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
13 |
4 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
1 |
8 - 16 |
Cunoștințe despre sine Informații ocupaționale |
curs aplicatii |
Prof. Şandru Valeria
Prof. Georgescu Alina
Prof. Mărgărita Antoanela |
2 |
8 - 16 |
Luarea deciziei Planificare |
curs aplicatii evaluare |
|
3 |
8 - 16 |
Rezolvare de probleme |
curs aplicaţii evaluare |
|
4 |
9 - 11 |
Evaluare finală |
evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ incadrarea in timp, implicarea si interesul participantilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor in puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă,investigaţii practice. |
Portofoliu – elaborarea unui portofoliu de curs (program educațional de orientare școlară și profesională) |
2. Resurse umane:
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice care lucrează cu elevi cu cerinţe educative speciale (CES) în școlile speciale precum si în şcolile de masă
Justificarea ofertei: Scopul cursului este să sprijine activitatea cadrelor didactice care lucreaza cu elevii cu CES, în sensul cunoașterii legislației actuale ce sprijină incluziunea școalară a copiilor/ elevilor cu CES pentru a-i susține prin propunerea de servicii educaționale de suport în școală și în comunitate, dar și prin adaptarea conținutului învățării la clasă și utilizarea de metode, strategii de lucru individuale și în echipă pentru cresterea gradului de incluziune scolara a copiilor/elevilor cu CES, concomitent cu cresterea calitatii acesteia. S-a constatat un interes deosebit al cadrelor didactice pentru formarea în vederea integrarii copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în şcoala de masă, dar şi pentru problematica învăţământului special, mai ales, în contextul actual în care legislația s-a schimbat.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Educaţia incluzivă - Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme de grup |
2 |
1 |
1 |
- |
2. Învățământ de masă/ vs învățământ special, Integrare vs incluziune (dezbatere, prezentare cazuri, analiza SWOT) |
2 |
- |
1 |
1 |
3. Copilul cu CES - delimitari conceptuale conform legislatiei actuale - OMEN 1985/2016 |
4 |
4 |
- |
- |
4. Dificultatile de învățare - tipologie, intervenție |
3 |
1 |
2 |
- |
5. Copilul cu ADHD - caracteristici, interventie specializata, Copilul cu autism - caracteristici, interventie specalizata (rolul facilitatorului), comportamente dezirabile intr-o scoala incluziva |
5 |
1 |
4 |
- |
6. Planul de servicii personalizat, modele, elaborare, aplicatii. Rolul responsabilului de caz |
5 |
1 |
2 |
2 |
Evaluare finala |
3 |
- |
- |
3 |
Total |
24 |
8 |
13 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8 - 9 |
1. Educaţia incluzivă - Introducere , stuctura curs, modalitate evaluare, program |
Teorie
|
Prof. Nițoi Octaviana
Prof. Vlădescu Anca |
9 - 10 |
Asteptari, Norme de grup |
Aplicatii |
||
10 - 12 |
2. Învățământ de masă/ vs învățământ special, Integrare vs incluziune (dezbatere, prezentare cazuri, analiza SWOT) |
Teorie + aplicatii + evaluare |
||
12 - 16 |
3. Copilul cu CES - delimitari conceptuale conform legislatiei actuale - OMEN 1985/2016 |
Teorie |
||
II |
8 - 11 |
4. Dificultatile de învățare - tipologie, intervenție |
Teorie + aplicații |
|
11 - 16 |
5. Copilul cu ADHD - caracteristici, interventie specializata, Copilul cu autism - caracteristici, interventie specalizata (rolul facilitatorului), comportamente dezirabile intr-o scoala incluziva |
Teorie + aplicatii |
||
III |
8 - 13 |
6. Planul de servicii personalizat, modele, elaborare, aplicatii. Rolul responsabilului de caz |
Teorie + aplicații |
|
IV |
10 - 13 |
Evaluare finala |
evaluare |
|
d. Modalități de evaluare a cursanților (portofliul de evaluare)
Evaluarea se va realiza intermediar şi final, teorie şi practică.
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa si implicare |
frecvenţă activitatea la seminar (prezenţă activă, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brainstormingul, explicația, turul galeriilor) |
proiecte, referate, portofolii (plan de servicii personalizat, analiza SWOT a scolii privind incluziunea scolară a elevilor cu CES) |
2. Resurse umane
Prof. Nițoi Octaviana, profesor consilier școlar, CJRAE Valcea - Liceul Tehnologic Oltchim Rm. Valcea
Prof. Vlădescu Anca Maria, profesor psihopedagog, CSEI Băbeni
1. Criterii curriculare
Publicul – ţintă public: profesori si maiștri instructori din învăţământul liceal tehnologic care predau discipline din învățământul preuniversitar tehnologic
Justificarea ofertei:
- Continuarea şi aprofundarea pregătirii profesionale a profesorilor si maiștrilor instructori prin formarea unei viziuni unitare asupra disciplinelor ca tehnologie şi obiect de învăţământ prin înţele-gerea principiilor care stau la baza procesului de formare a noțiunilor; această pregătire are ca impli-cație directă abordarea competentă a conţinutului programelor şcolare pentru învăţământul preuni-versitar;
- Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului şi maistrului instructor în scopul sporirii eficienţei lecției, încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi, corectă din punct de vedere ştiin-ţific şi metodic.
