1. Criterii curriculare:
Publicul – ţintă public:responsabili formare continuă şi perfecţionare din unităţile şcolare (personal didactic şi didactic auxiliar)
Justificarea ofertei: Responsabilul cu formarea continuă este persoana desemnată de conducerea unităţii de învăţământ să gestioneze activitatea de dezvoltare profesională şi personală a angajaţilor din instituţie. Pe parcursul întregii activităţi colaborează şi este consiliat de către inspectorul pentru dezvoltare profesională al ISJ şi de către profesorul metodist al CCD, responsabil de zonă.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
• Asigurararea promovării ofertei de formare continuă a Casei Corpului Didactic şi a altor furnizori de formare profesională,
• Asigurarea respectării legislaţiei specifice formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar
• Respectarea principiilor de etică profesională şi adoptarea unui comportament psiho-social adecvat, în scopul realizării unei comunicări eficiente între cadrul didactic şi responsabilul cu formarea continuă şi perfecţionarea.
b. Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Prezentarea legislaţiei în vigoare, a regulamentelor şi metodologiei formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar – 4 ore
2. Rolul CCD Valcea în formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar – 4 ore
Ø Raportul de activitate al CCD Valcea pe anul şcolar 2014-2015 (sinteză)
Ø Oferta de programe de formare pentru anul şcolar 2015-2016
3. Managementul formării continue în unităţile de învăţământ preuniversitar – 7 ore
Ø Instrumente de lucru în sprijinul activităţii responsabililor cu formarea continuă
4. Metodologia de acreditare a programelor de formare continuă – 7 ore
c. Calendarul programului:
|
Interval orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
I |
8 – 9 |
1. Prezentarea legislaţiei în vigoare 2. Rolul CCD Valcea în formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar |
Curs |
Prof.
Prof. Șandru Valeria
Prof. Ciobanu Dumitru
Prof. Samoilă Danielea Mihaela |
9 - 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 16 |
Evaluare |
|||
II |
8 – 9 |
3. Managementul formării continue în unităţile de învăţământ preuniversitar |
Curs |
|
9 - 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 13 |
Evaluare |
|||
III |
8 – 9 |
4. Metodologia de acreditare a programelor de formare continuă |
Curs |
|
9 - 12 |
Aplicaţii |
|||
IV |
8 – 9 |
3. Prezentari Microsoft Power Point |
Aplicaţii |
|
9 - 12 |
Evaluare |
|||
V (2h) |
9 - 11 |
Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific (prezetare Power Point ), la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi video proiector) |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare:Completarea corectă a bazei de date a unităţii şcolare BDISJCCD
2. Resurse umane:
- prof. Tatiana Mărăndici, formator județean, director CCD
- prof. Ciobanu Dumitru, formator județean, prof. metodist CCD
- prof. Samoilă Danielea Mihaela, formator județean, prof. metodist CCD
- prof. Şandru Valeria, formator județean, prof. metodist CCD
1. Criterii curriculare
Program de perfecţionare realizat în cadrul proiectului inițiat de MECS ”Banca de date națională a formării continue a personalului didactic din învățământul preuniversitar” (ID 63931)
Publicul ţintă vizat: responsabili cu formarea continuă din unitățile de învățământ preuniversitar (cadre didactice și didactic auxiliar)
Justificarea ofertei:
Actualizarea legislaţiei europene şi naţionale cu privire la formarea cadrelor didactice din învăţământul preuniveristar
Analiza etapelor privind evoluţia în cariera didactică, a nevoilor de dezvoltare profesională a cadrelor didactice şi a profilului de competenţe profesionale
Durata: 12 ore
Curriculum-ul programului:
Banca națională de date va permite adăugarea de noi date și informații privind poziționarea pe ruta de formare profesională continua a cadrelor didactice, înscrierea etapelor de formare continua finalizate cu credite profesionale transferabile (CPT), calcularea CPT pe categorii de programe de formare, precum și generarea de rapoarte și statistici necesare fundamentării de studii de diagnoză și prognoză în domeniul formării continue.
