1. Criterii curriculare:
Tipul programului: Formare de scurtă durată.
Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul preuniversitar gimnazial şi liceal;
Durata cursului: 32 ore.
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Planificarea pe stagii/ modele tematice:
1. Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al limbii române – 4 ore;
2. Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învățarea limbii române - 4 ore;
3. Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al literaturii române – 4 ore;
4. Metode de dezvoltare a creativităţii specifice literaturii române – 4 ore;
5. Rolul exemplelor în predare-învăţare – 4 ore;
6. Metode şi instrumente evaluative – 4 ore;
7. Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic – 6 ore;
8. Evaluarea cursului – 2 ore.
Curriculum-ul programului:
Scopul: Abilitatea cadrelor didactice care predau limba şi literatura română în scopul creării de scenarii didactice moderne, care vizează integrarea momentelor de învățare analitică în secvenţe sintetice ample; utilizarea eficientă de către profesori a metodelor de diferenţiere a instruirii; conceperea, aplicarea şi evaluarea de proiecte educaţionale inovative, destinate să contribuie la îmbunătăţirea performanțelor învățării elevilor.
Obiective:
- Să utilizeze în mod adecvat cunoştinţele de didactică generală a specialităţii, de metodică şi psihopedagogie;
- Să selecteze metode optime în vederea formării gândirii critice;
- Să dezvolte competenţele necesare implementării şi adaptării adiacente reformei în cadrul educației (stabilirea curricum-ului la decizia şcolii, alegerea manualelor alternative, aplicarea noului sistem de evaluare, planificarea şi proiectarea activităţii didactice etc);
- Să-şi formeze capacitatea de utilizare a metodelor moderne de predare a limbii şi literaturii române înţelegând necesitatea folosirii acestora;
- Să selecteze metode de evaluare centrate deopotrivă asupra rezultatelor şi procesului învăţării.
Competențe formate:
- Proiectarea conţinuturilor instructiv – educative în conformitate cu obiectivele precizate şi metodele moderne prezentate;
- Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
- Dezvoltarea deprinderii de a muncii în echipă;
- Dezvoltarea capacității de a relaţiona cu elevii;
- Organizarea activităţilor instructiv-educative, în funcţie de stilurile de învăţare;
- Valorizarea învăţării prin cooperare versus învăţarea tradiţională;
- Utilizarea unor mijloace moderne (laptop, video-proiector, flipchart etc) în derularea procesului instructiv-educativ;
- Elaborarea în format electronic a metodelor moderne aplicabile pe suportul de text.
Activităţi: Formarea de module tematice, ateliere de lucru, evaluarea curentă a modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.
Rezultate: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română în scopul sporirii eficienţei lecţiei de specialitate.
Calendarul programului:
ZIUA a 1-a
Ora |
Rezumatul temei |
Strategii utilizate |
Materiale utilizate |
Descrierea activităţii |
8.30-9.00
|
Primirea participanților Anunțarea programului, scopul și obiectivele cursului și ale zilei, formele de organizare și evaluare. |
Strategii - de cooperare - conversația
|
Laptop Videoproiector |
Formatorul prezintă mate-rialul ppt conținând Abor-darea virtuală a meto-delor moderne activ-participative în predarea limbii și literaturii române. |
9.00-10.30
|
Metode didactice – repere teoretice.
|
Strategii frontale/individuale/pe grupe Metode: Brainstorming Fișe de lucru Analiza SWOT. |
Laptop Videoproiector Fișe de lucru Material ppt |
Activități teoretice:60 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunțată. Activități practice: 20 de minute-realizarea analizei SWOT . Completarea fișei de lucru: 10 minute. |
10.30-10.45 |
Pauză |
|||
10.45-12.45 |
Metode și strategii specifice limbii române în gimnaziu. |
Strategii frontale - explicația - conversația - problematizarea |
Laptop Material ppt Coli flipchart |
Activități teoretice: formatorul prezintă materialul ppt cu zece metode. Teme de reflecție. |
12.45-13.15 |
Pauză
|
|||
13.15-15.15 |
Metode și strategii specifice predării limbii române în gimnaziu.
