1. Criterii curriculare

Denumirea programului: Educarea caracterului- Standardele morale şi cultivarea caracterului

Publicul  ţintă vizat: directori/ directori adjuncţi, cordonatori pentru programe şi proiecte educative, profesori diriginţi, învăţători, educatoare

Justificarea ofertei:

Şcoala românească se confruntă zi de zi cu numeroase probleme. Una din problemele de actualitate a şcolii şi în special a dăscălilor, indiferent de nivelul la care predau, este caracterul elevilor.

Având în vedere că misiunea fiecărei şcoli este în primul rând instruirea noilor generaţii, învăţământul are misiunea de a instrui atât la nivel teoretic cât şi comportamental. Astfel Ministerul Educaţiei, Educaţiei, Tineretului şi Sportului în parteneriat cu Institutul pentru Instruirea Caracterului din Oklahoma City a introdus programul pilot Mai întâi caracterul.

Programul a fost experimentat în mai multe unităţi de învăţământ din ţară. În derularea acestui proiect se porneşte de la premisa, că multe din problemele cu care se confruntă învăţământul în acest moment au la bază lipsa de caracter. Astfel, aproape tot ceea ce se numeşte comportament deviant- abaterea de la normele şcolare, sociale sau educaţionale, aici se au în vedere întârzierea la cursuri, absenteismul, încăierările, inadaptarea la programul şcolar, lipsa politeţii faţă de cadrele didactice, copiatul, vandalismul, consumul de alcool şi substanţe stupefiante - duc la ştirbirea şi umbrirea prestigiului şcolilor; împiedică dezvoltarea normală a elevilor. Unele metode au avut succes altele nu, dar instruirea elevilor prin educarea caracterului are rezultate pozitive.

Durata: 42 ore

Curriculum-ul programului:

Competenţe vizate

  • La sfârşitul activităţii, cursantul isi va  îmbogăţi repertoriul conceptual cu noi concepte, noţiuni cheie, idei ancoră care să completeze fondul general de activităţi în domeniul educaţional;
  • îmbogăţirea abilităţilor de gândire critică şi reflexivă de analiză şi sinteză a componentelor unor noi realităţi/domenii cognitive;
  • noi modalităţi de abordare a practicii educative curente printr-o înţelegere superioară a unor probleme educative curente;
  • noi oportunităţi de explorare a unor zone ameliorative de educaţie în baza unor experienţe cognitive şi ideatice sporite;
  • vedere de ansamblu, holistică, dar flexibilă asupra oportunităţilor de ameliorare, optimizare şi eficientizare a activităţilor personale, în echipă şi la nivel de organizaţie educaţională.

Ziua

Forma de activitate

Nr. ore

Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă)

Formatori

 

I

curs

1

Sesiunea 1 – Justificarea programului (Educarea caracterului)

Prof. Ciobanu Dumitru

Prof. Banu Denise

 

curs

7

3

Sesiunea 2 –

Noţiuni generale de psihologie - Caracterul

 

II

Prof. Ciobanu Dumitru

Prof. Banu Denise

 

2

Sesiunea 3 – 49 de trăsături de caracter pentru relaţionare socială pozitivă

cele 5 serii de trăsături de caracter

 

activităţi practice

1

Exerciţii de indentificare a provocărilor/ problemelor din colectivitatea de provenienţă; propuneri de diminuare/ ameliorăre a acestoră

Caracterizarea unei persoane din punctul de vedere al caracterului

Lista trăsăturilor de caracter - gruparea acestoră pe categorii

 

curs

2

Sesiunea 4 –  Schimbarea culturii

 

III

2

Sesiunea 5 –  Metode de predare despre caracter

Prof. Ciobanu Dumitru

Prof. Banu Denise

 

activităţi practice

2

Exerciţiu de identificare a metodelor de promovare a caracterului în diverse medii

Studiul ghidurilor profesorului

Exerciţii de planificare

 

curs

 

2

Sesiunea 6 – Construirea caracterului prin laudă

 

2

Sesiunea 7 – Corectarea bazată pe caracter

 

IV

activităţi practice

2

Chestionar de apreciere

Diplome de caracter

Scenarii - joc de roluri

Prof. Ciobanu Dumitru

Prof. Banu Denise

 

curs

2

Sesiunea 8 – Paşi pentru implementare

 

activităţi practice

1

Planul de implementare

 

curs

2

Sesiunea 9 – Construirea unei familii de caracter

 

activităţi practice

2

Exerciţii și joc de roluri

Plan de implementare în familie

 

V

curs

2

Sesiunea 10 – Tehnici de memorare

Prof. Ciobanu Dumitru

Prof. Banu Denise

 

2

Sesiunea 11 – Tehnici de a povesti

 

activităţi practice

2

Exerciţii de memorare

Exerciţii de povestie

 

evaluare

1

Chestionar de evaluare

 

evaluare finală

2

Portofoliu de evaluare

 

 

total ore

42

 

 

 

Modalităţi de evaluare a cursanţilor: se realizează atât pe parcursul formării, cât şi la finalul acesteia

Forme de evaluare:

1.  portofoliul personal de implementare a programului, conţinând:

  • proiect privind modul de organizare adoptat pentru colectivul şcolar din care face parte cursantul (o descriere sumară a metodologiei aplicării programului Educarea caracterului în şcoală/clasă)
  • două aplicaţii ale temelor dezvoltate la curs, altele decât cele prezentate în suportul de curs, pentru specialitatea cursantului
  • aplicaţie pentru activităţi extracurriculare/extraşcolare, cu copiii,
  • aplicaţie pentru activităţi de implicare a părinţilor / reprezentanţilor comunităţii locale)

2.  chestionare aplicative de evaluare

2. Resurse umane

  • Ciobanu Dumitru, Prof. gr.I – formator judeţean
  • Banu Denise, Prof. gr. I – formator judeţean