a. Competenţe vizate:
Utilizarea adecvată a conceptelor specifice managementului carierei didactice;
Cunoaşterea legislaţiei specifice formării şi dezvoltării profesionale a cadrelor didactice;
Formarea abilităţilor de autoreflexie profesională;
Identificarea propriilor nevoi de dezvoltare profesională;
Proiectarea propriului traseu al carierei didactice şi al tinerilor debutanţi
b. Planificarea modulelor tematice:
Nr. crt. |
Module tematice |
Nr. ore |
1. |
Consilierea si managementul carierei didactice (5 ore) |
5 |
2. |
Cariera didactică – vocație sau întâmplare? (5 ore) |
5 |
3. |
Evaluare |
2 |
Modalități de evaluare:
- aplicații specifice și chestionare
- portofoliu de evaluare
2. Resurse umane
- prof. metodist Șandru Valeria – Casa Corpului Didactic Vâlcea
- insp. Apostol Doinița – Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea
Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: Personal didactic şi didactic auxiliar
Justificarea ofertei:
„Abandonul şcolar este o formă a eşecului şcolar” sau “ieşirea din şcoală în general, indiferent de nivel, fără obţinerea diplomei care să ateste finalizarea studiilor”. Din punct de vedere economic, abandonul şcolar reprezintă un indicator al eficienţei sistemului şcolar; cu cât indicele este mai mic, cu atât sistemul şcolar este mai eficient
Durata: 30 ore
Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate
· Adoptarea metodelor și tehniciloor eficiente de cunoaștere a copiilor și integrare socială
· Stăpânirea conceptelor şi teoriilor moderne de comunicare: orizontală/ verticală, complexă, totală (ectosemantică), multiplă, diversificată şi specifică;
· Utilizarea metodelor şi tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;
· Adoptarea de conduite eficiente pentru depăşirea ,,situaţiilor limită”;
· Aplicarea tehnicilor de cunoaștere a problematicilor socio-educaționale în consilierea, orientarea/integrarea socio-psihopedagogică a elevilor;
· Selectarea metodelor optime în vederea formării gândirii critice şi deprinderilor practice;
Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
I. Abandonul şcolar: definiţie, cauze, consecinţe. Categorii de persoane care sunt în risc de abandon școlar, caracteristici ale acestora |
8 h |
2 h |
6 h |
II. Rolul comunității în prevenirea în prevenirea abandonului școlar, factori interesați |
8h |
2 h |
6 h |
III. Strategii de prevenire şi combatere a abandonului școlar |
8 h |
2 h |
6 h |
IV. Exemple de bună practică în diminuarea abandonului școlar |
3 h |
|
3 h |
Evaluare finală |
3 h |
|
|
Total |
30 |
6 h |
21 h |
- Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8-16 |
Abandonul şcolar: definiţie, cauze, consecinţe. Categorii de persoane care sunt în risc de abandon școlar, caracteristici ale acestora |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Grama Aurelia Prof. Papuzu Cornelia PsihologNichita Ligia |
II |
8-16 |
Rolul comunității în prevenirea în prevenirea abandonului școlar, factori interesați |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Grama Aurelia Prof. Papuzu Cornelia PsihologNichita Ligia |
III |
8-16 |
Strategii de prevenire şi combatere a abandonului școlar |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Grama Aurelia Prof. Papuzu Cornelia PsihologNichita Ligia |
IV |
8-11 |
Exemple de bună practică în diminuarea abandonului școlar |
aplicaţii evaluare |
Prof. Grama Aurelia Prof. Papuzu Cornelia PsihologNichita Ligia |
IV |
11-14 |
Evaluare finală |
evaluare |
Prof. Papuzu Cornelia Prof. Grama Aurelia PsihologNichita Ligia |
- Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa și implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea in timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformării lor in puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă, investigaţii practice. |
Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde: Studiu de caz – Prevenirea abandonului școlar, Prezentarea orală teoretică și practică a unei secvențe cuprinsă în tematica cursului |
1. Criterii curriculare:
Publicul ţintă vizat: cadre didactice de conducere din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: necesitatea abilitării managerilor unităţilor de învăţământ în domeniul încadrării personalului didactic şi a altor competenţe specifice, ce le revin în urma descentralizării învăţământului preuniversitar.
