1. Criterii curriculare:
Public ţintǎ avizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: formarea competenţelor de alegere, proiectare şi realizare a CDŞ, stimularea creativitǎţii şi inovaţiei în procesul didactic, realizarea unui demers didactic centrat pe nevoile elevilor
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
b. Planificarea pe stagii/ modele tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Alegerea curriculumului la decizia şcolii |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
3. Feedback şi revizuire în proiectarea şi realizarea curriculumului la decizia şcolii |
8h |
2 h |
6 h |
- |
4. Bune practici în elaborarea curriculumului la decizia şcolii în conformitate cu nevoile comunitǎţii |
6 h |
2 h |
4 h |
- |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
6 h |
16 h |
2 h |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activităţii |
Formator |
I (8 ore) |
8.00-09.00 |
1. Alegerea curriculumului la decizia şcolii 1.1. Tipuri de CDŞ în învǎţǎmântul românesc 1.2. Cum decidem „ce sǎ mai înveţe” elevii ? 1.3. Ce fel de CDŞ putem proiecta ? |
Curs |
Prof. Bică Andra
Prof. Samoilă Mihaela Daniela
Prof. Ulmeanu Laurențiu |
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii 2.1. Schema generalǎ a proiectǎrii programei unei discipline opţionale 2.2.Argumentarea disciplinei opţionale. 2.3.Formularea obiectivelor / competenţelor 2.4.Selectarea conţinuturilor |
Curs |
||
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
|||
15.30-16.00 |
Evaluare |
|||
II (8 ore) |
8.00-10.30 |
3. Feedback şi revizuire în proiectarea şi realizarea curriculumului la decizia şcolii 3.1 Strategii utilizate în activitǎţile de predare-învǎţare-evaluare din cadrul disciplinelor opţionale 3.2 Lista de verificare a eficienţei CDŞ 3.3 Criterii de evaluare a caracterului incluziv al disciplinelor opţionale |
Curs |
|
10.30-15.00 |
Aplicaţii |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
III (8 ore) |
8.00-10.00 |
4. Bune practici în elaborarea curriculumului la decizia şcolii în conformitate cu nevoile comunitǎţii 4.1. Prezentarea programelor disciplinelor opţionale „Educaţie multiculturalǎ” şi „Dezvoltare comunitarǎ” 4.2. Bune practici în proiectarea si realizarea CDŞ în şcolile din care provin cursanţii |
Curs |
|
10.00-13.30 |
Aplicaţii |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
14.00-16.00 |
Evaluare finală |
Evaluare |
d. Modalităţi de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea şi interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe în vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă, investigaţii practice. |
Elaborarea şi prezentarea de cǎtre fiecare cursant a programei unei discipline opţionale. |
2. Resurse umane
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învățământul preuniversitar
Justificarea ofertei: persoanele calificate a cărei intervenție se regăsește în sectorul serviciilor de crestere, îngrijire și educație timpurie a copilului și de susținere a părinților în consolidarea abilităților parentale.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
Identificarea elementele de bază ale psihologiei copilului, cu accent pe dezvoltarea timpurie
Utilizarea elementelor de psihologie a relaţiei mamă-copil în perioada dezvoltării timpurii a copilului
Proiectarea şi evaluarea activităţilor educative cu copiii de la 0 la 3 ani
Asigurarea sprijinirii educative şi consilierea primară a părinţilor, precum şi îndrumarea acestora către specialişti dacă este cazul sau dacă au nevoie
Realizarea şi dezvoltarea de programe educative pentru copiii mici împreună cu părinţii acestora
Colaborează cu familia şi comunitatea locală
Utilizarea noile tehnologii informaţionale şi de comunicare pentru dezvoltarea profesională şi instituţiei în care activează
b. Planificarea moduleler tematice
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Menținerea integrității și siguranței beneficiarilor |
4h |
2h |
2h |
- |
Planificarea activităților. Comunicarea cu beneficiarul |
6h |
2h |
4h |
- |
Gestionarea actelor și documentelor beneficiarilor |
3h |
1h |
2h |
- |
Realizarea asistenței educative a părinților |
3h |
1h |
2h |
- |
Sustinerea dezvoltării globale, integrate a copilului |
3h |
1h |
2h |
- |
Monitorizarea dezvoltării copilului |
3h |
1h |
2h |
- |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
8h |
14h |
24 h |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formatori |
I (8 ore) |
8.00-10.00 |
1. Menținerea integrității și siguranței beneficiarilor 2. Planificarea activităților. Comunicarea cu beneficiarul |
Curs |
Prof. Bică Andra
Prof .Din Maria Andreea |
10.00-12.00 |
Aplicații |
|||
12.00-14.00 |
Curs |
|||
14.00-16.00 |
Aplicații |
|||
II ( 8 ore) |
8.00-10.00 |
2.Planificarea activităților. Comunicarea cu beneficiarul 3. Gestionarea actelor și documentelor beneficiarilor 4. Realizarea asistenței educative a părinților |
Curs |
|
10.00-11.00 |
Aplicații |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-14.00 |
Aplicații |
|||
III ( 6 ore) |
8.00-09.00 |
5. Sustinerea dezvoltării globale, integrate a copilului 6. Monitorizarea dezvoltării copilului |
Curs |
|
09.00-11.00 |
Aplicații |
|||
11.00-12.00 |
||||
12.00-14.00 |
||||
IV (2 ore) |
10.00-12.00 |
Evaluare finală |
Evaluare |
d. Modalităţide evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa și implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale: Planificarea saptămânală, proiectarea unei unități de învățare și un test sumativ cu diferite tipuri de itemi Prezentarea orală teoretică și practică a unei secvențe cuprinsă în tematica cursului |
2. Resurse umane
- Prof. Bică Andra, ISJ Vâlcea
- prof. Din Maria Andreea, Școala Gimnazială Anton Pann Rm. Vâlcea
1. Criterii curriculare:
Public-ţintă vizat: cadre didactice debutante din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, care doresc să devină diriginţi.