Durata: 24 ore
Curriculumul programului:
Scopul: abilitarea cadrelor didactice care predau discipline din IPT în proiectarea, organizarea şi evaluarea activităţilor didactice; conceperea, aplicarea si evaluarea de proiecte educaţionale ino-vative, destinate să contribuie la ameliorarea performanţelor învăţării elevilor.
Obiective:
Să utilizeze în mod adecvat cunoştinţele de didactică generală, de metodică a specialităţii şi psihopedagogie;
Să adopte strategii didactice care să permită utilizarea eficientă a mijloacelor şi auxiliarelor didactice în procesul instructiv-educativ.
Să selecteze metodele optime în vederea formării gândirii critice şi a deprinderilor practice.
Să-şi dezvolte competenţele necesare implementării şi adaptării măsurilor adiacente reformei din educaţie (stabilirea curriculum-ului la decizia şcolii, alegerea manualelor alternative, aplicarea noului sistem de evaluare, planificarea şi proiectarea activităţii didactice etc.)
S-şi reactualizeze cunoştinţele psiho-pedagogice şi să-şi dezvolte capacităţile de utilizare a metodelor moderne de educaţie.
Să aprofundeze şi să dezbată probleme prioritare din IPT
Activităţi:
folosirea strategiilor didactice eficiente în utilizarea mijloacelor şi auxiliarelor didactice la clasă, ateliere de lucru pentru metodele psihopedagogice
Rezultate: perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului şi maistrului instructor în scopul sporirii eficienţei lecţiei
Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică – 3 ore
2. Strategii didactice inovatoare – 3 ore
3. Metodele de predare – învăţare între tradițional şi modern – 3 ore
4. Mijloacele de învăţământ şi rolul lor – 3 ore
5. Modalităţi de sporire a motivației pentru învăţare– 3 ore
6. Activitatea suplimentară pentru elevii dotați în vederea concursurilor interdisciplinare tehnice şi concursurilor pe meserii – 3 ore
7. Activitatea diferențiată şi de recuperare pentru elevii cu dificultăți de învăţare – 2 ore
8. Noutate şi actualitate în IPT Modalităţi de integrare a lor în activitatea la clasă – 2 ore
9. Evaluare – 2 ore
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
2 |
Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
Prof. Manea Luminița
Prof. Ciobanu Dumitru |
curs |
2 |
Strategii didactice inovatoare |
||
Activităţi practice |
2 |
Proiectarea didactică prin exemple |
||
II |
curs |
2 |
Metodele de predare – învăţare între tradițional şi modern |
|
curs |
2 |
Mijloacele de învăţământ şi rolul lor |
||
Activităţi practice |
2 |
Proiectarea didactică prin exemple (continuare) |
||
III |
Curs |
2 |
Modalităţi de sporire a motivației pentru învăţare |
|
Curs |
2 |
Activitatea suplimentară pentru elevii dotați în vederea concursurilor interdisciplinare tehnice şi concursurilor pe meserii |
||
Activităţi practice |
2 |
Proiectarea didactică prin exemple (continuare) |
||
IV
|
Curs |
2 |
Activitatea diferențiată şi de recuperare pentru elevii cu dificultăți de învăţare |
|
Curs |
2 |
Noutate şi actualitate în IPT Modalităţi de integrare a lor în activitatea la clasă |
||
Evaluare |
2 |
Portofoliu de evaluare |
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal
2. Resurse umane
Prof. Manea Luminița, ISJ Vâlcea
Prof. Ciobanu Dumitru, profesor metodist CCD
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: profesori care predau disciplina GEOGRAFIE din învăţământul preuniversitar (învǎṭǎmânt primar, gimnazial, liceal)
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul preuniversitar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
Scopul:
Promovarea unei atitudinea pozitivă faţă de educaţie, cunoaştere, societate, cultură, civilizaţie, curiozitatea pentru explorarea mediului geografic, respectul pentru diversitatea naturală şi umană, conservarea şi ocrotirea mediului de viaţă.