Durata : 24 ore
a. Competenţe vizate:
- realizarea schemei orare în concordanţă cu planurile cadru,
- elaborarea fişelor de încadrare,
- elaborarea deciziilor în conformitate cu legislaţia în vigoare,
- folosirea normelor metodologice pentru completarea machetelor.
b. Planificarea modulelor:
1. Întocmirea schemei orare în concordanţă cu planurile cadru - 4 ore;
2. Încadrarea cu personal didactic - 4 ore;
3. Elaborarea deciziilor - 4 ore;
4. Mapa directorului - 5 ore;
5. Norme metodologice pentru completarea machetelor - 5 ore;
6. Evaluare - 2 ore.
c. Calendarul programului:
Ziua |
Orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
I (8 h) |
8 – 9 |
1. Întocmirea schemei orare în concordanţă cu planurile cadru 2. Încadrarea cu personal didactic |
Curs |
Prof. Cumpănășoiu Sorin
Prof. Dumbrăvescu Dumitru
Prof. Statie Silviu |
9 - 11 |
Aplicații |
|||
11 – 12 |
Curs |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
II(8 h) |
8 – 10 |
3. Elaborarea deciziilor 4. Mapa directorului |
Curs |
|
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
III(8 h) |
8 – 10 |
5. Norme metodologice pentru completarea machetelor |
Curs |
|
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
V (4h) |
9 - 11 |
Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi video proiector) |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
- activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; - proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice. |
proiect specific |
2. Resurse umane:
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice și didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: Înţelegerea şi aplicarea conceptului de educaţie antreprenorială este important atât pentru cadrele didactice dar mai ales pentru elevi. Spiritul antreprenorial și abilitățile manageriale sunt importante în actualul context socio – economic.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
- Utilizarea unor metode active care pot contribui la dezvoltarea receptivităţii şi capacităţii de abordare raţională a problemelor economice, personale şi publice, în contextul unui mediu economic, social şi cultural complex şi dinamic
- Realizarea unor observaţii, studii de caz, elaborarea unor portofolii pentru exersarea competenţelor de întreprinzător, utilizarea calculatorului (a softului educaţional şi internetului) în exerciţii de simulare a procesul de predare-învăţare-evaluare
- Operarea cu diferite alternative în interpretarea unor fapte, fenomene, procese care pot contribui la dezvoltarea unui comportament competitiv şi raţional în utilizarea resurselor proprii
- Manifestarea unei conduite psihopedagogice inovative în plan profesional/ social.
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Specificul educaţiei antreprenoriale |
6 |
2 |
4 |
- |
2. Metode didactice tradiţionale şi moderne utilizate in învăţământul preuniversitar |
8 |
2 |
5 |
1 |
3. Realizarea unui optional de educatie antreprenorială |
8 |
2 |
5 |
1 |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
6 |
14 |
4 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
1 |
8,00-14,00 |
1. Specificul educaţiei antreprenoriale |
curs aplicatii |
Prof. Şandru Valeria Prof. Din Maria Andreea Prof. Samoilă Daniela Mihaela
|
2 |
8,00-16,00 |
2. Metode didactice tradiţionale şi moderne utilizate in învăţământul preuniversitar |
curs aplicatii |
|
3 |
8,00-16,00 |
3. Realizarea unui optional de educatie antreprenorială |
curs aplicaţii |
|
4 |
10.00-14,00 |
Evaluare finală |
evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
activitatea la seminar (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video). |
Portofoliu (o temă la alegere) – Realizarea unui optional de educatie antreprenorială - Eseu ”Spiritul antreprenorial” |
2. Resurse umane
Prof. Din Maria Andreea, inspector de specialitate, formator judeţean.
Prof. Samoilă Daniela Mihaela, profesor metodist CCD – formator judeţean
Prof. Şandru Valeria, profesor metodist CCD – formator judeţean