|
Strategii frontale - explicația - conversația - problematizarea |
Laptop Material ppt Coli flipchart Fișe de lucru. |
Activitate practică: 120 minute : teme de reflec-tare și comentare a meto-delor propuse spre analiză de formatori, având în vedere aplicabilitatea lor pe nivel de studiu (a V-a, a VI-a, a VII-a, a VIII-a ) |
15.15-15.30 |
Pauză |
|||
15.30-17.00 |
Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs
|
Strategii frontale/pe grupe/individuale Problematizarea Conversația
|
Laptop Coli flipchart |
Activitate teoretică: 60 minute Formatorul prezintă modul de realizare a unei fișe de lucru atât în format Word cât și PowerPoint. Pe baza celor două prezentări formabilii vor realiza o analiză comparativă a modelelor prezentate: 30 minute. |
17.00-17.30 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus Completarea fișei de evaluare |
Strategii de grup Conversația Munca în echipă |
Fișe de lucru Coli flipchart |
Activitate practică10 minute: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri și minusuri evaluând ziua/vor completa fișa de evaluare a zilei. |
ZIUA a 2-a
ORA |
Rezumatul temei |
Strategii utilizate |
Materiale utilizate |
Descrierea activităţii |
8.30-9.00 |
Reamintirea prin-cipalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiectivelor zilei. |
Strategii individuale - de cooperare - conversația
|
Laptop Videoproiector |
Formatorul prezintă materialul ppt conținând principalele idei ale zilei precedente. |
9.00-10.30
|
Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu.
|
Strategii individuale: - de descoperire - conversația - explicația |
Laptop Videoproiector Fișe de lucru |
Activități teoretice:45 de minute. Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunțată. Activități practice: 45 de minute-realizarea metodelor explozia solară și pălăriile gânditoare. |
10.30-10.45 |
Pauză
|
|||
10.45-12.45 |
Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu. |
Strategii individuale - conversația Strategii frontale - explicația Problematizarea |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Analiza SWOT Fișa de lucru Teme de reflecție |
12.45-13.15 |
Pauză
|
|||
13.15-15.15 |
Metode și strategii specifice predării limbii române în liceu.
|
Strategii frontale/individuale/pe grupe Metode: Brainstorming, problematizarea, KWL,fise de lucru |
Laptop Material ppt |
Prezentarea metodelor diagrama Venn și Frisco Activitate practică: formabilii se vor grupa pe ateliere și vor realiza pe foi de flipchart alte două metode prezentate de către formator identificând modalitățile de dezvoltare a creativității elevilor. Formabilii realizează pe grupe exemple din propria activitate. |
15.15-15.30 |
Pauză |
|||
15.30-17.00 |
Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs.
|
Strategii frontale/pe grupe/individuale Problematizarea Conversația
|
Laptop Coli flipchart |
Activitate teoretică: 60 minute Formatorul prezintă modul de realizare a unei fișe de lucru atât în format Word cât și PowerPoint. Pe baza celor două prezentări formabilii vor realiza o analiză comparativă a modelelor prezentate: 30 minute. |
17.00-17.30 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus. Completarea fișei de evaluare. |
Strategii de grup Conversația Munca în echipă |
Fișe de lucru
Coli flipchart |
Activitate practică:10 minute: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri și minusuri evaluând ziua/vor completa fișa de evaluare a zilei. |
ZIUA a 3-a
ORA |
REZUMATUL TEMEI |
STRATEGII UTILIZATE |
MATERIALE UTILIZATE |
DESCRIEREA ACTIVITĂŢII |
8.30-9.00
|
Reamintirea principalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiectivelor zilei. |
Strategii individuale: - de cooperare - conversația |
Laptop Videoproiector
|
Formatorul prezintă materialul ppt conținând principalele idei ale zilei precedente |
9.00-10.30
|
Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. |
Strategii individuale: - de descoperire - conversația - explicația |
Laptop Videoproiector Fișe de lucru |
Activități teoretice:45 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunțată. Activități practice: 45 de minute-realizarea metodelor Sinelg și Scaunul autorului. |
10.30-10.45 |
Pauză |
|||
10.45-12.45
|
Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. |
Strategii individuale - conversația Strategii frontale - explicația - problematizare |
Laptop videoproiector Coli flipchart |
Analiza SWOT Fișa de lucru Teme de reflecție |
12.45-13.15 |
Pauză
|
|||
13.15-15.15 |
Metode și strategii specifice predării literaturii române în liceu.