Justificarea ofertei: existenţa ariei curriculare Consiliere şi orientare în planul de învăţă-mânt; importanţa desfăşurării unei activităţi optime în cadrul orelor de dirigenţie pentru îndeplinirea rolului formativ al educaţiei de tip şcolar.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
Selectarea şi prelucrarea conţinuturilor în vederea accesibilizării informaţiei;
Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ ca act de comunicare;
Manifestarea capacităţii de a diagnostica aşteptările şi interesele familiei;
Înţelegerea mecanismului de formare a trăsăturilor psihomorale şi adoptarea metodelor şi tehnicilor de cunoaştere şi activizare a elevilor.
b. Planificarea pe stagii/ module tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Autocunoaştere şi dezvoltare personală |
5 h |
1 h |
3 h |
1h |
2. Comunicare şi abilităţi sociale |
5 h |
1 h |
3 h |
1 h |
3. Managementul informaţiilor şi învăţării |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
4. Planificarea carierei |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
5. Calitatea stilului de viaţă |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24h |
5 h |
15 h |
4 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formator |
I (5 h) |
8 – 9 |
1. Autocunoaştere şi dezvoltare personală |
Curs |
Prof. Şandru Valeria
Prof. Denise Banu |
9 - 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 13 |
Evaluare |
|||
II (5 h) |
8 – 9 |
2. Comunicare şi abilităţi sociale |
Curs |
|
9 - 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 13 |
Evaluare |
|||
III (8 h) |
8 – 9 |
3. Managementul informaţiilor şi învăţării 4. Planificarea carierei |
Curs |
|
9 - 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 13 |
Curs |
|||
13 – 16 |
Aplicaţii |
|||
IV (4 h) |
8 – 9 |
5. Calitatea stilului de viaţă |
Curs |
|
9 - 12 |
Aplicaţii |
|||
V (2h) |
9 - 11 |
Evaluare finală: proiect didactic |
Evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice. |
elaborarea unui proiect/ plan personalizat de orientare a carierei pentru o clasă sau pentru un elev.
|
2. Resurse umane:
Prof. Şandru Valeria, profesor metodist CCD
Prof. Banu Denise, CN Al.Lahovari Rm.Vâlcea
1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul preşcolar şi primar
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul preşcolar şi primar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata cursului: 24 ore.
Curriculum-ul programului:
Scopul: Îmbunǎtǎṭirea competenṭelor de comunicare ale profesorilor din învǎṭǎmântul primar şi preşcolar, în vederea facilitǎrii utilizǎrii metodelor interactive şi creşterea calitǎṭii procesului educativ.
Obiective:
a. Competențe vizate:
- Cunoaşterea şi înṭelegerea conceptelor cheie în procesul de comunicare;
- Explicarera şi interpretarea diferitelor mesaje de comunicare generate în spaṭiul de interacṭiune al clasei de elevi, între principalii actori – elev-cadru didactic;
- Aplicarea cunoatinṭelor dobândite în rezolvarea unor situaṭii – problemǎ, precum şi în analizarea posibilitǎṭilor personale de dezvoltare.
