1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice și personal didactic auxiliar
Justificarea ofertei: Programul susține dezvoltarea unor competenţe profesionale în relaţiile cu publicul, dezvoltarea capacităţii de comunicare şi anticipative, profesionalizarea carierei didactice auxiliare .
Scop: Dezvoltarea competenţelor transversale ale cadrelor didactice din perspectiva educației incluzive, în vederea îmbunătățirii practicilor didactice utilizate la clasă pentru prevenirea discriminării și exluziunii educaționale / sociale a copiilor / tinerilor aflați în situație de risc.
Educaţia incluzivă are ca scop adaptarea continuă a şcolii la cerinţele speciale de învăţare ale elevilor şi se realizează prin eliminarea barierelor în învăţare şi asigurarea participării tuturor celor vulnerabili la excludere şi marginalizare printr-o abordare strategică menită să faciliteze necesarul învăţării pentru toţi copiii.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
- Caracterizarea şi definirea tipologiei cerințelor educative speciale
- Elaborarea unui plan de intervenție persnalizat implementabil în context incluziv de învățare
- Utilizarea tehnicilor şi tehnologiilor informaţionale computerizate pentru eficientizarea demersului didactic și creșterea motivației elevilor pentru învățare
- Utilizarea metodelor specifice educației incluzive pentru diversificarea strategiilor de dezvoltare a competenţelor transversale ale elevilor în procesul de învăţare – evaluare – autoevaluare
- Valorificarea influențelor educației incluzive în planul dezvoltării personale, al orientării şcolare şi profesionale, precum și al integrării socioprofesionale a elevilor
b. Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. CADRUL CONCEPTUAL ȘI NORMATIV AL EDUCAȚIEI INCLUZIVE |
6 ore |
2 |
4 |
|
2. ȘCOALA INCLUZIVĂ |
7 ore |
2 |
5 |
|
3. CLASA INCLUZIVĂ |
8 ore |
2 |
6 |
|
Evaluare finala |
2 ore- 1 ora |
|
|
3 |
Total |
24 |
6 |
15 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8 - 13 |
1.EVOLUTIA CONCEPTIILOR IN ASCENSIUNEA EDUCATIEI INCLUSIVE
|
Teorie + aplicații
|
prof. Şandru Valeria prof. Dicu Sevastia Lizuca
|
II |
8 - 13 |
2. INTEGRAREA ELEVILOR CU CES IN INVATAMANTUL DE MASA 1: Tulburări ale limbajului citit-scris 2: Dificultățile de învățare 3: ADHD 4: Autismul
|
Teorie + aplicații |
|
III |
8 - 13 |
3.INCLUZIUNEA SCOLARA A COPIILOR CU NEOI SPECIALE- PROVOCARE PENTRU SISTEMUL SCOLAR TRADITIONAL
2. Evaluarea psihologica complexa a copilului cu CES |
Teorie + aplicații + evaluare
|
|
IV |
8 - 15 |
4.INTERVENŢIA ELEVILOR CU C.E.S. ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL DE MASĂ 1. Mecanismele de colaborare intersectorială 2. Sensibilizarea opiniei publice cu privire la educația incluzivă |
Teorie + aplicații |
|
V |
9 - 11 |
Evaluare finala |
evaluare |
d. Modalități de evaluare a cursanților (portofliul de evaluare)
Fişa de evaluare a stagiilor Portofoliul final individual
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
|
proiecte, referate, portofolii (plan de intervenţie personalizat, planificarea unei lecţii) |
2. Resurse umane
Formatori
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: profesori din învăţămantul preuniversitar
Justificarea ofertei: Cursul de faţă îşi propune să analizeze impactul pe care îl are mass-media (în special televiziunea si internetul ) asupra tinerilor.De asemenea , cadrele didactice sunt pregătite să intervină corect in relatia elev-orice fel de media, sau intre mass media-scoala-familie. Aportul pe care îl aduce mass media în ceea ce priveşte dezvoltarea tinerilor este unul semnificativ, dacî nu cumva unul determinant uneori.La finalul cursului cadrul didactic trebuie să ,,manuiască,, instrumentele media în folosul educaţiei eficiente şi să pregateasca tanărul să răspundă nevoilor societăţii.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
1.descrierea și explicarea corectã a termenilor si a funcţiilor mass media, exemplificarea conceptelor de New media si folosirea acestora în contexte adecvate;
2. utilizarea strategiilor adecvate de evaluare/autoevaluare individualã și de grup, precum a strategiilor de interevaluare, care sã valorifice influențele educative pozitive;
3. planificarea conținuturilor psihopedagogice, prin valorificarea strategiilor optime în vederea formãrii deprindelor folosind instrumente mass media;
4. interpretarea provocãrilor specifice școlii contemporane și reformei învãțãmântului românesc in contextual folosirii noilor media în activitatea didactică.
b. Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Mass - media în societate |
5 |
1 |
4 |
|
2. Mass media, factor educativ |
5 |
1 |
4 |
|
3. Rolul reţelelor informatice şi a noilor media în educaţia contemporană |
5 |
2 |
3 |
|
4. Efectul televizorului şi al internetului asupra tinerilor |
6 |
2 |
4 |
|
5.Evaluare finala |
3 |
|
|
3 |
Total |
24 |
6 |
15 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8 - 13 |
1. Mass - media în societate |
Teorie + aplicații |
Prof. Diaconescu Cristina
Prof. Vlăsceanu Erika |
II |
8 - 13 |
2. Mass media, factor educativ |
Teorie + aplicații |
|
III |
8 - 13 |
3. Rolul reţelelor informatice şi a noilor media în educaţia contemporană |
Teorie + aplicații + evaluare |
|
IV |
8 - 14 |
4. Efectul televizorului şi al internetului asupra tinerilor |
Teorie + aplicații |
|
V |
9 - 12 |
Evaluare finala |
evaluare |
d. Modalități de evaluare a cursanților (portofliul de evaluare)
Evaluarea se va realiza intermediar şi final, teorie şi practică.
Realizarea unui proiect extraşcolar corespunzător nivelului la care predă cursantul.
Cerinte: care sunt canalele optime de mediatizare şi motivarea alegerilor făcute
2. Resurse umane
- Diaconescu Cristina, CCD Vlcea
- Vlăsceanu Lorena Erika, GPP Ostroveni 2 Rm. Vâlcea
1. Criterii curriculare
Denumirea programului: Instrumentele online folosite în activitatea didactică
Publicul ţintă vizat: Personalul didactic din învăţământul preuniversitar vâlcean
Justificarea ofertei:
Proiectul îşi propune să dezvolte modele şi scenarii posibile de dezvoltare profesională pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar, prin activităţi colaborative şi de cercetare în mediul virtual.
Acesta va oferi cadrelor didactice: modele pentru optimizarea procesului de predare prin efi cientizarea strategiilor didactice pe baza utilizării tehnologiei informatiei şi a comunicaţiilor, soluţii de integrare a calculatorului în activitatea de învăţare şi de comunicare a învăţării, familiarizarea cu noi strategii de evaluare pentru lecţiile centrate pe elev şi noi instrumente de evaluare continuă.
Utilizarea eficientă a tehnologiilor moderne se poate realiza numai în condiţiile proiectării demersului didactic, în mod corect şi coerent, racordat la cerinţele unei instruiri centrate pe elev.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Curriculum, instruire şi proiectare |
5 |
1 |
4 |
- |
2. Tehnologia informaţiei în procesul de învăţare |
5 |
1 |
4 |
- |
3. Evaluarea învăţării folosind noile tehnologii |
5 |
1 |
3 |
1 |
4. Instrumente de lucru google aps |
7 |
3 |
4 |
- |
Evaluare finala |
2 |
|
|
2 |
Total |
24 |
6 |
15 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8 - 13 |
1. Curriculum, instruire şi proiectare |
Teorie + aplicații |
Prof. Ciochină Luisa
Prof. Farcaşanu Antoanela
Prof. Şandru Valeria |
II |
8 - 13 |
2. Tehnologia informaţiei în procesul de învăţare |
Teorie + aplicații |
|
III |
8 - 13 |
3. Evaluarea învăţării folosind noile tehnologii |
Teorie + aplicații + evaluare |
|
IV |
8 - 15 |
4. Instrumente de lucru google aps |
Teorie + aplicații |
|
V |
9 - 11 |
Evaluare finala |
evaluare |
d. Modalități de evaluare
Activităţile din cadrul programului de formare continua se vor desfăşura atât in mod individual cat si frontal, iar procesul instructiv/educativ se va desfăşura sub forma de curs si de seminarii.
Evaluarea se va realiza intermediar şi final, teorie şi practică.
2. Resurse umane
Prof. Ciochină Luisa - prof. informatică, ISJ Vâlcea
Prof. Farcaşanu Antoanela - prof. informatică, CN Mircea cel Bătrân Rm.Vâlcea
Prof. Şandru Valeria – prof. metodist, Google APS trainer, CCD Vâlcea
1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadre didactice și didactice auxiliare
Justificarea ofertei: activitățile de orientare urmăresc dezvoltarea personală și înzestrarea tânărului cu cunoștințe și abilități necesare pentru realizarea unui management eficient al propriei cariere. Educarea tinerilor pentru independență și flexibilitate le permit acestora exercitarea unui control asupra propriei dezvoltări și asigură flexibilitate în managementul carierei.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
1. Cunoștințe despre sine;
2.Informații ocupaționale;
3.Luarea deciziei;
4.Planificare;