|
Strategii frontale/ individuale/pe grupe Metode: Brainstorming, problematizarea, KWL, Fise de lucru. |
Laptop Material ppt Fișe de lucru |
Prezentarea metodelor Cvintetul și Discuția de tip piramidă Activitate practică: formabilii se vor grupa pe ateliere și vor realiza pe foi de flipchart alte două metode prezentate de către formator identificând modalitățile de dezvoltare a creativității elevilor. Formabilii realizează pe grupe exemple din propria activitate. |
15.15 15.30 |
Pauză |
|||
15.30-17.00 |
Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs.
|
Strategii frontale/pe grupe/ individuale Problematizare Conversația
|
Laptop Coli flipchart |
Activitate teoretică: 60 minute Formatorul prezintă modul de realizare a unei fișe de lucru atât în format Word cât și PowerPoint. Pe baza celor două prezentări formabilii vor realiza o analiză comparativă a modelelor prezentate: 30 minute. |
17.00-17.30 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus. Completarea fișei de evaluare. |
Strategii de grup Conversația Munca în echipă |
Fișe de lucru Coli flipchart |
Activitate practică10 minute: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri și minusuri evaluând ziua/vor completa fișa de evaluare a zilei. |
ZIUA a 4-a
ORA |
Rezumatul temei |
Strategii utilizate |
Materiale utilizate |
Descrierea activităţii |
8.30-9.00
|
Reactualizarea noțiunilor prezentate în ziua precedentă. Anunţarea obiectivelor zilei. |
- frontală - individuală - de cooperare - conversația |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Formatorul sintetizează informațiile furnizate în materialul ppt prezentat în ziua anterioară. Formabilii scriu pe post-it denumirea celei mai eficiente metode alternative de predare a literaturii române în liceu și își argumentează, oral, alegerea. |
9.00-10.30
|
Elemente de deontologie a evaluării în contextul creşterii calităţii actului educaţional. Preambul teoretic. Funcțiile și rolul evaluării. Strategii evaluative.
|
- frontală - individuală - de grup - de descoperire - conversația - problematizarea |
Laptop Videoproiector Post-it |
Activități teoretice:45 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu tema anunțată. Activități practice: 45 de minute Formabilii scriu pe post-it trei tipuri de evaluare aplicate la clasă. Apoi, pe foi de flipchart realizează o analiză SWOT a procedeelor moderne de evaluare. |
10.30-10.45 |
Pauză |
|||
10.45-12.45
|
Metode alternative de evaluare
|
- frontală - de grup - de colaborare - expunerea - explicația - problematizarea |
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Activități teoretice:45 de minute Formatorul prezintă materialul ppt cu metodele alternative de evaluare. Activități practice: 75 de minute Formabilii aleg două dintre metodele de evaluare prezentate și le integrează în secvențe diferite dintr-un proiect de tehnologie didactică, pe care le schițează pe foi de flipchart |
12.45-13.15 |
Pauză
|
|||
13.15- 13.45 |
Metode alternative de evaluare
|
individuală conversația |
|
Temă de reflecție – Metode moderne de evaluare: gimnaziu versus liceu Identificarea celor mai eficiente metode de evaluare pentru fiecare ciclu de învățământ. |
13.45-15.15 |
Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs
|
- frontale/pe grupe/individuale - problematizarea - conversația
|
Laptop Videoproiector Coli flipchart |
Activitate teoretică: o oră Formatorul prezintă modul de realizare a unei fișe de lucru/metode atât în format Word cât și PowerPoint. Pe baza celor două prezentări, formabilii vor realiza o analiză comparativă a modelelor prezentate: ½ oră. |
15.15-15 45 |
Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus Completarea fișei de evaluare |
- strategii de grup - conversația - munca în echipă |
Fișe de lucru Coli flipchart |
Activitate practică: pe o coală de flipchart formabilii vor pune plusuri și minusuri evaluând ziua/vor completa fișa de evaluare a zilei. |
15.45- 16.00 |
Pauză |
|||
16.00 17.30 |
Evaluarea cursului |
frontală individuală de grup explicația |
Laptop Videoproiector Coli flipchart
|
Analiza SWOT a activităților desfășurate pe parcursul celor patru zile de formare. Completarea unui chestionar de evaluare. |
Modalităţi de evaluare: Colocviu, ateliere de lucru, chestionare, prezentare power point.