b. Planificarea pe stagii / module tematice:
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Managementul și negocierea în clasa de elevi 1.1. Conflictul - perspectivele educaṭionale 1.2. Cum comunicǎm în clasa de elevi. Avantaje / limite în clasa de elevi 1.2.1. Perspectivele managementului clasei. Utilizǎm stimulente în clasa de elevi? 1.3. Relația profesor ‐ elev 1.3.1. Pașii parcurşi în negociere. Elementele forte în negociere |
8 1 1
2 1 1 2 |
5,5 1 1
1 1 0,5 1 |
1,5 - -
0,5 - 0,5 0,5 |
1 - -
0,5 - - 0,5 |
2.Comunicarea și conflictul în metodologia didactică și evaluare 2.1. Avantajele şi limitele metodelor expozitive şi metodelor interactive. 2.2. Strategii interactive. Construcţia şi dezvoltarea grupurilor educaţionale. 2.3.Repere practice de inovare a metodologiei interactive de predare ‐ învăţare - evaluare. Exemplificări de metode. 2.3.1. Comunicarea în cadrul metodelor tradiţionale şi complementare de evaluare. 2.3.2. Managementul autaoevaluării elevului. 2.3.3. Factori perturbatori/Erori de evaluare |
14
2
3
3
3
1 2 |
5,5
1
1
1
1
0,5 1 |
6,5
1
1
2
1
0,5 1 |
2
-
1
-
1
- - |
3.Evaluare |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
11 |
8 |
5 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formator |
I (8 h) |
8:00 – 13:30 |
1.Managementul și negocierea în clasa de elevi 1.1. Conflictul - perspectivele educaṭionale 1.2. Cum comunicǎm în clasa de elevi. Avantaje / limite în clasa de elevi 1.2.1.Perspectivele managementului clasei. Utilizǎm stimulente în clasa de elevi? 1.3. Relația profesor ‐ elev 1.3.1.Pașii parcurşi în negociere. Elementele forte în negociere |
Teorie |
Prof. Onogea Ioan
Prof. Pârvulescu Mihaela Marcela
|
14:00 – 15:30 |
Aplicaţii |
|||
16:00-17:00 |
Evaluare |
|||
II (8 h) |
8 – 11 |
2.Comunicarea și conflictul în metodologia didactică și evaluare 2.1.Avantajele şi limitele metodelor expozitive şi metodelor interactive. 2.2.Strategii interactive. Construcţia şi dezvoltarea grupurilor educaţionale. 2.3.Repere practice de inovare a metodologiei interactive de predare ‐ învăţare - evaluare. Exemplificări de metode. |
Curs |
|
11:30 – 15:30 |
Aplicaţii |
|||
16:00– 17:00 |
Evaluare |
|||
III (6h) |
8:00-10:30 |
2.3.1.Comunicarea în cadrul metodelor tradiţionale şi complementare de evaluare. 2.3.2.Managementul autaoevaluării elevului. 2.3.3.Factori perturbatori/Erori de evaluare |
Curs |
|
11:00 – 13:30 |
Aplicaţii |
|||
14:00– 15:00 |
Evaluare |
|||
IV (2h) |
9-11 |
Evaluare finală: Realizarea temelor propuse: Tema1 Analizaţi o situaţiede negociere (unde aţi fost participant sau observator) prin prisma greşelilor frecvente în negociere; dacă ar fi acum să reluaţi respective situaţie de comunicare ce aţi face diferit? Tema2 Dacă un cadru didactic încearcă săfacă pe un elev să nu mai întârzie la şcoală şi pentru asta îi propune drept stimulent ideea de a nu mai realize tema pentru acasă este o opţiune corectă? Argumentaţi răspunsul! |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător. |
2. Resurse umane
1.Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificare: Cursul îşi propune explicarea şi exemplificarea tipurilor de variabile ale comunicarii cât şi precizarea importanţei cunoaşterii factorilor de care depinde comunicarea în scopul construirii unui mesaj eficient. Recunoaşterea şi clasificarea barierelor de comunicarece apar în procesul educaţional dar şi proiectarea unor metode de reducere a barierelor de comunicare educaţională va fi conţinuturi dezvoltate in vederea realizării unui model educaţional. Condiţiile de calitate ale unei comunicări strategice eficiente conduc la dezvoltarea aptitudinii de ascultare activă, ca factor de calitate a comunicării formative.
Durata: 24 de ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
1. Cunoaşterea şi înţelegerea variabilelor ce influenţează comunicarea
2.Investigarea condiţiilor de calitate ale unei comunicări strategice eficiente
3. Dezvoltarea abilităţilor de comunicare verbală, paraverbală şi nonverbală
4. Proiectarea, susţinerea şi evaluarea unui discurs
5. Rezolvarea de probleme practice ridicate de barierele de comunicare
b. Planificarea modulelor tematice
Modulul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Noi repere teoretice privind comunicarea |
6 |
1 |
4 |
- |
2. Bariere de comunicare didactica |
6 |
2 |
4 |
- |
3. Managementul comunicarii didactice |
6 |
2 |
4 |
1 |
4. Comunicarea profesională |
4 |
1 |
3 |
- |
5. Evaluare finala |
2 |
|
|
2 |
TOTAL |
24 |
6 |
15 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8.00 – 14.00 |
1.Noi repere teoretice privind comunicarea |
Teorie + aplicații |
Prof. Preoteasa Ana Maria Prof. Gherghinoiu Mihaela |
II |
8.00 – 14.00 |
2. Bariere de comunicare didactică |
Teorie + aplicații |
|
III |
8.00 – 14.00 |
3. Condiţiile comunicării didactice eficiente |
Teorie + aplicații + evaluare |
|
IV |
8.00 – 13.00 |
4. Comunicarea strategica |
Teorie + aplicații |
|
V |
9.00 – 11.00 |
Evaluare finala La alegere o temă: Tema1 – Eficienţa comunicării didactice Tema2 – Rolul comunicării în procesul instructiv-educativ |
Evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
- chestionare pentru cadrele didactice implicate;
- portofolii individuale ale cadrelor didactice