a. Competenţe vizate
b. Planificarea pe module tematice
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Curriculum școlar. Obiectivele predării – învățării geografiei |
1 |
1 |
- |
- |
2. Moduri şi forme de organizare a procesului de învăţământ geografic |
1 |
1 |
- |
- |
3. Organizarea procesului de învǎṭǎmânt geografic. Tipuri fundamentale de lecṭii de geografie. |
4 |
2 |
1 |
1 |
4. Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. Sistemul de competenṭe specifice care pot fi asumate de geografia şcolarǎ (IV-XII) |
4 |
2 |
1,5 |
0,5 |
5. Aplicarea principiilor didactice şi geografice în predarea – învăţarea geografiei a. Principiile didactice: Principiul participării conştiente şi active a elevilor, Principiul intuiţiei, Principiul legării teoriei cu practica, Principiul însuşirii temeinice a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor, Principiul sistematizării, structurării şi continuităţii, Principiul accesibilităţii sau al orientării după particularităţile de vârstă şi individuale ale elevilor b. Principiile geografice: Principiul repartiţiei spaţiale, Principiul repartiţiei în timp, Principiul cauzalităţii, Principiul integrării geografice, Principiul actualizării cunoştinţelor, Principiul corelării cu oştinţelor şi al predării interdisciplinare, Principiul asigurării conexiunii inverse (retroacţiunii), Principiul structuralismului, Principiul diversităţii. Aplicarea principiilor în geografice în activitatea didactică. |
4 |
2 |
1 |
1 |
6. Metode, mijloace de învăţare şi strategii didactice utilizate în predarea – învăţarea geografiei. Definirea şi clasificarea lor. Exemple.
Elementele componente ale strategiei didactice. Taxonomii ale strategiilor didactice. Caracteristici principale ale strategiilor didactice specifice geografiei şcolare |
4 |
2 |
1 |
1 |
7. Metode şi tehnici de evaluare a achiziṭiilor şi a rezultatelor învǎṭǎrii.
|
4 |
2 |
1 |
1 |
8. Evaluare finalǎ |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
12 ore |
5,5 h |
6,5 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formatori |
I |
8:00-9:00 |
1.Curriculum școlar. Obiectivele predării – învățării geografiei |
Curs |
|
9:00-10:00 |
2.Moduri şi forme de organizare a procesului de învăţământ geografic |
Curs |
||
10:00-12:00 12:00-13:00 13:00-14:00
|
Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
||
II |
8:00 -10:00 10:00-11:00 11:00-12:00 |
4.Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. Sistemul de competenṭe specific care pot fi asumate de geografia şcolarǎ (IV-XII) |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
|
12:00 -14:00 14:00-15:00 15:00-16:00 |
5.Aplicarea principiilor didactice şi geografice în predarea – învăţarea geografiei |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
||
III |
8:00 -10:00 10:00-11:00 11:00-12:00 |
6. Metode, mijloace de învăţare şi strategii didactice utilizate în predarea – învăţarea geografiei. Definirea şi clasificarea lor. Exemple. |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
|
12:00 -14:00 14:00-15:00 15:00-16:00 |
7.Metode şi tehnici de evaluare a achiziṭiilor şi a rezultatelor învǎṭǎrii. Evaluarea şi noua viziune asupra învǎṭǎrii |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
||
IV |
10:00-12:00 |
8. Evaluare finalǎ |
Evaluare |
|
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa și implicare |
|
Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale:
|
2. Resurse umane
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice și personal didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: Trăim într-o lume caracterizată prin rapiditate, complexitate, într-o continuă schimbare, în care omul este plasat în contextul unei revoluţii tehnologice foarte rapidă. În acest sens, şcoala are sarcina de a-i pregăti pe copiii de azi pentru a face faţă dinamismului accelerat al societăţii contemporane, dezvoltându-le competenţe, valori şi atitudini necesare reuşitei personale şi sociale. Egalitatea între femei şi bărbaţi este un drept fundamental, o valoare comună a UE, şi o condiţie necesară pentru realizarea obiectivelor UE de creştere economică, ocuparea forţei de muncă şi a coeziunii sociale.
Durata: 24 ore
a. Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate:
Module tematice
- Egalitatea de gen
– Stilul de viață sănătos
- Planul de acţiune și strategii pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos
b. Planificarea moduleler tematice
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Egalitatea de gen |
7h |
2h |
4h |
1h |
Stil de viață sănătos |
8h |
2h |
4h |
2h |
Planul de acţiune și strategii pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos |
7h |
2h |
4h |
1h |
Evaluarea finală |
2 h |
- |
- |
2h |
Total |
24 h |
6 ore |
12 h |
|
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formator |
I (7 ore) |
8.00-9.00 |
1. Egalitatea de gen.
|
Curs |
Prof.Petrescu Angela
Prof.Șandru Valeria |
9.00-11.30 |
Aplicații |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
II (8 ore)
|
8.00-9.00 |
2. Stilul de viață sănătos
|
Curs |
|
09.00-11.00 |
Aplicații |
|||
11.00-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
III (7 ore) |
8.00-10.00 |
3. Planul de acţiune și strategii pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos |
Curs |
|
10.00-13.30 |
Aplicații |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
IV (2 ore) |
10.00-12.00 |
Evaluare finală |
Evaluare |
Modalităţide evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţă și implicare |
Evaluare continuă vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Proiectarea unui plan de acțiune pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos; referat sau eseu despre egalitatea de gen și stilul de viață sănătos și egalitatea de gen. |
2. Resurse umane
- Prof. Petrescu Angela, Liceul Tehnologic Henri Coandă
- Prof. Șandru Valeria, profesor metodist CCD