Resurse umane
prof.Ioniță Isabella Elena, inspector de specialitate, formator național
prof. Preda Elena Gabriela, formator judeţean,
prof. Mihăilescu Alina, formator judeţean,
prof. dr. Cocău-Jitianu Carmen, formator judeţean,
prof. Stanca Mariana Lelia, formator judetean.
1. Criteriicurriculare:
Public – ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar primar, gimnazial şi liceal;
Justificarea ofertei: Sprijinirea integrarii sociale pe termen lung a tinerilor (prescolari si elevi) aflati in risc de absenteism scolar si mentinerea acestora in scoala prin utilizarea unui cadru adecvat de aplicare a unor solutii educationale alternative specifice, inovatoare, dublate de orientare si consiliere.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
- Proiectarea, conducerea şi realizare a procesului instructiv-educativ
- Dezvoltarea capacităţii de a înţelege realitatea grupurilor aflate în situaţii de risc;
- Să comunice mai bine cu membrii grupurilor dezavantajate;
- Să aleagă metodele de lucru astfel încât să obţină cele mai bune rezultate în consilierea elevilor aflaţi în situaţia riscului de absenteism şcolar;
- Să identifice metode şi strategii de creştere a participării şcolare.
b. Planificarea pe modelelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Categorii de elevii aflaţi în situaţii de risc. |
4h |
1 h |
2,5h |
0,5h |
2.Grupuri dezavantajate. Caracteristici şi dimensiuni psihoeducaţionale. |
4 h |
1 h |
2,5 h |
0,5 h |
3.Abordarea integrată grupurilor dezavantajate |
4 h |
1 h |
2,5 h |
0,5h |
4.Consiliere elevilor aflaţi în situaţia de absenteism şcolar |
4 h |
1 h |
2,5 h |
0,5h |
5.Metode şi tehnici de creştere a participării şcolare |
6 h |
2 h |
3,5 h |
0,5h |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
6 h |
13,5 h |
4,5 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orăr |
Tema |
Tipul activităţii |
Formator |
1. (8 ore) |
8.00-9.00 |
1.Categorii de elevii aflaţi în situaţii de risc. |
Curs |
Prof. Calotă Elena Daniela Prof. Popa Emil |
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
2.Grupuri dezavantajate. Caracteristici şi dimensiuni psihoeducaţionale. |
Curs |
||
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
|||
15.30-16.00 |
Evaluare |
|||
2. (8 ore) |
8.00-9.00 |
3. Abordarea integrată grupurilor dezavantajate 4. Consiliere elevilor aflaţi în situaţia de absenteism şcolar |
Curs |
Prof. Calotă Elena Daniela Prof. Popa Emil |
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
|||
15.30-16.00 |
Evaluare |
|||
3. (8 ore) |
8.00-10.00 |
5. Metode şi tehnici de creştere a participării şcolare |
Curs |
Prof. Calotă Elena Daniela Prof. Popa Emil |
10.00-13.30 |
Aplicaţii |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
14.00-16.00 |
Evaluare finală.(2 ore) |
|
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea şi interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe în vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale: -elaborarea unui program educativ de creştere a participării şcolare; proiectarea unei secvenţe de consiliere şcolară. |
2. Resurse umane:
Prof. psih. drd. Calotă Elena Daniela, formator județean
Prof. Popa Emil, formator județean
1. Criteriicurriculare:
Public – ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar primar, gimnazial şi liceal;
Justificarea ofertei: Sprijinirea integrarii sociale pe termen lung a tinerilor (prescolari si elevi) aflati in risc de absenteism scolar si mentinerea acestora in scoala prin utilizarea unui cadru adecvat de aplicare a unor solutii educationale alternative specifice, inovatoare, dublate de orientare si consiliere.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
- Proiectarea, conducerea şi realizare a procesului instructiv-educativ
- Dezvoltarea capacităţii de a înţelege realitatea grupurilor aflate în situaţii de risc;
- Să comunice mai bine cu membrii grupurilor dezavantajate;
- Să aleagă metodele de lucru astfel încât să obţină cele mai bune rezultate în consilierea elevilor aflaţi în situaţia riscului de absenteism şcolar;
- Să identifice metode şi strategii de creştere a participării şcolare.