5. Rezolvare de probleme.
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Cunoștințe despre sine |
2 |
1 |
1 |
- |
2. Informații ocupaționale |
4 |
1 |
3 |
- |
3. Luarea deciziei |
6 |
2 |
3 |
1 |
4. Planificare |
6 |
2 |
3 |
1 |
5. Rezolvare de probleme |
4 |
1 |
3 |
- |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
13 |
4 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
1 |
8 - 16 |
Cunoștințe despre sine Informații ocupaționale |
curs aplicatii |
Prof. Şandru Valeria
Prof. Georgescu Alina
Prof. Mărgărita Antoanela |
2 |
8 - 16 |
Luarea deciziei Planificare |
curs aplicatii evaluare |
|
3 |
8 - 16 |
Rezolvare de probleme |
curs aplicaţii evaluare |
|
4 |
9 - 11 |
Evaluare finală |
evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ incadrarea in timp, implicarea si interesul participantilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor in puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă,investigaţii practice. |
Portofoliu – elaborarea unui portofoliu de curs (program educațional de orientare școlară și profesională) |
2. Resurse umane:
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice care lucrează cu elevi cu cerinţe educative speciale (CES) în școlile speciale precum si în şcolile de masă
Justificarea ofertei: Scopul cursului este să sprijine activitatea cadrelor didactice care lucreaza cu elevii cu CES, în sensul cunoașterii legislației actuale ce sprijină incluziunea școalară a copiilor/ elevilor cu CES pentru a-i susține prin propunerea de servicii educaționale de suport în școală și în comunitate, dar și prin adaptarea conținutului învățării la clasă și utilizarea de metode, strategii de lucru individuale și în echipă pentru cresterea gradului de incluziune scolara a copiilor/elevilor cu CES, concomitent cu cresterea calitatii acesteia. S-a constatat un interes deosebit al cadrelor didactice pentru formarea în vederea integrarii copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în şcoala de masă, dar şi pentru problematica învăţământului special, mai ales, în contextul actual în care legislația s-a schimbat.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Educaţia incluzivă - Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme de grup |
2 |
1 |
1 |
- |
2. Învățământ de masă/ vs învățământ special, Integrare vs incluziune (dezbatere, prezentare cazuri, analiza SWOT) |
2 |
- |
1 |
1 |
3. Copilul cu CES - delimitari conceptuale conform legislatiei actuale - OMEN 1985/2016 |
4 |
4 |
- |
- |
4. Dificultatile de învățare - tipologie, intervenție |
3 |
1 |
2 |
- |
5. Copilul cu ADHD - caracteristici, interventie specializata, Copilul cu autism - caracteristici, interventie specalizata (rolul facilitatorului), comportamente dezirabile intr-o scoala incluziva |
5 |
1 |
4 |
- |
6. Planul de servicii personalizat, modele, elaborare, aplicatii. Rolul responsabilului de caz |
5 |
1 |
2 |
2 |
Evaluare finala |
3 |
- |
- |
3 |
Total |
24 |
8 |
13 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8 - 9 |
1. Educaţia incluzivă - Introducere , stuctura curs, modalitate evaluare, program |
Teorie
|
Prof. Nițoi Octaviana
Prof. Vlădescu Anca |
9 - 10 |
Asteptari, Norme de grup |
Aplicatii |
||
10 - 12 |
2. Învățământ de masă/ vs învățământ special, Integrare vs incluziune (dezbatere, prezentare cazuri, analiza SWOT) |
Teorie + aplicatii + evaluare |
||
12 - 16 |
3. Copilul cu CES - delimitari conceptuale conform legislatiei actuale - OMEN 1985/2016 |
Teorie |
||
II |
8 - 11 |
4. Dificultatile de învățare - tipologie, intervenție |
Teorie + aplicații |
|
11 - 16 |
5. Copilul cu ADHD - caracteristici, interventie specializata, Copilul cu autism - caracteristici, interventie specalizata (rolul facilitatorului), comportamente dezirabile intr-o scoala incluziva |
Teorie + aplicatii |
||
III |
8 - 13 |
6. Planul de servicii personalizat, modele, elaborare, aplicatii. Rolul responsabilului de caz |
Teorie + aplicații |
|
IV |
10 - 13 |
Evaluare finala |
evaluare |
|
d. Modalități de evaluare a cursanților (portofliul de evaluare)
Evaluarea se va realiza intermediar şi final, teorie şi practică.
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa si implicare |
frecvenţă activitatea la seminar (prezenţă activă, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brainstormingul, explicația, turul galeriilor) |
proiecte, referate, portofolii (plan de servicii personalizat, analiza SWOT a scolii privind incluziunea scolară a elevilor cu CES) |
2. Resurse umane
Prof. Nițoi Octaviana, profesor consilier școlar, CJRAE Valcea - Liceul Tehnologic Oltchim Rm. Valcea
Prof. Vlădescu Anca Maria, profesor psihopedagog, CSEI Băbeni