b. Planificarea pe modelelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Categorii de elevii aflaţi în situaţii de risc. |
4h |
1 h |
2,5h |
0,5h |
2.Grupuri dezavantajate. Caracteristici şi dimensiuni psihoeducaţionale. |
4 h |
1 h |
2,5 h |
0,5 h |
3.Abordarea integrată grupurilor dezavantajate |
4 h |
1 h |
2,5 h |
0,5h |
4.Consiliere elevilor aflaţi în situaţia de absenteism şcolar |
4 h |
1 h |
2,5 h |
0,5h |
5.Metode şi tehnici de creştere a participării şcolare |
6 h |
2 h |
3,5 h |
0,5h |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
6 h |
13,5 h |
4,5 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orăr |
Tema |
Tipul activităţii |
Formator |
1. (8 ore) |
8.00-9.00 |
1.Categorii de elevii aflaţi în situaţii de risc. |
Curs |
Prof. Calotă Elena Daniela Prof. Popa Emil |
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
2.Grupuri dezavantajate. Caracteristici şi dimensiuni psihoeducaţionale. |
Curs |
||
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
|||
15.30-16.00 |
Evaluare |
|||
2. (8 ore) |
8.00-9.00 |
3. Abordarea integrată grupurilor dezavantajate 4. Consiliere elevilor aflaţi în situaţia de absenteism şcolar |
Curs |
Prof. Calotă Elena Daniela Prof. Popa Emil |
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
|||
15.30-16.00 |
Evaluare |
|||
3. (8 ore) |
8.00-10.00 |
5. Metode şi tehnici de creştere a participării şcolare |
Curs |
Prof. Calotă Elena Daniela Prof. Popa Emil |
10.00-13.30 |
Aplicaţii |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
14.00-16.00 |
Evaluare finală.(2 ore) |
|
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea şi interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe în vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale: -elaborarea unui program educativ de creştere a participării şcolare; proiectarea unei secvenţe de consiliere şcolară. |
2. Resurse umane:
Prof. psih. drd. Calotă Elena Daniela, formator județean
Prof. Popa Emil, formator județean
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificare: Cursul are ca scop dezvoltarea abilităţilor si competenţelor de lucru a cadrelor didactice care predau sau vor preda la clasele incluse în programul „A doua şansă“.Cursul are la bază metodologia de lucru în programul „A doua şansă“. El încurajează cadrele didactice din învăţământul preuniversitar să participe la programul „A doua şansă“, să-l promoveze în şcoli şi în comunităţi, contribuind astfel la reducerea analfabetismului şi reintegrarea socială a persoanelor participante în program .Acesta se adresează tuturor cadrelor, nu numai celor din comunităţile cu persoane aparţinând grupurilor dezavantajate. El este atractiv,punând accentul pe activităţile practice, interactive, pe comunicare, relaţionare, creativitate, diferenţiindu-se prin:
accesibilitate şi eficienţă , interactivitate sporită ,metode inovatoare de predare , atmosferă propice învăţării
Durata: 24 de ore
1.4.Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
- Sprijin pentru formarea si perfectionarea personalului care lucreaza cu persoane care parasesc timpuriu scoala si populatia adultă în programe de educaţie, de tipul “a doua şansă”,
- Implementarea de strategii, planuri de acţiune şi programe în vederea prevenirii fenomenului de părăsire timpurie a şcolii, menţinerii în sistemul de educaţie a elevilor cu risc de abandon şcolar şi reintegrării în educaţie a persoanelor care au părăsit timpuriu şcoala.
- Îmbunătăţirea nivelului de informare privind pericolul reprezentat de fenomenul de părăsire timpurie a şcolii în perspectiva unei dezvoltări regionale durabile, echilibrate.
- Transferul şi implementarea bunelor practici, ce vizează creşterea accesului la educaţie prin dezvoltarea şi susţinerea de reţele şi parteneriate
- Sprijinirea activităţilor care urmăresc introducerea unei abordări care integrează principiul egalităţii de şanse şi de gen în instrumentele şi mecanismele de reintegrare a celor care au părăsit timpuriu şcoala
b.Planificarea modulelor tematice
MODULUL TEMATIC |
TOTAL ORE |
TEORIE |
APLICATII |
1. Noi repere teoretice privind programul „A doua şansă" |
6 |
2 |
4 |
2. Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă" |
6 |
2 |
4 |
3. Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programul „A doua şansă" |
6 |
2 |
4 |
4. Activitati care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala. |
4 |
2 |
2 |
5. Evaluare finala |
2 |
|
|
TOTAL |
24 |
8 |
14 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
I (8 h) |
8 – 12 |
1.Noi repere teoretice privind programul „A doua şansă"-6 h 2.Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă" (programe, planificari anuale si calendaristice)-2h |
Curs |
Prof. Consuela Ioana Păuşescu Prof. Ramona Becheru Florentina |
13- 15 |
Aplicaţii |
|||
15– 17 |
Evaluare |
|||
II (8 h) |
8 – 12 |
1.Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă" (proietarea unei activitati didactice)-4h 2.Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programul „A doua şansă"-4h |
Curs |
|
13- 15 |
Aplicaţii |
|||
15– 17 |
Evaluare |
|||
III (6h) |
8 – 12 |
1.Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programul „A doua şansă" -2h 2.Activitati care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala.-4h |
Curs |
|
13- 14 |
Aplicaţii |
|||
14– 15 |
Evaluare |
|||
IV (2h) |
9-11 |
Evaluare finală-2h La alegere o temă: Tema1 - Proiectaţi o unitate de învăţare, la un modul la alegere, la o clasa „A doua şansă” Tema2 - Identificaţi activităţi care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala Tema3 - - Realizaţi un proiect didactic la un modul, la alegere, la o clasa “A doua şansă” |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice. |
o activitate practică de promovare a egalitatii de sanse;
|
2.Resurse umane:
Prof. Păuşescu Ioana Consuela, formator judeţean
Prof. Becheru Ramona Florentina, formator judeţean
1. Criterii curriculare
Program de perfecţionare realizat în cadrul proiectului inițiat de MECS ”Banca de date națională a formării continue a personalului didactic din învățământul preuniversitar” (ID 63931)
Publicul ţintă vizat: responsabili cu formarea continuă din unitățile de învățământ preuniversitar (cadre didactice și didactic auxiliar)
Justificarea ofertei:
Conform metodologiei în vigoare, cadrele didactice trebuie să participe la cursurile de pregătire profesionala continuă și să acumuleze cel puțin 90 de CPT la interval de 5 ani. Ele se pot înscrie la programele de pregătire puse la dispoziție de către furnizorii de formare, în urma cărora acumuleazaă creditele necesare, acumula credite transferabile prin obţinerea unui nou grad în urma unui examen sau doctorat.
Cu ajutorul aplicației CONCRET vor putea accesa Banca națională de date și, astfel, un cadru didactic va putea căuta cu uşurinţă un program de formare care să corespundă cu obiectivele proprii de dezvoltare a carierei, va putea să-şi calculeze creditele profesionale obţinute, săşi verifice datele profesionale sau să-şi introducă o nevoie de formare.
Durata: 16 ore
Curriculum-ul programului:
Principalul obiectiv al aplicaţiei CONCRET este îmbunătățirea managementului și a calității programelor de formare continuă pentru personalul din învățământul preuniversitar și fundamentarea politicilor și strategiilor educaționale în domeniu.
Banca națională de date va permite adăugarea de noi date și informații privind poziționarea pe ruta de formare profesională continua a cadrelor didactice, înscrierea etapelor de formare continua finalizate cu credite profesionale transferabile (CPT), calcularea CPT pe categorii de programe de formare, precum și generarea de rapoarte și statistici necesare fundamentării de studii de diagnoză și prognoză în domeniul formării continue.
a. Competenţe vizate:
- Dobândirea cunoştinţelor de bază în utilizarea aplicației CONCRET
- Gestionarea bazei de date naţională a formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar
- Dezvoltarea competențelor de management al programelor de formare continua
- Dezvoltarea competenţelor de comunicare şi cooperare în actualul context.
b. Planificarea modulelor tematice:
Nr. crt. |
Module tematice |
Nr. ore |
1. |
Prezentarea aplicației CONCRET |
1 |
2. |
Utilizarea aplicaţiei CONCRET |
4 |
3. |
Scenarii de utilizare |
4 |
4. |
Exerciţii practice |
4 |
5. |
Consultare Rapoarte ȘI STATISTICI |
2 |
6. |
Evaluare |
1 |
Modalități de evaluare:
- Exerciţii practiceale aplicației CONCRET
- evaluare online ale aplicației CONCRET
2. Resurse umane
- prof. Șandru Valeria, profesor metodist CCD, formator județean
- prof. Vlădescu Liviu, formator județean
- inf. Monica Nedica, formator județean